Tekstdebatter · Frygter frontalt sammenstød med en mur

7 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg har et problem og alligevel ikke...

Jeg har skrevet på det samme i over 3 år, noget der blandt andet skyldes at mit studie er min første prioritet. Jeg har strakt min kreativitet til det yderste, planlagt historien og skrevet den til det punkt hvor selve historien er færdig og jeg retter den for handling- og grammatikfejl. Noget, der er jævnt træls (ja, jeg elsker det ord) fordi lige meget hvor meget jeg retter, synes jeg altid, jeg kan finde et eller andet der er stavet forkert, en dumt tastefejl eller en sætning der kan skrives bedre.

Mit spørgsmål/dilemma er så; hvornår er "nok", nok? Hvornår skal jeg konkludere, at jeg retter mig selv ind i en mur med fare for faceplant?
Og hvor pernitten "forventes" det jeg er, hvis jeg i hemmelig drømmer om at sende det ind til et forlag?

For kontekst; har skrevet 466 A4 sider, enkelt linjeafstand fordelt på 59 kapitler. Langt de fleste kapitler er rettet/skrevet om op til flere gange i løbet af de år det har taget min bog at gå fra baby til tumling.

På forhånd tak for hjælpen.

7 år siden
7 år siden

Nok er aldrig nok, det kan man godt sige, men på den anden side er vi mennesker, ikke guder, og at lave noget fejlfrit er ikke helt menneskeligt. - Men når du har arbejdet så længe på et værk, er det måske på tide at overgive det til andre for at få en bedømmelse. Bliver man ved med at jokke rundt i det, ender man at blive blind, man mister friskheden i tilgangen til værket.

Men når andre KYNDIGE øjne kommer på det, kan det tilføre ny inspiration.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Nok er vel først nok, når du giver slip. ?

7 år siden
7 år siden
#3

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg tror generelt at forlag vil se mindst linjeafstand på 1,5 i tegnstørrelse 12.
Det bliver til en masse, når du har skrevet hele 466 sider.
Men forlag skal stryges med hårene!
Sæt dig ind i et forlags krav førend du evt printer ud!
Det bliver vist mere og mere acceptebelt at bruge elektronisk overførsel. Det kan muligvis skyldes bedre skærme som er nemme at læse på.
Men lær deres regler. Det er ærgerligt at blive afvist på grund sådanne formalia.

7 år siden
7 år siden

Tak for jeres forslag og observationer - noget jeg vil tage til mig og overveje nærmere; for der er en hvis pointe i at "nok" er når man selv vælger det og at det er menneskeligt at lave fejl.

Tak for tippet (Kåemer og Jeremy Dusk) med at få nogen til at læse det igennem når jeg har rettet det sidste, - da det måske kunne løse nogle af problemerne. Jeg er bare ikke sikker på hvordan det ville fungere og slet ikke gennem et "samfund" som fyldepennen. Især da jeg som udgangspunkt ved at det er min "skrivestil" der vil være den begrænsende faktor, da jeg skriver et rimeligt hverdags-dansk bevares med en del nuancer. Jeg er derfor en smule nysgerrig i forhold til hvordan det ville foregå, hvis jeg bad om hjælp via fyldepennen og hvilke betydninger det har det for ophavsret og lignende da jeg sikkert ville skulle lægge mit "værk" på nettet og dermed ud til offentligheden for at få hjælp?

Desuden, tak for tippet Dino med at skulle tjekke op på regler og formalia krav, men der er ikke helt endnu. Jeg mangler at rette de sidste 26 kapitler før jeg overhovedet gør noget ved.

DFN

7 år siden
7 år siden

Hejsa

Du behøver ikke lægge noget op herinde, du kan også efterlyse en betalæser i debatten herinde, og at skrive hverdagsdansk er vel ikke et problem. Ikke alle har lyst til at læse højlitterære tekster.

Hvis du lægger din tekst op herinde, skal du jo heller ikke smække hele bogen ud med det samme. Du kan fint starte med et kapitel eller to og se, om der er nogen af kommentatorerne, du måske privat vil give lidt mere af den.

Jeg har aldrig hørt, at der skulle opstå nogle problemer med ophavsret, fordi man har lagt tekster op herinde. Flere forfattere herfra har fået udgivet ting, de har arbejdet på herinde. Nogle forlag vil gerne have, at man fjerner den pågældende tekst fra Fyldepennen, andre anser det som en art gratis reklame.

7 år siden
7 år siden

Der er intet galt med hverdagsdansk. Jeg tænkte mere på om den måde jeg skriver er kompleks og detaljeret nok til at understøtte historien og fik måske ikke præciseret hvad jeg mente. Jeg mener virkelig ikke at der er noget galt med hverdagsdansk.

Det kunne godt være jeg skulle prøve at undersøge det med en betalæser. Og Bondekonen du har selvfølgelig ret i at jeg ikke skal smide hele bogen op. Det var bare mig, der ikke lige fik tænkt mig om; var bare ret psyched over at få svar på nogle af mine spørgsmål og dermed bakket lidt væk fra den mur, jeg følte jeg var ved at støde sammen med.

DFN

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Frygter frontalt sammenstød med en mur er startet 23/01-2017 05:03 af Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
26 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
3 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
3 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 måneder, 17 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
3 måneder, 26 dage siden · heksemutter

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
26 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 5 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 6 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
2 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem