Det danske sprog · Dagens Had

32 svar
Senest opdateret 9 dage siden · 9 bruger(e) deltager
3 måneder, 1 dag siden

Del et debatindlæg/link/artikel/digt om noget du hader. F. eks:

Kraft / cancer. Til helved med det. Her en anti-kraft-musikvideotitel;

Stromae - Quand c'est ? (fransk for "Hvornår sker det?")

3 måneder, 1 dag siden
2 måneder, 27 dage siden

Endnu et eksempel;

Selvhad. Til helved med det. Her go' kunst;

2 måneder, 27 dage siden
2 måneder, 6 dage siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

2 måneder, 6 dage siden
2 måneder, 6 dage siden

2 måneder, 6 dage siden
2 måneder, 6 dage siden

Okidoki - tak til Osho for en gang imellem at ramme plet (trods... ej ok, whatever så)

2 måneder, 6 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

Prem - love your enemy - is according to Gods word.
Sometime it is hard, but the price was paid.

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

Hej Inge - nej. mvh Ansu

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

Det er ikke lige til at elske sine fjender. Men det rigtige er at søge forsoning - at løse problemerne i fællesskab.

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

Hej Leah, tak for indspark og undskyld tonen i min forrige kommentar.

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at man da skal holde fast i det positive, ikke det negative - men had er ikke nødvendigvis negativt, tværtimod kan det være forløsende og positivt at komme af med, ved f. eks at sige/skrive det højt, i en debatsektion dedikeret til det fremfor andre steder hvor man ofte ties ihjel, eller at det, omdannet i anden form, alligevel kommer ud på uforsvarlig vis. Dette er en tråd for 'Dagens Had' - et ønske fra min side om en debatsektion hvor det er OK at dele materiale om noget man hader, f. eks kræft og selvhad. Fordi der kan være healende materiale iblandt, for andre med lignende oplevelser.

Hurra for den der intet hader, men hippie-metoden om igen? Ellers tak fra min side - problemer går ikke væk ved at feje dem under tæppet og lade som om de ikke eksisterer. For at fokusere på det positive må det negative påtales i dets egen stemme, hadet - det er ikke at være negativ, kun for den der ikke kan relatere, ikke har mistet elskede til eksempelvis kræft og selvhad.

At sætte ord på eller dele materiale om noget hadet, er ikke negativitet - det er terapi. I en debatsektion dedikeret til det er deltagere på lige fod, i solidaritetens navn, fremfor som med tekster/dagbøger, så at sige i sympatiens navn, hvor der er et magtforhold, en afsender og en eller flere modtagere.

Er jeg den eneste der aner healing i had? Had vendt imod noget, ikke nogen, vel at mærke, som selvfølgelig skulle være uddybet i første indlæg.

Nyt eksempel = alkoholisme og narkomani. Til helvede med det. Her en musikvideo om at blive clean; Stic.Man (fra gruppen dead prez) - I Believe

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

... og ja, man kan da 'bare' gå i terapi, købe en selvhjælpsbog, finde en religion osv osv, og DER få afløb for det kvælende negative, men måske er der bare en LILLE chance for at en socialrådgiver, frivillig etc på gaden kan vise denne hjemmeside til folk der ikke har råd (indenfor alle kapitaler) til de nævnte veje. Og som kan finde noget brugbart i ord, materiale eller musik.

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 4 dage siden

Hvorfor kalde mennesker for fjender i første omgang?

2 måneder, 4 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

for at få en dialog i gang? :-)

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden
#17 Engbo

#15 "En stor ting?" Nå, duh kan jo bare se Sydafrika. Den fornyede stat blev grundlagt med forsoning. Det er ikke uden problemer; men alligevel en stærk ideologi

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Hej Leah, jeg mener du har fuldstændig ret, men det at slippe vreden kræver accept af den, at den får en stemme. Peace, Love And Harmony (hippier) er målet, ikke processen. Processen indebærer alle følelser, ikke igennem uhæmmet udlevelse af de følelser, tværtimod, men ved at LÆRE følelserne at kende, for derved at kunne undgå at handle destruktivt/handle konstruktivt på dem fremover. At slippe dem, følelserne, ved at omfavne dem. At give los for vreden, frustrationen og bitterheden, kaosset, under ordnede forhold, f. eks her.

"For at forstå noget, må du elske det". Skal fjenden nogensinde blive en ven, må det der forhindrer venskabet elskes/værdsættes, ikke ejes. Og ejes det, er hadet ikke til at slippe igen når først det erkendes, kan alt ejet gudskelov omstilles, omfordeles og omperspektiveres, f. eks i kreativitet. Kreativitet er dog et privilegie, en luksus ikke alle forundt, ergo Hiphop; stomp-musik (at lave trommelyde ud af tilfældig overflade), human beatbox, graffiti, dans og (freestyle) R.A.P (Rhythm And Poetry) - at give slip på hadet ved at gennemleve det, uden at udleve det, og uden at forsøge at undertrykke det igennem destruktiv ignorance/forstilt positivitet. At være sig bevidst om dyret i sig selv, om at man selv er et helt menneske (ala proton-neutron-elektron), at vejen til helvede er brolagt med positive intentioner, at være sig bevidst om hvornår man hader, hvornår man elsker, og ikke mindst hvornår man ingen af delene gør og er i nuet, det udefinérbare; "den eneste frihed, er frihed fra det kendte" - J. Krishnamurti.

