Tekstdebatter · Mange brikker til historie

9 svar
Senest opdateret 7 år siden · 8 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej

Jeg har måske alt for mange brikker at flytte med ;-)
- og, nej, det er ikke min intelligens, jeg her hentyder til, men derimod min lange romanserie, hvor jeg har skrevet rigtig mange dele og små historier om mine personer og deres oplevelser.
Enkelte af disse små historier har jeg tænkt skal være selvstændige kortprosatekster eller noveller, men andre skal gerne pusles ind i historien.
Er her nogle, der kender det?
Måske er der nogle, der har et godt råd - eller flere - om, hvordan jeg griber det an?

vh. Pia

7 år siden
7 år siden

Hej Pia

Nej, jeg har ingen gode råd. Jeg tror at litteraturen er en kamp alle må kæmpe deres egen kamp. Men jeg kan da godt fortælle om mine egne erfaringer, og de er vist ikke så meget anderledes end dine. Jeg skriver ikke romaner, det opgav jeg for mange år siden, men jeg arbejder meget med noveller, som jeg hellere vil kalde historier og fortællinger. Her står idéerne i kø, og kun nogle får når at komme på papiret. Jeg har stabler af halv- og kvartfærdige noveller. Nogle ganske gode synes jeg selv, men helt ud realiserede bliver de nok aldrig.. Jeg har prøvet at skrive korte resuméer, for at kunne tage det op senere, men når jeg så vil genoptage det, så dør det mellem hænderne på mig. En novelle, og det gælder da også en roman, er jo ikke bare en handling, men også en tone. Den tone er der, når man får idéen, og kunsten består så af at få den på papiret og computeren. Tonen kan man også kalde en duft, en smag, en sindstilstand, og den er ikke til at indfange i noget referat. Digteren Johannes Ewald sagde, at når han fik en idé til en historie forsøgte han at få mindst halvdelen ned på papiret, for så havde han tonen, og kunne gå videre senere. Men det lykkedes heller ikke for ham, for han efterlod sig stakkevis af ufærdige historier.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Hej Kåemer.

Så er jeg da ikke den eneste, der får masser af idèer.
Tak for dit indlæg, som har sat gang i nogle tanker hos mig.

Vh. Pia H

7 år siden
7 år siden

Hej Pia
Spændende debat, også jeg kender til hel og halvfærdige tekster, kortprosateksterne er klart de nemmeste at skrive for som Kaemer er inde på handler det meget om at fange en tone, en farvenuance en melodi, og det kan være svært at fastholde melodien. Med tid og træning synes jeg nu at det nogengange lykkes med de lidt længere tekster, der er meget tålmodighed og stædighed indbygget i det at skrive, måske skal underbevidstheden også nogen gange have plads til at virke. Nogle af skriveideerne er gode andre knap så gode uanset er det at skrive dejligt.

7 år siden
7 år siden

En rigtig god forfatterdiskusion, der præcist rammer det som Fyldepennen handler mest om. (Selv er jeg god til at tale om helt andre ting!)

Jeg kunne ofte ønske at jeg var i samme båd! - Altså at jeg havde en masse løse ender der "bare" ventede på at blive bundet færdige.
Det er kun meget lidt jeg har i hovedet som endnu ikke er kommet på papir (eller harddisk).

Jeg er ikke en super dygtig forfatter, men mine ideer har jeg kunnet skrive færdige.
Jeg ved ikke rigtig hvilket råd jeg skal give omkring færdiggørelse.
Dog synes jeg at jeg selv (mig selv igen!) plejer at vide hvordan en historie skal slutte, når jeg begynder skrivningen af den.
Prøv om du kan at finde en slutning på en tekst allerede i startfasen. Så er det måske lettere at skrive den færdig?

7 år siden
7 år siden

Hej Pia

Nu har jeg jo læst nogle af dine mange brikker :-) og det er ganske rigtigt et pænt stort puslespil, du har gang i. Men det må også være fantastisk at have så omfattende et univers.

Jeg tænker, du ikke slipper udenom at zoome ud, sætte dig ind i helikopteren og tage en flyvetur hen over dit univers for at få et overblik. Når jeg skal lave en sceneoversigt, bruger jeg post-its, som jeg kan flytte rundt på alt efter, hvad der giver mening, når man ser det ligge der foran sig. Måske kan man gøre det samme i lidt større skala? Derefter skriver jeg det ned i en slags synopsis for at finde ud af, om det stadig giver mening, når det bliver skrevet mere sammenhængende.

Jeg har selv en snert af det samme problem. Jeg har skrevet en novelle for at lære skurken i en historie bedre at kende, og nu er jeg blevet så glad for den, at jeg gerne vil have den med som en prolog - men jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er en god idé.

Held og lykke med dit puslespil. Jeg håber, du også hygger dig med det.

7 år siden
7 år siden
#6

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Hej

- og mange tak for jeres tanker og gode råd.
Jeg har prøvet med plotbeskrivelser og planer, men har ikke nemt ved at arbejde struktureret.
Jeg har en roman, der er helt færdig, og jeg har også nogle slutninger. Men så skal der jo være "en vej" fra start til slut ;-)
- og jeg har "Brikker" nok, men får hele tiden idèer.
Jeg vil afprøve nogle af jeres råd.
Og trøste mig lidt ved, at flere af jer kender det.

Vh. Pia.

7 år siden
7 år siden

Hej Pia

Den her side er godt nok på Engelsk, men den har hjulpet mig med at sætte regler op for mig selv.
http://writerswrit...lot-in-your-story

Har jeg for mange ideer i hovedet skriver jeg dem ned, måske en dag finder jeg et godt sted at bruge dem i stedet.
Jeg elsker at smage linier af, og tit når jeg har skrevet en ned, former de sin egen histoire.

Vil ikke kede dig med en længere udredning om alle de brikker jeg ikke har fået styr på endnu.

Men god fornøjelse med puslespillet.

M.A.

7 år siden
7 år siden

Hej Pia
Har aldrig selv skrevet noget så langt, så for mig har historien formet sig i hovedet; indtil den var (stort set) moden til papir...

Hørt om problemet. Under krigen, var der en soldat der skrev historie, og sendte dem hjem til sine børn...

Da han kom hjem efter krigen samlede han det til 'et hele. Soldaten hed Tolkien.
-ja. Ringenes Herre!

Go arbejdslyst
Levi

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Mange brikker til historie er startet 05/10-2016 22:42 af Pia Hansen og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
4 måneder, 9 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
4 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
4 måneder, 11 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
4 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
4 måneder, 15 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
4 måneder, 15 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
4 måneder, 16 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
4 måneder, 18 dage siden · Ansu
521Kontraster
4 måneder, 18 dage siden · Brehmer

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 5 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 6 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
2 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 år siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 år siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
3 år siden · Ormstunge
3Ja ja, ser man det.
3 år siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
3 år siden · Wernn
30Hvad er meningen med
3 år siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
3 år siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
3 år siden · Jack the Rapper...