Helbred · Blodets iltprocent ?

5 svar
Senest opdateret 3 år siden · 5 bruger(e) deltager
3 år siden

Jeg kunne godt have lyst til at spørge bredt, og ihvertfald sundhedskyndige, om den kritiske grænse for iltindholdet i humant blod, hos et levende menneske.

Den normale iltmætning er vist omkring 98%.

En iltmætning på 60% er vel kritisk til alle tider, men hvor længe kan procenten være så lav i et kontrolleret miljø, såsom på en operationsstue?

Og hvor hurtigt tager organer og hjerne skade af en så lav iltprocent ?

Kan nogen af jer hjælpe ?

På forhånd tak/Robert

3 år siden
3 år siden

Hej Robert

Jeg tror ikke der findes noget præcist svar på dine spørgsmål, men man kan bruge almindelig sund fornuft. Bliver de forskellige organer "underernæret", må de naturligvis forfalde. Det er som almindelig sult, man kan tåle det en vis tid, men så dør man sgu.

Når jeg er på hospitalet får jeg målt blodets iltning hver dag. Det er altid lidt for lavt, men jeg har efterhånden lært nogle fiduser. Tag nogle dybe indåndinger, så ryger iltmætningen straks højere op. Så et godt råd er, gå en tur i frisk luft, træk vejret dybt ned i lungerne - og kan du ikke lige komme ud, så stik i hvert fald hovedet ud af vinduet. Er iltprocenten stadig for lav, ja, så må lægen afgøre hvordan det kan afhjælpes.

Kåemer

3 år siden
3 år siden

Blodets iltmætning skal ganske rigtigt ligge tæt på 100%. Men det er kun i patientens blod.
I miljøet, på operationsstuen er den aldrig på 98%! Det ville være særdeles farligt, hvis den var så høj. (Brandfare.)
I vor natur er iltprocenten omkring 20%. Og det vil også gælde på en operationsstue.
Men for at sikre patienten tilstrækkeligt ilt, gives der 100% ilt gennem en slange. Denne rene ilt vil blive blandet med den øvrige atmosfæriske luft til patienten, så han indånder noget der er klart over de normale 20%, som vi andre indånder.

Patienter under intensiv overvågning har ofte en saturationsmåler tilkoblet. Det er noget der sidder på en finger, og signalet sendes til en monitor, hvor en række forskellige parametre vises, så som vejrtrækning, elektrocardiogram og altså iltmætningen eller "saturationen." Hvis sidstnævnte kommer væsentligt under 100, vil man reagere på det.

Selvom der gives ilt på stuen, kan patientens lunger og luftrør miste funktion, og meget pludseligt kan saturationen dale. En skjult opkastning hos en bevidstløs patient, kan tilstoppe luftrører og så falder sat'en og der gives alarm. En sådan tilstand er aldeles akut og prioriteres straks højere end alt andet omkring patienten.

Når vor atmosfære rummer netop 20% ilt er det fordi iltudskillelse fra planterne og brande opstået, når der kommer for megen ilt, holder hinanden i skak.

3 år siden
3 år siden

Jeg kan fortælle jer at hvis man snorker om natten så det bliver abnø, så kan iltningen i blodet være så lav at man får forbud om at køre bil.
Hvor lavt iltninger var, ved jeg ikke for min mand fik ikke tallet, men det kan få konsekvenser hvis man ikke kommet i behandling.
Tankevækkende. Vh. Hanna Fink

3 år siden
3 år siden

Tak til jer alle for fine kommentarer, som jeg nok hovedsageligt kan bruge teoretisk.

Kan jeg udlede af dine kommentarer Dino, at en iltmætning på 60%, på en operationsstue, ikke er særligt fatal ?

Mvh/Robert

3 år siden
3 år siden

Da jeg selv var indlagt her mellem sidste jul og nytår med alvorlig lungebetændelse var en af de alvorlige faktorer den lave iltprocent. De snakkede om, at den helst skulle over de 90 %, men nu blev jeg så ikke opereret. Jeg er så ikke sagkyndig, det var bare lige en personlig erfaring omkring emnet.

3 år siden

Besvar debattråd

Debatten Blodets iltprocent ? er startet 16/02-2016 21:22 af Robert Kallehave og er placeret under Helbred.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

166Kontraster
13 timer siden · Savanti
2853Dagens ord
14 timer siden · Engbo
13Kristendom
18 timer siden · dino
96Dagens Vits
8 dage siden · Savanti
10Danmark
9 dage siden · dino
60Hvad er meningen med livet?
12 dage siden · Lowrater
16Chettoer
14 dage siden · Engbo
5Norges bjerge
15 dage siden · Engbo
0To Liv
23 dage siden · Dyekjaer
74På'n igen.
27 dage siden · Engbo
0Er E-sport sport?
27 dage siden · dino
0Otiumstol - anbefalinger
28 dage siden · Machula T.
3Sonateform
1 måned, 2 dage siden · Muhkovending
1hvilke lande, hvilke genrer?
1 måned, 2 dage siden · Muhkovending
44Politiske ideologier anno 2019
1 måned, 3 dage siden · Engbo
9Humor .
1 måned, 8 dage siden · Engbo

Helbred

18Hormonforstyrrende stoffer.
1 måned, 13 dage siden · Stinapige
7Helbred opdatering.
3 måneder, 27 dage siden · Savanti
11Sofies 5-trins selvværds-kursus
9 måneder, 3 dage siden · Kåemer
4lagt op til debat
11 måneder, 13 dage siden · Savanti
11Skepticismens tidsalder
1 år, 1 måned siden · Robert Kallehav...
3smerter når jeg læser
1 år, 5 måneder siden · cronio
6Rent vand
2 år siden · dino
4Mary Shelley og tarmfloraen
3 år siden · dino
8Sovepiller
3 år siden · dino
5Blodets iltprocent ?
3 år siden · Mons1957
8Stok
4 år siden · MortenM