Bøger, forlag og litterært · Hvorfor giver forlag ikke feedback?

9 svar
Senest opdateret 7 år siden · 7 bruger(e) deltager
7 år siden

- Man har brugt lang tid på research, som er essentielt for din historie til at fungere.
- Du har brugt flere uger på at udvikle en outline for din historie, så du er klar over hvad der skal ske, og hvornår det skal se.
- Du bruger MÅNEDER på rent faktisk at skrive historien og rette den. Du skriver flere udkast af den, finskriver den, kommatere den og gør den klar til afsendelse.
- Du begynder at undre dig over hvilke forlag du ønsker at sende din historie til og finder meget hurtigt ud af at næsten alle forlag gerne vil have eneret på din historie, mens den er til deres overvejelse. (Hvad jeg mener med dette er, at flere forlag gerne vil have at du ikke sender din historie til andre forlag mens de har det.)
- Forlaget hævder at det kommer til at tage omkring 8 uger at gennemgå historien og afgive svar, så du venter tålmodigt indtil den 9. uge, hvor du så endelig ringer for at høre hvad der sker.
- I tiende uge for du så endelig et svar og det svar er, nej.

Jeg ved ikke hvor mange af jer der kan relatere til min historie. Jeg er sådan set ikke bitter over at jeg har fået 5-6 afslag på mit manuskript nu, da jeg var forberedt på at det ville ske. (Personer har fortalt mig at J.K. Rowling fik 17 afslag før Harry Potter blev udgivet, så jeg tager det helt roligt.) Hvad der derimod virkelig irriterer mig ved denne ansøgningsprocess er at forlag ikke giver feedback ved afslag.

Jeg kan godt forstå at de har travlt og at de ikke kan holde et møde med mig for, at fortælle hvad de syntes der manglede i min historie, men jeg formoder at en eller anden på forlaget har en grund til at min historie ikke skal udgives.

DEN GRUND VIL JEG GERNE HAVE!

Det behøver ikke at være mere end en sætning. Alt konstruktiv kritik er hjælp også selvom de kun er 7-8 ord, men det at du bare får et blankt nej og er nød til at acceptere det, gør afslaget nærmest værre for mig.

Er der nogen der ved hvorfor de nægter at afgive nogen form for respons?
Er der nogen der haft den samme følelse, som jeg sidder med nu?
Er der måske nogen der ved om man alligevel kan få lidt kritik, hvis man presser lidt på?

7 år siden
7 år siden

Der er flere grunde til de ikke giver respons.
Nogen gange har de faktisk ikke læst det. En dygtig forlægger kan vurdere dit manus ud fra din følgeseddel, synopsen og læse et kapitel eller to.

Det kan hurtigt fortælle om du overhovedet kan skrive. Om din historie giver mening, eller om det er noget der kan SÆLGE.

Er en af de tre overstående ikke på plads siger de nej uden at læse mere. Og de gider ikke bruge mere tid på det. De har travlt og de får MANGE manuser.

Problemet er så at hvis de giver lidt respons risikerer de at du bliver sur og skriver til dem igen. Du møder op. Du argumenterer for at de tager fejl. Det er der mange der gør. Eller at din bog sælger vildt godt hos et andet forlag, og du så udleverer dem og siger: De sagde bla, bla, bla.

Det letteste er at sige: Det er meget fint, men det passer desværre ikke til vores udgivelses profil.

Og forlag HAR travlt! De bruger tit 3 måneder på at at svare. Og det er mit indtryk at dine chancer falder betydeligt hvis du rykker for det!

Sorry! ;-)

Men hvis du sender mig dit følgebrev din synopse og dit første kapitel vil jeg godt prøve at give dig nogle pointers.

-K

7 år siden
7 år siden

Jeg forstår godt frustrationen, men jeg tror også, at det ville være en lidt stor mundfuld for forlagene, hvis de skulle sidde og give feedback på alle de manuskripter, som de afviser, for dem er der virkelig mange af. Tit læser de jo egentlig heller ikke så meget af et manuskript, så der er måske heller ikke så meget de kan sige andet end 'Det fangede ikke ens interesse' eller sådan noget.
Måske er der også noget etisk i det? At de ikke vil bestemme, hvordan ens historie skal være eller sådan noget ... Eller måske er de bange for, at det vil blive misbrugt, hvis de giver feedback? At folk så sender ind bare for at få feedback? Det kan også have noget at gøre med selve strukturen på forlaget? At manuskriptet måske er røget en ekstern person, som ikke er direkte ansat hos forlaget eller sådan noget, og at forlaget bare vil have et 'ja' eller 'nej' fra den person, og hvis det er et 'nejj' så afviser de bare manuskriptet uden selv at kigge nærmere på det?
Jeg er ikke sikker på, hvad de præcise årsager er :3

I teorien kan man vel sikkert godt skrive til dem og spørge, om man ikke må få lidt flere detaljer om, hvorfor manuskriptet blev afvist, men jeg ved dog ikke, om det vil give noget af sig.

7 år siden
7 år siden

Hej Jacob K.

Tusind tak for det velformulerede svar.
Jeg kan udmærket se logikken i din argumentation.
Selvfølgelig er det ikke noget du skal sidde og forsvare her og nu, men jeg synes stadig at det kunne gøres så simpelt som at lave formular eller sådan noget hvor du kan takke ja til et par sætningers kritik. Heri kunne der så også være forbehold, som f.eks. fortrolighed mellem redaktør og skribent og sådan nogle ting, der gør det klart at disse kritikpunkter, ikke skal op til diskussion.

For mig virker det bare lidt mærkeligt at firmaerne, der sælger bøger ikke ville fortælle forfattere, hvordan de kan blive bedre.

Jeg ville rigtig gerne sende dig mit følgebrev, hvori der er et resumé og det første kapitel af min bog, men hvordan gør jeg det herinde?

7 år siden
7 år siden

Du skriver til mig privat og så får du min mail :-)

Og et forlag ER en forretning! Deres medarbejdere skal tjene deres løn ind, og det er svært med bogmarkedet som det ser ud nu :-)

Et en forlægger til x antal kroner i timer skal bruge en halv time på at skrive og sende kritik, der reelt ikke giver en indkomst er en meget dårlig forretning. ;-)

7 år siden
7 år siden

Altså teknisk set behøves forlagene ikke gå op i, om en forfatterspirer bliver bedre til at skrive eller ej. Der er så sindssygt mange, der gerne vil udgives, og forlagene har egentlig kun brug for et fåtal af dem. De er interesserede i de folk, der viser potentiale, før forlaget overhovedet selv går i gang med manuskriptet og ikke i dem, der stadig har brug for lidt mere øvelse :3 Som Jacob siger, skal de have forretningen til at køre rundt, så de skal fokusere deres energi på de manuskripter, som de har antaget og finder salgsværdige.

Men hey, der er jo DreamLitt, hvor man er forholdsvis godt sikret omkring feedback :3 Mindre forlag har måske også generelt lidt mere tid til at give kritik til forfatteren

7 år siden
7 år siden

Hej!
Jeg har det samme problem.
Jeg er i gang med fortsættelsen af en historie, men jeg får heller ingen feed back, heller ikke fra andre. og så er det jo ikke let at finde ud af om man er god eller ej.
Lige PT. går jeg og venter på kritik.
men jeg prøver at se tiden an.
Hilsen Ariella.

7 år siden
7 år siden

Jeg er vist i samme liga som Stephen King og J K Rowlings. For jeg har også fået nej mange gange og ikke altid med klare grunde.
Men jeg tror at jeg for mit vedkommende kan gætte det. Materialet er simpelthen ikke godt nok.
Hvorfor er det så ikke det? Hvad er det der er galt?
Det skriver forlaget ikke. For sæt nu man rettede netop disse ting? Så risikerer forlaget at jeg sender den ind igen og så starter møllen forfra.
Jeg tror desværre at nej simpelthen betyder nej.

7 år siden
7 år siden

Jeg kender også til det,men det ligger ret mange år tilbage.
Så læste jeg engang, at forlag, rent faktisk læser på "Fyldepennen" og er du heldig og dygtig nok, kan det ske at du bliver spottet her.
Det er sket for mig for to måneder siden, uden jeg selv har kontaktet forlag i flere år.
Min bog er stærkt undervejs i forlagsregi.
Den er godkendt, med ros.
Jeg må sige, at jeg måtte knibe mig i armen. Jeg er 70 år.
Den udkommer til marts næste år.
Jeg kan/vil ikke udtale mig om forlagets navn eller bogens titel endnu.
Men jeg skriver bare for at sige, at man aldrig skal opgive.
Held og lykke

Jytte W .

7 år siden
7 år siden
#9

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvorfor giver forlag ikke feedback? er startet 18/11-2016 16:54 af MrKobna og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Dagens DJ
1 dag, 14 timer siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
7 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
7 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
23 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
29 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
29 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 3 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 12 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 24 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 6 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 14 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 17 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 18 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 20 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 21 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 28 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 11 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 23 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 2 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 15 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 16 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 16 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 21 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 21 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 21 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 24 dage siden · Brehmer

Bøger, forlag og litterært

8Poesi forlag søges
5 måneder, 2 dage siden · heksemutter
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 5 dage siden · heksemutter
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 17 dage siden · David H
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
0Harry Potter - for yngre børn?
1 år, 3 måneder siden · Løvinde
7Anbefalinger til forlag?
1 år, 7 måneder siden · Krimi4Y
4Søger kritik af Digtsamlings opsætn...
2 år siden · Ansu
3Valg af forlag til digtsamling
2 år siden · belmindelig
0Presse meddelse.?
2 år siden · JesperSB
75Bibelen
2 år siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
2 år siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 år siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 år siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 år siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 år siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
3 år siden · dino
11Bestillingsforfattere?
3 år siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
4 år siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
4 år siden · Skribenten47
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
4 år siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
4 år siden · NAHansen
3Findes der mon sådan en bog???
4 år siden · Savanti
2Er man tvunget til tavshed?
4 år siden · Eddie
6Lige margener?
4 år siden · Pia Hansen
1hvilke lande, hvilke genrer?
4 år siden · Muhkovending
7Saxo.com
4 år siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
4 år siden · Paolosaks
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
5 år siden · mandeniskoven
8Ros til Forlag mellemgaard .
5 år siden · Savanti