Tekstdebatter · Spørgsmål om komposition og spændingsudvikling

7 svar
Senest opdateret 5 år siden · 4 bruger(e) deltager
5 år siden

Nu har jeg i et godt stykke tid haft den her novelleidé i hovedet. Jeg har bare ikke fået gjort meget ud af den endnu, dels fordi jeg er nødt til at få styr på mit skolearbejde (derfor har jeg næsten heller ikke deltaget i fællesskabet på pennen på det seneste), og dels fordi novellen har en atypisk struktur. Det er det sidste, jeg håber I vil hjælpe mig med.
Til at starte med, kan min hovedperson Cecilie ikke huske noget. Jeg er bevist om faren for kliché her. Hun er en ung kvinde omkring de 18-20 år. Efterhånden som handlingen skrider frem, kommer hun i tanke om mere og mere af sin fortid. Det første, hun kommer i tanke, er det der er sket for hende for nyligst. Som tiden går, arbejder hendes hukommelse sig tilbage gennem minderne. Ved novellens afslutning kan hun så huske alt, hvad hun normalt kan huske, og den sidste detalje hun kommer i tanke om får det hele til at give mening, og alle de løse ender mødes.
Som hendes minder dukker op, oplever hun flere flashbacks under handlingsforløbet. Jeg har tænkt mig, at disse flashbacks skal udgøre ca. halvdelen af historien, og at spændingen optrappes hver gang der kommer et nyt flashback.
Et typisk liv indeholder mere spænding og alvor i de sene teenageår, end da vedkommende var et lille barn. Derfor har jeg lidt svært ved at få spændingen til at stige samtidig med at Cecilie bliver yngre.
Hvad kan I forestille jer, at spænding og alder kan hænge sammen her?

5 år siden
5 år siden

Jeg kan anbefale den engelske film "Tumbledown," som i sin struktur minder meget om det du beskriver.

Man ligesom nærmer sig i en spiral, og efterhånden som man nærmer sig centrum sker der en acceleration vinkelret derpå, så spændingen øges mere og mere.

Det er en kendt struktur, som nok mange har brugt i tekst og film, men det virker.

Spændingen forventes at fortættes mod slutningen, men man skal også passe på at de indledende dele ikke er så fjerne og perifere, at læserne ikke fanges.
Derfor kan der i den ydre periferi også indlægges nogle hints der antyder at der er alvorlige ting på vej.

Hvis for eksempel Cecilie kommer på banen ved at en person finder hende liggende bevidstløs i en sidegade lørdag morgen med alle tegn på dramatiske begivenheder.
Vi møder altså ikke Cecilie en mandag, hvor hun ordner vasketøjet!

5 år siden
5 år siden

Tak for dit svar Flemming. Jeg må hellere få set Tumbledown.
Jeg forstår det som om, at du beskriver en struktur, hvor man i begyndelsen introduceres til en karakter, som man får et (måske) temmeligt overfladisk billede af; og som fortællingen skrider fremmad, lærer man personen bedre og bedre at kende, og ender til sidst med at have så meget sympati for personen, at man lever sig fuldstændig ind i situationen, selvom man i begyndelsen ikke havde noget tilovers for karakteren. Er det forstået korrekt?
Hvis det er det, du mener, har du fint forstået, hvad jeg overordet vil gøre.

Jeg tror ikke, at det er manglende spænding i indledningen der bliver noget problem for mig. Det er mere det, at få spændingen med hen imod slutningen.

Vi møder Cecilie ude i periferien. Det første hun kommer i tanke om, er hvad der skete i går aftes, hvilket læseren kommer til at opleve som et flashback. Hver gang der kommer et nyt flashback, går vi længere tilbage i tiden, samtidig med, at vi bevæger os længere ind mod spiralens centrum. Når vi er helt inde ved centrum, kommer flashbacksne til at omhandle, hvad hun oplevede da hun var et lille barn. Så er mit problem, at jeg ikke ved, hvordan jeg kan gøre atmosfæren i flashbacksne om hendes tidlige år mere spændende end dem der omhandler hendes sene teenageår.

Jeg frygter, at en spændingskurve over denne historie bliver faldende.

5 år siden
5 år siden

For mig at se har du allerede selv kompositionen af din novelle. Hvad kan du gøre andet end at få skrevet det ned? Så kan du lagre det et stykke tid, eventuelt lade andre læse det. Men i øvrigt, skriv om, skriv om og skriv om. Alt jeg har lagt her på Fyldepennen er skrevet om mange gange før det har fundet sin endelige form. Og skriv i hånden! Det er naturligvis individuelt hvad der er det bedste for en selv. Men hvis man skriver direkte på computeren, er det jo så let bagefter at gå ind og rette her og der. Men skriver man i hånden må man begynde forfra hver gang, man må hele historien igennem ikke kun på skrift med også i hoved. Personerne bliver mere og mere en del af en selv. Man omformulerer, sletter, tilføjer. Læs historien højt for dig selv eller andre. Tænk ikke så meget på spændingskurve og andre tekniske fiduser. det er levende mennesker du har mellem hænderne, og fortæller du hans/hendes historie indlevet og tæt på, så kommer spændingen af sig selv. Når man endelig er færdig skal man kunne sige, dette er sandt hvert et ord.

Dette er min måde.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Johann, du kan komme frem til at hun er forbyttet på en fødeklinik, hendes rigtige familie kan giver grobund til en ny historie. Det er kun fantasien der sætter grænser. Kun en ide. Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

Tak for din vilje til at hjælpe Kåemer. Du siger selv, at det er din måde, og jeg er sikker på, at det fungerer for dig; men jeg vil gerne gøre, hvad jeg kan for at det, jeg skriver, bliver så god læsning som muligt. Derfor lægger jeg planer og anvender teknikker, i stedet for bare at skrive, som var det en dagbog. Det er helt anden diskussion.

5 år siden
5 år siden

Fin idé Fink, det må være noget af det tidligste drama man kan opleve i sit liv. Jeg vil overveje, om det måske kan passe ind.

5 år siden
5 år siden

Romankunst ER vanskelig! I novellen er det hele mere overskueligt.

I musik sker der ofte noget omtrent således:

1. En præsentation af temaerne. Først hovedtemaet, derefter måske andet tema, eller en variation over det første.
2. En del hvor materialet udvides og gennemarbejdes.
3. Så en reprise der samler op.
4. Til sidst den store finale og en coda, hvor der skrues ned og vejret trækkes før det allersidste brag.

Det kan i en fortælling være præsentationen af hovedpersonen, og dereefter bipersonerne. Så kommer forviklingerne hvor intrigen gennemspilles, og hvor udfaldet virker usikkert. (denne usikkerhed er ofte vigtig, for måske går det galt for helten m/k.)
Så sker der en skærpelse af dramaet, og spændingskurven når sit højeste. Tilst skal dampen lukkes ud og hovedpersonen finder sine ben igen og kan runde af.

Man vil opleve at rigtig mange historier er lidt i den stil, for sådan vil mange læsere have det.

Men ét er beslutninger om strukturen,et andet at få det ned på papir. Jeg vil anbefale at man begynder der, hvor stoffet stærkest trænger sig på. Er man grebet at fortællingens stærkeste del, så begynd med at skrive den ned. Tit er jo dramaets klimaks det der overhovedet har givet os idéen til historien.
Skriv det der står klarest og brug det til at finde sprogtonen. Så kan man bagefter fylde på i begge ender.
Dog går det også at begynde med side et, første linje. Det er fint nok, hvis man kan. Jeg ønsker bare ikke at startvanskeligheder skal afholde novellen fra at blive skrevet.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Spørgsmål om komposition og spændingsudvikling er startet 15/03-2016 12:34 af Johann Franksen (Hawk) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 måneder, 8 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
2 måneder, 10 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
2 måneder, 11 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
2 måneder, 11 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
2 måneder, 11 dage siden · Kafkaesque

Tekstdebatter

0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 28 dage siden · Prem
2opbygning
3 måneder, 1 dag siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 måneder, 3 dage siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 måneder, 8 dage siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
3 måneder, 13 dage siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
3 måneder, 20 dage siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 28 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
7 måneder, 28 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
8 måneder, 13 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
11 måneder, 27 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
1 år siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
1 år, 2 måneder siden · Wernn
1HJÆÆLP
1 år, 2 måneder siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
1 år, 3 måneder siden · hermanøv
3Fatter du det?
1 år, 4 måneder siden · Wernn
7Redigering
1 år, 4 måneder siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
1 år, 7 måneder siden · neran
1En god slutning
1 år, 9 måneder siden · dino
3Hjælp til handling
2 år siden · Det Anonyme Pun...
1Dagbøger
2 år siden · dino
6Sprogproblemer
2 år siden · Marver