Tekstdebatter · Anslag pr side i ungdomsroman

7 svar
Senest opdateret 8 år siden · 6 bruger(e) deltager
8 år siden

Hej!

Jeg er igang med at skrive en roman, der henvender sig til aldersgruppen ca. 13-18 årige. Hvor mange anslag er der cirka på en gennemsnitlig side i sådan en roman? Jeg er lærer og har set i mange bøger, så jeg ved godt, at der ikke er noget præcist svar, men er der en tommelfingerregel? Jeg har læst, at der vist er omkring 2000. Hvad siger I?

Majken

8 år siden
8 år siden

Det er rigtig nok man regner med der er 2500 anslag på en normalside, men det er jo for en a4 side. De fleste bøger er omkring a5 størrelse eller deromkring. Så umiddelbart ville jeg regne med det halve.

Giver det mening.

Vh
Plys

8 år siden
8 år siden

Nu er bogsider ofte ganske koncentrerede, med mange linjer pr side.

8 år siden
8 år siden

Tag en roman af den type du har tænkt dig, og tæl møjsommeligt anslagene. Det må da være det mest reelle. Eller du kan simpelthen skrive en side af, så fortæller computeren jo hvor mange anslag.

For øvrigt er bøger jo vidt forskellige, så jeg mener du kan gøre næsten som du selv vil.

Kåemer

8 år siden
8 år siden

Mange tak for jeres svar.
Jeg har talt anslagene i "En flænge i himlen" af John Green, og der er 1539 pr. side, hvis man ser bort fra afsnitsinddeling m.m.
Så hvis jeg regner med cirka 2000, burde det ikke gå helt galt. Det er jo lidt rart cirka at vide, hvor lang ens bog er og bliver.
Tænker I andre over længden på jeres romaner, eller skriver I bare løs uden at skænke det en tanke?

Majken

8 år siden
8 år siden

Jeg tænker alt for meget over det :) Men tror det er svært at finde svaret.
Det afhænger jo også af skrifttype, bogstørrelse (fx 12x19, 13.5x21.5 eller 15.5x22 cm) osv.
Jeg regner pt selv med 1400-1500 anslag per side, da jeg går efter en roman i 12x19 cm-format og har et par linjers afstand, når der kommet et nyt afsnit i et kapitel.
Det er dog ikke en ungdomsroman, jeg skriver på, men tænker ikke der skulle være forskel...

8 år siden
8 år siden

Hej,
Tænker bestemt over det :-) jeg ved ikke så meget om ungdomsbøger - er der forskel til andre romaner?

Men under alle omstændigheder er det et rigtig godt råd at kigge på nogle bøger der ligner det som du har tænkt dig og så bare tælle.

Jeg har også været ude I den øvelse og endte med at regne med 320 ord per side for en fuld/almindelig side, altså ikke hvor et kapitel starter eller slutter eller hvis der er noget andet specielt (visning af et lille digt, en sang, et brev eller andet der indgår I historien som kræver indrykninger). Det betyder at du rammer noget der ligner 160000 ord til 500 sider hvilket jeg baseret på de mange bøger jeg har læst I tidens løb tænker er en relativt normal størrelse for den genre jeg bevæger mig I.

Så tæl for fet du gerne vil :-) og ja jeg er helt enig I at det er rart at have et mål at forholde sig til - for mig mest på den note der handler om begrænsninger :-)
Hanne

8 år siden
8 år siden

Tusind tak for svar. Jeg har heller ikke noget decideret mål for antal sider, men jeg kan godt lide at vide sådan cirka, hvor mange sider det, jeg allerede har skrevet, fylder.

8 år siden

Besvar debattråd

Debatten Anslag pr side i ungdomsroman er startet 27/04-2016 17:32 af Majken2424 og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

44Dagens DJ
1 dag, 12 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
3 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
3 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
19 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
25 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
25 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
29 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 9 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 20 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 2 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 9 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 10 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 13 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 14 dage siden · David H

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
3 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
3 dage siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
25 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
29 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 9 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 22 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
5 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 3 dage siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 6 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown