Ordet er frit · Korrektur og tempo

2 svar
Senest opdateret 5 år siden · 2 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej

Jeg har påtaget mig at læse korrektur på en novellesamling. Det er ca. 30.000 ord, hvad der svarer til 85 sider i WORD med halvanden linjeafstand. Ham, der har skrevet den, er ikke decideret dårlig til sprog, men det halter med tegnsætning m.v.

Vi skal aftale en pris, og inden jeg går i gang, kan jeg ikke helt finde ud, hvad der er normalt korrekturlæsertempo.

Jeg har fundet denne artikel:
https://korrektur...r-korrekturlaeser

Men det virker alt for hurtigt for mig. Er der nogen, der har erfaringer med læsetempo - hvad der er rimeligt at sætte af i arbejdstid?

5 år siden
5 år siden

Bemærk, at de 3000 ord er for en ERFAREN korrekturlæser, og det fortælles desuden at der er for mange faktorer i spil til at du kan beregne det nøjagtigt.

Hvis du KUN skal læse korrektur (Altså ikke tage stilling til formuleringer, gentagne ord og modstridende oplysninger, men udelukkende rette stave/slåfejl, tegnsætning og evt manglende ord), lyder 2500-3000 ord rimeligt i mine ører.
Hvis du også skal komme med forslag til sproglige opstramninger, holde styr på at oplysningerne faktisk giver mening og komme med bemærkninger til eventuelle fortællemæssige mangler eller overflødigheder, skal du nok ned på omkring 2000-2500 ord i timen, alt efter hvor meget der halter, og hvor erfaren du selv er.

Mvh
Eddie

5 år siden
5 år siden

Hej Eddie

Tak for dine betragtninger, og jeg kan godt se, at der kan skelnes mellem forskellige former for korrektur. Ikke mindst må erfaring selvfølgelig også spille en rolle. Og her halter det nok lidt for mig, selvom jeg er fortrolig med retskrivning.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Korrektur og tempo er startet 15/03-2016 22:54 af Mikado og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
22 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 6 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt