Tekstdebatter · Hvor mange POV karaktere er for mange?

15 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej

Jeg er i øjeblikket så småt i gang med at rette i en bog jeg har skrevet og noterede pludselig at skrevet noget til en mindre plotlinje, der nemt kan løses ved at introducere en karakter, der allerede vil dukke op i en planlagt 2'er, tidligere. Intet problem der, sagen er bare at jeg allerede har 9 POV karakterer af varierende størrelse, men hvor mange POV karakterer er for mange (givet at det er en lang bog)?

Mvh.
DFN

7 år siden
7 år siden

Puha, den er svær, for der er egentligt ikke en regel. Dem er der skal til, vel? Jeg har skrevet et STOR serie. Hver bog er på 106.000 ord, og her har jeg 4-5 synsvinkler. Serien er dog så stor, at jeg har sideløbende bøger med nye synsvinkler, men i de introducerende bøger har jeg så kun to til tre.

Der er ikke nogen egentlig regel, men du skal have i mente at læserne skal have mulighed for at "komme under huden" på alle dine valgte synsvinkler. Hvis ikke de kan f'le for/med dem, så er de overflødige. Kan du mindske det? Godt, hvis ikke, så skal de være der. Det kan nemlig blive for mange og for ofte skift til, at læser kan føle sig hjemme.

7 år siden
7 år siden

Okay, jeg ser din pointe, men så tror jeg ikke det bliver et problem, siden langt de flest POV karakterer også optræder i kapitler hvor de ikke er POV.

Tak for rådet.

Mvh.
DFN

7 år siden
7 år siden

Undskyld, men man vil jo gerne lære.

Hvad er POV?

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Hej

POV = Point of View.

Det bruges rimelig ofte siden det ellers er besværligt er beskrive en karakter hvis tanker man høre i 3. persons fortæller. case in point, så er POV nemmere.

Mvh.
DFN

7 år siden
7 år siden

På dansk: Synsvinkel.

7 år siden
7 år siden

Hvad betyder det så i en historie eller roman? Giv eksempel, please.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

okay, et eksempel er at jeg har 9 POV karakterer i min bog; jeg har altså 9 forskellige karakterer hvis tanker man får indblik i løbet af historien. hver af disse karakterer, hvis man gør det rigtigt vil ligesom normale mennesker være og fortolke ting forskelligt. Man kan derfor bruge en POV karakter til at præge stemningen i et kapitel og/eller beskæftige sig med en del af historien hvor hovedpersonen ikke er til stede. Det er kan også en rigtig god og naturlige måde at "skjule" informationer som ikke er klar til at blive afsløret ved at vælge en POV karakter der ikke er har alle informationerne.

Mvh.
DFN

7 år siden
7 år siden

Tak Dani

Jeg har skrevet hele mit liv, og har da også brugt de teknikker som omtales her uden at det har været mig bevidst. Men det er godt at få sat ord på, så man kan bruge det mere præcist, Det sætter jeg pris på.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Hej Kåemer

Det tror jeg gerne, jeg vidste bare ikke jeg ellers skulle forklare det, da jeg synes at: "Har du overvejet at google det?" ville være temmelig uhøfligt. Desuden er der jo så mange forskellige ting man kan skrive og mange forskellige måder at gøre det på, at det kunne jo være du har havde brugt ovenfor nævnte teknikker.

Mvh
DFN

7 år siden
7 år siden

Hej Dani

Jeg Googlede det skam, men følte mig stadig usikker. Sommetider er det godt at mærke, at man bliver taget ved hånden og få det ind med skeer.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Hej

Det kan du have ret i.

Mvh.
DFN

7 år siden
7 år siden

Jeg mener, en bog skal have en vis størrelse for at kunne bære hele ti synsvinkler. Det må være en ordentlig mursten, du har skrevet. Det kræver noget af en forfatter at give dem hver deres unikke stemme. Hatten af for det. :-)

7 år siden
7 år siden

Min bog er lige nu på 465 sider fordelt på 57 kapitler, så vil mene den er stor nok til at at kunne rumme 10 POV karakterer og de 2 ekstra kapitler det vil tilføje da det vil samle mindre plotlinjer og give mere vægt bag en af karakternes handlinger.
Jeg ved dog ikke om det er lykkes så godt som jeg ønskede med at give dem alle en unik stemme, da nogle af karakterne er nemmere at gøre det for end andre.

Mvh.
DFN

7 år siden
7 år siden

465 wordsider? Jeg tror nok, det giver omkring 700 trykte bogsider, det skulle nok give tid til at komme under huden på de fleste. Det lyder som en vaskeægte episk fantasy, du har gang i, det kunne være jeg skulle læse det, du har publiceret, når jeg får tid. :-)

Nogle læsere foretrækker kun en synsvinkel, fantasylæsere er som regel vant til flere - du vil nok irritere nogle læsere med så mange skift, men man kan jo ikke gøre alle glade. Hvis du mener, at det er det rigtige for din bog, så er det jo sådan, det er.

Jeg har rigeligt bøvl med at skille to synsvinkler fra hinanden i det, jeg skriver nu, men hvis man husker reglen om show, don't tell, bliver det meget nemmere.

7 år siden
7 år siden

Det håber jeg, men jeg tror nok det skal gå da langt de fleste karakterer af en hvis tydning har en baghistorie der hintes til og forhåbentlig gør folk interesseret i at vide mere. Noget jeg håber kan overtale fantasi læsere om at på trods af de mange skift er det det værd.
Det er også svært at skille POV karakterer fra hinanden. Jeg gør nogen gange det at jeg lytter til forskel musik når jeg skriver/retter forskellige karakterer og så vidt muligt retter en karakters POV kapitler sammenhængende.
Det er episk fantasi jeg skriver, selvom jeg har for det meste har bevæget mig væk fra den klassiske helte mod skurke og gjort mine karakterer til mennesker der gør det bedste de kan med deres situation, hvilket tilfældigvis placere dem på forskellige sider.
Du er velkommen til at læse det jeg lagt op indtil videre når du har tid. Det kunne være jeg skulle gøre det samme.

Mvh.
DFN

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvor mange POV karaktere er for mange? er startet 03/04-2017 14:36 af Dani F. Nagel (DenFrieNukleotid) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
2 dage, 1 time siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
2 dage, 1 time siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
18 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
23 dage siden · Tungnemt
0Løn er tabu
24 dage siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
27 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 7 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 19 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder siden · Kafkaesque
43Dagens DJ
3 måneder, 3 dage siden · Ansu
25Digte
3 måneder, 8 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 8 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 12 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 13 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 15 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
3 måneder, 22 dage siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 6 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 15 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 18 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
4 måneder, 26 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 10 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 11 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 11 dage siden · cell

Tekstdebatter

4Digtteknikker: GAS-sætninger
2 dage, 1 time siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
2 dage, 1 time siden · Tungnemt
0Astronautens Poetik
23 dage siden · Tungnemt
4Hvor blev digtene af?
27 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 7 dage siden · AnsuLa
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
5 måneder, 21 dage siden · Skriverkunstner
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 1 dag siden · MollyTrine
3Redigering for nybegyndere
11 måneder, 29 dage siden · Zofrost
9Kritik til tale
1 år, 3 måneder siden · Nicolas Jessen
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 år, 6 måneder siden · Henning Nørgård
2Definitionen på erotiske tekster
1 år, 6 måneder siden · Nettish
9Hvornår har en begyndelse for meget...
1 år, 7 måneder siden · Gandalflight
12Hvordan skriver man en musical?
2 år siden · Cath Brown
3Spørgsmål om promovering af sin bog...
2 år siden · Savanti
6Teater stykke
2 år siden · Nicolas Jessen
0ideer og inspiration
2 år siden · Rising star
0Kritik / personlig / offentligt
3 år siden · Brehmer
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 år siden · belmindelig
10Skriveblokering/flow
3 år siden · Prem
2opbygning
3 år siden · Avj81
7Novelle vs Kort Roman
3 år siden · mlsj
0Hej Alle sammen!
3 år siden · mlsj
9Voldtægter og overgreb
3 år siden · Ormstunge