Bøger, forlag og litterært · Hvordan bøgerne registreres på bibliotekerne

1 svar
Senest opdateret 8 år siden · 2 bruger(e) deltager
8 år siden

Jeg fandt en artikel i bladet DBC (nr. 4, oktober 2015)), hvor der beskrives, hvordan bøgerne bliver behandlet fra DBC (Dansk Bibliotekscenter) modtager dem. Jeg tænker, flere måske kunne være nysgerrige, så jeg har lavet en kort gennemgang af artiklen.

Punkt 1
DBC modtager nye bøger hver dag. De fleste udgivere ved, at de skal sende to eksemplarer til DBC og gerne før bogen udkommer officielt (så er den klar til at blive søgt frem).

Punkt 2
Hver eneste bog "er i hænderne", så det kan vurderes, om den skal registreres - og hvordan. Fx om titlen hører til i Dansk bogfortegnelse, som er den del af nationalbiografien, hvor alle bøger, der er udgivet i Danmark, bliver registeret. Det gælder langt de fleste bøger, som bliver modtaget. Hvert år registrerer DBC omkring 17.000 trykte bøger i Dansk bogfortegnelse.

Punkt 3
Samtidig bliver der taget stilling til, om bogen har bred relevans i folke- og skolebibliotekerne og dermed skal bibliotekskatalogiseret (dvs. have en mere fyldig registrering med emneord, noter osv.) Her markeres desuden, om bøgerne henvender sig til voksne, børn og/eller skole.

Punkt 4
Cirka halvdelen af de bøger, der bliver bibliotekskatalogiseret, bliver udvalgt til at få en lektørudtalelse (omkring 4200 bøger om året). De vælger de bøger, hvor det vurderes, at en lektørudtalelse vil være et godt supplement til bibliotekskatalogiseringen for bibliotekarer der køber bøger og formidler dem til brugerne.

Punkt 5
Alle bøger, der skal med i Dansk bogfortegnelse, kan findes i bibliotek.dk allerede morgenen efter at DBC har modtaget dem. Bøgerne registreres straks med titel, forlag, ISBN-nummer - bemærk at forfatternavnet ikke er med. Senere udbygges registreringen. I forbindelse med registreringen scannes for- og bagside på alle de bøger, der skal bibliotekskatalogiseres.

Punkt 6
Senere får bogen en mere uddybende registrering. Bøger, der er efterspurgte, aktuelle og omtalte i medierne, bliver ekspresbehandlet og kommer dermed foran i køen, men ellers foregår registreringen af bøgerne i den rækkefølge, som de modtages i.
Her kommer oplysninger som forfatter, udgave, oplag, sidetal og DK5-klassemærke, og der bliver sat koder ind, så man kan søge bogen frem på mange forskellige måder. Skal bogen bibliotekskatalogiseret tilføjes blandt andet emneord og en beskrivende note.

Punkt 7
To til tre uger efter at DBC har modtaget bogen, er den fuldt registrerede post synlig på bibliotek.dk og på bibliotekernes hjemmesider. En gang om ugen får bibliotekerne leveret de seneste registreringer, så deres lokale base er opdateret.

8 år siden
8 år siden

Hej Pen

Super, at du har stillet bibliotekernes registrering op i nemt overskuelige punkter - jeg synes, at deres reg. af min seneste bog, går meget langsomt, men jeg kan se, at den er omkring punkt 5.

Rart at vide, at processen skrider fremad :o)

mvh. Benno

8 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvordan bøgerne registreres på bibliotekerne er startet 04/04-2016 19:47 af Pernille Pen Jørgensen (Pen) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
3 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
17 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 6 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 12 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 17 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 21 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 22 dage siden · David H

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
4 måneder, 6 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 28 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
7 måneder, 9 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
10 måneder, 21 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år, 1 dag siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 7 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm