Opslagstavlen · Titel på roman... Argh!!

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej derude, eller inde, eller hvad man nu siger.

Jeg sidder og tænker over, hvad min fantasyroman skal hedde, men er kørt helt død for ideer. Er der nogle af jer der kan give et tip til, hvordan man finder på en god titel? :) Hjælp og forslag bliver værdsat! :)

7 år siden
7 år siden

Hvad handler den om?

7 år siden
7 år siden

Mine egne titler består ofte kun af et eller yderst få ord. Og titlerne er som regel kommet næsten af sig selv.
Alligevel giver titler ofte problemer. Tænk på udenlandske film der på dansk ofte hedder noget helt andet.
Jeg husker et forfærdeligt eksempel:
Filmen hed på amerikansk: "High Ice."
På dansk kom den ikke til at hedde "høj is." Næh, titlen blev "Flyaktion sky high."
Den handlede om nogle bjergbestigere der klatrede i isformationer på et bjerg. De måtte undsættes af helikoptere. Og det fremgik måske ikke af "Høj is."

Det er umuligt at give konkrete råd angående din egen titel. Hold den enkel og ikke nødvendigvis særligt sigende. Ikke en lang titel der fortæller det hele.
Jeg tror at der kun sjældent er verber i titler.
Læg mærke til titlen "Avatar." Umiddelbart siger den intet. Men den bliver husket!
En bog/film hedder på dansk "Hobitten." Den er vi vist tilfredse med. Men på engelsk hedder den "There and back again." Det siger måske mere. Men der er ingen verber.

Prøv at tage en tur på biblioteket og kig på titler.

En nyere dansk krimi hedder "Dødesporet." Det fortæller ikke meget konkret. Men alligevel spores vi ind på sagen.
En anden bog hedder "Silhuet af en synder." Det røber ikke stort, men vi fornemmer at der skal opleves en person med en alvorlig livskarriere. Og så er der jo selve klangen med stavrimet. De to ord med "s."

7 år siden
7 år siden

Tak for dit Flemming Dalsgaard (dino) input, det var faktisk virkelig brugbart :) Har været et smut på biblioteket for at kigge på titler. Er kommet det lidt nærmere, men er der stadig ikke helt, men jeg bevæger mig tættere på ;)

Tak :)

7 år siden
7 år siden

Hvad er centrum for plottet

7 år siden
7 år siden

Hvad er centrum for plottet

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Titel på roman... Argh!! er startet 09/02-2017 18:56 af Jannik Ledreborg Brun (Brownie Jannik) og er placeret under Opslagstavlen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Astronautens Poetik
2 dage, 20 timer siden · Tungnemt
0Løn er tabu
3 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
7 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
16 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
1 måned, 5 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 28 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 12 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 13 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 17 dage siden · Tungnemt

Opslagstavlen

5God digital bogside
4 måneder, 20 dage siden · HamDenKorte
0Forfatter søges til Børnebogsuniver...
1 år, 6 måneder siden · Untitled
0Skrivegruppe!
1 år, 7 måneder siden · Clara de N
13Kunsten i fokus
2 år siden · belmindelig
0ups
2 år siden · Savanti
0En ulykke sker aldrig alene
2 år siden · MariaMolgaard
7Korrespondent
2 år siden · Dmitri Burdykin
4Skrivegruppe 45+
2 år siden · HeleneHK
3Psykoterapi
2 år siden · Anita A
6Skriveklub?
2 år siden · Andreas9000
1Copyright af navn
3 år siden · Kafkaesque