Bøger, forlag og litterært · Erfaringer med forlaget Mellemgaard

9 svar
Senest opdateret 19 dage siden · Fynbogen, benthe1947, Tula, Pen, Svend L, Jacob k
11 måneder, 28 dage siden

Forlaget Mellemgaard har vist interesse for mit manuskript, så nu kunne jeg godt tænke mig at høre, om nogen her i Fyldepennen har erfaringer med Mellemgaard - gode som mindre gode.

Forlaget Mellemgaard har været debatteret før på pennen.

Se fx her:
https://www.fyldep...58378/mellemgaard
https://www.fyldep...ebatter-om-forlag
https://www.fyldep...-godt-eller-skidt
https://www.fyldep...udgivelse-i-sigte

Nogle forfattere virker til at være glade for forlaget, mens andre ikke er.

Jeg har ikke personlige erfaringer med forlaget, men som bibliotekar kan jeg se, at nogle af deres bøger ikke tilbydes bibliotekerne. Det er ikke noget forlaget er involveret i (altså ikke fordi de nægter at sælge til bibliotekerne), men at DBC (Dansk BiblioteksCenter) - går jeg i det mindste ud fra - vurdere at bøgerne ikke er af interesse/god nok kvalitet til at blive tilbudt bibliotekerne.

Andre bøger tilbydes til gengæld bibliotekerne, får fine lektørudtalelser og sælger godt til bibliotekerne.

Man skal altid overveje nøje om men vil betale for at få en bog udgivet.

Har de tilbudt dig at udgive den for dig? Eller skal du betale for det?

En bog kan udgives for omkring 10.000 kr hvis man ikke vælger den bedste kvalitet og køber sig til en forside.

Hvis du skal have tegnet en forsiden af en tegner og have en god kvalitet på papir og cover omkring 20.000

Så hvis et forlag tilbyder dig at udgive din bog for en 10 - 15.000 kr skal du nok vælge et selvudgiver forlag hvor du får 85-100 % af indtjeningen.

Jeg ville dog aldrig gøre det selv.

Det optimale er at finde et forlag, der vil betaler det hele. De vil så enten give det 15% af omsætningen eller 50% af overskuddet.

Det gode ved at forlaget betaler, er at de så tror på din bog. Hvis du selv betaler for udgivelsen, kan forlaget i princippet sige ja til ALLE bøger de får, og så være helt ligeglade med bogen bagefter. De har intet at miste, og måske tjener bogen nogle penge til dem. De behøver i hvert fald ikke at gøre noget for det selv.

Kig også på hvor lang tid de bruger. Og vurder om de har læst din grundigt. Et forlag bruger som regel to tre måneder på en bog, og hvis de siger ja, har de typisk en hel bunke ændringer og forbedringer de gerne vil have lavet. Hvis de svare i løbet af en uge eller to og virker som om de kun har skimmet bogen skal man nok være lidt forsigtig.

Til sidst er det en god ide at kigge på hvad forlaget ellers har udgivet. Hvor mange bøger udgiver de om året? Hvor kan deres bøger købes? Hvor mange af deres bøger kommer på biblioteket? Og hvor mange biblioteker står de på.
(Spørg endelig hvis du vil vide hvordan.)
Virker de som om forlaget sender gennemarbejde bøger på markedet? Eller udgiver de stort set hvad som helst. Har forlaget en særlig profil? Og passer du ind i den?

Håber det kan bruges

Jeg vil bestemt ikke anbefale at spare på en forside.

Der var en overgang, hvor jeg følte jeg kunne spotte en Mellemgaards bog på afstand (på biblioteket) - blot på grund af forsiden der havde noget billigt/amatøragtigt over sig.

De HAR nu også mange pæne forsider og andre forlag kan også sagtens have bøger med billige/amatøragtige forsider.

Det er bare meget vigtigt at lokke læserne til sig - fx på et bibliotek. Og det gøres blandt andet ved en lækker forside. Det samme gør sig gældende når man skal have folk til at købe bogen. Det hjælper altså hvis forsiden er lækker.

Så spar endelig ikke på forsiden! Heller ikke selvom det gør ondt i pengepungen :)

Tak til Pen for henvisningerne til tidl. debatter på Fyldepennen om bl.a. Mellemgaard.
Det var denne artikel i Jyllands-Posten, der fik mig til at efterlyse andres erfaringer:
http://jyllands-po...lv-for-udgivelse/
Ikke mindst de sidste to linjer i artiklen giver anledning til overvejelser, synes jeg.
Derfor ville det være rart at høre positive oplevelser med Mellemgaard, også dem hvor egenfinansieringen har tjent sig hjem.

11 måneder, 27 dage siden

Hej Svend

Interessant artikel som jeg ikke havde set :)

Jeg ved nu ikke hvor meget det betyder, det med at bøgerne ikke er blevet anmeldt (går ud fra det er aviserne, der henvises til).

Rigtig mange bøger får ingen anmeldelser i aviserne, men de klarer sig fint alligevel. Jeg tror også, det er en MEGET lille andel af udgivelserne hvert år, der er så heldige at få en anmeldelse.

Jeg tror, det er mere vigtigt at få solgt til bibliotekerne. Så når man en gruppe af læsere, som ikke køber sine egne bøger. Plus at bøger på biblioteket betyder bibliotekspenge (penge man får for at ens bøger kan lånes ud).

Bibliotekspengene udregnes ikke ud fra hvor meget en bog udlånes, men efter hvor mange eksemplarer der er indkøbt og hvor mange sider der er i bøgerne som så ganges med et pointtal (der er fx forskel på billedbøger og voksenbøger).

Desværre er bibliotekerne også under pres, så der kasseres mere end tidligere og købes færre bøger ind.

Nå, men det var et sidespor :)

Det er vist denne rapport ("Bogen og litteraturens vilkår 2016"), der er baggrunden for artiklen som Svend linker til:

http://slks.dk/bogen-2016/

Jeg har kun hoppet lidt rundt i rapporten og skimmet, men det ser ud til at være interessant læsning.

11 måneder, 24 dage siden
#7 Tula

Tja, det her vi talt om MANGE gange før. Og det er op til folk selv at bruge netop det pågældende forlag.
Så længe (!) mang går ind til det med vidtåbne øjne. Læs kontrakten igennem og se hvilke rettigheder du afgiver. Prøv at regn efter og se hvor mange bøger du skal sælge for bare at tjene dit indskud hjem. (Jeg vil næsten vædde med at du skal sælge mere end det første oplag, bare for at nærme dig).

Plus så er der også det der med at visse forfattere opdager at deres bog er solgt til 4 kroner stykket til fx Dansk Supermarked eller Coop, uden at de har noget at skulle have sagt.

Der er folk der har positive erfaringer med forlaget, andre har definitivt ikke.

Spørger du mig direkte, så nej. Jeg ville ikke gøre det. Nogensinde.

11 måneder, 24 dage siden
8 måneder, 4 dage siden

Til Svend L
Det er nok lidt sent at svare dig, for du har nok allerede fundet ud af, hvad du gør ift. at udgive på mellemgaard eller ej. Men jeg skriver alligevel, fordi jeg selv i første omgang gik langt udenom mellemgaard, da jeg var blevet færdig med mit manuskript til en bog om en sorgproces (min egen). Jeg havde læst alt for mange dårlige omtaler af mellemgaard i Fyldepennens debat. (Tak, for øvrigt, til dig Pernille Pen Jørgensen, for saglige og objektive oplysninger i denne tråd).

Så jeg begyndte på min rejse rundt til forlagene. Fra de store (hvorfor ikke prøve) til de mellemstore. Det var i sig selv en rimelig god oplevelse, for jeg fik altid begrundet afslag, der mest handlede om, at erfaringen var, at der ikke var det store salg i bøger om sorg. Men jeg havde ikke vidst, at der er mange medudgiverforlag. Jeg stødte på et par stykker, som er langt dyrere end mellemgaard.

Efter nogle måneder og et par efter-redigeringer ( nogle redaktører giver sig faktisk tid til en form for feed back omkring, hvad der kunne strammes op om - inden evt. videresendelse til andre forlag - og det er jo en gave) kom jeg alligevel til mellemgaard. Hvad jeg aldrig har fortrudt.

Jeg fik tildelt en rigtig god redaktør. Han spottede hurtigt min skrivestil, hvad der var mit sprog, som ikke skulle ændres, selv om det måske ikke hele vejen igennem faldt i hans smag. Han var god til hurtigt at spotte gentagelser, som skulle slettes, sætninger eller kapitler, der kunne misforstås, hvis det ikke blev uddybet. Jeg nød samarbejdet med ham. I det hele taget følte jeg, at jeg havde stor indflydelse på udgivelsen, fra skrifttype over layout til forside illustration. Da grafikeren sendte mig forslaget til denne, blev jeg meget rørt over, at hun havde fanget noget centralt i teksten, som hun fik udtrykt symbolsk.

Mellemgaard gør, som de skal ift. at sende anmeldereksemplarer til dagblade, til biblioteket mhp. lektørudtalelse osv. Men man kan selv gøre et stykke arbejde for at gøre en bog kendt. Aviserne modtager hver dag flere nye bøger, så der er jo relativt få, der bliver anmeldt. Men nogle aviser eller blade laver gerne en lille omtale og sender uddrag af bogen, hvis man insisterer, argumenterer. I mit tilfælde var det f.eks. Kristeligt Dagblad, som kendte mig fra en kronik, som valgte at udgive et uddrag, som jeg selv foreslog. Desuden kan man arbejde på at få anmeldelser i relevante blade. Jeg fik det f.eks. i Psykoterapeutforeningens tidsskrift og ligeledes i kvartalsbladet udgivet af Forældreforeningen "Vi har mistet et barn"' .

Jeg bad også mine facebook-venner om at bestille bogen på biblioteket. Den fik en god lektørudtalelse, og efter nogle måneder var den ude på næsten 60 biblioteker.

Ift. til udgiften til mellemgaard oplyste Kaj Sørensen mig straks om muligheden for at søge tilskud fra Velux Fonden, der har en pulje til "ældres aktiviteter", tror jeg den hedder, og som giver penge til bl.a. bog- og filmudgivelser. Jeg fik meget hurtigt et positivt svar på min ansøgning og havde dermed ingen udgifter selv. De penge, man betaler, er for øvrigt betegnet som "et tilskud til udgivelsen". Man får et regnskab med de reelle udgifter, der er større.

Jeg har været fuldt ud tilfreds med samarbejdet med mellemgaard.

8 måneder, 4 dage siden
19 dage siden

Kære Benthe

Det er dejligt at høre, at du har været glad for samarbejdet - det er gensidigt. Tak for det. Og det er dejligt at se, at et menneske, der rent faktisk har samarbejdet med mellemgaard, giver sit besyv med på Fyldepennen. Uvidenheden har desværre lidt for ofte været med til at sætte dagsordenen.

Vi er glade for, at du fremhæver samarbejdet i udgivelsesprocessen, for det er i vores øjne det helt afgørende, hvis en udgivelse skal blive god. Vi lægger vægt på, at forfatteren er med i arbejdet hele vejen lige fra redaktion til salg og markedsføring. Centralt i udgivelsesprocessen står redigeringen af manuskriptet. Alle bøger bliver redigeret af forlagets faguddannede redaktørstab, ligesom de bliver korrekturlæst af certificerede korrekturlæsere. Vi oplever, at vores forfattere har stor glæde af at arbejde tæt sammen med en redaktør, og fra forlagets side er vi slet ikke i tvivl om, at en god redigering er til glæde for begge parter.

I arbejdet med sats og omslag lægger vi vægt på, at forfatterens ønsker bliver tilgodeset. Derfor samarbejder forfatteren gennem hele denne proces med vores inhousegrafikere om det helt rigtige udtryk til bogen. Tilsvarende i salgs- og marketingsprocessen, hvor forfatter og forlag lægger en slagplan for den bedst mulige eksponering af bogen.

Mellemgaard er Danmarks største medudgiverforlag, som rapporten "Bogens og litteraturens vilkår 2016" kan berette. Som en stor aktør på markedet er vi kendt af alle, der beskæftiger sig professionelt med bøger, og det betyder, at vi kan sikre en udgivelse en god færd ud i verden. Det betyder også, at vores bøger får omtale og anmeldelser, som det vil fremgå af vores Facebookside. Uden dygtige og tilfredse forfattere ville der ikke være noget forlag, så vi er taknemmelige for, at så mange har lyst til at være med til at sikre et mangfoldigt bogmarked.

Endnu en gang tak for det pæne skudsmål.

Vh. mellemgaard

19 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Erfaringer med forlaget Mellemgaard er startet 30/09-2016 16:12 af Svend L og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Redigering.... tekstpandex
7 minutter siden · polina s
9Lokkeland-reality
1 time, 54 minutter siden · Morpho
1212Dagens ord
11 timer, 57 minutter siden · Engbo
18Hvordan finder jeg en titel?
19 timer siden · theraegi
44Selvforsvar
1 dag, 18 timer siden · thevoid
2Det der med at gøre opmærksom på si...
3 dage siden · Bondekonen
3Ungdomsroman- længde?
7 dage siden · KiannaKitter
9Sikke en weekend!
10 dage siden · Mille82
2smerter når jeg læser
10 dage siden · Mille82
15Musik man kan lide, men ikke ved hv...
10 dage siden · Morpho
0Tankadigte
10 dage siden · Syrene Hvid
20Er ligestillingen umagen værd?
11 dage siden · Morpho
15How to søges: kontrakt, selvudgive...
14 dage siden · finniqan
1Litteratur festival for Horror m.m.
14 dage siden · Bondekonen
13Oplæsning ved festuge-event i Aarhu...
18 dage siden · Bondekonen
31Afslag
19 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
19 dage siden · Fynbogen
2Billede.
24 dage siden · Fink
12publiceringsbesvær - kan nogen hjæl...
24 dage siden · Mons1957
107 grunde til ikke at blive forfatte...
25 dage siden · louise1993
2Skrivegruppe Odense/Fyn søger nyt/n...
26 dage siden · anoa
0Skrivegruppe på Fyn/Odense
26 dage siden · MariaSH
10Fordomme
27 dage siden · Kåemer
8eventyrkonkurrencen.
27 dage siden · Morpho
0Belphegor, Louvre og Canterville.
28 dage siden · dino
4Inspiration af regn
29 dage siden · dino
9Følgebrev?
29 dage siden · DenFrieNukleoti...
4eventyrsamling
1 måned siden · Babyangel85
2adressse
1 måned, 3 dage siden · Kåemer
18Eternal DarkRay udkommer i 2 dele
1 måned, 3 dage siden · Mons1957
8Forskellen mellem at udskyde og at ...
1 måned, 7 dage siden · Kattegat
2Pris og design af forside til ebog?
1 måned, 10 dage siden · Ordspinderen
19Korrekturlæsning
1 måned, 14 dage siden · prefu
20Ligger-lægger
1 måned, 16 dage siden · Anni Idorn
1LÆSEKLUB ODENSE
1 måned, 17 dage siden · Hairy Poetter
15Løbet tør for ideer!!!
1 måned, 18 dage siden · prefu
7Den Lyriske Genres Væsenstræk
1 måned, 18 dage siden · Morpho
15Pop
1 måned, 24 dage siden · Kåemer
6To pun or not to pun?
1 måned, 24 dage siden · DenFrieNukleoti...
13Portræt
1 måned, 28 dage siden · Morpho

Bøger, forlag og litterært

31Afslag
19 dage siden · Fynbogen
9Erfaringer med forlaget Mellemgaard
19 dage siden · Fynbogen
107 grunde til ikke at blive forfatte...
25 dage siden · louise1993
2Pris og design af forside til ebog?
1 måned, 10 dage siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
2 måneder, 1 dag siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
2 måneder, 11 dage siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
2 måneder, 12 dage siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
5 måneder, 13 dage siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
6 måneder, 14 dage siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
6 måneder, 21 dage siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
7 måneder, 8 dage siden · Bondekonen
37Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
7 måneder, 24 dage siden · Stinapige
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
8 måneder, 8 dage siden · sofiesverden
30Bibelen
8 måneder, 23 dage siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
9 måneder, 6 dage siden · WeirdSpace
6Saxo.com
9 måneder, 16 dage siden · Bondekonen
0Undervisningsmateriale til fagfolk
9 måneder, 28 dage siden · underviseren
9Hvorfor giver forlag ikke feedback?
10 måneder, 3 dage siden · Seifostos
1Hjælp, jeg skal undervise!
10 måneder, 8 dage siden · Fink
2Hvad sender man til et forlag?
10 måneder, 9 dage siden · dino
26Den Amerikanske Drøm
10 måneder, 10 dage siden · Engbo
9Dreamlitt
10 måneder, 13 dage siden · Anne Christine ...
3Er der nogen der lever af at skrive...
10 måneder, 13 dage siden · Pen
5Regnbue forlag?
11 måneder, 6 dage siden · Anne Christine ...
9Udbetaling af royalty/penge
11 måneder, 20 dage siden · Excelsia
1Forlaget Nordrose
11 måneder, 23 dage siden · Jacob k
1Hvordan bøgerne registreres på bibl...
1 år, 5 måneder siden · bøllebob
20Royalty - hjælp
1 år, 6 måneder siden · Steffen K
4Forlag til digte
1 år, 7 måneder siden · Miss-Leth
4Billedbøger - hvordan?
1 år, 7 måneder siden · SuKara