Bøger, forlag og litterært · Erfaringer med forlaget Mellemgaard

12 svar
Senest opdateret 13 timer siden · Gorm Winther, Fynbogen, benthe1947, Tula, Pen, Svend L, Jacob k
1 år, 4 måneder siden

Forlaget Mellemgaard har vist interesse for mit manuskript, så nu kunne jeg godt tænke mig at høre, om nogen her i Fyldepennen har erfaringer med Mellemgaard - gode som mindre gode.

1 år, 4 måneder siden
1 år, 4 måneder siden

Forlaget Mellemgaard har været debatteret før på pennen.

Se fx her:
https://www.fyldep...58378/mellemgaard
https://www.fyldep...ebatter-om-forlag
https://www.fyldep...-godt-eller-skidt
https://www.fyldep...udgivelse-i-sigte

Nogle forfattere virker til at være glade for forlaget, mens andre ikke er.

Jeg har ikke personlige erfaringer med forlaget, men som bibliotekar kan jeg se, at nogle af deres bøger ikke tilbydes bibliotekerne. Det er ikke noget forlaget er involveret i (altså ikke fordi de nægter at sælge til bibliotekerne), men at DBC (Dansk BiblioteksCenter) - går jeg i det mindste ud fra - vurdere at bøgerne ikke er af interesse/god nok kvalitet til at blive tilbudt bibliotekerne.

Andre bøger tilbydes til gengæld bibliotekerne, får fine lektørudtalelser og sælger godt til bibliotekerne.

1 år, 4 måneder siden
1 år, 4 måneder siden

Man skal altid overveje nøje om men vil betale for at få en bog udgivet.

Har de tilbudt dig at udgive den for dig? Eller skal du betale for det?

En bog kan udgives for omkring 10.000 kr hvis man ikke vælger den bedste kvalitet og køber sig til en forside.

Hvis du skal have tegnet en forsiden af en tegner og have en god kvalitet på papir og cover omkring 20.000

Så hvis et forlag tilbyder dig at udgive din bog for en 10 - 15.000 kr skal du nok vælge et selvudgiver forlag hvor du får 85-100 % af indtjeningen.

Jeg ville dog aldrig gøre det selv.

Det optimale er at finde et forlag, der vil betaler det hele. De vil så enten give det 15% af omsætningen eller 50% af overskuddet.

Det gode ved at forlaget betaler, er at de så tror på din bog. Hvis du selv betaler for udgivelsen, kan forlaget i princippet sige ja til ALLE bøger de får, og så være helt ligeglade med bogen bagefter. De har intet at miste, og måske tjener bogen nogle penge til dem. De behøver i hvert fald ikke at gøre noget for det selv.

Kig også på hvor lang tid de bruger. Og vurder om de har læst din grundigt. Et forlag bruger som regel to tre måneder på en bog, og hvis de siger ja, har de typisk en hel bunke ændringer og forbedringer de gerne vil have lavet. Hvis de svare i løbet af en uge eller to og virker som om de kun har skimmet bogen skal man nok være lidt forsigtig.

Til sidst er det en god ide at kigge på hvad forlaget ellers har udgivet. Hvor mange bøger udgiver de om året? Hvor kan deres bøger købes? Hvor mange af deres bøger kommer på biblioteket? Og hvor mange biblioteker står de på.
(Spørg endelig hvis du vil vide hvordan.)
Virker de som om forlaget sender gennemarbejde bøger på markedet? Eller udgiver de stort set hvad som helst. Har forlaget en særlig profil? Og passer du ind i den?

Håber det kan bruges

1 år, 4 måneder siden
1 år, 3 måneder siden

Jeg vil bestemt ikke anbefale at spare på en forside.

Der var en overgang, hvor jeg følte jeg kunne spotte en Mellemgaards bog på afstand (på biblioteket) - blot på grund af forsiden der havde noget billigt/amatøragtigt over sig.

De HAR nu også mange pæne forsider og andre forlag kan også sagtens have bøger med billige/amatøragtige forsider.

Det er bare meget vigtigt at lokke læserne til sig - fx på et bibliotek. Og det gøres blandt andet ved en lækker forside. Det samme gør sig gældende når man skal have folk til at købe bogen. Det hjælper altså hvis forsiden er lækker.

Så spar endelig ikke på forsiden! Heller ikke selvom det gør ondt i pengepungen :)

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden

Tak til Pen for henvisningerne til tidl. debatter på Fyldepennen om bl.a. Mellemgaard.
Det var denne artikel i Jyllands-Posten, der fik mig til at efterlyse andres erfaringer:
http://jyllands-po...lv-for-udgivelse/
Ikke mindst de sidste to linjer i artiklen giver anledning til overvejelser, synes jeg.
Derfor ville det være rart at høre positive oplevelser med Mellemgaard, også dem hvor egenfinansieringen har tjent sig hjem.

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden

Hej Svend

Interessant artikel som jeg ikke havde set :)

Jeg ved nu ikke hvor meget det betyder, det med at bøgerne ikke er blevet anmeldt (går ud fra det er aviserne, der henvises til).

Rigtig mange bøger får ingen anmeldelser i aviserne, men de klarer sig fint alligevel. Jeg tror også, det er en MEGET lille andel af udgivelserne hvert år, der er så heldige at få en anmeldelse.

Jeg tror, det er mere vigtigt at få solgt til bibliotekerne. Så når man en gruppe af læsere, som ikke køber sine egne bøger. Plus at bøger på biblioteket betyder bibliotekspenge (penge man får for at ens bøger kan lånes ud).

Bibliotekspengene udregnes ikke ud fra hvor meget en bog udlånes, men efter hvor mange eksemplarer der er indkøbt og hvor mange sider der er i bøgerne som så ganges med et pointtal (der er fx forskel på billedbøger og voksenbøger).

Desværre er bibliotekerne også under pres, så der kasseres mere end tidligere og købes færre bøger ind.

Nå, men det var et sidespor :)

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden

Det er vist denne rapport ("Bogen og litteraturens vilkår 2016"), der er baggrunden for artiklen som Svend linker til:

http://slks.dk/bogen-2016/

Jeg har kun hoppet lidt rundt i rapporten og skimmet, men det ser ud til at være interessant læsning.

1 år, 3 måneder siden
1 år, 3 måneder siden
#7 Tula

Tja, det her vi talt om MANGE gange før. Og det er op til folk selv at bruge netop det pågældende forlag.
Så længe (!) mang går ind til det med vidtåbne øjne. Læs kontrakten igennem og se hvilke rettigheder du afgiver. Prøv at regn efter og se hvor mange bøger du skal sælge for bare at tjene dit indskud hjem. (Jeg vil næsten vædde med at du skal sælge mere end det første oplag, bare for at nærme dig).

Plus så er der også det der med at visse forfattere opdager at deres bog er solgt til 4 kroner stykket til fx Dansk Supermarked eller Coop, uden at de har noget at skulle have sagt.

Der er folk der har positive erfaringer med forlaget, andre har definitivt ikke.

Spørger du mig direkte, så nej. Jeg ville ikke gøre det. Nogensinde.

1 år, 3 måneder siden
1 år siden

Til Svend L
Det er nok lidt sent at svare dig, for du har nok allerede fundet ud af, hvad du gør ift. at udgive på mellemgaard eller ej. Men jeg skriver alligevel, fordi jeg selv i første omgang gik langt udenom mellemgaard, da jeg var blevet færdig med mit manuskript til en bog om en sorgproces (min egen). Jeg havde læst alt for mange dårlige omtaler af mellemgaard i Fyldepennens debat. (Tak, for øvrigt, til dig Pernille Pen Jørgensen, for saglige og objektive oplysninger i denne tråd).

Så jeg begyndte på min rejse rundt til forlagene. Fra de store (hvorfor ikke prøve) til de mellemstore. Det var i sig selv en rimelig god oplevelse, for jeg fik altid begrundet afslag, der mest handlede om, at erfaringen var, at der ikke var det store salg i bøger om sorg. Men jeg havde ikke vidst, at der er mange medudgiverforlag. Jeg stødte på et par stykker, som er langt dyrere end mellemgaard.

Efter nogle måneder og et par efter-redigeringer ( nogle redaktører giver sig faktisk tid til en form for feed back omkring, hvad der kunne strammes op om - inden evt. videresendelse til andre forlag - og det er jo en gave) kom jeg alligevel til mellemgaard. Hvad jeg aldrig har fortrudt.

Jeg fik tildelt en rigtig god redaktør. Han spottede hurtigt min skrivestil, hvad der var mit sprog, som ikke skulle ændres, selv om det måske ikke hele vejen igennem faldt i hans smag. Han var god til hurtigt at spotte gentagelser, som skulle slettes, sætninger eller kapitler, der kunne misforstås, hvis det ikke blev uddybet. Jeg nød samarbejdet med ham. I det hele taget følte jeg, at jeg havde stor indflydelse på udgivelsen, fra skrifttype over layout til forside illustration. Da grafikeren sendte mig forslaget til denne, blev jeg meget rørt over, at hun havde fanget noget centralt i teksten, som hun fik udtrykt symbolsk.

Mellemgaard gør, som de skal ift. at sende anmeldereksemplarer til dagblade, til biblioteket mhp. lektørudtalelse osv. Men man kan selv gøre et stykke arbejde for at gøre en bog kendt. Aviserne modtager hver dag flere nye bøger, så der er jo relativt få, der bliver anmeldt. Men nogle aviser eller blade laver gerne en lille omtale og sender uddrag af bogen, hvis man insisterer, argumenterer. I mit tilfælde var det f.eks. Kristeligt Dagblad, som kendte mig fra en kronik, som valgte at udgive et uddrag, som jeg selv foreslog. Desuden kan man arbejde på at få anmeldelser i relevante blade. Jeg fik det f.eks. i Psykoterapeutforeningens tidsskrift og ligeledes i kvartalsbladet udgivet af Forældreforeningen "Vi har mistet et barn"' .

Jeg bad også mine facebook-venner om at bestille bogen på biblioteket. Den fik en god lektørudtalelse, og efter nogle måneder var den ude på næsten 60 biblioteker.

Ift. til udgiften til mellemgaard oplyste Kaj Sørensen mig straks om muligheden for at søge tilskud fra Velux Fonden, der har en pulje til "ældres aktiviteter", tror jeg den hedder, og som giver penge til bl.a. bog- og filmudgivelser. Jeg fik meget hurtigt et positivt svar på min ansøgning og havde dermed ingen udgifter selv. De penge, man betaler, er for øvrigt betegnet som "et tilskud til udgivelsen". Man får et regnskab med de reelle udgifter, der er større.

Jeg har været fuldt ud tilfreds med samarbejdet med mellemgaard.

1 år siden
4 måneder, 20 dage siden

Kære Benthe

Det er dejligt at høre, at du har været glad for samarbejdet - det er gensidigt. Tak for det. Og det er dejligt at se, at et menneske, der rent faktisk har samarbejdet med mellemgaard, giver sit besyv med på Fyldepennen. Uvidenheden har desværre lidt for ofte været med til at sætte dagsordenen.

Vi er glade for, at du fremhæver samarbejdet i udgivelsesprocessen, for det er i vores øjne det helt afgørende, hvis en udgivelse skal blive god. Vi lægger vægt på, at forfatteren er med i arbejdet hele vejen lige fra redaktion til salg og markedsføring. Centralt i udgivelsesprocessen står redigeringen af manuskriptet. Alle bøger bliver redigeret af forlagets faguddannede redaktørstab, ligesom de bliver korrekturlæst af certificerede korrekturlæsere. Vi oplever, at vores forfattere har stor glæde af at arbejde tæt sammen med en redaktør, og fra forlagets side er vi slet ikke i tvivl om, at en god redigering er til glæde for begge parter.

I arbejdet med sats og omslag lægger vi vægt på, at forfatterens ønsker bliver tilgodeset. Derfor samarbejder forfatteren gennem hele denne proces med vores inhousegrafikere om det helt rigtige udtryk til bogen. Tilsvarende i salgs- og marketingsprocessen, hvor forfatter og forlag lægger en slagplan for den bedst mulige eksponering af bogen.

Mellemgaard er Danmarks største medudgiverforlag, som rapporten "Bogens og litteraturens vilkår 2016" kan berette. Som en stor aktør på markedet er vi kendt af alle, der beskæftiger sig professionelt med bøger, og det betyder, at vi kan sikre en udgivelse en god færd ud i verden. Det betyder også, at vores bøger får omtale og anmeldelser, som det vil fremgå af vores Facebookside. Uden dygtige og tilfredse forfattere ville der ikke være noget forlag, så vi er taknemmelige for, at så mange har lyst til at være med til at sikre et mangfoldigt bogmarked.

Endnu en gang tak for det pæne skudsmål.

Vh. mellemgaard

4 måneder, 20 dage siden
1 måned, 4 dage siden

Efter jeg har været i kløerne på et forlag der hedder "Mellemgaard" og kun tjente ca. 1500 kr. før skat på en bog, er det gået op for mig, at man skal passe endog meget på at lade sine manuskripter udgive fra Mellemgaards forlag, der tegnes af en person ved navnet Kaj Sørensen.

Bogen har ikke været anmeldt i den danske presse, for ingen anmeldere vil have med Kaj Sørensen fra Mellemgaards forlag at gøre. Bogen er anmeldt i Grønland og i nordiske og internationale sammenhænge. Bibliotekscentralen har vurderet den med et positivt resultat, så den i dag er til udlån. I starten var der ingen grænser for de positive tirader fra Sørensen og Mellegaards såkaldte anmelder (Lorentsen) - i løbet af en uges tid (den slags tager normalt måneder) erklærede man sig klar til at publicere bogen. Man forsøgte at presse mig til at betale for udgivelsen selv, hvilket jeg afslog i sikker forvisning om, at jeg nu som tidligere nok skulle få den finansieret af private sponsorer.

Efter bogens udgivelse har Kaj Sørensen fra Mellemgaards Forlag flere gange spurgt til, om jeg ikke har nye manuskripter - for Kajs Sørensen og Mellemgaards forlag vil skam gerne udgive dem. I dag har piben fået en anden lyd efter det er gået op for Kaj Sørensen og Mellemgaards forlag, at jeg ikke vil lade mig spise af med 1500 kr. Nu hedder det sig pludseligt injurierende, at jeg er en svindler og en løgner, selvom flere meriterende instanser har godtaget bogen (herunder ikke mindst bibliotekscentralen)

Jeg har hidtil publiceret bøger og artikler som forsker og forskningsformidler. Da det er lønnet arbejde, har jeg aldrig modtaget honorar som forfatter. På universitetet hedder det "publish or perish", så man betragter min løn som betaling for akademisk litteratur udgivet på universitetsforlag. Forrige år efter jeg gik på pension, udgav jeg en række artikler i en bog fra forlaget Mellemgaard - bogens titel er "Dansker luk Døren forsigtigt efter dig".

Inden udgivelsen forlangte Kaj Sørensen fra Mellemgaards forlag 10.000 kr. i trykkestøtte. Det fandt jeg for så vidt ikke særligt mærkeligt. Al den akademiske litteratur, jeg har udgivet, er udgivet med støtte fra forskningsrådet og andre lignende instanser.

Denne gang fik jeg bevilget 10.000 kr. fra Willumfonden og 25.000 kr. fra Nuna-fonden i Grønland. Altså i alt 25.000 kr. og langt mere end de 10.000 kr.. Jeg gjorde inden bogens udgivelse Kaj Sørensen og Mellemgaards forlag opmærksom på, at det er 15.000 kr. mere end budgetteret. Han satte nu pludseligt sine omkostninger op og affejede mig med en bemærkning om, at alle pengene nu skulle bruges af forlaget til trykning og lancering. Han har hævet de 25.000 efter bogens udgivelse d. 16/12 forrige år.

Mit honorar skulle andrage 15% af nettosalget, og der ville gå et år inden honoraret skulle falde. Stor var min bestyrtelse da man slut november dette år i en to linjers opgørelse blot meddelte mig, at bogen kun havde solgt 90 eksemplarer (langt under hvad mine bøger normalt ender med at blive solgt til). F.eks. er min første bog om den grønlandske økonomi i 2. oplag udsolgt fra et universitetsforlag. Den er trykt i 1000 eksemplarer!!

Da jeg bad kaj Sørensen om et detaljeret regnskab på bogens indtægter og omkostninger det forløbne år, nægtede han at udlevere mig disse oplysninger. Gentagne udvekslinger på e-mail, som jeg nu har gemt, som sagt fordi de indeholder injurierende udtalelser ledte ikke til andet end, at Kaj Sørensen, der stort set intet har foretaget sig m.h.t. bogens lancering, forholdt mig oplysninger. Han synes at mene, at jeg blot skal stole på, at han taler sandt, når han siger, den kun har solgt i 90 eksemplarer.

Jeg har p.t. konsulteret forfatterforeningen omkring denne sag.

Han har jo da i alt fald tjent på bevillingerne plus den avance han har fået på bogsalget gennem DBK.

Hvis der er andre der har erfaringer med Kaj Sørensen hører jeg gerne om det.

Se i. ø. http://trudis-bogb...trid-modvind.html

1 måned, 4 dage siden
24 dage siden

Kære Gorm

Vi kunne som forlag også godt have ønsket os, at bogen solgte bedre, det siger vel sig selv. Vi har gjort et solidt arbejde for at markedsføre og sælge bogen, men sandheden er jo bare, at hverken forlag eller forfatter kan tvinge folk til at købe den. Bogens emne er snævert, så det er helt forventeligt, at salget har det leje, det nu engang har. Der er tale om artikler og debatindlæg om Grønland, der daterer sig tilbage fra årene 2004-06, mens flere er endnu ældre. Debat og polemik er forankret i det konkrete øjeblik, den opstår i, så derfor er det sin sag at præsentere indlæg, der ligger ti og undertiden næsten tyve år tilbage i tiden. Det hæfter DBC's lektør sig også ved, når han konkluderer, at "i bogen får man forfatterens indlæg og holdninger til mange aspekter i det grønlandske samfund hovedsageligt i årene 2004-2006, hvilket i sagens natur danner et lidt fragmenteret og ensidigt billede af debatten. Desuden er bogen til tider meget personlig". Dermed ikke sagt, at bogen ikke er interessant, for det er den bestemt, og derfor har mellemgaard også været interesseret i at udgive den, men både forlag og forfatter må have et realistisk og uhildet syn på salgspotentialet i en bog af denne type. Derfor giver det heller ikke mening at sammenligne den med dine tidligere udgivelser, der er væsensforskellige fra denne. At bogen ingen anmeldelser har fået, kan forlaget næppe klandres for. Forlaget har naturligvis ingen indflydelse på, hvilke bøger, avisredaktionerne vælger at anmelde. At ingen gider mellemgaards bøger er imidlertid usandt. Enhver, der gider have ulejlighed med det, kan konsultere databasen Infomedia og ved selvsyn forsikre sig om, at det forholder sig helt anderledes.

Du lader forstå, at mellemgaard har presset dig til at betale for udgivelsen. Det er ikke sandt. Mellemgaard er et medudgiverforlag, så det burde ikke komme bag på dig, at der derfor vil være tale om medfinansiering af udgivelsen, som i dit tilfælde er sket gennem fondsstøtte. Vores kontrakter redegør klart og tydeligt for forfatterens medfinansiering, så på det punkt er der ikke noget at gå fejl af. Man kan vælge at tage imod forlagets tilbud om udgivelse under de anførte betingelser, eller man kan lade være. Ingen presses til noget. Du bemærker, at du tidligere har udgivet hos flere universitetsforlag, og du var da også i din gode ret til at henvende dig til et af disse, men nu er sagen altså den, at du af egen frie vilje valgte at indgå et samarbejde med mellemgaard.

Vi er naturligvis kede af, at du ikke har været tilfreds med samarbejdet, for vi er for vores del glade for bogen, som vi også i fremtiden vil sælge og markedsføre. Dog må både forfatter og forlag have realistiske forventninger til en bogs salg, som baserer sig på den reelle efterspørgsel snarere end på ens egne forhåbninger.

Vh. mellemgaard

24 dage siden
13 timer siden

Lad os se tallene Sørensen!
Oven på Kaj Sørensens injurier, hvor han tillod sig flere fornærmende udtalelser om min person i en e-mail, slår han nu den kattevenlige tone an.
Men det bringer os ikke et skridt nærmere på en afklaring m.h.t. det, der er essensen af mit forrige indlæg lagt op via "Fyldepennen". Hvorfor i al verden bruge så mange ord på at retfærdiggøre den måde, han spiser sine forfattere af på, når der skal deles lidt håndører rundt til jul. Jeg glæder mig til næste års "julegave" fra Kaj Sørensen og forlagene Mellemgaard, Hedwig og ØKNOM. Hvad med at udbetale forfatterhonoraret med en julekurv, nu vi forfattere angiveligt sælger så lidt, som han påstår. Det vil skæppe endnu mere i forlagskassen og kompensere for stakkels Sørensens dårlige (gode?) forretninger, hvis honoraret kan indskrænkes til 5 bananer, 10 appelsiner, lidt dadler og figner, en pose spejderhagl, fem flødeboller og det sidste nummer af Anders And. Ingen tvivl om, at dette vil kunne maksimere Sørensens profitter endnu mere i fremtiden, efter han har fået den tilsyneladende synkende forlagsskude rettet op.
Lad os derfor indledningsvist holde os til det essentielle. Det handler om økonomien bag min bog og ikke al mulig ammestuesnak, der skal få Sørensens selvudgiverforlag Mellemgaard til at tage sig ud for mere end det, det er - popo og nøgler. Bortforklaringerne og hans behandling af mig i denne sag giver mig associationer i retning af den berømte karikatur fra 30'erne, hvor man ser en korpulent herre ved et bugnende bord, der efter at have klippet halen af sin hund tilbyder "kræet" samme hale som foder.
De øvrige mystifikationer, hvor Sørensen på forlaget Mellemgaards vegne på bedste charlatanvis udspyr en række dybsindige svar gennem de velnærede forretningsgæller, skal jeg afslutningsvist tage op, selvom de egentlig taler for sig selv al den stund, det er en omgang gedigen sludder.
Det essentielle i denne sag går på, at jeg har udtrykt min tvivl om det rigtige i at bogen "Dansker luk døren forsigtigt efter dig" kun skulle være solgt i 90 eksemplarer, hvilket afstedkom et usselt honorar på 1500 kr. før skat. Bogen figurerer endda som nr. 24 blandt 50 af de mest solgte under emnefeltet Kultur, historie og samfund hos Mellemgaard.
Hvorfor har Sørensen egentligt så meget imod at fremlægge de "tørre tal". Hvad er det Sørensen og Mellemgaards forlag vil skjule for mig? Intet ville være lettere end at lade mig eller andre se på tallene.
Lad os se et regnskab Sørensen. Hvad er omsætningen på min bog, hvor meget andrager omkostningerne og hvad tjener Sørensens mystiske forlag på den? Hvis en forfatter ikke kan få fuld indsigt i økonomien bag sin bog, står der kun en ting tilbage - han har at stole på Sørensen, der som Sfinksen i den Ægyptiske ørken slår stenpoterne over kors og skaber en mysticisme omkring noget så simpelt som et regnskab. Det kunne han nemt undgå ved åbent at give sine forfattere en detaljeret økonomisk redegørelse. Hr. Sørensen mener åbenbart, at økonomien bag bogen er oplysninger, der ikke vedkommer den person, der har skabt det værk, han så hjertens gerne vil sælge. Forfattere må ifølge Sfinxen fra Odenses forstadskvarterer være nogle filantroper, der med glæde arbejder gratis, så Sørensen kan tilegne sig forfatteres arbejde, uden at betale ordentligt for det.
Sørensen fra Mellemgaards forlag beklager sig tidligt og sent - fortsat uden dokumentation - om nogle omkostninger hans forlag angiveligt skal dække. Han lover de forfattere han får i sit garn en del. F.eks. siger han, at der skulle foregå en faglig vurdering af materialet, ligesom der skulle foretages en vidtgående redigering. Det behøvede han ikke i mit tilfælde, fordi der var tale om allerede korrekturlæst materiale. I debatten om Mellemgaard har det været nævnt, at en forfatter, der sendte et manuskript på 124.000 til forlaget fik et positivt svar 20 timer senere. Jeg selv oplevede noget lignende, så det må være temmelig begrænset, hvad forlaget Mellemgaard har af omkostninger på det, han kalder en faglig og vidtgående redigering.
Andre med erfaringer med forlaget klager over, at en række bøger er spækkede med fejl i en grad, hvor det går ud over læseoplevelsen. Sørensen selv lovede en grafisk tilrettelæggelse (i mit tilfælde leverede jeg selv forsiden med tekst og opsætning). Endeligt lovede han, at han ville stå for distribution, salg og markedsføring. Især det sidste klinger temmelig hult, ingen danske aviser har anmeldt min bog, og bortset fra nogle lokalaviser og nogle annonceaviser, hvor min bog heller ikke finder anmeldelse eller omtale er det svært at få øje på, at Mellemgaard overhovedet leverer den lovede markedsføring for sine forfattere. Sørensen selv er fræk som en slagterhund, når han i en e-mail flabet tillader sig at bemærke, at jeg bærer en stor del af skylden for, at bogen ikke er blevet markedsført ordentligt. Jeg kunne jo bare selv medvirke ved lanceringen, skrev dette orakel; hvis jeg blot havde siddet og signeret bøger i en eller anden boghandel, ville det hele være gået meget bedre. Han forstår åbenbart ikke, at forskere ikke sælger videnskabelige bøger eller forskningsformidling ved at sidde og skrive små søde hilsner til kunder i en boghandel. Man sælger sine bøger på sit renomme og ved hjælp af faktuel information - her kan Sørensen godt stoppe med sit primitive salgsgas.
At jeg så rent faktisk har medvirket til markedsføringen ved at rette henvendelser de rette steder i mit omfattende internationale faglige netværk forbigår Sørensen i sit seneste indlæg mod mig. Takket være mit eget initiativ er bogen, fordi jeg selv skrev pressemeddelelser, nævnt i den grønlandske presse samt i grønlandske internetaviser. I skandinaviske sammenhænge er bogen omtalt af forskellige bogportaler og Arktiske forskningsmiljøer. Den er nævnt i Erhvervsfilosofi.dk, men ikke i danske aviser, fordi anmeldere åbenbart ikke vil have med Mellemgaard at gøre. Den er refereret på danske biblioteker. Senest så jeg endda, at bogen er katalogiseret ved "Scandinavian Studies" på Berkeley Universitet i Californien. International Arctic Social Sciences Association nævner den, og den er refereret i skandinaviske sammenhænge af bl.a. Arctic research center i Umeå - listen på hvad jeg har gjort kan gøres endnu længere. Jeg vil ikke trætte læseren med dette. Den eneste, der synes at have svigtet i lanceringen af bogen, er Kaj Sørensen og det enigmatiske forlag Mellemgaard. For i betragtning af, at jeg har fået bevilget 25.000 kr. i trykkestøtte, som Kaj Sørensen omgående indkasserede, må man kunne forvente mere service og medspil fra Mellemgaards side. Udover selve trykningen, som ikke er særligt omkostningstung, er det svært at forestille sig, hvad Sørensen har haft af omkostninger.
Det er ikke forfærdeligt mange år siden, vi havde en sag, hvor forlaget Gyldendal overtog forlaget "Tiderne Skifter". Den sag var ren anskuelsesundervisning i, hvordan man behandler forfattere nu om dage - enten betaler man dem meget lidt for deres arbejde, eller også betaler man dem overhovedet ikke noget som helst. "Tante Berlingske" kunne den gang berette, at Gyldendal i 2016 havde opdaget, at forlaget "Tiderne Skifter" havde snydt danske og udenlandske forfattere for millioner siden 2002.
Ugebrevet A4 skrev i december 2016 at danske forfattere ikke kan leve af deres arbejde. I en rapport skrevet af kulturøkonom ved CBS Trine Bille konkluderes det bl.a., at forfattere ingen dagpengeret har, de har ingen pensionsopsparing og de må hensygne med en årsløn på under 100.000 kroner. Det er vilkårene for en tredjedel af de skønlitterære danske forfattere. Forfattere skal åbenbart leve af luft alene. Langt de fleste skønlitterære forfattere kan ikke brødføde sig selv, de er afhængige af legater, indtægter fra andre jobs og partneres indkomst. Med forlag som Mellemgaard og "Tiderne Skifter" er dette ganske forståeligt. I Forlaget Mellemgaards tilfælde og hos andre selvudgiverforlag er det oven i købet sådan, at man mener sig berettiget til enten at stikke snablen ned i folks private husholdningskasser eller som i mit tilfælde hvor jeg får bevilget støtte. Oven i dette kan man så også tjene penge på at spise forfattere af med lave royalties på salget - jo der bliver slugt ikke så få hundehaler rakt ned fra forlagsherrernes bugnende middagsborde.
Når Sørensen ikke vil informere sine forfattere om økonomien bag forfatternes bøger, sætter han uvægerligt sig selv under mistanke. Er det med Sørensen som med "Tiderne Skifters" forfattere sådan, at han undlader at betale sine forfattere ordentligt? Her er en anden forfatter Bo Østlunds erfaringer værd at se på. Sørensens omgang med sandheden synes at være problematisk, hvis Østlunds beretning står til troende. Bo Østlund kan i Facebook gruppen "NewPub - forfattere med mod på nye udgivelses- og forretningsmuligheder" berette, at Kaj Sørensen i en artikel i Fyens Stiftstidende den 20.12.2015 bl.a. skulle have udtalt, at Østlunds bog "Dronning Ingrid" allerede efter 14 dage skulle have solgt de første 6000 eksemplarer. Bo Østlund havde som jeg, og på baggrund af dette en berettiget forventning om et fremtidigt stort salg af en anden bog om danske skæbnefortællinger i USA efter 9/11. Han skulle blive klogere, for som han skriver, oplyste Kaj Sørensen og Mellemgaards forlag ham at man kun havde solgt 500 eksemplarer af denne.
Kaj Sørensen er kendt for at gå til advokater, hvis man tillader sig at stille hans forlag i det dårlige lys, hvor det fortjener at være. Han skrev til Østlund: "Vi skal aldrig have noget med dig at gøre. Du er den største løgner vi har mødt". Og han går videre: "Vi betaler forskud, og så laver du sådan en tynd og dårlig bog. Vores bagland og jeg ønsker ikke flere mails af dig. Du er en løgner, som ikke kan stave"! Senere vil forlagsherren gå til en kendt avis (hed den mon "Koholder Tidende) for at fortælle, at Østlund har snydt Mellemgaard "så gevaldigt meget". Dette på trods af, at Bo Østlund ligesom jeg blev tilbudt yderligere udgivelser fra forlaget Mellemgaard.
Jeg selv har modtaget lignende beskyldninger og trusler fra Sørensen og forlaget Mellemgaard, hvor han påstod at jeg skulle have snydt med fondsmidlerne, som han modtog til udgivelse af bogen, og at jeg angiveligt skulle have løjet for ham m.h.t. min karriere som Grønlands- og Arktisk forsker. Hvilket motiv jeg skulle have for at snyde her når det drejer sig om tilskud til et forlag fortaber sig i det uvisse.
I både Østlunds og mit tilfælde er det klart, at Kaj Sørensen i sin desperation overtræder straffelovens kapitel 27, der bl.a. handler om, at oplysninger, der er er egnet til at skade en person i offentlighedens omdømme kan straffes med bøde eller fængsel. § 267 siger jo da klart, at den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel. En sigtelse fremsat eller udbredt mod bedre vidende, hvor gerningsmanden savner en rimelig grund til at anse den for sand, straffes som bagvaskelse. Både i Østlunds og mit tilfælde er information nu offentlig tilgængelig m.h.t. Sørensens injurierende udtalelser - om dette skal lede til retlige skridt er alene op til den skadesvoldte, så Sørensen skal fremover passe meget på med sine udtalelser i alt overfor mig!
Siden vi ikke kan få økonomiske oplysninger fra Mellemgaards baggårdsforlag bliver et overslag og nogle antagelser nødvendige. Forlaget Mellemgaard har siden 1998 drevet sin dubiøse virksomhed, og man bryster sig af at udgive over 250 titler om året. Hvis hver udgivelse kræver et tilskud fra forfatteren eller fra fonde og andre sponsorer skal der ikke meget hovedregning til for at forstå, at et tilskud på mellem 10.000 og 15.000 pr. bog er en betragtelig indtægtskilde. Hvorfor kravene til hver enkelt forfatter svinger, som de gør vides ikke? Tallene er vel ikke grebet ud af den blå luft? Tilbage står så, at indtægterne samlet fra tilskuddene ligger at eller andet sted mellem 2.5 og 3.8 millioner kroner. Sørensen og forlaget Mellemgaard skal altså bruge dette beløb til trykkeomkostninger og så de øvrige temmelig symbolske handlinger, som han kalder korrekturlæsning, tykning, "grafik behandling", distribution og lancering. Det ligner allerede her en ganske pæn omsætning og potentiel fortjeneste. Oven i dette kommer så selve salget af bøgerne, som er den store ubekendte i regnestykket. Forlaget oplyser selv, at der i gennemsnit sælges 500 eksemplarer af hver titel, man udgiver. Yderligere er der renteindtægter på henlagte tilskud, afskrivninger og hvad der ellers kan konstrueres efter de sædvanlige regnskabsmæssige principper, som indgår i en årsopgørelse. Forlaget Mellemgaards regnskab er ikke umiddelbart offentligt tilgængeligt, men der er nogle andre forhold omkring forlaget, man måske ikke lige tænker over som en del af Sørensen gruppens samlede økonomi. Kigger vi på "Sørensen dynastiet" dukker der flere forhold op, når man søger efter regnskabstal på forlaget Mellemgaard.
Forlaget har adresse i Odense på Kragsbjergvej 22, 1; her deler det både fysisk adresse og e-mail adresse med forlaget Hedwig, som angiveligt publicerer pædagogisk litteratur til forskellige grundskoletrin. Forlaget Hedwigs bestyrelse og direktion består af to andre personer med navnet Sørensen. Bestyrelse og direktion består af direktør Maria Hedwig Elisabeth Sørensen, mens bestyrelsens påtegning er udført af Kurt Mellemgaard Sørensen. De reelle ejere af forlaget Hedwig er Maria Hedwig Elisabeth Sørensen og en vis Kaj Sørensen, der nu hedder Kaj Mellemgaard Sørensen.
Forlaget Hedwig sorterer under et holdingselskab ved navn M.H.E. Holding af 2008 med domicil i Askemosen 3, Åbenrå. Sammen med Forlaget Hedwig ses det også, at et andet forlag ØKNOM med samme ejerkreds er en del af selskabskonstruktionerne. Direktionen for Holdingselskabet er igen Maria Hedwig Sørensen, og bestyrelsen består af parret Kurt Mellemgaard Sørensen og Maria Hedwig Sørensen, Der deler adresse på Askemosen 3 i Åbenrå på samme adresse som H.H.E. holdingselskabets.
"FORLAGET ØKNOM, MARIA OG KURT MELLEMGAARD SØRENSEN ApS" repræsenterer som antydet igen et personsammenfald. Det forlag udgiver angiveligt undervisningsmaterialer til merkantile uddannelser "på højeste faglige og pædagogiske niveau", og der er som med forlaget Hedwig flere holdingselskaber bag dette forlag. Bl.a. hedder et af holdingselskaberne KMLG HOLDING AF 2008 ApS og eneejeren her er - ja gæt en gang - rigtigt, det er Kaj Mellemgaard Sørensen, Lorentsvænget 20, Odense N, Næsbyh Broby. Og som rosinen i pølseenden endnu et holdingselskab bag Forlaget Hedwig og Mellemgaard (Hold ud læser) NMS HOLDING AF 2008 ApS i Haderslev med endnu en Mellemgaard Sørensen som direktør - denne gang hedder han Niels Frederik Mellemgaard Sørensen.
