Tekstdebatter · kladder og færdige værker

10 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg tror du er ramt af noget jeg godt selv kender: Den af skriveinspirationen opståede utålmodighed. Man er grebet af en ophidselse, man mærker momentet, det store øjeblik hvor man har hørt stemmen fra det høje.

Og det lys skal ikke slukkes af noget så banalt som korrekturlæsning og lagring på harddisk eller andet. Det er måske lidt som Dostojevskijs spillelidenskab: Han mærker øjeblikket, hvor det føles rigtigt at satse den store gevinst fra før, brænde alle fornuftens broer og satse det hele i det gyldne øjeblik, hvor det store beløb endnu engang kan mangedobles. Man ved at chancen for ruin er langt større end chancen for gevinst, men det føles rigtigt at spille blot endnu en gang.
Nu kommer vi lidt langt ud, men du ved nok hvad jeg mener. Jeg hentyder til øjeblikket hvor vi lader hånt om fornuften.
Som Halberg-Larsen sang: "Jeg tror der er magi i luften. Jeg tror jeg blæser på fornuften."

7 år siden
7 år siden
#2

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Det gør ikke så meget, at man mister tekster, særlig ikke, hvis de ikke er færdiggjorte. Selve det stof de er gjort af befinder sig stadig i dit sind og vil komme frem på en anden måde og sikkert i en anden form.

Selvfølgelig er det skønt, hvis man roder i sine bunker, og der finder et glemt guldkorn, som kan pudses op og bearbejdes. Henrik Ibsen sagde at "evigt ejes kun det tabte". Da tænkte han nok ikke lige på dette, men det passer alligevel godt.

For øvrigt synes jeg det er en uskik at præsentere halvfærdige arbejder.Som Dino siger, så skal tingene have tid til at lagre og modnes før de præsenteres for andre. Men jeg indrømmer, at det kan man se forskelligt på. Nogen kan nok bruge Fyldepennen til at komme videre i processen.

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#4

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Hej Søren

Ja, det lyder da som en god begrundelse. Selvfølgelig er intet værk helt færdigt, der kunne altid være arbejdet noget mere på det. Men der skulle da gerne komme et øjeblik hvor man tænker: "nu kan jeg stå inde for det".

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#6

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Hej Søren

Jeg har nu læst en del af dine digte, og uden at gøre mig alt for klog, kan jeg da se at nogen af dem godt kunne blive til mesterværker. Så kom du bare i gang med finpudsningen!

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#8

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Man kan vel sagtens skrive sine ting i en tilstand af ophidselse - kald det inspiration - og så færdiggøre dem bagefter. Jeg tror, at mange vil have det bedre med at vide, at deres arbejde er blevet efterset og rettet til inden man sender det af sted. Jeg kan finde digte frem, som jeg har skrevet for år tilbage og alligevel finde noget, der kunne gøres bedre. Det er meget tilfredsstillende at vide, at man har gjort sit bedste.

7 år siden
7 år siden

Jeg er ikke flittig bruger af mobiltelefon. Men alle I der er dus med dem, kan som forfattere måske have glæde af diktafon-funktionen.
I kan gå i skoven og i et inspireret øjeblik indtale tankerne på "diktatoren." Så kan I være sikre på at have dem når I igen sidder foran rejseskrivemaskinen.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten kladder og færdige værker er startet 02/03-2017 15:19 af thevoid og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
4Dage med Ralf.
26 dage siden · MollyTrine
10Berøringsangst mht. kommentarer?
1 måned, 18 dage siden · David H
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
2 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
2 måneder, 2 dage siden · Ansu
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
25Digte
2 måneder, 7 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
2 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
2 måneder, 11 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
2 måneder, 12 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
2 måneder, 14 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
2 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
2 måneder, 22 dage siden · Savanti

Tekstdebatter

5Dine største inspirationskilder?
7 dage siden · AnsuLa
2Digtteknikker: GAS-sætninger
25 dage siden · Tungnemt
2Hvor blev digtene af?
1 måned, 26 dage siden · Tungnemt
5Digtteknikker: undgå adjektiver
2 måneder, 3 dage siden · Tungnemt
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
4 måneder, 20 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
4 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
8 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
10 måneder, 28 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 2 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 5 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 5 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 6 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen