Ordet er frit · Dagens anekdote

10 svar
Senest opdateret 5 dage siden · 3 bruger(e) deltager
11 dage siden

Hej folkens, hvad siger I til en 'Dagens Anekdote'-sektion?

Her er første bud;

"Hui Shi læner sig op af et træ"

Hui Shi var en mand med fantastiske retoriske evner, og han debaterede hele sit liv med andre.

"Sejr!"

"Nederlag."

Efter en hård dags debatteren, plejede han at læne sig op af et bestemt træ og hvile sig. En dag mens han hvilede sig op af træet, indså han pludselig principet om ikke at debatere. Derefter debaterede han aldrig med nogen igen.

'Kan det at afhænge af retorik for at besejre nogen virkelig blive anset som en sejr? Hvis du mener det, er du allerede besejret.'

- Zhuangzi - 'The Music of Nature' side 28 (Tsai Chih Chung, oversat af Brian Bruya, Princeton Paperbacks)

Shaolin Style Hip Hop Instrumental (ord hinsides ord);

11 dage siden
11 dage siden

I see what you did there ;)

11 dage siden
11 dage siden

Hej Kafkaesque, jeg har herinde ledt efter et forum for 'dagens anekdote', og da jeg intet fandt, besluttede jeg selv at starte det. Mit indlæg var ikke ment som en showstopper, eller som et trick, men blot som en af de bedre anekdoter jeg har læst. Beklager at det blev så manipulativt fremstillet (hvis jeg har forstået din kommentar korrekt). Alle indlæg er ligeværdige, og ingen er mere lige(værdige) end andre. Enhver anekdote har en sandhed, og det var ikke for at stoppe debatten at jeg startede ud med den, men for at starte den. Håber at det giver mening. Fra hvad jeg har læst af dine indlæg, er jeg sikker på at du har minimum én anekdote i hånden. Følgende er ikke rettet imod dit, men blot en understregning af, at fremtidige indlæg forhåbentlig bliver anekdoter, så tråden ikke udvikler sig som andre tråde, hvor den røde tråd går tabt (hvad jeg selv gjorde mig skyldig i forleden, hvilket jeg beklager). Anekdoten er fra samme bog som før, oversat af mig selv (side 99). Det er en anekdote der ville være kommet op før eller siden under alle omstændigheder, og var i konkurrence med min forrige om at blive uploadet. Mvh Ansu

"Yang Zhu studerer Dao (dao/tao = det store intet, nuet, mørket i mørket)"

En dag, da den brutale Yang Zhu og Lao Tzu's veje krydsede hinanden;

"Mester Lao Tzu, jeg vil lære om Dao!"
"Jeg tror at du allerede er hinsides håb. Bare se på hvordan du vælter rundt uden bekymring for andre."
"Måske kunne vi tilbringe en aften sammen på det samme herberg hvor du kan belære mig?"
"Okay, lad os se hvad vi kan gøre."

Da Yang Zhu kom ind på herberget, var han grov og forlangende. Alle på herberget var bange for ham og holdt deres afstand. Hen imod slutningen af hans ophold, havde Yang Zhu dog fuldstændig vendt sin adfærd på hovedet. Han var høflig og velopdragen, og ingen var længere bange for ham. Nogle folk vovede endda at skubbe til ham, og sagde blandt andet "så flyt dig dog, det er mit sæde!"

'Folk som vil studere Dao må først tømme sig selv for al selvhøjtidelighed. Hvis dit sind ikke er tomt, hvordan vil du så fylde det med Dao?'

11 dage siden
10 dage siden

"Viden og Tao"

Der var engang en person ved navn Viden som var på vej nordpå, da personen rendte ind i karakteren Kan Ikke Sige.

"Undskyld mig, kan du fortælle mig hvordan man skal tænke for at forstå Tao, hvordan man skal agere for at være i fred med Tao, og hvordan man opnår Tao?"
"Jeg Kan Ikke Sige! Jeg Kan Ikke Sige! Jeg Kan Ikke Sige!"
"??"

Uden at få et svar, fortsatte Viden langs med Den Hvide Flods sydlige side, da personen rendte ind i Absurd.

"Undskyld mig, jeg vil gerne stille dig et par spørgsmål. Nemlig, hvordan skal Tao forstås, hvordan skal Tao leves med i fred, og hvordan kan Tao opnås?"
"Jeg ved... og jeg gad godt fortælle dig... men, for pokker, jeg har glemt hvad det var jeg skulle til at sige."
"!"

Stadig ude af stand til at få et svar, opsøgte Viden Den Gule Kejser.

"Lad være med bevidst at tænke, og du vil forstå Tao. Lad være med bevidst at handle, og du vil leve i fred med Tao. Lad være med bevidst at forsøge, og du vil opnå Tao."
"Okay, nu ved du og jeg dette, men hvorfor er det at Kan Ikke Sige og Absurd ikke ved det?"
"Oh! Dér tager du fejl. De VED det. Kan Ikke Sige er ét med Tao, og Absurd er ikke langt fra. Det er du og jeg som stadig har lang vej at gå."

'Personen ved navn Viden var fra riget af ord, mens Absurd var af riget af sprog uden ord, og Kan Ikke Sige var af riget af intet sind, ingen ord. Tao kan ikke forstås ved ord alene.'

10 dage siden
8 dage siden

"Healing med hypnose-kinetik"

'Himlen for selv-billede' (vægttab og selvopfattelse)

Formål: at forbedre selvopfattelse
Oprindelig forfatter: Stephen J Ruden & Ronald A Ruden
Oversat af: Ansu Orheim, fortalt og forklaret til A.O af Bjarne Elm

1. Luk dine øjne og tænk på et ubehjælpsomt selvbillede du lige nu har.

2. Vurder dit selvbillede på en skala fra 1 (lav) til 10 (høj)

3. Nu, åben dine øjne og klar/ryd dit sind

4. Uden at bevæge dit hoved kig op, så ned til højre, så ned til venstre

5. Igen, uden at bevæge hovedet, bevæg dine øjne i en fuld cirkel, enten med eller imod uret. Så snart du har færdiggjort cirklen, bevæg øjnene den modsatte vej rundt.

6. Placer din højre hånd på din venstre skulder og din venstre hånd på din højre skulder.

7. Begynd at børste dine arme nedad med dine hænder. Luk dine øjne. Forestil dig selv gå langs med en strand and tæl dine skridt højt fra 1-20

8. Når du når til 20, syng de første få ord fra en hvilken som helst sang eller børnerim. Stop. Åben dine øjne.

9. Igen, uden at bevæge dit hoved, kig op, så til højre, så til venstre; så til højre, så til venstre. Gentag 5 gange i hver retning.

10. Kryds dine arme som før med dine hænder på hver modsat skulder. Begynd at børste dine arme igen. Luk dine øjne.

11. Tag en dyb vejrtrækning og ånd langsomt ud. Når du har åndet fuldstændigt ud og børstet dine arme mindst 5 gange, stop. Slap af.

12. Gen-vurder. Du burde føle dig meget bedre med dig selv, i ro med dit selv.

PS: det kan være en angstprovokerende øvelse, og der er ingen 'rigtig' måde at gøre den på, andet end din. Øvelse gør mester, omend dette ikke er en mestringsstrategi, men en studentstrategi (som i en strategi, der gør dig i stand til at relativere til omverdenen, ud fra et stabilt, fleksibelt centrum; dig)

8 dage siden
6 dage siden

Anekdote fra "Zhuangzi Speaks - The Music Of Nature"

"Frøen i brønden"

Der var engang en skildpadde der vandrede ind på land fra havet, da den passerede en brønd og hørte en sang.

"Hey, kom ind her og sid ned et øjeblik", sagde en smilende frø nede fra brønden af.
"Bor du godt i denne brønd?", spurgte skildpadden frøen.
"Ja mand! Jeg bor som en konge her! Når jeg hopper i vandet understøtter det min vægt og bevarer mig oven vande. Og når jeg dykker ned under overfladen, afslapper jeg og lader mudderet massere mine ben."
"Waouw!"
"Og om aftenen, når jeg ikke længere gider være i brønden, så hopper jeg op her, til brøndens åbning. Så strækker jeg mig bare ud i en sprække på siden af brønden, hvor jeg sover og drømmer nysgerrige drømme. Og om morgenen hopper jeg rundt og leger rundt om brønden. Således er jeg glad hver dag. Jeg ser også krabber og haletudser i brønden, men jeg tror ikke at de er ligeså glade som jeg. Nå, men hop i og se selv."

Skildpadden forsøgte at presse sig ned i brønden, men kunne ikke.

"Jeg kan ikke passe ind, din brønd er for lille."
"Men den er jo så stor, hvordan kan du dog sige at den er lille?"

