Bøger, forlag og litterært · Oplæsninger og lignende - dit forhold til dem!?

1 svar
Senest opdateret 9 måneder, 7 dage siden · Bondekonen, Seifostos
9 måneder, 8 dage siden

Hej med jer!
Jeg kunne godt tænke mig at høre, om i gør brug af oplæsningsarrangementer eller andre former for fysisk udtryk af jeres skrevne ord, som en del af jeres arbejdsproces - eller måske bare for sjov?! Hvilke typer (fx traditionel oplæsning, spoken word/poetry slam eller andet), hvorfor, hvad giver det jer - eventuelt hvorhenne og hvor tit? Eller hvad i nu ellers har lyst til at fortælle om det! :)

Selv er jeg lige begyndt at bruge det for alvor. Jeg har læst op før, for 10 års tid siden, men det var et par dårlige oplevelse, både fordi jeg var for ung og skrøbelig og fordi det var steder og folk, der gik til det som gribbe - hvilket kan være fint, men ikke hvis man ikke er forberedt på det og det var ikke det, jeg havde fået at vide, jeg skulle stille op til. Jeg har haft kortere og længere perioder, hvor jeg ikke selv har kunne skrive på grund af sygdom og også har haft rigtig svært ved at læse, men hvor jeg så netop har fået stor glæde af, at opleve sproget og ordene blive fysiske og tale til nogle andre sanser. Skabe nye rum og udfolde sig på nye måder. Nu, hvor jeg er rask nok til både at læse og skrive igen, har jeg også kastet mig ud i selv at tage ud og læse op - indtil videre kun en enkelt gang til Ord i Karens Minde, men det er noget jeg har tænkt mig at fortsætte med. Både pga de førnævnte ting, sproget får lov at live op, række ud, blive en ting - en rigtig, fysisk ting! Og så sker der også noget, når sproget bliver relationelt. Når jeg ikke bare skriver til skuffen - eller som her, til "skærmen" - men står og ser på dem, der lytter til min tekst. Det er der, når det sproglige bliver gjort relationelt og relationen bliver gjort sproget, jeg tror, jeg får allermest ud af alt det her! Men derudover synes jeg også det er en god måde at sætte sig nogle mål, komme ud og prøve af, forholde sig til egen kvalitet, høre andres stemmer og blive inspireret og benovet og dele glæden ved ordene med andre. :)

9 måneder, 8 dage siden
9 måneder, 7 dage siden

Det kunne være sjovt at prøve engang, men det er vist alt for udadvendt en aktivitet til introverte lille mig. Jeg har det godt med at være alene med teksten. Desuden er det vist et byfænomen, og når der er lang transporttid involveret, så skal det virkelig være noget, der trækker. Jeg fik fornylig en invitation fra en, jeg kender, til sådan et arrangement, men der kunne jeg desværre ikke. Har lovet mig selv, at næste gang hun stiller op, så kommer jeg. Det lyder som om, det kan blive en sjov oplevelse.

Selv skriver jeg vist ikke noget, der egner sig til sådan noget, forestiller mig, at det mest er digte eller korte tekster. Men når min bog udkommer, er der vist ingen vej udenom at stille mig op og læse højt fra den engang imellem. Så jeg må hellere vænne mig til tanken. :-)

9 måneder, 7 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Oplæsninger og lignende - dit forhold til dem!? er startet 16/02-2017 21:46 af Natacha Ægirsdottir (Seifostos) og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1394Dagens ord
11 timer, 41 minutter siden · leviP
1Når det kommer til at skrive beskri...
1 dag, 12 timer siden · Polo
24Skuespil
1 dag, 13 timer siden · Kåemer
1Kursus / Online undervisning
3 dage siden · kmjensen
8Filmen over alle
5 dage siden · dino
4Illustrator og forfatter, samt inds...