Hvis tanke korrumperer sprog, kan sprog også korrumperer tanke. Jo mere korrupt en stat, des flere love. "Det er ikke noget tegn på sundhed at være godt tilpasset et dybt sygt samfund" - Jiddu Krishnamurti. Freestyle: afkonceptualisering/afkorrumpering/holistisk anarkisme = katarsis igennem eksempelvis kreativitet; intern og ekstern inspiration/relativeren.

mvh Ansu
PS: Akua Naru - Poetry How Does It Feel? (Instrumental)=

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 3 dage siden

Prem udtrykker sig meget professionel til temaet had.
Min respekt for hans indsigt, det er som denne inder sagde i videoet - noget men ikke taler for meget om. Diskutere man erfaringer, så er der lige så mange som der er mennesker.
Vores søn blev handikappet ved fødslen, de første 2 år kunne jeg have myrdet, de som var til stede ved fødslen.
Det var min vision af Kristus, som tog det væk fra det ene øjeblik til det andet. Det forstyrrede mig aldrig igen. Jeg lærte noget om at være et frit menneske.
Had har energi eller magt, som denne inder sagde. Jeg arbejdede med handikappede i Singapore. En indisk 20 årig handikappet pige havde så meget power, at når hun lagde hånden på en, så kunne man ikke få den væk, den var som limet på. Vi lærte hende at tilgive, hun blev som et stort hjerte og symptomet forsvandt.
Det hedder, man skal tilgive for selv at blive tilgivet. Fadervor - det er her visdom begynder, man åbner op til at forståelse og indsigt.

2 måneder, 3 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Debatten kunne "dagens selvhad"
Det liv man lever, tager udgangspunkt fra sig selv, det og dem man hader, hader naboen ikke nødvendigvis også. Det kommer an på de briller man selv har på.
Nu skriver jeg om det på gadeplan og ikke på verdenplan.
Men hvis vi behandler hinanden ordentlig, tiltaler hinanden i det offentlige på en ordentlig måde, smitter det, alle de negative får hurtig nogle på deres side, for det sprog kender de, fordi de er vokset op med det.
Hvad er så det negative,
Det er små skridt der blive til en bobbel der så brister.
Sygehusvæsnet har da fået folks vrede og negativitet frem i medierne, Og selv om det forbedres, er det stadig det negative man husker.
Ham man gik i folkeskolen med, ham der blev mobbet den irrerterrende, forbliver i vores bevidsthed selv mange år efter, vi forlod folkeskolen,
Tænk lige selv efter.
Hvis du mangler penge, så rejs dig op af stolen kik dig spejlet, og find ham/hende den kække, inden i dig selv, og ikke dræne dig selv for energi med al den negativitet.
Lige ordene herfra. Hanna Fink

2 måneder, 2 dage siden
2 måneder, 2 dage siden

Sidste eksempel: originalitet

2 måneder, 2 dage siden
1 måned, 19 dage siden

Dagens had. Corona snak. Covid snak. Håndsprit . Lokummer. Både lokummer men også menneskelige lokummer der er fyldt med lort. Som at have mudder lort i lommerne . Hold nu kæft med det corona pis det er jo ikke engang det som det handler om. Det eneste der kan smitte her er kronisk hovedpine . Jeg må næsten grine . Det vsr dagens had og jeg har enddog været i bad.

1 måned, 19 dage siden
1 måned, 7 dage siden

Yaaay Savanti, tak for indspark (i en debat jeg må indrømme er lidt svær at forsvare eksistensen af lol), og HØRT, gid vi snart slipper for den s***e sygdom og får en gratis vaccine, og samtidig slipper for forøget stat.

Dagens; homofobi i Hiphop - til helvede med det. Her en støttevideo til LGBT+

1 måned, 7 dage siden
1 måned, 4 dage siden

Hey ansu tak for dine indlæg jeg elsker alt det du kommer med:)

1 måned, 4 dage siden
1 måned, 2 dage siden

Corona.

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 2 dage siden

Covid-19.

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 2 dage siden

Mundbind.

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 2 dage siden

Politik.

1 måned, 2 dage siden
1 måned, 2 dage siden
#29 Engbo

Samfundsforhold.

1 måned, 2 dage siden
11 dage siden

Mink overskrifter, overalt.

11 dage siden
11 dage siden

Folk som snakker i sin mobil når de kører bil.

11 dage siden
9 dage siden

Justin Biebers nye sang Lonely...

9 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Dagens Had er startet 29/08-2020 11:22 af Ansu Orheim (Prem) og er placeret under Det danske sprog.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

130Hvad er du taknemmelig for i dag?
9 timer, 35 minutter siden · Engbo
3712Dagens ord
51Skrivegruppe søges - København og o...
2 dage, 16 timer siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
3 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
6 dage siden · Wernn
63Ligheder
9 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
32Dagens Had
157Læserbreve
10 dage siden · Savanti
1Betalæsere søges til fantasy roman
17 dage siden · Stefan H
4Dagens Dammark ,døde mink
17 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
19 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
22 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
25 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
28 dage siden · Kafkaesque
1Skal vi starte et skrive- fortællef...
29 dage siden · Savanti
9skrive start hjælp
1 måned siden · Prem
133Virus
1 måned siden · Inghard
5Jalousi kontra .
1 måned, 1 dag siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
1 måned, 1 dag siden · Savanti
452Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
0jeg søger feedback
1 måned, 5 dage siden · AAND
4Hvad hedder det når
1 måned, 5 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 måned, 10 dage siden · Wernn
8Meddelelse
1 måned, 11 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
1 måned, 12 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
1 måned, 29 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
2 måneder siden · Engbo

Det danske sprog

3712Dagens ord