Nu kan man selvfølgeligt med god ret spørge, hvad dette forlagscirkus skal tjene til med tre på papiret adskilte forlag og mange holdingselskaber? Man taler blandt økonomer om "kædeselskaber". Ideen bag den sindrige konstruktion går bl.a. på, at et forlag., der når en vis størrelse, kan se en fordel i at oprette et eller flere holdingselskaber som moderselskaber og datterselskaber, der er driftsselskaber. Man kan realisere stordriftsfordele (sprede omkostningerne over så mange enheder som muligt). Man kan sprede risici og investeringer over flere selskaber, så tab kan minimeres. Hertil kommer faktureringer selskaberne imellem, altså at man kan sætte det ene selskab til at betale for en ydelse af det andet selskab. Det behøver der ikke være noget problematisk i, hvis der er tale om et job udført til den gældende pris på markedet. Problemet er naturligvis, at det kan være fristende at undgå moms eller beskatning af et eller andet ved at køre med urimelige priser. Holdingselskaber kan udvikle sig til at blive "sparebøsser", hvor overskud henlægges som kapital - i værste fald er det ikke bare told & skat der mister penge, det kan også være kreditorer, hvis et selskab tømmes med angivelige likviditetsvanskeligheder.
Forlaget Hedwig, der deler adresse med Mellemgaard, opererer i sine nødtørftige regnskaber med et begreb, man kalder "bruttofortjeneste", så det grundlag (Royalties af omsætningen) forfattere skal aflønnes efter belejligt nok forsvinder. Ifølge årsregnskabet omfatter bruttofortjenesten, nettoomsætningen, lagerinvesteringer, varer under fremstilling, "arbejde udført for egen regning" samt en række driftsindtægter og eksterne omkostninger bl.a. forbundet med distribution, lancering og forskellige overheads. Man kan altså ikke se, hvor meget omsætningen andrager, og så kan man heller ikke se, hvor meget forfatteres honorar andrager af omsætningen. Man kan heller ikke se forfatterindskud indregnet i "bruttofortjenesten". M.h.t. omkostninger får man ikke et indtryk af trykkeomkostningernes omfang, og hvordan de fordeles mellem selskaberne, der sikkert benytter samme trykkeri og de samme distributions- og marketingsformer for at realisere stordriftsfordele.
Den overordnede almindelige regnskabspraksis i forbindelse med driften er, at man opgør virksomhedens indtægter (omsætningen), og man opgør omkostningerne, så man kan beregne sin fortjeneste ved at trække omkostningerne fra indtægterne. I bemærkningerne til regnskabet skal man så kunne se detaljerede informationer om indtægter og udgifter. Hedwigs årsregnskab for 2017 omfatter en såkaldt "bruttofortjeneste" i samme størrelsesorden som forfatterindskuddene (ca. 2,3 mio. kr.). Forlaget ØKNOM havde en bruttofortjeneste på 1,6 mio. kr.. Det er totalt umuligt at se på hvilket grundlag forfatternes honorarer beregnes dels som sagt fordi omsætningen gemmens af vejen under "bruttofortjenesten, dels også på grund af en meget lav detaljeringsgrad i regnskabet. Og hvis man vil se delregnskaber på hver bog, er der selvfølgeligt intet at hente. Tilbage står så, at forfatterne har at stole på to linjer med en salgsopgørelse, som forlaget sender ud til dem ved juletid - "take it or leave it"(!). Forlaget behøver ikke dokumentere noget som helst. Sørensen selv meddelte mig, at den slags gør man ikke hos Mellemgaard.
Sørensen selv fremturer med allehånde undskyldninger til forfattere, der er utilfredse over selv at skulle "spytte i kassen" med et indskud til Sørensens skrantende forlag. Han klynker over lave salgstal, høje omkostninger og manglende indtægter. Den slags står i skærende kontrast til hans iver med at invitere forfattere til at sende ham endnu flere manuskripter. Man tror det er løgn, men manden har spurgt mig, om ikke jeg vil sende ham flere manuskripter (!). Dette på trods af, at jeg har udtrykt stærk utilfredshed med de angiveligt lave salgstal, som jeg dels har svært ved at tro på, dels hvis de er rigtige, vil tilskrive ham pga. dårlig markedsføring. At fremkomme med den slags slet dulgte grådige tilbud tyder om noget på, at det ikke kan stå helt så slemt til, som han siger, med min bog. Hvis det ikke kan betale sig at udgive mine bøger, er sagen da soleklar. Hvorfor forsøge at tjene penge på den underskudsforretning hans forlag angiveligt skulle være? Hvorfor er bogen ikke allerede nu røget på januarudsalg, fordi den ikke kan sælges til den hidtidige pris. Skyldes det mon, at den alligevel sælger, og hvem vil i så fald smide guldægget ud på møddingen. Ikke en Kaj Sørensen for han repræsenterer ikke den samme finansielle ydmyghed, som han forventer af sine forfattere.
Han giver sig også af med "sandheder", idet han skriver: "Bogens emne er snævert, så det er helt forventeligt, at salget har det leje, det nu engang har. Der er tale om artikler og debatindlæg om Grønland, der daterer sig tilbage fra årene 2004-06, mens flere er endnu ældre. Debat og polemik er forankret i det konkrete øjeblik, den opstår i, så derfor er det sin sag at præsentere indlæg, der ligger ti og undertiden næsten tyve år tilbage i tiden."
Igen undrer jeg mig - det har han da vidst hele tiden, hvorfor i al verden sende mig en positiv lektørudtalelse og et tilbud om at trykke bogen, hvis jeg vel at mærke vil ansøge og skyde penge i udgivelsen? Hvorfor skulle vi overhovedet søge om en masse penge? Artikelsamlingens temaer og især forordet er om noget fortsat aktuelt i den dagsaktuelle debat på Grønland. Det er der tilkendegivelser på i Grønland og Arktiske sammenhænge generelt på trods af den er på dansk. At manden megalo-manisk skal til at gøre sig klogt på noget, han ikke ved en kæft om er barokt. Bogens temaer har beklageligvis været aktuelle i den grønlandske debat de sidste 40 - 50 år!!
Bemærkningen om, at det ikke giver mening at sammenligne den med mine tidligere udgivelser er forvrøvlet. De indeholdt også en del historisk materiale, uden at det af den grund blev uinteressant. Tværtimod er formidling af forskning til en større kreds noget, der sælger mere end videnskabelig litteratur - og desværre også mere end Sørensen har evnet at sælge!
At forlaget ikke har indflydelse på anmelderes reaktion på bøgerne er usandt. Man kunne skaffe sig selv et bedre renomme end det forlag Mellemgaard har. Berlingske omtaler Mellemgaard under titlen "lutter ligegyldigheder". Politiken skrev i 2016 om rapporten "Bogens og Litteraturens vilkår" hvori det konkluderes, at ingen af forlaget Mellemgaards bøger blev anmeldt. Det samme med JP, der skrev, at ingen landsdækkende avis havde én eneste anmeldelse af en bog fra Mellemgaard i 2015. Så der er et gran af sandhed i, at mange ikke gider Mellemgaards bøger. At det så går ud over mere seriøse forfattere end de, der ikke er burde udgives er sørgeligt; men indrømmet kunne jeg have sat mig bedre ind i, hvad Mellemgaard står for. Den fejltagelse må jeg tage på mig. Jeg håber andre vil tage ved lære af den.
Tilbage står kun at sige, at man er blevet så meget desto klogere på, hvad danske forlæggere kan finde på. Ydermere står spørgsmålet fortsat ubesvaret: Hvordan kan et honorar på en så angiveligt interessant bog kun andrage de ca. 1500 kr. før skat? Hvordan vil Kaj Sørensen og Mellemgaard dokumentere, at min bog kun har solgt 90 eksemplarer fordelt på 83 trykte eksemplarer og 7 e-bøger. Især det sidste er mærkeligt, hvis man ser på branchetal. I 2016 androg e-udgivelser ca. 16 % af samtlige udgivelser. I mit tilfælde var der altså tale om langt mindre relativt set? Tillid er naturligvis godt, men kontrol er bedre - og jeg for min del må indrømme, at jeg ikke tror på de informationer, jeg har modtaget fra Sørensen og Forlaget Mellemgaard. Problemet er blot det, at jeg ingen kontrolmuligheder har?
Hvem vil lave et arbejde uden at vide, hvad man kan tjene på det, og uden at vide, at man ikke kan tjekke sin "lønseddel" efter udført arbejde. Det tror jeg næppe en Kaj Sørensen selv ville gøre. Konsekvensen for manden på længere sigt er, at han ikke kan finde nogen der vil lade sine bøger udgive hos ham.

13 timer siden

Besvar debattråd

Debatten Erfaringer med forlaget Mellemgaard er startet 30/09-2016 16:12 af Svend L og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1554Dagens ord
12 timer siden · Brehmer
12Erfaringer med forlaget Mellemgaard
13 timer siden · Gorm Winther
22#metoo
16 timer siden · dino
3Det at skrive
1 dag, 19 timer siden · Pia Hansen
9Dagens Vits
2 dage, 12 timer siden · leviP
4Verdens bedste roman
2 dage, 16 timer siden · dino
3Underlig sætning
5 dage siden · DenFrieNukleoti...
2Fortælle bogens historie på en visu...
10 dage siden · Dizzy76
5Skriveblokering
11 dage siden · Dizzy76
13Forfatterhøjskole - God ide eller s...
14 dage siden · Miana
2Musik og maleri
15 dage siden · dino
8Min moders stemme
17 dage siden · Engbo
24Evolutions forskning.
22 dage siden · Engbo
8Glædeligt jul og godt nytår!
23 dage siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
26 dage siden · Kåemer
2Slagtryk
28 dage siden · heksemutter
42Utroskab
1 måned, 1 dag siden · Kåemer
6Et Spørgsmål
1 måned, 11 dage siden · Bondekonen
12Bandeord
1 måned, 12 dage siden · Morpho
109Selvforsvar
1 måned, 12 dage siden · thevoid
33Er ligestillingen umagen værd?
1 måned, 14 dage siden · Morpho
1Forbrugersamfund
1 måned, 16 dage siden · Camra
30Gentleman eller kvinde
1 måned, 17 dage siden · Morpho
8Uforståelige digte
1 måned, 19 dage siden · Agrippo
12Hurra nu nåede bogen frem.
1 måned, 22 dage siden · heksemutter
15Overgreb
1 måned, 25 dage siden · Morpho
0Fed guide til at skrive dialog
1 måned, 25 dage siden · Dizzy76
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
1 måned, 25 dage siden · Dizzy76
4Svarkommentar
1 måned, 29 dage siden · Kekko
4Når det kommer til at skrive beskri...
1 måned, 29 dage siden · Brownie Jannik
21Ligger-lægger
2 måneder siden · solvejgh
24Skuespil
2 måneder, 4 dage siden · Kåemer
1Kursus / Online undervisning
2 måneder, 6 dage siden · kmjensen
8Filmen over alle
2 måneder, 8 dage siden · dino
4Illustrator og forfatter, samt inds...
2 måneder, 10 dage siden · prefu
6Beskrivelse af lyde...
2 måneder, 14 dage siden · amandastorgaard
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
2 måneder, 15 dage siden · Dizzy76
21Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
2 måneder, 20 dage siden · Jeremy Dusk
1Lokation reception - København
2 måneder, 21 dage siden · Bondekonen
5ABC
2 måneder, 21 dage siden · dino
3Litteratur festival for Horror m.m.
2 måneder, 23 dage siden · Fink
8Novelle - input til håndtering af t...
2 måneder, 23 dage siden · Pino
32Afslag
2 måneder, 24 dage siden · prefu
3Hvad sker der, når han dør?
2 måneder, 26 dage siden · Blækhuset
8NaNoWriMo - National Novel Writing ...
2 måneder, 28 dage siden · Syrene Hvid
11Kønsskifte
3 måneder siden · smukkehjerte
18Din dag.
3 måneder siden · smukkehjerte
6Inspiration
3 måneder, 1 dag siden · leviP
3cliffhang...
3 måneder, 3 dage siden · dino
15Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
3 måneder, 4 dage siden · Syrene Hvid
13publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
3 måneder, 6 dage siden · Anni Idorn
20Hvordan finder jeg en titel?
3 måneder, 9 dage siden · dino
10Legalisering af cannabis
3 måneder, 11 dage siden · thevoid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
3 måneder, 12 dage siden · Pino
4Ungdomsroman- længde?
3 måneder, 13 dage siden · prefu
10Spørge Jørgen
3 måneder, 15 dage siden · Kattegat
5Relancering
3 måneder, 16 dage siden · dino
2Skrivegruppe på Fyn/Odense
3 måneder, 19 dage siden · KitKatten
7Redigering.... tekstpandex
3 måneder, 25 dage siden · dino
0Kritik på min tekst
3 måneder, 26 dage siden · Manden fra Nord
29ytringsfriheden
3 måneder, 26 dage siden · thevoid
10Sand identitet på Fyldepennen
3 måneder, 27 dage siden · Bondekonen
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
3 måneder, 27 dage siden · DE-O
1Emails til de stræbende
3 måneder, 27 dage siden · Kåemer
5Livshistorie - at beskrive en hænde...
3 måneder, 28 dage siden · KrisTheDwarf
1Tankadigte
4 måneder, 1 dag siden · Syrene Hvid
9Lokkeland-reality
4 måneder, 1 dag siden · Morpho
2Det der med at gøre opmærksom på si...
4 måneder, 5 dage siden · Bondekonen
9Sikke en weekend!
4 måneder, 11 dage siden · Mille82
2smerter når jeg læser
4 måneder, 11 dage siden · Mille82
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
4 måneder, 15 dage siden · finniqan
2Billede.
4 måneder, 25 dage siden · Fink
2Skrivegruppe Odense/Fyn søger nyt/n...
4 måneder, 27 dage siden · anoa
10Fordomme
4 måneder, 28 dage siden · Kåemer
8eventyrkonkurrencen.
4 måneder, 29 dage siden · Morpho
0Belphegor, Louvre og Canterville.
5 måneder siden · dino
4Inspiration af regn
5 måneder, 1 dag siden · dino
9Følgebrev?
5 måneder, 1 dag siden · DenFrieNukleoti...
4eventyrsamling
5 måneder, 2 dage siden · Babyangel85
2adressse
5 måneder, 4 dage siden · Kåemer
8Forskellen mellem at udskyde og at ...
5 måneder, 9 dage siden · Kattegat
2Pris og design af forside til ebog?
5 måneder, 12 dage siden · Ordspinderen
19Korrekturlæsning
5 måneder, 15 dage siden · prefu
1LÆSEKLUB ODENSE
5 måneder, 18 dage siden · Hairy Poetter
15Løbet tør for ideer!!!
5 måneder, 19 dage siden · prefu
7Den Lyriske Genres Væsenstræk
5 måneder, 20 dage siden · Morpho
15Pop
5 måneder, 25 dage siden · Kåemer
6To pun or not to pun?
5 måneder, 26 dage siden · DenFrieNukleoti...
13Portræt
5 måneder, 29 dage siden · Morpho
33Skyld
6 måneder, 2 dage siden · Anni Idorn
22Bedste bog
6 måneder, 3 dage siden · Anni Idorn

Bøger, forlag og litterært

12Erfaringer med forlaget Mellemgaard
13 timer siden · Gorm Winther
4Verdens bedste roman
2 dage, 16 timer siden · dino
2Fortælle bogens historie på en visu...
10 dage siden · Dizzy76
2Slagtryk
28 dage siden · heksemutter
6Et Spørgsmål
1 måned, 11 dage siden · Bondekonen
24Skuespil
2 måneder, 4 dage siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...
2 måneder, 10 dage siden · prefu
1Lokation reception - København
2 måneder, 21 dage siden · Bondekonen
32Afslag
2 måneder, 24 dage siden · prefu
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
3 måneder, 27 dage siden · DE-O
2Pris og design af forside til ebog?
5 måneder, 12 dage siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
6 måneder, 3 dage siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
6 måneder, 13 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
6 måneder, 14 dage siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
9 måneder, 15 dage siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
10 måneder, 16 dage siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
10 måneder, 23 dage siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
11 måneder, 9 dage siden · Bondekonen
37Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
11 måneder, 26 dage siden · Stinapige
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
1 år siden · sofiesverden
30Bibelen
1 år siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
1 år, 1 måned siden · WeirdSpace
6Saxo.com
1 år, 1 måned siden · Bondekonen
0Undervisningsmateriale til fagfolk
1 år, 2 måneder siden · underviseren
9Hvorfor giver forlag ikke feedback?
1 år, 2 måneder siden · Seifostos
1Hjælp, jeg skal undervise!
1 år, 2 måneder siden · Fink
2Hvad sender man til et forlag?
1 år, 2 måneder siden · dino
26Den Amerikanske Drøm
1 år, 2 måneder siden · Engbo
9Dreamlitt
1 år, 2 måneder siden · Anne Christine ...
3Er der nogen der lever af at skrive...
1 år, 2 måneder siden · Pen
5Regnbue forlag?
1 år, 3 måneder siden · Anne Christine ...
9Udbetaling af royalty/penge
1 år, 3 måneder siden · Excelsia
1Forlaget Nordrose
1 år, 3 måneder siden · Jacob k
1Hvordan bøgerne registreres på bibl...
1 år, 9 måneder siden · bøllebob
20Royalty - hjælp
1 år, 10 måneder siden · Steffen K
4Forlag til digte
1 år, 11 måneder siden · Miss-Leth
4Billedbøger - hvordan?
1 år, 11 måneder siden · SuKara
2Lydbøger.
2 år siden · westendahl
2Oversigt over forlag
2 år siden · bøllebob
17EKSTERN LEKTØR
2 år siden · ITAPELET
3Er det mon muligt..?
2 år siden · Mikala
49Bibelen
2 år siden · Engbo
4Crowdfunding af bøger
2 år siden · Bondekonen
4Trailere til bøger
2 år siden · Lisa_F
9Stieg Larsson/David Lagercrantz
2 år siden · Lisa_F
4Kun ét forlag pr. indsendt manus..H...
2 år siden · bøllebob
3Hvordan udgiver man en børnebog?
2 år siden · Mikki Tjikki
1Dead World anmeldere
2 år siden · Madambond
15hackere har taget mibog og lagt den...
2 år siden · Jeremy Dusk
15Attraktive genrer
2 år siden · FlemmingHansen
2Novelle samling
2 år siden · Gungner
2Tænkepauser
2 år siden · Eddie
2Læseklubben
2 år siden · metaDrøm
0Pas på med Sagabooks digitalisering
2 år siden · Humlebi
1Skriv en ungdomsroman og vind 100.0...
2 år siden · FlemmingHansen
3Samlede værker
2 år siden · Kåemer
4Finpudsning af manus inden afsendel...
2 år siden · Dizzy76
2Erfaring med Saxo?
2 år siden · Project
14Synopsis til forlag??
2 år siden · Madambond
29Forlags krav til et manuskript
2 år siden · Madambond
6Styggekrumpen !
2 år siden · Robert Kallehav...
7Byt en bog
2 år siden · sofiesverden