Ordet er frit · Fra digt til sang!

4 svar
Senest opdateret 5 år siden · 4 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej

Er der der en af jer kan kan finde ud af at skrive en sang?

Jeg har jo et par stykker af mine digte her inde, som jeg tik for at vide lyder som sange eller sang argtig fordi jeg har en slags omkvæd med.

Derfor er det nu at jeg spøger; "Kan man lave nogle af sine digte om til sange og hvis ja, hvordan?"

Mange hilsner
Mig

5 år siden
5 år siden

Det kan man godt. Hvordan, det kommer så lidt an på, hvordan digtet er. Der skal måske skæres nogle ord væk, rytmen skal måske gøres mere fast. Der kan også være andre ting, der skal gøres. Så er det jo med at få sat melodi til. Er man ikke i stand til at gøre det selv, så må en anden gøre det. Ligesom illustrationer hvis man ikke har tegnetalent.

5 år siden
5 år siden

Man skal jo have en melodi, enten man vil komponere den selv, eller man vil få en anden til det. Kan man ikke skrive noder, kan man jo indsynge eller spille den på noget optageudstyr.

Jeg tror ikke formen er vigtig. Sommetider kan der komme originale sange ud af skæve digte. Men måske skal digtet "skæres til", det må så gøres i samarbejde med den der skal lave melodien.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Nogle gange kan en god melodi og gode udøvere redde en dårlig tekst.Tænk bare på "Mormors kolonihavehus!" (For nu at nævne skrækeksemplet.)
Men som Mogens siger: En i musikalsk henseende velskrevet tekst kan gøre det meget lettere at lave en melodi. Og ikke alle digte er skrevet med henblik på musikskrivning.

5 år siden
5 år siden

Det med at finde melodien selv, er jeg nok ikke så god til. Men går man og siger teksten tit nok kan der jo komme en rytme ud af det ikke? Kan man så ikke skrive noder over det?

Og tak for svar alle sammen ;-)

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fra digt til sang! er startet 07/04-2016 13:05 af Winnie Leth Buch (Miss-Leth) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt