Bøger, forlag og litterært · Royalty - hjælp

20 svar
Senest opdateret 1 år, 9 måneder siden · Steffen K, KajSørensen, Dizzy76, solitaire, bøllebob, Pen, Anne Christine V. Eriksen, Jacob k, Babyangel85, Eddie
1 år, 11 måneder siden

Hejsa

Jeg har modtaget et tilbud om udgivelse af bog både som paperback og e-bog med en royalty på 10 %. De afholder alle udgifter.

Hvad synes I?

:-)

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

10 % er liiidt lavt. RET lavt hvis det også gælder e-bogen.
Jeg ved ikke hvad forfatterforeningen anbefaler, men jeg får 15 % for papirbøger og 25 % for e-bøger.
Mener - men du må ikke hænge mig op på det - at jeg oprindeligt (dvs i 2006) fik 11 %, men det er så blevet opgraderet siden. Så vidt jeg ved, gælder de 15 % også forlagets debutanter, så opgraderingen skyldes ikke flere udgivelser, men slet og ret at forlaget har sat royalty-satsen op siden.

Skal dog samtidig nævnes at jeg selv ville have accepteret dit tilbud.
Når du spørger herinde, går jeg ud fra at det er din første udgivelse, og at du ikke har skrevet bogen for pengenes skyld.
Du skal ikke betale noget, så der er intet at miste, og 10 % er mere end du får hvis du beholder bogen for dig selv. Plus at du - i hvert fald teoretisk - får flere læsere af at blive udgivet, og det er vel derfor du skriver? For at blive læst.
Der er mange (mere eller mindre seriøse forlag) som hjertens gerne vil udgive dig HVIS DU BETALER, men det er straks vanskeligere at komme gratis igennem nåleøjet.

Men igen: Jeg er berygtet for mit anstrengte forhold til penge, så hør nogle flere meninger. :-)

Vil/må du røbe hvad det er for et forlag?

Mvh
Eddie

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Tak for dit svar. Ja, det er min første udgivelse og jeg vil gerne have min historie ud, dog helst til gode vilkår, men jeg ved ikke helt hvordan jeg bør forhandle i denne situation. Hvordan bærer man sig bedst an? Og nej, jeg vil helst ikke røbe forlagets navn, det er et mindre forlag :-)

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Jeg har en kontrakt fra forfatterforeningen på min kommende roman, og der er en royalty standard på 15% for paperback - og så har jeg forhandlet mig til en større royalty på E-bogen.

Det burde du også gøre, fordi forlaget ikke har store udgifter på E-bogen, så der kan du godt bede om en større bid af kagen uden at rødme.

Mvh. Benno

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Helt enig med Benno mht e-bogen.
Den er nærmest ren indtægt for forlaget, så der BØR de give dig mere.

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Helt enig med de andre. 10% er et underligt tal at komme med, når det er en e-bog. E-bøger har slet ikke de samme mængder af udgifter som en paperback eller hardcover. At du som forfatter - skaberen af værket - kun får 10 virker noget ulige.
Personligt får jeg 15% på trykte bøger og omkring 30% på e-bøger.
Du må godt spørge kritisk ind til, hvorfor du kun skal have 10% af indtægten. Du har ret til at få en redegørelse for, hvorfor forlaget synes, at de skal tage 90% af indtægten :3

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Jeg er enig med de andre. 10% er lidt lavt sat. Især for ebogen når der nogen steder gives helt op til 70%.

Men skader vel ikke at prøve at forhandle lidt med dem. Og det er jo super flot at komme igennem nåleøjet uden selv at skulle have udgifter omkring udgivelsen.

Held og lykke med bogprojektet :-)

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Det kommer også an på forlaget. Som Debutant ville jeg tage 10% hvis det var fra et af de store eller kendte forlag. Det hjælper bare lidt, at der står Gyldendal eller lignende på bogen.

Er det et lille forlag, ville jeg lige overveje det. Har du fået mange afslag? Så ville jeg nok sige ja.

Blev den antaget med det samme? Så ville jeg lige høre et andet forlag.

Flere små og halvstore forlag er begyndt at give 50% når udgifterne er tjent ind.

DVS indtil bogen har tjent sig selv ind tager forlaget 100% Derefter deler i 50/50

Sælger bogen dårligt, får du intet, men du havde heller ikke fået meget ved 15% af et dårligt salg.
Sælger den rimeligt, tjener du cirka det samme, men laver du en bestseller, tjener du LANGT mere, end hvis du blot fik 15%.

Det er en ret fin aftale, og jeg ved både Turbine og Silhuet køre med den. Der er vist også andre.

Med hensyn til e-bogen er MIN erfaring, at der ikke bliver solgt forfærdeligt mange e-bøger i DK. Jeg ville ikke gå så højt op i den del. Men måske andre sælger e-bøger bedre end jeg.

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Ok, this one backfired. Jeg er i chok, jeg spurgte først om forlaget ville overveje at forhøje procentsatsen, hvilket de gav et blankt nej til, dernæst anmodede jeg om at få aftalen tilsendt til gennemsyn, hvorefter de svarer, at efter nærmere gennemlæsning af mit manuskript har de skiftet deres mening og vil ikke længere tilbyde en udgivelse. WTF?! Hvad ville I skrive i en tilbagemelding?

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Hvor mange forlag har du sendt manus til?

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

En håndfuld forlag.

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Og hvad sagde de andre forlag?

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Det passede ikke ind i deres udgivelsesplaner...

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

wow O.o Det var da syret.
Hvad jeg ved af, er du i din fulde ret til at bede om at få tilsendt aftalen og læse den i gennem - man skal jo ikke skrive under på noget, man ikke har læst.
Det kan selvfølgelig være, at forlaget vitterligt ombestemte sig, men det lyder godt nok lidt mistænkeligt.
Uanset hvad har de dog sagt nej nu, så hold fat i din værdighed og afslut det på en høflig måde - ikke ved at starte et skænderi. Nu kan du jo også sende dit manus videre igen :)

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Tag det med værdighed (også selvom du har lyst til at råbe og skrige og kalde forlaget grimme ting - der har vi nok alle været :)

Det virker for mig som en mærkelig reaktion. Det er fair nok at de afslår at forhøje procentsatsen (selvom jeg mener at den er lav), og det er helt i orden at bede om at se kontrakten. Man skal jo vide hvad man skriver under på og ikke alle kontrakter er helt fine i kanten.

Jeg har fx oplevet at få præsenteret en kontrakt på en medfinanciring, hvor jeg efter en nærmere udregning kunne konstatere, at jeg - selv hvis hele oplaget blev solgt - ikke ville tjene mine penge ind igen.

Det er ærgerligt at de har trukket i land - men hvis de har gjort det på baggrund af at du udviser almindelig sund fornuft ... er de nok alligevel ikke værd at beskæftige sig med.

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Jo, jeg synes også, at det forlags reaktion virker stik mod al fornuft - for du skulle jo have haft kontrakten sendt hjem til gennemsyn og underskrift - mit forlag, Ulven og Uglen, gav mig en uge til at læse og underskrive vores aftale, og der var ingen "ugler i mosen" ;o)

Det lader til, at du er sluppet godt ud af noget, der nemt kunne være endt skidt, så du må bare op på hesten igen og sende dit manuskript ud til andre forlag.

mvh. Benno

1 år, 11 måneder siden
1 år, 11 måneder siden

Ja, jeg må op på hesten igen - tak for jeres værdifulde kommentarer :-)

1 år, 11 måneder siden
1 år, 10 måneder siden

Når det hanlder om udgivelse... handler det om adgang til 'salgs'-kanal. Købers marked. Udbud og efterspørgsel. I dag kan alle udgive deres egne bøger, både som e-bog og i trykt form, uden at det koster en formue.

Det handler om salgskanalen. Platformen. Markedet. På samme måde som fyldepennen giver brugere mulighed for at booste prosa. I principippet ku' du li'så godt udgive dine tekster på din egen blog, men du ville sansynligvis mangle læsere og input. I hvertfald i starten. .

Er 10% ok? Betyder de sidste 5% noget?. Eller 10%? Af hvad? 5% af 20.000 kroner er... ikke engang en halv gucci-taske!

Nej, det handler om at finde det rigtige forlag, der vil dig. Når du finder det rigtige forlag, giver de dig det, de forventer du fortjener og selv kan tjene.

Når tingene hænger sammen, hænger de sammen!

1 år, 10 måneder siden
1 år, 10 måneder siden

Ja, jeg er ikke interesseret i en halv eller hel Gucci-taske. Men jo, jeg tror på dit råd om at det rigtige forlag venter på mig derude. Jeg mener bestemt heller ikke at det forlag, som jeg i første omgang fik et kontrakttilbud, og i anden omgang efter mine kritiske spørgsmål besluttede at trække det tilbage, levede heller ikke op til mine forventninger om professionalisme og god omgangsskik. Så nu åbner jeg mine arme og venter på det bedste forlag tilsvarende min bog kontakter mig med sine arme åbne ;)
God dag derude.

1 år, 10 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Det forlag jeg arbejder på giver som udgangspunkt 20% i honorar. Det har en bred udgivelsesprofil og ligger i Odense.

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Jeg er fuldstændig enig med Pernille Pen, hvis det er deres tilgang til et samarbejde, stopper samme før, det er begyndt :)

I det hele taget synes jeg, at det er en skam, at denne forhandlingsmagt typisk ligger hos forlagene. Specielt for spirende forfattere, der spises af med mindre, end hvad godt er...

1 år, 9 måneder siden

Besvar debattråd

Debatten Royalty - hjælp er startet 10/01-2016 15:07 af Dizzy76 og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1450Dagens ord
52 minutter siden · solvejgh
9Evolutions forskning.
5 timer, 24 minutter siden · leviP
6Et Spørgsmål
8 timer, 41 minutter siden · Bondekonen
12Bandeord
23 timer siden · Morpho
109Selvforsvar
1 dag, 10 timer siden · thevoid
33Er ligestillingen umagen værd?
3 dage siden · Morpho
1Forbrugersamfund
5 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
5 dage siden · Morpho
4Min moders stemme
7 dage siden · Engbo
8Uforståelige digte
8 dage siden · Agrippo
0Slagtryk
9 dage siden · heksemutter
12Hurra nu nåede bogen frem.
11 dage siden · heksemutter
15Overgreb
13 dage siden · Morpho
4Skriveblokering
14 dage siden · thevoid
0Fed guide til at skrive dialog
14 dage siden · Dizzy76
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
14 dage siden · Dizzy76
4Svarkommentar
18 dage siden · Kekko
4Når det kommer til at skrive beskri...
18 dage siden · Brownie Jannik
21Ligger-lægger
18 dage siden · solvejgh
24Skuespil
23 dage siden · Kåemer
1Kursus / Online undervisning
25 dage siden · kmjensen
8Filmen over alle
27 dage siden · dino
4Illustrator og forfatter, samt inds...
29 dage siden · prefu
6Beskrivelse af lyde...
1 måned, 3 dage siden · amandastorgaard
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
1 måned, 4 dage siden · Dizzy76
21Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
1 måned, 9 dage siden · Jeremy Dusk
1Lokation reception - København
1 måned, 9 dage siden · Bondekonen
5ABC
1 måned, 10 dage siden · dino
3Litteratur festival for Horror m.m.
1 måned, 12 dage siden · Fink

Bøger, forlag og litterært

6Et Spørgsmål
8 timer, 41 minutter siden · Bondekonen
0Slagtryk
9 dage siden · heksemutter
24Skuespil
23 dage siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...
29 dage siden · prefu
1Lokation reception - København
1 måned, 9 dage siden · Bondekonen
32Afslag
1 måned, 13 dage siden · prefu
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
2 måneder, 16 dage siden · DE-O
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
3 måneder, 9 dage siden · Fynbogen
2Pris og design af forside til ebog?
4 måneder, 1 dag siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
4 måneder, 22 dage siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
5 måneder, 2 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
5 måneder, 3 dage siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
8 måneder, 4 dage siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
9 måneder, 5 dage siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
9 måneder, 12 dage siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
9 måneder, 28 dage siden · Bondekonen
37Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
10 måneder, 14 dage siden · Stinapige
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
10 måneder, 29 dage siden · sofiesverden
30Bibelen
11 måneder, 14 dage siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
11 måneder, 27 dage siden · WeirdSpace
6Saxo.com
1 år siden · Bondekonen
0Undervisningsmateriale til fagfolk
1 år siden · underviseren
9Hvorfor giver forlag ikke feedback?
1 år siden · Seifostos
1Hjælp, jeg skal undervise!
1 år siden · Fink
2Hvad sender man til et forlag?
1 år, 1 måned siden · dino
26Den Amerikanske Drøm
1 år, 1 måned siden · Engbo
9Dreamlitt
1 år, 1 måned siden · Anne Christine ...
3Er der nogen der lever af at skrive...
1 år, 1 måned siden · Pen
5Regnbue forlag?
1 år, 1 måned siden · Anne Christine ...