"Hvis du vil tale om noget stort, så tal om havets størrelse,"
"Større end min brønd?"
"Havet er så stort, at tusind kilometer ikke er stort nok til at måle afstanden på tværs, og tusind mil er ikke nok til at måle dets dybde. Hør nu du, der var engang for længe, længe siden, hvor der 9 ud af 10 år var konstant regn og oversvømmelse, og på trods at dette blev havet ikke spor større. Og en anden gang, 7 år ud af 8, var der en fortsættene tørke, og alligevel blev havet ikke mindre. Se DÉT er stort, din brønd er ingenting i sammenligning."
"Løgner!"

'Frøen var begrænset af sin brønd præcis lissom nogle mennesker er begrænset af deres viden. Viden kan gøre os store, men det kan også gøre os små; så vi er nødt til at gå hinsides viden.'

PS: "Chairman Maf - The Sea" fanger lidt af ovenstående citat;

6 dage siden
5 dage siden

Der var engang et menneske, der sagde "Frygt Illuminati!"

En anden, Tupac Amaru Shakur, svarede tilbage "KILLUMINATI".

Der findes hemmelige ordener. Men enhver hemmelig orden er drevet af frygt. Hæv dig over den frygt, den er en illusion, dræb den, destruer den. Måske dagligt, men kampen er en velsignelse. Går Jorden under, destrueres den ikke. Vi er alle stjernestøv, med et univers omkring os der kæmper NU (...), og ikke nu, for at få os alle til at indse det åbenlyse; at lys er mørke og mørke er lys, at mørke er lys og lys er mørke. Mørket i mørket = porten til al forståelse.

Tupac Amaru Shakur - "...Its not like I'm untouchable, you know, I can be killed as soon as I get outta here, you know what I mean, but I go cool, I'm cool, you know what I mean, I go you know screaming West Side, and I'm, I'm all good, you know what I mean, but,

what I want people to know is that, dont'... Don't support the phonies, support the REAL, you know what I mean; how can these people be talking about how they so real they don't care about our communities; how can they be talking 'bout what they all this, you know, the hood, 'bout... about... They don't care about our communities, you know what I mean: listen to the words people say in their lyrics, and tell me, if that's some real sh... if thats REAL to you. You know what I mean; listen to what they are SAYING, don't just bob your head to the beat - peep the game..." =

5 dage siden
5 dage siden

Nu bryder jeg godt nok en regel, og deler 2 (TO!) anekdoter på en dag, men...ja sorry, jeg skylder det, ikke til jer, ikke til dig, ikke til mig selv, ikke til nogen i denne produktion, ikke til nogen der rapper, ikke til nogen DJ, ikke til Youtube (...), men til... ;

5 dage siden
5 dage siden

@ 7 Ansu Orheim (Prem)

Alt andet sagt. Vi sympatisere med de samme mennesker.
De mennesker, der er tvunget til at leve i det, som mange betragter som laveste sociale lag i det, som mange kalder samfundet.
Men ikke jeg.
Jeg anerkender, hverken hierarkier eller fængsler.
Det er blot andre ord for vold.
Det er ord, som skal camouflere, at vi lever i et 'samfund', som bygge på ideen om, at individet kan og skal være mål for vold.
En ide om at der skulle findes en ubetinget ret til vold, som kommer før frihed og rettigheder.
En vold som kun kan kontrolleres gennem et narrativ om rettigheder.

Wernn

5 dage siden
5 dage siden

Endelig noget følelse fra dig Jens. Men du sympatiserer, jeg føler solidaritet

5 dage siden
5 dage siden

@ 9 Ansu Orheim (Prem)

"Men"? er det ikke gendrivende/undrekendende?

"du sympatiserer, jeg føler solidaritet"
Hvordan er det ikke:
"Jeg er et større/bedre menneske end du"?

Wernn

5 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Dagens anekdote er startet 26/06-2020 19:10 af Ansu Orheim (Prem) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

19Forbyde kritik?
4 timer, 3 minutter siden · Wernn
176Den frie verdens leder
8 timer, 38 minutter siden · Wernn
54Ligheder
23 timer siden · Engbo
21Lykken
1 dag, 8 timer siden · Prem
428Kontraster
1 dag, 18 timer siden · Engbo
2Det primitive holdbare.
1 dag, 20 timer siden · Prem
10Noget teknisk
4 dage siden · Kafkaesque
10Dagens anekdote
5 dage siden · Wernn
14Forstyrrende elementer i læsning
5 dage siden · maryanna
18Komplimenter
6 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
6 dage siden · Savanti
3427Dagens ord
7 dage siden · Prem
122Virus
7 dage siden · dino
10Råd søges om tid til at skrive
8 dage siden · Prem
3Lidt snak om Fyldepennen
9 dage siden · Prem
0Kringsat
11 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
17 dage siden · Engbo
3Droner
18 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
25 dage siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
1 måned, 14 dage siden · Nordigarden
52Treenigheden
1 måned, 16 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
1 måned, 18 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
1 måned, 23 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
1 måned, 26 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
1 måned, 28 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
2 måneder siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
2 måneder, 11 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
2 måneder, 11 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
2 måneder, 15 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
3 måneder, 6 dage siden · Savanti
17Din dag
3 måneder, 16 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
3 måneder, 26 dage siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
3 måneder, 28 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
4 måneder, 4 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
4 måneder, 4 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
4 måneder, 8 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
4 måneder, 12 dage siden · Wernn
27SAS
4 måneder, 13 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
4 måneder, 15 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
4 måneder, 21 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
4 måneder, 23 dage siden · dino
379Gud
4 måneder, 26 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
4 måneder, 27 dage siden · Wernn
0Yousee.
4 måneder, 29 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
5 måneder siden · MollyTrine
15Min roman.
5 måneder siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
5 måneder, 5 dage siden · Morpheus

Ordet er frit

428Kontraster
1 dag, 18 timer siden · Engbo
10Dagens anekdote
5 dage siden · Wernn
18Komplimenter
6 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
6 dage siden · Savanti
8Udødelige fortællinger
17 dage siden · Engbo
3Droner
18 dage siden · JohannesB
2Royalty
1 måned, 28 dage siden · WeirdSpace
0Tillykke til dronningen
2 måneder, 22 dage siden · Savanti
15Liv andre steder?
3 måneder, 26 dage siden · spilskabet
1470% sænkning af CO2 udslip
5 måneder, 19 dage siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
6 måneder, 8 dage siden · Wernn
23Entropi og evolution
6 måneder, 29 dage siden · Wernn
2Hærværk
7 måneder, 3 dage siden · dino
0Gælds styrelsen .
7 måneder, 16 dage siden · Savanti
1Brug af navne i bøger?
7 måneder, 18 dage siden · Eddie
0Diskrimination af kvindesport?
9 måneder, 5 dage siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
10 måneder, 29 dage siden · heksemutter
4Gætteleg
1 år, 1 måned siden · Polo
3Udgivelse af digtsamling
1 år, 1 måned siden · Fink
1Retstilstand og retssikkerhed
1 år, 3 måneder siden · Kattegat
2Mindre smerter når jeg skriver
1 år, 4 måneder siden · dino
4Gratis
1 år, 4 måneder siden · Savanti
2I gang.
1 år, 4 måneder siden · dino
5BESTAWARE....
1 år, 4 måneder siden · Kattegat
4Stavefejl.
1 år, 5 måneder siden · jebomik
0Fleksjobbers tilknytning til arbejd...
1 år, 5 måneder siden · knudkp
5Cookies og trejdepart!
1 år, 5 måneder siden · Titken Toft
0Annoncer på facebook!.
1 år, 5 måneder siden · Savanti
1Hjemløse !.
1Moderniseringsstyrelsen !.
1 år, 5 måneder siden · Kattegat
6Danske Bank
2Grænse politi .
2Klimaet .!.
0Medvirk i podcast.
1 år, 6 måneder siden · Rasmus C
0FebruaryFICTION
1 år, 6 måneder siden · Syrene Hvid
7Kromosomer
1 år, 6 måneder siden · Kattegat
5Med omtanke
1 år, 7 måneder siden · tope
10Forfatter
7Kulturen står i en stilstand, der k...
6Hvordan foretrækker du at sidde og ...
1 år, 7 måneder siden · jebomik
83Mand/kvinde
1 år, 7 måneder siden · dino
0En cool mand. En god historie.
1 år, 7 måneder siden · Morten Vesterga...
5Værdier
1 år, 7 måneder siden · Inghard
11NaNoWriMo
1 år, 8 måneder siden · Eddie
15Endestation - eller strengt nåleøje...
1 år, 8 måneder siden · tope
0Zenon, Newton og høeg
1 år, 8 måneder siden · dino
11Dåseåbner
1 år, 8 måneder siden · Kåemer
1Roman
1 år, 9 måneder siden · Eddie