Tekstdebatter · Anslag pr side i ungdomsroman

7 svar
Senest opdateret 8 år siden · 6 bruger(e) deltager
8 år siden

Hej!

Jeg er igang med at skrive en roman, der henvender sig til aldersgruppen ca. 13-18 årige. Hvor mange anslag er der cirka på en gennemsnitlig side i sådan en roman? Jeg er lærer og har set i mange bøger, så jeg ved godt, at der ikke er noget præcist svar, men er der en tommelfingerregel? Jeg har læst, at der vist er omkring 2000. Hvad siger I?

Majken

8 år siden
8 år siden

Det er rigtig nok man regner med der er 2500 anslag på en normalside, men det er jo for en a4 side. De fleste bøger er omkring a5 størrelse eller deromkring. Så umiddelbart ville jeg regne med det halve.

Giver det mening.

Vh
Plys

8 år siden
8 år siden

Nu er bogsider ofte ganske koncentrerede, med mange linjer pr side.

8 år siden
8 år siden

Tag en roman af den type du har tænkt dig, og tæl møjsommeligt anslagene. Det må da være det mest reelle. Eller du kan simpelthen skrive en side af, så fortæller computeren jo hvor mange anslag.

For øvrigt er bøger jo vidt forskellige, så jeg mener du kan gøre næsten som du selv vil.

Kåemer

8 år siden
8 år siden

Mange tak for jeres svar.
Jeg har talt anslagene i "En flænge i himlen" af John Green, og der er 1539 pr. side, hvis man ser bort fra afsnitsinddeling m.m.
Så hvis jeg regner med cirka 2000, burde det ikke gå helt galt. Det er jo lidt rart cirka at vide, hvor lang ens bog er og bliver.
Tænker I andre over længden på jeres romaner, eller skriver I bare løs uden at skænke det en tanke?

Majken

8 år siden
8 år siden

Jeg tænker alt for meget over det :) Men tror det er svært at finde svaret.
Det afhænger jo også af skrifttype, bogstørrelse (fx 12x19, 13.5x21.5 eller 15.5x22 cm) osv.
Jeg regner pt selv med 1400-1500 anslag per side, da jeg går efter en roman i 12x19 cm-format og har et par linjers afstand, når der kommet et nyt afsnit i et kapitel.