Tekstdebatter · Hvor meget dialog?

2 svar
Senest opdateret 7 år siden · 3 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej alle sammen. :)

Jeg er i gang med en roman, og jeg synes at jeg har vanvittig meget dialog. Jeg synes selv at min dialog er okay skrevet, og da der er en del karakterer, synes jeg egentlig også at det, langt hen ad vejen, giver god mening, meeen... Der ER nu alligevel meget. Kan der blive FOR meget? Personlig elsker jeg dialog i en roman, men ikke dialog for dialogens skyld.

Håber at I gider bruge tiden. :)

Med venlig hilsen
Michael

7 år siden
7 år siden

Der er romaner der udelukkende består af dialog, så det kan man sagtens. Der kan ikke opsættes nogen regler. Fungerer det, så fungerer det, fungerer det ikke, nåja, så fungerer det ikke.

Før i tiden blev der udgivet mange teaterstykker i bogform, og de består jeg som bekendt udelukkende af dialoger, monologer osv - måske med nogle får regibemærkninger, og det fungerer fint. Prøv at læse nogle af Henrik Ibsens skuespil. Nogle af dem, f.eks. "Brand" og "Peer Gynt" er tænkt kun som læsedramaer, ikke til opførelse på et teater.

Der er også romaner helt uden dialog.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Der findes ekstremer. Jeg tror dog at en vis balancering fører bedst frem. Man bliver træt hvis der kun er dialog eller slet ingen dialog.
Men der er altså noget ved en god dialog! Den kan give et sprudlende liv til en fortælling.

Vi kan for sjov sammenligne med film. En film kan godt bestå af en gråt værelse hvor nogle mennesker taler sammen. Men vi vil også gerne se flotte landskaber, smukke interiører og kostumer. Og høre god musik der matcher filmen godt.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvor meget dialog? er startet 02/02-2017 23:08 af Bøgeskov og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
6 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen