Bøger, forlag og litterært · Udbetaling af royalty/penge

9 svar
Senest opdateret 7 år siden · 7 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej

Jeg får min første bog udgivet i efteråret, men hvordan er jeres erfaringer ift. udbetaling og info om antal solgte bøger ?

1. Hvor tit får i udbetalinger fra forlag ?

2. Hvordan chekker man at det man får er reelt - altså kan man nogen steder se det faktiske antal solgte bøger eller skal man bare stole på sit forlag ?

På forhånd tak for hjælpen :-)

7 år siden
7 år siden

Stort tillykke, alt det står sikkert i din aftale med forlaget, måske er det forskellig fra forlag til forlag.

Vh. Hanna Fink

7 år siden
7 år siden

Hvor dejligt - Tillykke :-) :-)

Som Fink også siger: Det må stå I din kontrakt :-)
Hanne

7 år siden
7 år siden

Hvis der er indgået en standard kontrakt (som det vist kaldes) tror jeg ikke du behøver skrue op for "paranoiaen."

7 år siden
7 år siden

Der er mange mere erfarne forfattere herinde end mig. Den ene lille bog, jeg tjener penge på er måske ikke den mest stabile platform at udtale sig fra. Men jeg får udbetalt royalty to gange om året og det kan jeg faktisk først se, når pengene er gået ind på min konto. På forlagets hjemmeside kan jeg følge med i, hvor mange bøger, de har tilbage på lager. Nogen specifik oversigt over antal solgte bøger og penge diverse steder hen får jeg ikke. Men det er måske fordi, det er et lille forlag, der bruger krudtet andetsteds, måske er det anderledes på store forlag. Men jeg stoler på dem og pengene kommer, når de skal.

7 år siden
7 år siden

Tak for indlæg, og man er (desværre) nok bare nødt til at stole på sit forlag. Det gør jeg også, men har før oplevet folk man troede på svindlede og undrer mig over der ingen form for sikkerhed findes...

7 år siden
7 år siden

Jeg TROR du har ret til at sætte en ekstern reviser på, hvis du ikke stoler på dem.
MEN du skal naturligvis selv betale denne eksterne reviser.
Så med mindre du tjener RIGTIG meget, tror jeg ikke det kan betale sig :-D

OG! Forlaget skal oplyse hvor mange bøger de har solgt, hvad de har taget for dem og hvilke udgifter de har haft til skat. Under udgifter skal de oplyse hvor mange penge de har udbetalt til dig. De skal også opgive hvor mange penge DU specifikt har fået i royalty, så skat kan opkræve penge af de. De to tal skal helst være ens, og du kan se hvad de har opgive du har tjent inde på din selvangivelse.
Så hvis de vil snyde dig, bliver de også nødt til at snyde skat. Det er vist ikke helt så let.

7 år siden
7 år siden

Jeg gætter på at hvis et forlag kan sælge en bog i store oplag, så vil de hellere prøve at skabe et godt forhold til forfatteren. En stort sælgende bog har det med at løfte den næste bog fra hans hånd op på et salgbart niveau.

En romanforfatter er nok i sin skriveproces vant til at tænke på forbrydelser og onde intriger. Man bør nok ikke se sin forlægger som en sandsynlig forbryder og intrigemager.
Har man fået en kontrakt til underskrift, så læs den grundigt og skriv under med tillid. Hvis et forlag har godtaget dit manuskript er der normalt basis for gode relationer. Jeg har ikke hørt om andet i hvert fald.

7 år siden
7 år siden

På nær hos forlag hvor man selv helt eller delvist har betalt for sin udgivelse. Der her jeg i hvert hørt nogle grumme historie, netop fordi forlaget tjener sine penge på forfatteren og ikke salget af bøger.

7 år siden
7 år siden

Jeg tror det er forskelligt fra forlag til forlag. Jeg får udbetalt royalties en gang om året hvor jeg samtidig får en opgørelse over hvor mange bøger der er solgt. Men kan som sagt være at det er forskelligt fra forlag til forlag. :-)

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Udbetaling af royalty/penge er startet 06/08-2016 23:28 af klausnf og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
1 dag, 12 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
7 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
7 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
23 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
28 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
29 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 12 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 24 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 6 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 14 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 18 dage siden · David H

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 2 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 4 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 17 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 7 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm