Bøger, forlag og litterært · Erfaringer med forlaget Mellemgaard

31 svar
Senest opdateret 5 år siden · 9 bruger(e) deltager
7 år siden

Forlaget Mellemgaard har vist interesse for mit manuskript, så nu kunne jeg godt tænke mig at høre, om nogen her i Fyldepennen har erfaringer med Mellemgaard - gode som mindre gode.

7 år siden
7 år siden

Forlaget Mellemgaard har været debatteret før på pennen.

Se fx her:https://www.fyldep...58378/mellemgaardhttps://www.fyldep...ebatter-om-forlaghttps://www.fyldep...-godt-eller-skidthttps://www.fyldep...udgivelse-i-sigte

Nogle forfattere virker til at være glade for forlaget, mens andre ikke er.

Jeg har ikke personlige erfaringer med forlaget, men som bibliotekar kan jeg se, at nogle af deres bøger ikke tilbydes bibliotekerne. Det er ikke noget forlaget er involveret i (altså ikke fordi de nægter at sælge til bibliotekerne), men at DBC (Dansk BiblioteksCenter) - går jeg i det mindste ud fra - vurdere at bøgerne ikke er af interesse/god nok kvalitet til at blive tilbudt bibliotekerne.

Andre bøger tilbydes til gengæld bibliotekerne, får fine lektørudtalelser og sælger godt til bibliotekerne.

7 år siden
7 år siden

Man skal altid overveje nøje om men vil betale for at få en bog udgivet.

Har de tilbudt dig at udgive den for dig? Eller skal du betale for det?

En bog kan udgives for omkring 10.000 kr hvis man ikke vælger den bedste kvalitet og køber sig til en forside.

Hvis du skal have tegnet en forsiden af en tegner og have en god kvalitet på papir og cover omkring 20.000

Så hvis et forlag tilbyder dig at udgive din bog for en 10 - 15.000 kr skal du nok vælge et selvudgiver forlag hvor du får 85-100 % af indtjeningen.

Jeg ville dog aldrig gøre det selv.

Det optimale er at finde et forlag, der vil betaler det hele. De vil så enten give det 15% af omsætningen eller 50% af overskuddet.

Det gode ved at forlaget betaler, er at de så tror på din bog. Hvis du selv betaler for udgivelsen, kan forlaget i princippet sige ja til ALLE bøger de får, og så være helt ligeglade med bogen bagefter. De har intet at miste, og måske tjener bogen nogle penge til dem. De behøver i hvert fald ikke at gøre noget for det selv.

Kig også på hvor lang tid de bruger. Og vurder om de har læst din grundigt. Et forlag bruger som regel to tre måneder på en bog, og hvis de siger ja, har de typisk en hel bunke ændringer og forbedringer de gerne vil have lavet. Hvis de svare i løbet af en uge eller to og virker som om de kun har skimmet bogen skal man nok være lidt forsigtig.

Til sidst er det en god ide at kigge på hvad forlaget ellers har udgivet. Hvor mange bøger udgiver de om året? Hvor kan deres bøger købes? Hvor mange af deres bøger kommer på biblioteket? Og hvor mange biblioteker står de på.
(Spørg endelig hvis du vil vide hvordan.)
Virker de som om forlaget sender gennemarbejde bøger på markedet? Eller udgiver de stort set hvad som helst. Har forlaget en særlig profil? Og passer du ind i den?

Håber det kan bruges

7 år siden
7 år siden

Jeg vil bestemt ikke anbefale at spare på en forside.

Der var en overgang, hvor jeg følte jeg kunne spotte en Mellemgaards bog på afstand (på biblioteket) - blot på grund af forsiden der havde noget billigt/amatøragtigt over sig.

De HAR nu også mange pæne forsider og andre forlag kan også sagtens have bøger med billige/amatøragtige forsider.

Det er bare meget vigtigt at lokke læserne til sig - fx på et bibliotek. Og det gøres blandt andet ved en lækker forside. Det samme gør sig gældende når man skal have folk til at købe bogen. Det hjælper altså hvis forsiden er lækker.

Så spar endelig ikke på forsiden! Heller ikke selvom det gør ondt i pengepungen :)

7 år siden
7 år siden

Tak til Pen for henvisningerne til tidl. debatter på Fyldepennen om bl.a. Mellemgaard.
Det var denne artikel i Jyllands-Posten, der fik mig til at efterlyse andres erfaringer:http://jyllands-po...lv-for-udgivelse/
Ikke mindst de sidste to linjer i artiklen giver anledning til overvejelser, synes jeg.
Derfor ville det være rart at høre positive oplevelser med Mellemgaard, også dem hvor egenfinansieringen har tjent sig hjem.

7 år siden
7 år siden

Hej Svend

Interessant artikel som jeg ikke havde set :)

Jeg ved nu ikke hvor meget det betyder, det med at bøgerne ikke er blevet anmeldt (går ud fra det er aviserne, der henvises til).

Rigtig mange bøger får ingen anmeldelser i aviserne, men de klarer sig fint alligevel. Jeg tror også, det er en MEGET lille andel af udgivelserne hvert år, der er så heldige at få en anmeldelse.

Jeg tror, det er mere vigtigt at få solgt til bibliotekerne. Så når man en gruppe af læsere, som ikke køber sine egne bøger. Plus at bøger på biblioteket betyder bibliotekspenge (penge man får for at ens bøger kan lånes ud).

Bibliotekspengene udregnes ikke ud fra hvor meget en bog udlånes, men efter hvor mange eksemplarer der er indkøbt og hvor mange sider der er i bøgerne som så ganges med et pointtal (der er fx forskel på billedbøger og voksenbøger).

Desværre er bibliotekerne også under pres, så der kasseres mere end tidligere og købes færre bøger ind.

Nå, men det var et sidespor :)

7 år siden
7 år siden

Det er vist denne rapport ("Bogen og litteraturens vilkår 2016"), der er baggrunden for artiklen som Svend linker til:
http://slks.dk/bogen-2016/

Jeg har kun hoppet lidt rundt i rapporten og skimmet, men det ser ud til at være interessant læsning.

7 år siden
7 år siden
#7 Tula

Tja, det her vi talt om MANGE gange før. Og det er op til folk selv at bruge netop det pågældende forlag.
Så længe (!) mang går ind til det med vidtåbne øjne. Læs kontrakten igennem og se hvilke rettigheder du afgiver. Prøv at regn efter og se hvor mange bøger du skal sælge for bare at tjene dit indskud hjem. (Jeg vil næsten vædde med at du skal sælge mere end det første oplag, bare for at nærme dig).

Plus så er der også det der med at visse forfattere opdager at deres bog er solgt til 4 kroner stykket til fx Dansk Supermarked eller Coop, uden at de har noget at skulle have sagt.

Der er folk der har positive erfaringer med forlaget, andre har definitivt ikke.

Spørger du mig direkte, så nej. Jeg ville ikke gøre det. Nogensinde.

7 år siden
7 år siden

Til Svend L
Det er nok lidt sent at svare dig, for du har nok allerede fundet ud af, hvad du gør ift. at udgive på mellemgaard eller ej. Men jeg skriver alligevel, fordi jeg selv i første omgang gik langt udenom mellemgaard, da jeg var blevet færdig med mit manuskript til en bog om en sorgproces (min egen). Jeg havde læst alt for mange dårlige omtaler af mellemgaard i Fyldepennens debat. (Tak, for øvrigt, til dig Pernille Pen Jørgensen, for saglige og objektive oplysninger i denne tråd).

Så jeg begyndte på min rejse rundt til forlagene. Fra de store (hvorfor ikke prøve) til de mellemstore. Det var i sig selv en rimelig god oplevelse, for jeg fik altid begrundet afslag, der mest handlede om, at erfaringen var, at der ikke var det store salg i bøger om sorg. Men jeg havde ikke vidst, at der er mange medudgiverforlag. Jeg stødte på et par stykker, som er langt dyrere end mellemgaard.

Efter nogle måneder og et par efter-redigeringer ( nogle redaktører giver sig faktisk tid til en form for feed back omkring, hvad der kunne strammes op om - inden evt. videresendelse til andre forlag - og det er jo en gave) kom jeg alligevel til mellemgaard. Hvad jeg aldrig har fortrudt.

Jeg fik tildelt en rigtig god redaktør. Han spottede hurtigt min skrivestil, hvad der var mit sprog, som ikke skulle ændres, selv om det måske ikke hele vejen igennem faldt i hans smag. Han var god til hurtigt at spotte gentagelser, som skulle slettes, sætninger eller kapitler, der kunne misforstås, hvis det ikke blev uddybet. Jeg nød samarbejdet med ham. I det hele taget følte jeg, at jeg havde stor indflydelse på udgivelsen, fra skrifttype over layout til forside illustration. Da grafikeren sendte mig forslaget til denne, blev jeg meget rørt over, at hun havde fanget noget centralt i teksten, som hun fik udtrykt symbolsk.

Mellemgaard gør, som de skal ift. at sende anmeldereksemplarer til dagblade, til biblioteket mhp. lektørudtalelse osv. Men man kan selv gøre et stykke arbejde for at gøre en bog kendt. Aviserne modtager hver dag flere nye bøger, så der er jo relativt få, der bliver anmeldt. Men nogle aviser eller blade laver gerne en lille omtale og sender uddrag af bogen, hvis man insisterer, argumenterer. I mit tilfælde var det f.eks. Kristeligt Dagblad, som kendte mig fra en kronik, som valgte at udgive et uddrag, som jeg selv foreslog. Desuden kan man arbejde på at få anmeldelser i relevante blade. Jeg fik det f.eks. i Psykoterapeutforeningens tidsskrift og ligeledes i kvartalsbladet udgivet af Forældreforeningen "Vi har mistet et barn"' .

Jeg bad også mine facebook-venner om at bestille bogen på biblioteket. Den fik en god lektørudtalelse, og efter nogle måneder var den ude på næsten 60 biblioteker.

Ift. til udgiften til mellemgaard oplyste Kaj Sørensen mig straks om muligheden for at søge tilskud fra Velux Fonden, der har en pulje til "ældres aktiviteter", tror jeg den hedder, og som giver penge til bl.a. bog- og filmudgivelser. Jeg fik meget hurtigt et positivt svar på min ansøgning og havde dermed ingen udgifter selv. De penge, man betaler, er for øvrigt betegnet som "et tilskud til udgivelsen". Man får et regnskab med de reelle udgifter, der er større.

Jeg har været fuldt ud tilfreds med samarbejdet med mellemgaard.

7 år siden
6 år siden

Kære Benthe

Det er dejligt at høre, at du har været glad for samarbejdet - det er gensidigt. Tak for det. Og det er dejligt at se, at et menneske, der rent faktisk har samarbejdet med mellemgaard, giver sit besyv med på Fyldepennen. Uvidenheden har desværre lidt for ofte været med til at sætte dagsordenen.

Vi er glade for, at du fremhæver samarbejdet i udgivelsesprocessen, for det er i vores øjne det helt afgørende, hvis en udgivelse skal blive god. Vi lægger vægt på, at forfatteren er med i arbejdet hele vejen lige fra redaktion til salg og markedsføring. Centralt i udgivelsesprocessen står redigeringen af manuskriptet. Alle bøger bliver redigeret af forlagets faguddannede redaktørstab, ligesom de bliver korrekturlæst af certificerede korrekturlæsere. Vi oplever, at vores forfattere har stor glæde af at arbejde tæt sammen med en redaktør, og fra forlagets side er vi slet ikke i tvivl om, at en god redigering er til glæde for begge parter.

I arbejdet med sats og omslag lægger vi vægt på, at forfatterens ønsker bliver tilgodeset. Derfor samarbejder forfatteren gennem hele denne proces med vores inhousegrafikere om det helt rigtige udtryk til bogen. Tilsvarende i salgs- og marketingsprocessen, hvor forfatter og forlag lægger en slagplan for den bedst mulige eksponering af bogen.

Mellemgaard er Danmarks største medudgiverforlag, som rapporten "Bogens og litteraturens vilkår 2016" kan berette. Som en stor aktør på markedet er vi kendt af alle, der beskæftiger sig professionelt med bøger, og det betyder, at vi kan sikre en udgivelse en god færd ud i verden. Det betyder også, at vores bøger får omtale og anmeldelser, som det vil fremgå af vores Facebookside. Uden dygtige og tilfredse forfattere ville der ikke være noget forlag, så vi er taknemmelige for, at så mange har lyst til at være med til at sikre et mangfoldigt bogmarked.

Endnu en gang tak for det pæne skudsmål.

Vh. mellemgaard

6 år siden
6 år siden

Efter jeg har været i kløerne på et forlag der hedder "Mellemgaard" og kun tjente ca. 1500 kr. før skat på en bog, er det gået op for mig, at man skal passe endog meget på at lade sine manuskripter udgive fra Mellemgaards forlag, der tegnes af en person ved navnet Kaj Sørensen.

Bogen har ikke været anmeldt i den danske presse, for ingen anmeldere vil have med Kaj Sørensen fra Mellemgaards forlag at gøre. Bogen er anmeldt i Grønland og i nordiske og internationale sammenhænge. Bibliotekscentralen har vurderet den med et positivt resultat, så den i dag er til udlån. I starten var der ingen grænser for de positive tirader fra Sørensen og Mellegaards såkaldte anmelder (Lorentsen) - i løbet af en uges tid (den slags tager normalt måneder) erklærede man sig klar til at publicere bogen. Man forsøgte at presse mig til at betale for udgivelsen selv, hvilket jeg afslog i sikker forvisning om, at jeg nu som tidligere nok skulle få den finansieret af private sponsorer.

Efter bogens udgivelse har Kaj Sørensen fra Mellemgaards Forlag flere gange spurgt til, om jeg ikke har nye manuskripter - for Kajs Sørensen og Mellemgaards forlag vil skam gerne udgive dem. I dag har piben fået en anden lyd efter det er gået op for Kaj Sørensen og Mellemgaards forlag, at jeg ikke vil lade mig spise af med 1500 kr. Nu hedder det sig pludseligt injurierende, at jeg er en svindler og en løgner, selvom flere meriterende instanser har godtaget bogen (herunder ikke mindst bibliotekscentralen)

Jeg har hidtil publiceret bøger og artikler som forsker og forskningsformidler. Da det er lønnet arbejde, har jeg aldrig modtaget honorar som forfatter. På universitetet hedder det "publish or perish", så man betragter min løn som betaling for akademisk litteratur udgivet på universitetsforlag. Forrige år efter jeg gik på pension, udgav jeg en række artikler i en bog fra forlaget Mellemgaard - bogens titel er "Dansker luk Døren forsigtigt efter dig".

Inden udgivelsen forlangte Kaj Sørensen fra Mellemgaards forlag 10.000 kr. i trykkestøtte. Det fandt jeg for så vidt ikke særligt mærkeligt. Al den akademiske litteratur, jeg har udgivet, er udgivet med støtte fra forskningsrådet og andre lignende instanser.

Denne gang fik jeg bevilget 10.000 kr. fra Willumfonden og 25.000 kr. fra Nuna-fonden i Grønland. Altså i alt 25.000 kr. og langt mere end de 10.000 kr.. Jeg gjorde inden bogens udgivelse Kaj Sørensen og Mellemgaards forlag opmærksom på, at det er 15.000 kr. mere end budgetteret. Han satte nu pludseligt sine omkostninger op og affejede mig med en bemærkning om, at alle pengene nu skulle bruges af forlaget til trykning og lancering. Han har hævet de 25.000 efter bogens udgivelse d. 16/12 forrige år.

Mit honorar skulle andrage 15% af nettosalget, og der ville gå et år inden honoraret skulle falde. Stor var min bestyrtelse da man slut november dette år i en to linjers opgørelse blot meddelte mig, at bogen kun havde solgt 90 eksemplarer (langt under hvad mine bøger normalt ender med at blive solgt til). F.eks. er min første bog om den grønlandske økonomi i 2. oplag udsolgt fra et universitetsforlag. Den er trykt i 1000 eksemplarer!!

Da jeg bad kaj Sørensen om et detaljeret regnskab på bogens indtægter og omkostninger det forløbne år, nægtede han at udlevere mig disse oplysninger. Gentagne udvekslinger på e-mail, som jeg nu har gemt, som sagt fordi de indeholder injurierende udtalelser ledte ikke til andet end, at Kaj Sørensen, der stort set intet har foretaget sig m.h.t. bogens lancering, forholdt mig oplysninger. Han synes at mene, at jeg blot skal stole på, at han taler sandt, når han siger, den kun har solgt i 90 eksemplarer.

Jeg har p.t. konsulteret forfatterforeningen omkring denne sag.

Han har jo da i alt fald tjent på bevillingerne plus den avance han har fået på bogsalget gennem DBK.

Hvis der er andre der har erfaringer med Kaj Sørensen hører jeg gerne om det.

Se i. ø.http://trudis-bogb...trid-modvind.html

6 år siden
6 år siden

Kære Gorm

Vi kunne som forlag også godt have ønsket os, at bogen solgte bedre, det siger vel sig selv. Vi har gjort et solidt arbejde for at markedsføre og sælge bogen, men sandheden er jo bare, at hverken forlag eller forfatter kan tvinge folk til at købe den. Bogens emne er snævert, så det er helt forventeligt, at salget har det leje, det nu engang har. Der er tale om artikler og debatindlæg om Grønland, der daterer sig tilbage fra årene 2004-06, mens flere er endnu ældre. Debat og polemik er forankret i det konkrete øjeblik, den opstår i, så derfor er det sin sag at præsentere indlæg, der ligger ti og undertiden næsten tyve år tilbage i tiden. Det hæfter DBC's lektør sig også ved, når han konkluderer, at "i bogen får man forfatterens indlæg og holdninger til mange aspekter i det grønlandske samfund hovedsageligt i årene 2004-2006, hvilket i sagens natur danner et lidt fragmenteret og ensidigt billede af debatten. Desuden er bogen til tider meget personlig". Dermed ikke sagt, at bogen ikke er interessant, for det er den bestemt, og derfor har mellemgaard også været interesseret i at udgive den, men både forlag og forfatter må have et realistisk og uhildet syn på salgspotentialet i en bog af denne type. Derfor giver det heller ikke mening at sammenligne den med dine tidligere udgivelser, der er væsensforskellige fra denne. At bogen ingen anmeldelser har fået, kan forlaget næppe klandres for. Forlaget har naturligvis ingen indflydelse på, hvilke bøger, avisredaktionerne vælger at anmelde. At ingen gider mellemgaards bøger er imidlertid usandt. Enhver, der gider have ulejlighed med det, kan konsultere databasen Infomedia og ved selvsyn forsikre sig om, at det forholder sig helt anderledes.

Du lader forstå, at mellemgaard har presset dig til at betale for udgivelsen. Det er ikke sandt. Mellemgaard er et medudgiverforlag, så det burde ikke komme bag på dig, at der derfor vil være tale om medfinansiering af udgivelsen, som i dit tilfælde er sket gennem fondsstøtte. Vores kontrakter redegør klart og tydeligt for forfatterens medfinansiering, så på det punkt er der ikke noget at gå fejl af. Man kan vælge at tage imod forlagets tilbud om udgivelse under de anførte betingelser, eller man kan lade være. Ingen presses til noget. Du bemærker, at du tidligere har udgivet hos flere universitetsforlag, og du var da også i din gode ret til at henvende dig til et af disse, men nu er sagen altså den, at du af egen frie vilje valgte at indgå et samarbejde med mellemgaard.

Vi er naturligvis kede af, at du ikke har været tilfreds med samarbejdet, for vi er for vores del glade for bogen, som vi også i fremtiden vil sælge og markedsføre. Dog må både forfatter og forlag have realistiske forventninger til en bogs salg, som baserer sig på den reelle efterspørgsel snarere end på ens egne forhåbninger.

Vh. mellemgaard

6 år siden
6 år siden

Lad os se tallene Sørensen!
Oven på Kaj Sørensens injurier, hvor han tillod sig flere fornærmende udtalelser om min person i en e-mail, slår han nu den kattevenlige tone an.
Men det bringer os ikke et skridt nærmere på en afklaring m.h.t. det, der er essensen af mit forrige indlæg lagt op via "Fyldepennen". Hvorfor i al verden bruge så mange ord på at retfærdiggøre den måde, han spiser sine forfattere af på, når der skal deles lidt håndører rundt til jul. Jeg glæder mig til næste års "julegave" fra Kaj Sørensen og forlagene Mellemgaard, Hedwig og ØKNOM. Hvad med at udbetale forfatterhonoraret med en julekurv, nu vi forfattere angiveligt sælger så lidt, som han påstår. Det vil skæppe endnu mere i forlagskassen og kompensere for stakkels Sørensens dårlige (gode?) forretninger, hvis honoraret kan indskrænkes til 5 bananer, 10 appelsiner, lidt dadler og figner, en pose spejderhagl, fem flødeboller og det sidste nummer af Anders And. Ingen tvivl om, at dette vil kunne maksimere Sørensens profitter endnu mere i fremtiden, efter han har fået den tilsyneladende synkende forlagsskude rettet op.
Lad os derfor indledningsvist holde os til det essentielle. Det handler om økonomien bag min bog og ikke al mulig ammestuesnak, der skal få Sørensens selvudgiverforlag Mellemgaard til at tage sig ud for mere end det, det er - popo og nøgler. Bortforklaringerne og hans behandling af mig i denne sag giver mig associationer i retning af den berømte karikatur fra 30'erne, hvor man ser en korpulent herre ved et bugnende bord, der efter at have klippet halen af sin hund tilbyder "kræet" samme hale som foder.
De øvrige mystifikationer, hvor Sørensen på forlaget Mellemgaards vegne på bedste charlatanvis udspyr en række dybsindige svar gennem de velnærede forretningsgæller, skal jeg afslutningsvist tage op, selvom de egentlig taler for sig selv al den stund, det er en omgang gedigen sludder.
Det essentielle i denne sag går på, at jeg har udtrykt min tvivl om det rigtige i at bogen "Dansker luk døren forsigtigt efter dig" kun skulle være solgt i 90 eksemplarer, hvilket afstedkom et usselt honorar på 1500 kr. før skat. Bogen figurerer endda som nr. 24 blandt 50 af de mest solgte under emnefeltet Kultur, historie og samfund hos Mellemgaard.
Hvorfor har Sørensen egentligt så meget imod at fremlægge de "tørre tal". Hvad er det Sørensen og Mellemgaards forlag vil skjule for mig? Intet ville være lettere end at lade mig eller andre se på tallene.
Lad os se et regnskab Sørensen. Hvad er omsætningen på min bog, hvor meget andrager omkostningerne og hvad tjener Sørensens mystiske forlag på den? Hvis en forfatter ikke kan få fuld indsigt i økonomien bag sin bog, står der kun en ting tilbage - han har at stole på Sørensen, der som Sfinksen i den Ægyptiske ørken slår stenpoterne over kors og skaber en mysticisme omkring noget så simpelt som et regnskab. Det kunne han nemt undgå ved åbent at give sine forfattere en detaljeret økonomisk redegørelse. Hr. Sørensen mener åbenbart, at økonomien bag bogen er oplysninger, der ikke vedkommer den person, der har skabt det værk, han så hjertens gerne vil sælge. Forfattere må ifølge Sfinxen fra Odenses forstadskvarterer være nogle filantroper, der med glæde arbejder gratis, så Sørensen kan tilegne sig forfatteres arbejde, uden at betale ordentligt for det.
Sørensen fra Mellemgaards forlag beklager sig tidligt og sent - fortsat uden dokumentation - om nogle omkostninger hans forlag angiveligt skal dække. Han lover de forfattere han får i sit garn en del. F.eks. siger han, at der skulle foregå en faglig vurdering af materialet, ligesom der skulle foretages en vidtgående redigering. Det behøvede han ikke i mit tilfælde, fordi der var tale om allerede korrekturlæst materiale. I debatten om Mellemgaard har det været nævnt, at en forfatter, der sendte et manuskript på 124.000 til forlaget fik et positivt svar 20 timer senere. Jeg selv oplevede noget lignende, så det må være temmelig begrænset, hvad forlaget Mellemgaard har af omkostninger på det, han kalder en faglig og vidtgående redigering.
Andre med erfaringer med forlaget klager over, at en række bøger er spækkede med fejl i en grad, hvor det går ud over læseoplevelsen. Sørensen selv lovede en grafisk tilrettelæggelse (i mit tilfælde leverede jeg selv forsiden med tekst og opsætning). Endeligt lovede han, at han ville stå for distribution, salg og markedsføring. Især det sidste klinger temmelig hult, ingen danske aviser har anmeldt min bog, og bortset fra nogle lokalaviser og nogle annonceaviser, hvor min bog heller ikke finder anmeldelse eller omtale er det svært at få øje på, at Mellemgaard overhovedet leverer den lovede markedsføring for sine forfattere. Sørensen selv er fræk som en slagterhund, når han i en e-mail flabet tillader sig at bemærke, at jeg bærer en stor del af skylden for, at bogen ikke er blevet markedsført ordentligt. Jeg kunne jo bare selv medvirke ved lanceringen, skrev dette orakel; hvis jeg blot havde siddet og signeret bøger i en eller anden boghandel, ville det hele være gået meget bedre. Han forstår åbenbart ikke, at forskere ikke sælger videnskabelige bøger eller forskningsformidling ved at sidde og skrive små søde hilsner til kunder i en boghandel. Man sælger sine bøger på sit renomme og ved hjælp af faktuel information - her kan Sørensen godt stoppe med sit primitive salgsgas.
At jeg så rent faktisk har medvirket til markedsføringen ved at rette henvendelser de rette steder i mit omfattende internationale faglige netværk forbigår Sørensen i sit seneste indlæg mod mig. Takket være mit eget initiativ er bogen, fordi jeg selv skrev pressemeddelelser, nævnt i den grønlandske presse samt i grønlandske internetaviser. I skandinaviske sammenhænge er bogen omtalt af forskellige bogportaler og Arktiske forskningsmiljøer. Den er nævnt i Erhvervsfilosofi.dk, men ikke i danske aviser, fordi anmeldere åbenbart ikke vil have med Mellemgaard at gøre. Den er refereret på danske biblioteker. Senest så jeg endda, at bogen er katalogiseret ved "Scandinavian Studies" på Berkeley Universitet i Californien. International Arctic Social Sciences Association nævner den, og den er refereret i skandinaviske sammenhænge af bl.a. Arctic research center i Umeå - listen på hvad jeg har gjort kan gøres endnu længere. Jeg vil ikke trætte læseren med dette. Den eneste, der synes at have svigtet i lanceringen af bogen, er Kaj Sørensen og det enigmatiske forlag Mellemgaard. For i betragtning af, at jeg har fået bevilget 25.000 kr. i trykkestøtte, som Kaj Sørensen omgående indkasserede, må man kunne forvente mere service og medspil fra Mellemgaards side. Udover selve trykningen, som ikke er særligt omkostningstung, er det svært at forestille sig, hvad Sørensen har haft af omkostninger.
Det er ikke forfærdeligt mange år siden, vi havde en sag, hvor forlaget Gyldendal overtog forlaget "Tiderne Skifter". Den sag var ren anskuelsesundervisning i, hvordan man behandler forfattere nu om dage - enten betaler man dem meget lidt for deres arbejde, eller også betaler man dem overhovedet ikke noget som helst. "Tante Berlingske" kunne den gang berette, at Gyldendal i 2016 havde opdaget, at forlaget "Tiderne Skifter" havde snydt danske og udenlandske forfattere for millioner siden 2002.
Ugebrevet A4 skrev i december 2016 at danske forfattere ikke kan leve af deres arbejde. I en rapport skrevet af kulturøkonom ved CBS Trine Bille konkluderes det bl.a., at forfattere ingen dagpengeret har, de har ingen pensionsopsparing og de må hensygne med en årsløn på under 100.000 kroner. Det er vilkårene for en tredjedel af de skønlitterære danske forfattere. Forfattere skal åbenbart leve af luft alene. Langt de fleste skønlitterære forfattere kan ikke brødføde sig selv, de er afhængige af legater, indtægter fra andre jobs og partneres indkomst. Med forlag som Mellemgaard og "Tiderne Skifter" er dette ganske forståeligt. I Forlaget Mellemgaards tilfælde og hos andre selvudgiverforlag er det oven i købet sådan, at man mener sig berettiget til enten at stikke snablen ned i folks private husholdningskasser eller som i mit tilfælde hvor jeg får bevilget støtte. Oven i dette kan man så også tjene penge på at spise forfattere af med lave royalties på salget - jo der bliver slugt ikke så få hundehaler rakt ned fra forlagsherrernes bugnende middagsborde.
Når Sørensen ikke vil informere sine forfattere om økonomien bag forfatternes bøger, sætter han uvægerligt sig selv under mistanke. Er det med Sørensen som med "Tiderne Skifters" forfattere sådan, at han undlader at betale sine forfattere ordentligt? Her er en anden forfatter Bo Østlunds erfaringer værd at se på. Sørensens omgang med sandheden synes at være problematisk, hvis Østlunds beretning står til troende. Bo Østlund kan i Facebook gruppen "NewPub - forfattere med mod på nye udgivelses- og forretningsmuligheder" berette, at Kaj Sørensen i en artikel i Fyens Stiftstidende den 20.12.2015 bl.a. skulle have udtalt, at Østlunds bog "Dronning Ingrid" allerede efter 14 dage skulle have solgt de første 6000 eksemplarer. Bo Østlund havde som jeg, og på baggrund af dette en berettiget forventning om et fremtidigt stort salg af en anden bog om danske skæbnefortællinger i USA efter 9/11. Han skulle blive klogere, for som han skriver, oplyste Kaj Sørensen og Mellemgaards forlag ham at man kun havde solgt 500 eksemplarer af denne.
Kaj Sørensen er kendt for at gå til advokater, hvis man tillader sig at stille hans forlag i det dårlige lys, hvor det fortjener at være. Han skrev til Østlund: "Vi skal aldrig have noget med dig at gøre. Du er den største løgner vi har mødt". Og han går videre: "Vi betaler forskud, og så laver du sådan en tynd og dårlig bog. Vores bagland og jeg ønsker ikke flere mails af dig. Du er en løgner, som ikke kan stave"! Senere vil forlagsherren gå til en kendt avis (hed den mon "Koholder Tidende) for at fortælle, at Østlund har snydt Mellemgaard "så gevaldigt meget". Dette på trods af, at Bo Østlund ligesom jeg blev tilbudt yderligere udgivelser fra forlaget Mellemgaard.
Jeg selv har modtaget lignende beskyldninger og trusler fra Sørensen og forlaget Mellemgaard, hvor han påstod at jeg skulle have snydt med fondsmidlerne, som han modtog til udgivelse af bogen, og at jeg angiveligt skulle have løjet for ham m.h.t. min karriere som Grønlands- og Arktisk forsker. Hvilket motiv jeg skulle have for at snyde her når det drejer sig om tilskud til et forlag fortaber sig i det uvisse.
I både Østlunds og mit tilfælde er det klart, at Kaj Sørensen i sin desperation overtræder straffelovens kapitel 27, der bl.a. handler om, at oplysninger, der er er egnet til at skade en person i offentlighedens omdømme kan straffes med bøde eller fængsel. § 267 siger jo da klart, at den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel. En sigtelse fremsat eller udbredt mod bedre vidende, hvor gerningsmanden savner en rimelig grund til at anse den for sand, straffes som bagvaskelse. Både i Østlunds og mit tilfælde er information nu offentlig tilgængelig m.h.t. Sørensens injurierende udtalelser - om dette skal lede til retlige skridt er alene op til den skadesvoldte, så Sørensen skal fremover passe meget på med sine udtalelser i alt overfor mig!
Siden vi ikke kan få økonomiske oplysninger fra Mellemgaards baggårdsforlag bliver et overslag og nogle antagelser nødvendige. Forlaget Mellemgaard har siden 1998 drevet sin dubiøse virksomhed, og man bryster sig af at udgive over 250 titler om året. Hvis hver udgivelse kræver et tilskud fra forfatteren eller fra fonde og andre sponsorer skal der ikke meget hovedregning til for at forstå, at et tilskud på mellem 10.000 og 15.000 pr. bog er en betragtelig indtægtskilde. Hvorfor kravene til hver enkelt forfatter svinger, som de gør vides ikke? Tallene er vel ikke grebet ud af den blå luft? Tilbage står så, at indtægterne samlet fra tilskuddene ligger at eller andet sted mellem 2.5 og 3.8 millioner kroner. Sørensen og forlaget Mellemgaard skal altså bruge dette beløb til trykkeomkostninger og så de øvrige temmelig symbolske handlinger, som han kalder korrekturlæsning, tykning, "grafik behandling", distribution og lancering. Det ligner allerede her en ganske pæn omsætning og potentiel fortjeneste. Oven i dette kommer så selve salget af bøgerne, som er den store ubekendte i regnestykket. Forlaget oplyser selv, at der i gennemsnit sælges 500 eksemplarer af hver titel, man udgiver. Yderligere er der renteindtægter på henlagte tilskud, afskrivninger og hvad der ellers kan konstrueres efter de sædvanlige regnskabsmæssige principper, som indgår i en årsopgørelse. Forlaget Mellemgaards regnskab er ikke umiddelbart offentligt tilgængeligt, men der er nogle andre forhold omkring forlaget, man måske ikke lige tænker over som en del af Sørensen gruppens samlede økonomi. Kigger vi på "Sørensen dynastiet" dukker der flere forhold op, når man søger efter regnskabstal på forlaget Mellemgaard.
Forlaget har adresse i Odense på Kragsbjergvej 22, 1; her deler det både fysisk adresse og e-mail adresse med forlaget Hedwig, som angiveligt publicerer pædagogisk litteratur til forskellige grundskoletrin. Forlaget Hedwigs bestyrelse og direktion består af to andre personer med navnet Sørensen. Bestyrelse og direktion består af direktør Maria Hedwig Elisabeth Sørensen, mens bestyrelsens påtegning er udført af Kurt Mellemgaard Sørensen. De reelle ejere af forlaget Hedwig er Maria Hedwig Elisabeth Sørensen og en vis Kaj Sørensen, der nu hedder Kaj Mellemgaard Sørensen.
Forlaget Hedwig sorterer under et holdingselskab ved navn M.H.E. Holding af 2008 med domicil i Askemosen 3, Åbenrå. Sammen med Forlaget Hedwig ses det også, at et andet forlag ØKNOM med samme ejerkreds er en del af selskabskonstruktionerne. Direktionen for Holdingselskabet er igen Maria Hedwig Sørensen, og bestyrelsen består af parret Kurt Mellemgaard Sørensen og Maria Hedwig Sørensen, Der deler adresse på Askemosen 3 i Åbenrå på samme adresse som H.H.E. holdingselskabets.
"FORLAGET ØKNOM, MARIA OG KURT MELLEMGAARD SØRENSEN ApS" repræsenterer som antydet igen et personsammenfald. Det forlag udgiver angiveligt undervisningsmaterialer til merkantile uddannelser "på højeste faglige og pædagogiske niveau", og der er som med forlaget Hedwig flere holdingselskaber bag dette forlag. Bl.a. hedder et af holdingselskaberne KMLG HOLDING AF 2008 ApS og eneejeren her er - ja gæt en gang - rigtigt, det er Kaj Mellemgaard Sørensen, Lorentsvænget 20, Odense N, Næsbyh Broby. Og som rosinen i pølseenden endnu et holdingselskab bag Forlaget Hedwig og Mellemgaard (Hold ud læser) NMS HOLDING AF 2008 ApS i Haderslev med endnu en Mellemgaard Sørensen som direktør - denne gang hedder han Niels Frederik Mellemgaard Sørensen.
Nu kan man selvfølgeligt med god ret spørge, hvad dette forlagscirkus skal tjene til med tre på papiret adskilte forlag og mange holdingselskaber? Man taler blandt økonomer om "kædeselskaber". Ideen bag den sindrige konstruktion går bl.a. på, at et forlag., der når en vis størrelse, kan se en fordel i at oprette et eller flere holdingselskaber som moderselskaber og datterselskaber, der er driftsselskaber. Man kan realisere stordriftsfordele (sprede omkostningerne over så mange enheder som muligt). Man kan sprede risici og investeringer over flere selskaber, så tab kan minimeres. Hertil kommer faktureringer selskaberne imellem, altså at man kan sætte det ene selskab til at betale for en ydelse af det andet selskab. Det behøver der ikke være noget problematisk i, hvis der er tale om et job udført til den gældende pris på markedet. Problemet er naturligvis, at det kan være fristende at undgå moms eller beskatning af et eller andet ved at køre med urimelige priser. Holdingselskaber kan udvikle sig til at blive "sparebøsser", hvor overskud henlægges som kapital - i værste fald er det ikke bare told & skat der mister penge, det kan også være kreditorer, hvis et selskab tømmes med angivelige likviditetsvanskeligheder.
Forlaget Hedwig, der deler adresse med Mellemgaard, opererer i sine nødtørftige regnskaber med et begreb, man kalder "bruttofortjeneste", så det grundlag (Royalties af omsætningen) forfattere skal aflønnes efter belejligt nok forsvinder. Ifølge årsregnskabet omfatter bruttofortjenesten, nettoomsætningen, lagerinvesteringer, varer under fremstilling, "arbejde udført for egen regning" samt en række driftsindtægter og eksterne omkostninger bl.a. forbundet med distribution, lancering og forskellige overheads. Man kan altså ikke se, hvor meget omsætningen andrager, og så kan man heller ikke se, hvor meget forfatteres honorar andrager af omsætningen. Man kan heller ikke se forfatterindskud indregnet i "bruttofortjenesten". M.h.t. omkostninger får man ikke et indtryk af trykkeomkostningernes omfang, og hvordan de fordeles mellem selskaberne, der sikkert benytter samme trykkeri og de samme distributions- og marketingsformer for at realisere stordriftsfordele.
Den overordnede almindelige regnskabspraksis i forbindelse med driften er, at man opgør virksomhedens indtægter (omsætningen), og man opgør omkostningerne, så man kan beregne sin fortjeneste ved at trække omkostningerne fra indtægterne. I bemærkningerne til regnskabet skal man så kunne se detaljerede informationer om indtægter og udgifter. Hedwigs årsregnskab for 2017 omfatter en såkaldt "bruttofortjeneste" i samme størrelsesorden som forfatterindskuddene (ca. 2,3 mio. kr.). Forlaget ØKNOM havde en bruttofortjeneste på 1,6 mio. kr.. Det er totalt umuligt at se på hvilket grundlag forfatternes honorarer beregnes dels som sagt fordi omsætningen gemmens af vejen under "bruttofortjenesten, dels også på grund af en meget lav detaljeringsgrad i regnskabet. Og hvis man vil se delregnskaber på hver bog, er der selvfølgeligt intet at hente. Tilbage står så, at forfatterne har at stole på to linjer med en salgsopgørelse, som forlaget sender ud til dem ved juletid - "take it or leave it"(!). Forlaget behøver ikke dokumentere noget som helst. Sørensen selv meddelte mig, at den slags gør man ikke hos Mellemgaard.
Sørensen selv fremturer med allehånde undskyldninger til forfattere, der er utilfredse over selv at skulle "spytte i kassen" med et indskud til Sørensens skrantende forlag. Han klynker over lave salgstal, høje omkostninger og manglende indtægter. Den slags står i skærende kontrast til hans iver med at invitere forfattere til at sende ham endnu flere manuskripter. Man tror det er løgn, men manden har spurgt mig, om ikke jeg vil sende ham flere manuskripter (!). Dette på trods af, at jeg har udtrykt stærk utilfredshed med de angiveligt lave salgstal, som jeg dels har svært ved at tro på, dels hvis de er rigtige, vil tilskrive ham pga. dårlig markedsføring. At fremkomme med den slags slet dulgte grådige tilbud tyder om noget på, at det ikke kan stå helt så slemt til, som han siger, med min bog. Hvis det ikke kan betale sig at udgive mine bøger, er sagen da soleklar. Hvorfor forsøge at tjene penge på den underskudsforretning hans forlag angiveligt skulle være? Hvorfor er bogen ikke allerede nu røget på januarudsalg, fordi den ikke kan sælges til den hidtidige pris. Skyldes det mon, at den alligevel sælger, og hvem vil i så fald smide guldægget ud på møddingen. Ikke en Kaj Sørensen for han repræsenterer ikke den samme finansielle ydmyghed, som han forventer af sine forfattere.
Han giver sig også af med "sandheder", idet han skriver: "Bogens emne er snævert, så det er helt forventeligt, at salget har det leje, det nu engang har. Der er tale om artikler og debatindlæg om Grønland, der daterer sig tilbage fra årene 2004-06, mens flere er endnu ældre. Debat og polemik er forankret i det konkrete øjeblik, den opstår i, så derfor er det sin sag at præsentere indlæg, der ligger ti og undertiden næsten tyve år tilbage i tiden."
Igen undrer jeg mig - det har han da vidst hele tiden, hvorfor i al verden sende mig en positiv lektørudtalelse og et tilbud om at trykke bogen, hvis jeg vel at mærke vil ansøge og skyde penge i udgivelsen? Hvorfor skulle vi overhovedet søge om en masse penge? Artikelsamlingens temaer og især forordet er om noget fortsat aktuelt i den dagsaktuelle debat på Grønland. Det er der tilkendegivelser på i Grønland og Arktiske sammenhænge generelt på trods af den er på dansk. At manden megalo-manisk skal til at gøre sig klogt på noget, han ikke ved en kæft om er barokt. Bogens temaer har beklageligvis været aktuelle i den grønlandske debat de sidste 40 - 50 år!!
Bemærkningen om, at det ikke giver mening at sammenligne den med mine tidligere udgivelser er forvrøvlet. De indeholdt også en del historisk materiale, uden at det af den grund blev uinteressant. Tværtimod er formidling af forskning til en større kreds noget, der sælger mere end videnskabelig litteratur - og desværre også mere end Sørensen har evnet at sælge!
At forlaget ikke har indflydelse på anmelderes reaktion på bøgerne er usandt. Man kunne skaffe sig selv et bedre renomme end det forlag Mellemgaard har. Berlingske omtaler Mellemgaard under titlen "lutter ligegyldigheder". Politiken skrev i 2016 om rapporten "Bogens og Litteraturens vilkår" hvori det konkluderes, at ingen af forlaget Mellemgaards bøger blev anmeldt. Det samme med JP, der skrev, at ingen landsdækkende avis havde én eneste anmeldelse af en bog fra Mellemgaard i 2015. Så der er et gran af sandhed i, at mange ikke gider Mellemgaards bøger. At det så går ud over mere seriøse forfattere end de, der ikke er burde udgives er sørgeligt; men indrømmet kunne jeg have sat mig bedre ind i, hvad Mellemgaard står for. Den fejltagelse må jeg tage på mig. Jeg håber andre vil tage ved lære af den.
Tilbage står kun at sige, at man er blevet så meget desto klogere på, hvad danske forlæggere kan finde på. Ydermere står spørgsmålet fortsat ubesvaret: Hvordan kan et honorar på en så angiveligt interessant bog kun andrage de ca. 1500 kr. før skat? Hvordan vil Kaj Sørensen og Mellemgaard dokumentere, at min bog kun har solgt 90 eksemplarer fordelt på 83 trykte eksemplarer og 7 e-bøger. Især det sidste er mærkeligt, hvis man ser på branchetal. I 2016 androg e-udgivelser ca. 16 % af samtlige udgivelser. I mit tilfælde var der altså tale om langt mindre relativt set? Tillid er naturligvis godt, men kontrol er bedre - og jeg for min del må indrømme, at jeg ikke tror på de informationer, jeg har modtaget fra Sørensen og Forlaget Mellemgaard. Problemet er blot det, at jeg ingen kontrolmuligheder har?
Hvem vil lave et arbejde uden at vide, hvad man kan tjene på det, og uden at vide, at man ikke kan tjekke sin "lønseddel" efter udført arbejde. Det tror jeg næppe en Kaj Sørensen selv ville gøre. Konsekvensen for manden på længere sigt er, at han ikke kan finde nogen der vil lade sine bøger udgive hos ham.

6 år siden
6 år siden

Du anser det for usandsynligt at der kun skulle være solgt 90 eksemplarer af din fremragende bog? Og at forlaget derfor må have stukket en masse penge til side? Altså - er du ikke selv lidt ude på injurielovens overdrev?

Enhver virksomhed har en "konstruktion." Man må sno sig (helst på lovens grund) hvis man vil have en virksomhed til at bestå. Det tror jeg også gælder for andre forlag. Er det mere odiøst når det er Mellemgaard?
Er der ikke i den "almindelige" forlagsbranche en slags karteldannelser? Der er en hel gruppe forlag der har slået sig sammen, sådan at hvis man afleverer et manuskript til det ene, så vil et afslag gælde dem alle, da de har fælles redaktionsmøder. Det tynder dermed ud i det antal forlag man kan spørge om de vil udgive.

Mellemgaard har etableret en model der gør udgivelse til en mere realistisk mulighed. Det koster penge, javist, men det kan jo være prisen for at få et "ja" til udgivelse.
Mange er glade for at få denne mulighed. Ikke mindst dem der har mindre fokus på penge end på at få realiseret drømmen om at se sin tekst som en rigtig bog.
Disse mennesker er du med til at afskære denne mulighed.
For de mindre etablerede forfattere er det ønskværdigt at have så mange udgivelseschancer som muligt. Hvis dit smædeskrift er med til at lukke forlag som Mellemgaard, reduceres disse muligheder.
Det ser ud til at det er din personlige ambition om at tjene penge der har været drivkraften bag dine indlæg. Havde du tjent store penge, havde disse breve nok ikke været nødvendige, tør jeg gætte.
Hvorfor valgte du overhovedet Mellemgaard? Hvorfor tog du ikke Politiken, Gyldendal eller Peoples Press? Og 90 eksemplarer er da slet ikke så lidt for et værk der ikke hører til den almindelige underholdning, men stiler højere.
Er du sikker på at andre forlag kunne have solgt flere? Det kunne Gyldendal sikkert, for deres navn tror jeg sælger i sig selv, Ikke mindst til bibliotekerne.
Fordi du ikke er tilfreds ser du gerne at andre heller ikke er det. Men hvis du har fået fonde til at betale har du jo ikke lidt nød.

Vælg et almindeligt forlag næste gang, så vil pengene strømme ind!

6 år siden
6 år siden

Forfængeligheds-udgivere

Flemming Dalsgaard skriver, at jeg skulle have hævdet, at jeg "anser det for usandsynligt, at der kun skulle være solgt 90 eksemplarer af min fremragende bog?". Endvidere mener han at have læst i mine indlæg, at jeg siger, "at forlaget har stukket en masse penge til side". Derfor er jeg, som han udtrykker det selv "lidt ude på injurielovens overdrev?"
Det mindste man må kunne forlange af en person, der kalder sig forfatter er vel, at personen kan læse og at han har forstået, hvad jeg skrev. Det lader i Dalsgårds tilfælde ikke til at have været tilfældet? Jeg har tilladt at undre mig over, at min bog kun skulle have solgt 90 eksemplarer, og jeg har spurgt til økonomien bag min bog og til økonomien i det hele taget for alle forfattere i de regnskabsdata, der foreligger, hvor det ikke fremgå hvor meget Mellemgaard-Hedwig og ØKNOM har modtaget i forfatterindskud, hvordan de hænger sammen, hvad der er af interne faktureringer og omkonteringer og hvor meget forfatterhonoraret andrager som omkostning betragtet? Jeg finder forholdene omkring den måde forfattere behandles på kritisabel, men et er kritik, noget andet er injurierende udtalelser - det kan Dalsgaard vist ikke helt se forskellen på?
Et simpelt opslag på nettet fortæller os, at der i injuriesager kan være tale om enten en såkaldt sigtelse eller en ringeagtsytring. Sigtelser er udtalelser, hvor jeg har bevisbyrden. Altså det skulle være noget i retning af, at jeg skriver at Kaj Mellemgaard Sørensen er en bondefanger, eller at han "snyder i skat". Hvis jeg kunne bevise det, ville jeg ikke tøve med at skrive det, men det kan jeg ikke, og derfor skriver jeg det selvfølgeligt heller ikke. Jeg kan undre mig over visse ting, jeg kan stille spørgsmål, der måske umiddelbart virker retoriske, selvom de ikke er det - lige meget, er mit problem altid manglende beviser. Derfor kan jeg kun skrive i spørgende stil uden at fremkomme med beskyldninger! Til gengæld er det temmelig uheldigt, at vi ikke kan få klarhed over, hvad der sker mht. mit og andre forfatteres indtægter på bøger. Hvorfor ikke lægge tallene på bordet, så vi kan se, hvordan en indtægt er beregnet. Ikke, at dette nødvendigvis giver et retvisende billede, men det er dog et lille skridt på vejen mod en afklaring.
Sørensen selv derimod har gjort sig skyldig i en sigtelse uden at føre bevis. Han har kaldt mig "en svindler" i en personlig e-mail. At det er en personlig mail, befrier ham ikke for ansvar i.f.h.t. injurieloven. En dom ved byretten i Århus i 2002 har godtgjort, at selv personlige mails kan betragtes som injurierende.
Ringeagtsytringer kan omfatte alle typer af udtalelser f.eks. ironi og gentagelser af andres injurierende udtalelser. Man skriver selvfølgeligt ikke noget i retning af, at Kaj Mellemgaard Sørensen "slår sin kone", eller at han er en idiot. Ringeagtsytringer i dag opfattes imidlertid anderledes end tidligere, fordi man opererer med den såkaldte "almindelige tålegrænse". Polemiske indlæg kan indeholde ironi, som kan være stærkt satirisk - den slags opfattes næppe som injurierende. Det almindelige sprogbrug har undergået en forvandling: At kalde nogle for tåbe eller idiot for år tilbage blev opfattet som injurierende; det gør det ikke i dag, hvor det beklageligvis er en uomgængelig del af hverdagssproget! Der skal en del til for at man kan blive hængt op på ringeagtsytringer, og i mit tilfælde er jeg ikke gået ud over grænserne for almindelig polemik.


I mellemtiden er der dukket nye oplysninger frem i sagen. Jeg sidder her med det budget Mellemgaard oprindeligt sendte mig. Budgettet balancerer flot ved et oplag på 750 eksemplarer og en indtægt på 186.827 kr. Prisen pr. bog er sat til 199 kr. Forfatterhonoraret skal ifølge kontrakten andrage 20% af salgsprisen ekskl. Moms. Hvis det er sandt, at den er solgt til den pris (det er den ikke jf. "price runner") skulle alene 90 eksemplarer give en omsætning på ca. 17.900 kr., og et forfatterhonorar på en femtedel eller ca. 3582 kr. Min julegave fra Mellemgaard androg 1500 kr. Spørgsmålet er så, hvad der er solgt udenom Danske Boghandleres Kommissionsanstalt [DBK], det ved alene Kaj Mellemgaard Sørensen. Hvis der er solgt mere, ser det ud til, at jeg er underbetalt allerede det første år efter udgivelsen
Dalsgaard mener, at det er en formildende omstændighed, at enhver virksomhed har selskabskonstruktioner. Det kan have ret i, men der er desværre også eksempler på uregelmæssigheder på kanten af lov og ret. Dalsgård skriver at "man må sno sig (helst på lovens grund) hvis man vil have en virksomhed til at bestå. Det tror jeg også gælder for andre forlag. Er det mere odiøst når det er Mellemgaard?", skriver han (!)
"Helst på lovens grund", altså hvis ikke man bevæger sig på lovens grund er det i orden, blot fordi andre heller ikke overholder lov og ret. Det var dog en særpræget argumentation. M.h.t. odiøse er der kun at sige - nej det er ikke odiøst, hvis et forlag holder sig indenfor lovens rammer. Og jeg har igen kun tilladt mig at rejse spørgsmål om uigennemskuelige regnskaber og selskaber. Er det forbudt? Hvad er det Dalsgaard vil. Vil han lukke munden på mig? Må jeg minde om grundlovens §77 - den handler som bekendt om ytringsfrihed. Har Mellemgaard Sørensen og hans advokater og nu altså også Dalsgaard tænkt på denne formulering i grundloven: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.
Mellemgaards "model", som Dalsgaard vil forsvare, tjener for mig at se til at etablere et interessefælleskab mellem forfatter og udgiver, der ikke kan lade sig gøre. Vi har at gøre med to fundamentalt modsatrettede interesser her. Forlæggeren driver en forretning og ønsker at maksimere sit resultat på bundlinjen - det hedder profit Dalsgaard! Forfatteren vil naturligvis sælge sig selv og sit arbejde så dyrt som muligt, og det vil forlæggeren af gode grund modarbejde, fordi det bliver til en omkostning og en måske usælgelig bog. Det er ganske almindelig logik, der gælder på et arbejdsmarked, hvor man køber og sælger sine arbejdsydelser! Forfatteres arbejdsmarked er ikke som det øvrige arbejdsmarked reguleret of aftaler og overenskomster, hvilket taler for at der bør etableres ordnede forhold. Så ja Dalsgaard - jeg skriver ikke gratis, selvom du synes at mene, at det burde jeg gøre, nu jeg fik en bevilling til bogen på 25.000 kr., som tilgik Mellemgaard.
Men i mellemtiden har vi jo så altså det, man i USA kalder for "Vanity press" - forgængelighedsudgivere. Det er præcist det, vi har at gøre med her. Forfængelighedsmarkedet for forfattere appellerer til forfattere, der pyntesygt vil udstille sine påfuglefjer og er parate til at gøre det om de så skulle betale for det selv. Det er her forlæggeren kan lægge lokkemaden ud. Det er også et marked for de mere magelige, der som i mit tilfælde ikke satte sig ordentligt ind i forholdene omkring kommercielle forlag, der forlanger forfatterindskud. Man betaler altså en forlægger for at få sin bog udgivet; man giver vedkommende en eneret på udgivelsen og andel i indtægter forbundet med salget. Det er selvfølgeligt acceptabelt, hvis dele af indtægterne er kostægte - det uetiske er naturligvis, hvis forlæggeren har ekstraprofit, en slags rente eller royalty, som burde tilfalde forfatteren.
Mange forfattere på Sørensens facebookside finder dette i orden og OK med dem for det. For min skyld gerne. Det er noget vrøvl at skrive, at jeg vil afskære mindre etablerede forfattere fra at have så mange udgivelseschancer som muligt. Det trykte medie er på vej ud. I dag kan alle udgive sine bøger på nettet, uden at de nødvendigvis skal screenes af diverse smagsdommere. Man kan endda selv udgive sine bøger i enten trykt form eller som e-bog fra eget forlag. Man kan sammen med andre forfattere danne forfatterkooperativer for at sprede omkostningerne over så mange muligt, og for at få en ordentlig betaling for sit arbejde. Eller man kan, som du siger, gå til forlag der betaler bedre, og som er villige til at tage en risiko. Du har ret i at, jeg skulle have gjort det sidste eller valgt en af de andre løsninger jeg opridser her.
Sjovt Nok fortalte Sørensen mig i starten at man kun udgav trykte bøger og ikke e-bøger. Det skulle vise sig at være forkert. Hvorfor han helst vil trykke bøger fremfor at bruge den nye teknologi kan vi jo så igen kun gisne om.
At jeg ikke har lidt nød, er det samme som at sige, at jeg burde skrive bøger uden at få noget for det. Den lader vi stå for den taler vidst for sig selv.

6 år siden
6 år siden

fra #10

Her står der:
". Han synes at mene, at jeg blot skal stole på, at han taler sandt, når han siger, den kun har solgt i 90 eksemplarer."

Hvis der ikke her antydes at salget virkelig har været større og at pengene derfra så er puttet væk uden at komme forfatteren til gode - så kan det godt være at jeg har svært ved at læse.

6 år siden
6 år siden

Gorm Winther spørger hvad det er Flemming Dalsgaard vil?

Det skal Flemming Dalsgaard gerne afsløre:

Han kommer med et indlæg i et debatforum. Et forum hvor man lægger sine meninger op og er parat til at modtage kommentarer og bidrag fra andre. Gorm Winther kommer med alenlange svadaer, der anbefaler andre at stille sig op på hans sige i sit angreb på et forlag, som ikke har skaffet ham tilstrækkelige indtægter.
Jeg skal ikke forholde mig til sandhedsværdien af de påstande og formodninger som Gorm Winther kommer med om pågældende forlag, men jeg forholder mig til hvordan Gorm Winthers felttog virker på mig som læser. Og jeg må opfatte "felttoget" sådan at han søger sympati til et fælles felttog imod medudgiverforlag som Mellemgaard.
Og hvad jeg så vil er at melde mig ud af et sådant felttog.
Andre må selv vælge hvad de vil.

6 år siden
6 år siden

Flemming Dalsgaard mener, at jeg antyder, at salget af min bog er større end den opgørelse jeg har modtaget. Til det vil jeg bemærke følgende med fare for at gentage mig selv. På baggrund af hvad en anden lignende bog om Grønland i sin tid solgte over to oplag (1000 eks. Ekskl. fri- og anmeldereksemplarer) undrede jeg mig over det lave salgstal. Jeg havde derfor en del skriv frem og tilbage med Forlagschef Kaj Mellemgaard Sørensen, hvor jeg bl.a. gjorde opmærksom på, at der kan være tale om en fejl. Den gang afviste han dette, og henviste til DBK, hvorfra opgørelsen på 90 eksemplarer stammer. Jeg spurgte til detaljerede opgørelser m.h.t. indtægter og omkostninger, men blev afvist med en begrundelse "at det gjorde man ikke". Altså syntes han åbenbart, at jeg blot skulle stole på ham. Tillid er en god ting og den kan opbygges hvis man kender hinanden - jeg har ikke opbygget et sådant tillidsforhold. Derfor kan jeg heller ikke uden videre have den tillid, når man ikke vil dele information med mig
I betragtning af jeg har copyright på bogen vil jeg nok mene jeg har ret til at se hvordan økonomien bag den er skruet sammen. Jeg skal ikke udelukke, at de salgstal han henviser til er korrekte, men de omfatter alene DBK og de angivne stykpriser varierer voldsomt i opgørelse. Om end DBK dækker en stor del af omsætningen på det danske marked kan det ikke udelukkes, at der er solgt bøger udenom DBK. Sammenholdt med Price Runners lister over billigste stykpriser og det oprindelige budget på bogen, er der noget, der ikke stemmer. Og det har jeg altså til Flemming Dalsgaards forargelse tilladt mig at anholde. Jeg kan se der er uoverensstemmelser. Jeg udtaler mig ikke om, at pengene "puttet væk uden at komme forfatteren til gode". Det er kreativ fortolkning fra Dalsgaards side. Når jeg imidlertid ikke kan få svar på de mange spørgsmål, jeg rejser, opstår der naturligt nok en mistanke, som uberettiget eller ej kun kan aflives ved at jeg får adgang til faktuelle oplysninger. Så jeg gentager - lad os se tallene!
Dalsgaard bagatelliserer mine indlæg ved at kalde dem "alenlange svadaer". Det er jo ikke min skyld, at der er så mange tvivlsspørgsmål, og jeg hverken påstår eller formoder noget som helst. Jeg stiller spørgsmål som foreløbigt står ubesvarede.
Jeg hilser naturligvis Dalsgaard indlæg velkomment, ligesom alle andre indlæg på fyldepennen.dk og NewPub. De indlæg jeg har modtaget har imidlertid med Dalsgaard som undtagelse enten været konstruktive, eller de har bakket mig op. Andre har haft lignende oplevelser, som de jeg beskriver
Jeg kan ikke lægge salgsopgørelsen og Mellemgaards oprindelige budget op her. Men jeg har lagt det op på min egen hjemmeside. Sehttp://www.gormwin...er51.dk/438204670
Udover dette har jeg naturligvis en kontrakt med forlaget. Alle oplysninger inklusive e-mails er gemte, og jeg deler gerne materialet med interesserede..
Se i øvrigt:https://www.facebo...om/groups/newpub/

6 år siden
6 år siden

Altså - Gorm Winther:

Hvis jeg må citere:

På baggrund af hvad en anden lignende bog om Grønland i sin tid solgte over to oplag (1000 eks. Ekskl. fri- og anmeldereksemplarer) undrede jeg mig over det lave salgstal. Jeg havde derfor en del skriv frem og tilbage med Forlagschef Kaj Mellemgaard Sørensen, hvor jeg bl.a. gjorde opmærksom på, at der kan være tale om en fejl. Den gang afviste han dette, og henviste til DBK, hvorfra opgørelsen på 90 eksemplarer stammer. Jeg spurgte til detaljerede opgørelser m.h.t. indtægter og omkostninger, men blev afvist med en begrundelse "at det gjorde man ikke".

Og igen:

Om end DBK dækker en stor del af omsætningen på det danske marked kan det ikke udelukkes, at der er solgt bøger udenom DBK.

Du kan ikke løbe fra at du mistænker salget for at være større end det antal bøger som du har fået oplyst. Og at indtægterne fra dette mersalg så må være gået din næse og tegnebog forbi.

Jeg hverken vil eller kan forholde mig til hvad der er et sandt eller blot sandsynligt salgstal, men ønsker du ikke at dine ord bliver opfattet på den måde (at pengene fra sådant mersalg er havnet et andet sted), bør du formulere dig anderledes.

6 år siden
6 år siden

Jeg skal ikke gentage hvad jeg skrev det er spildte ord på Ballelars. Jeg mener at jeg har ret til dokumentation på økonomien bag min bog. Om det kan forklares med en fejl, om det er rigtigt den kun har solgt 90 eks eller om pengene er endt i Sørensen dynastiets kasse er liggegyldigt. Jeg har i dag bedt Sørensen om et revisorpåtegnet regnskab. Vi får se om han svarer. Debatten med Dalsgaard er herefter slut fra min side.

6 år siden
6 år siden

Jamen så får jeg da det sidste ord!

Når du vil have et revisorpåtegnet regnskab (hvilket jeg håber du får held med) så viser det jo bare at det er alt andet end ligegyldigt.

Og jeg vil tilføje at tillid i forlagsbranchen altid har været en vigtig ting. Jeg håber at Gorm Winther får et tilfredsstilende svar på sin henvendelse og at hans forlag kan trænge igennem med en forklaring så ingen fremover får grund til at tvivle på at man efter underskrevet kontrakt kan få forrettet udgivelsesforretningen sådan at der kun yderst sjældent bliver brug for at involvere andre instanser som revisorer og sagfører.

6 år siden
6 år siden

Debatten om Forlaget Mellemgaard kører videre med mine kritiske bemærkninger i en kronik offentliggjort d. 9/2 i Berlingske Tidende. Senere fulgte Berlingeren op med en artikel søndag d. 18/2.
https://www.b.dk/k...forfattermareridt

I øvrigt henvises til min webside:
http://www.gormwin...er51.dk/438204670

Det må på det bestemteste frarådes at anvende dette forlag, fordi man konsekvent hos mellemgaard overtræder ophavsretsloven §57 stk. 1, der siger: "Hvis ophavsmandens vederlag afhænger af erhververens omsætning, salgstal eller lignende, kan ophavsmanden kræve, at der sker afregning mindst én gang om året. Ophavsmanden kan ligeledes kræve, at afregningen ledsages af fyldestgørende oplysninger om de forhold, der har ligget til grund for vederlagsberegningen."

Mellemgaard nægter konsekvent at give fyldestgørende oplysninger jf. Kaj Sørensens bemærkninger i artiklen i Berlingeren - hvorfor dette hemmelighedskræmmeri er nødvendigt får indtil videre stå hen i det uvisse.

6 år siden
6 år siden

Til GW

Forlaget har ultimo 2017 fremsendt honoraropgørelse og har dermed givet de fornødne oplysninger om sal​get. Forlaget har derfor ikke pligt til at fremsende revisorpåtegnet regnskab og henviser til Ophavsretshavsloven § 57, stk. 2. Heri fremgår det, at du har ret til, for egen regning, at lade en registreret eller statsautoriseret revisor gennemgå regnskab, bogføring m.v.​ ​

6 år siden
6 år siden

Jf samme Ophavsretshavslov § 57, STK 1 har forfattere netop ret til at modtage fyldestgørende oplysninger om bogens økonomi.

Som bemærket af forfatterforeningens formand i Berlingske gælder det da især, når forfattere selv skyder penge ind i et udgivelsesprojekt.

Hvad skal jeg i øvrigt som cand. oecon med en revisor, der har mindre uddannelse indenfor dette fagområde, end jeg har.

Når jeg siger, at de fremlagte regnskaber ikke kan godkendes, kan de ikke godkendes. Det har intet med ordentlige reviderede regnskaber at gøre at sende 5 - 10 udokumenterede linjer. Det vil enhver ordentlig revisor give mig ret i.

6 år siden
6 år siden

Til GW

Fordi, at du har en anden holdning er den jo mere korrekt end min!

Forlaget har ultimo 2017 fremsendt honoraropgørelse og har dermed givet de fornødne oplysninger om sal​get. Forlaget har derfor ikke pligt til at fremsende revisorpåtegnet regnskab og henviser til Ophavsretshavsloven § 57, stk. 2. Heri fremgår det, at du har ret til, for egen regning, at lade en registreret eller statsautoriseret revisor gennemgå regnskab, bogføring m.v.​ ​

Du er jo altid velkommen til et møde på forlaget og få en uddybende snak i stedet for at fortælle usandheder her på tråden. Dine lange tekster gør tingene jo ikke mere korrekte, men derimod mere usande. Forlaget har heldigvis flere tilfredse forfattere uanset, hvor meget der er solgt af deres titel, end vi har sådan en sur forfatter som dig.
Gorm Winther har skrevet bogen DANSKER - LUK DØREN FORSIGTIGT EFTER DIG! Lad os få noget debat om bogen!

6 år siden
6 år siden

Dette sidste forslag kunne så øge salget. Men det ville måske så skabe øget tilfredshed hos såvel forfatter som forlag?

6 år siden
5 år siden
#26

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden
#27

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Der er i hvert fald et meget stort antal forfattere og titler i deres katalog.
Det tyder vel på en vis velvilje overfor nye navne?

5 år siden
5 år siden
#29

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Det virker bare lidt sært at folk ser sig så sure på Mellemgaard.
Man accepterer den klassiske forlagsmodel, hvor forlaget lægger ud for det hele.
Man accepterer også selvudgivelsen, hvor man selv betaler det hele.
Men Mellemtingen - hvor forlaget betaler noget, og forfatteren betaler noget - den ser nogle som helt odiøs.

Nye forfattere har mere end noget andet behov for muligheder. Og Mellemgaard er en mulighed blandt andre.

5 år siden
5 år siden
#31

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Erfaringer med forlaget Mellemgaard er startet 30/09-2016 16:12 af Svend L og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 15 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 18 dage siden · Ansu
521Kontraster
4 måneder, 18 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
4 måneder, 28 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
5 måneder, 13 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
5 måneder, 18 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
6 måneder, 29 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
7 måneder, 10 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
7 måneder, 11 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
7 måneder, 15 dage siden · Denungeblødende...
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
2Skrivekonkurrence
9 måneder, 14 dage siden · heksemutter
4Kronikkonkurrence
9 måneder, 14 dage siden · heksemutter
0Efterlæsning af betalæsere til min ...
9 måneder, 15 dage siden · grkemacar
4Venne/følge liste.
9 måneder, 26 dage siden · Ansu
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
9 måneder, 26 dage siden · Snowlion
0Hvilket forlag passer til min bog?
10 måneder, 11 dage siden · David H
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
10 måneder, 20 dage siden · ScribblyCat
4Brug af ordet 'dog'
10 måneder, 24 dage siden · Filia
7Blinder eller blænder
10 måneder, 24 dage siden · Filia
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
5Alternativer til Fyldepennen?
11 måneder, 5 dage siden · Arndal k
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
11 måneder, 21 dage siden · Asger Nørlund
4Se verden i et nyt lys!
11 måneder, 24 dage siden · heksemutter
3Så skete det
11 måneder, 29 dage siden · Nicolas Jessen
3Fastlåst i skriveprocessen. Hjælp m...
1 år siden · heksemutter
1Livets vej
1 år siden · Ansu
2I need a vacation ;-)
1 år, 1 måned siden · DeuceF43
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
5Litteratur er mange ting
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
11Filosofi
1 år, 1 måned siden · Bullensohn
0Veggie fars / plantefars
1 år, 1 måned siden · Ansu
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 1 måned siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 2 måneder siden · RBAN
23Kommentarer
1 år, 2 måneder siden · Ansu
10But why?
1 år, 2 måneder siden · DeuceF43
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
101Ligheder
1 år, 2 måneder siden · Ansu
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 2 måneder siden · Løvinde
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 2 måneder siden · grkemacar
1Hansens klejner
1 år, 3 måneder siden · heksemutter
4Tro og juletid
1 år, 4 måneder siden · Inghard
3Høj opløsning billed redigering
1 år, 4 måneder siden · switch
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård
2Boganmeldelser
1 år, 5 måneder siden · Brit Skovgaard
2Fyldepennen
1 år, 5 måneder siden · Ansu
5Hurra! Charterrejsen til Cypern er ...
1 år, 5 måneder siden · Brit Skovgaard
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 5 måneder siden · Nettish
0Forfatter søges til Børnebogsuniver...
1 år, 5 måneder siden · Untitled
3Færdig med digtsamling
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
5Blive til noget?
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
1Rette hylde?
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 6 måneder siden · Gandalflight
0Erotisk billede tilladt?
1 år, 6 måneder siden · DeuceF43
140Dagens Vits
1 år, 6 måneder siden · leviP
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 6 måneder siden · Krimi4Y
0Skrivegruppe!
1 år, 7 måneder siden · Clara de N
27Chatten
1 år, 7 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 7 måneder siden · Eddie
1Formatering fra word til Fyldepenne...
1 år, 7 måneder siden · Pia Hansen
1Prøver her
1 år, 8 måneder siden · FaetterA
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
1 år, 11 måneder siden · Turse
0Kunst og verden politik
2 år siden · MariaMolgaard
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
13Kunsten i fokus
2 år siden · belmindelig
42Menneskerettighederne
2 år siden · BjørnLangkilde
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
11Troen og kirken
2 år siden · MariaMolgaard
4NATO
2 år siden · Engbo
9Freddy - drengen fra skoven
2 år siden · Biker Mike
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
2Datid og fortid
2 år siden · Filia
1Hvad skal du i aften du lyst til at...
2 år siden · Provenceflemmin...
3Gør ægte kærlighed blind?
2 år siden · dino
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
0Musik
2 år siden · Savanti
0ups
2 år siden · Savanti
0Musisk oplevelse
2 år siden · knudkp
0Dine øjne på Mona Lisa
2 år siden · MariaMolgaard
0En ulykke sker aldrig alene
2 år siden · MariaMolgaard
0HAR DU SET MÅNEN kl 17:30
2 år siden · MariaMolgaard
0Kan du anbefalde
2 år siden · MariaMolgaard
3Hvis du kunne vælge
2 år siden · Engbo
4Din søndag min søndag
2 år siden · AnnaPigen3
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
0Alexander Woods musiker
2 år siden · MariaMolgaard
2Spiller i også online spil?
2 år siden · dino
8Hvordan har du det
2 år siden · Engbo
2Hvordan finder jeg gamle debatter o...
2 år siden · Eddie
1Forstå Michael strunge og David Bow...
2 år siden · Allimacc
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
1Hvad synes i
2 år siden · Henrik German Q...
2Hvordan finder du mere tid i hverda...
2 år siden · Kåemer
0Gensidig betalæsning af Krimi/spænd...
2 år siden · HeleneB
5Sparring på krimi-roman
2 år siden · MariaMolgaard
0Aften scenerie
2 år siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
2 år siden · Dmitri Burdykin
17Hvilken sprogstil foretrækker i?
2 år siden · Blækhuset
0Lejlighed insperation vintage art
2 år siden · MariaMolgaard
1Filosofien kedsomhed hvad er det?
2 år siden · Engbo
1Internationalt
2 år siden · MerakiPLyhne
1Søger app til og skrive. Historie
2 år siden · MerakiPLyhne
27Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 år siden · Anniina
11Transgender
2 år siden · Inghard
22Lykke
2 år siden · Engbo
2Søger læsere!
2 år siden · Dahlenborg
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
4superhelt vs superskurk?
2 år siden · Engbo
2Skrive-software?
2 år siden · Mons1957
75Bibelen
2 år siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
2 år siden · HeleneHK

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 18 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
6 måneder, 29 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
10 måneder, 11 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
11 måneder, 21 dage siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 2 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 6 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 år siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 år siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
3 år siden · dino
11Bestillingsforfattere?
3 år siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
3 år siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
3 år siden · Skribenten47
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
4 år siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
4 år siden · NAHansen
3Findes der mon sådan en bog???
4 år siden · Savanti
2Er man tvunget til tavshed?
4 år siden · Eddie
6Lige margener?
4 år siden · Pia Hansen
1hvilke lande, hvilke genrer?
4 år siden · Muhkovending
7Saxo.com
4 år siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
4 år siden · Paolosaks
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
5 år siden · mandeniskoven
8Ros til Forlag mellemgaard .
5 år siden · Savanti
2Salg af digtsamling
5 år siden · Savanti
20Forlagsbranchen er i opbrud!
5 år siden · tope
2Lektørudtalelse på en af forfattern...
5 år siden · NAHansen
5hvad er fordelen ved ISBN nr?
5 år siden · vikingo
3Boganmelder, hvordan?
5 år siden · NAHansen
2At sende en PDF til tryk...
5 år siden · little T
0No country for old men.
5 år siden · Mitmit
5Krimier
5 år siden · dino
14Verdens bedste roman
5 år siden · dino
31Erfaringer med forlaget Mellemgaard
5 år siden · tope
7Nu er jeg moden på udgivelse
5 år siden · tope
1Hvilken genre er dette?
5 år siden · dino
9Er det ok?
5 år siden · Polo
1Det der følge brev?
6 år siden · dino
7Gode danske udviklingsromaner?
6 år siden · Vacca foeda
2Fortælle bogens historie på en visu...
6 år siden · Dizzy76
2Slagtryk
6 år siden · heksemutter
6Et Spørgsmål
6 år siden · Bondekonen
24Skuespil
6 år siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...
6 år siden · prefu
1Lokation reception - København
6 år siden · Bondekonen
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
6 år siden · DE-O
2Pris og design af forside til ebog?
6 år siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
6 år siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
6 år siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
7 år siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
7 år siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
7 år siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
7 år siden · Bondekonen
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
7 år siden · sofiesverden
30Bibelen
7 år siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
7 år siden · WeirdSpace
0Undervisningsmateriale til fagfolk
7 år siden · underviseren
9Hvorfor giver forlag ikke feedback?
7 år siden · Seifostos
1Hjælp, jeg skal undervise!
7 år siden · Fink
2Hvad sender man til et forlag?
7 år siden · dino
26Den Amerikanske Drøm
7 år siden · Engbo
9Dreamlitt
7 år siden · Anne Christine ...
3Er der nogen der lever af at skrive...
7 år siden · Pen
5Regnbue forlag?
7 år siden · Anne Christine ...
9Udbetaling af royalty/penge
7 år siden · Excelsia
1Forlaget Nordrose
7 år siden · Jacob k
1Hvordan bøgerne registreres på bibl...
8 år siden · bøllebob