Ordet er frit · Gang i lidt større projekter: Noveller og Romaner

15 svar
Senest opdateret 1 år, 8 måneder siden · 9 bruger(e) deltager
1 år, 9 måneder siden

Hej derude

Der foregår altså simpelthen for lidt skrivning af større; ambitiøse projekter på den her side (efter min mening; af hvad jeg har set; for nylig)

Hvordan opmuntrer vi folk til at starte på nogle noveller; eller romaner?
Til at dele (bare dele af; eller kapitler) af deres værker?

Jeg synes, at det er fint nok med hverdagsdigte osv., men det bliver altså lidt tørt. Til sidst sidder man tilbage med en følelse af, at der mangler noget kød. Man higer efter mere. Der findes mange gode digtere derude, men kom nu med noget mere til mig. Hvis man kan digte, er man nok endnu bedre til prosa end de fleste.

Jeg er bange for, at folk; der har haft seriøse projekter på den her side, at de desværre har forladt mediet. Når jeg kigger på indholdet, der bliver produceret, får jeg lyst til at gå internationalt og skrive på engelsk et andet sted; på en anden side.
Alle potentielle forfattere; forfatterspirer; forlader simpelthen siden.

Det kan også være, at det er fordi, der ikke bliver givet nok feedback.

Det er et kulturproblem på siden, tænker jeg. Det kræver noget af en omvæltning for at blive løst. Det kræver den her seriøse tilgang, der siger.
"Jeg skriver for at blive udgivet (en dag)."
Og den har de fleste mennesker nok ikke, men hvis man ikke arbejder sig hen mod det mål, så bliver det sådan meget en hobby-ting.

Jeg har selv tænkt mig at udgive et par kapitler af en fantasy-roman, som jeg arbejder på, men det; alene; løser jo ikke problemet, selvom det er en start på en ny retning for siden.

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Hej Andreas
Problemet hvis vi kan kalde det et problem med den her side er at vi selv skaber indholdet, og så er vi meget forskellige. Uanset om vi skriver på hobbyplan eller mere seriøst så er vi alle skribenter forelskede i sproget og fortællingen. Det er på samme tid Pennens største styrke og største svaghed.
Mange har forladt siden fordi de har fundet andre alternativer. Måske har de dannet deres egen lille skrivegruppe? Via Pennen f.eks. her fandt jeg jo også en skriveven. Vi deler vores skriveprojekt med hinanden. På den måde har Pennen berettigelse, det er vigtigt med et sted til bredde, inde i bredden kan der blomstre små/større undergrupper?
Gode tanker fra Ulla

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

#1 (heksemutter): Hej Andreas
Problemet hvis vi kan kalde det et problem med den her side er at vi selv skaber indholdet, og så er vi meget forskellige. Uanset om vi skriver på hobbyplan eller mere seriøst så er vi alle skribenter forelskede i sproget og fortællingen. Det er på samme tid Pennens største styrke og største svaghed.
Mange har forladt siden fordi de har fundet andre alternativer. Måske har de dannet deres egen lille skrivegruppe? Via Pennen f.eks. her fandt jeg jo også en skriveven. Vi deler vores skriveprojekt med hinanden. På den måde har Pennen berettigelse, det er vigtigt med et sted til bredde, inde i bredden kan der blomstre små/større undergrupper?
Gode tanker fra Ulla


Fin tanke; jeg giver ikke op, men jeg søger stærkt andre alternativer, da jeg ikke føler, at Fyldepennen kan stå alene som medie/hjemmeside, hvis man vil være seriøs omkring sin skrivning

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Hej Andreas
Hvad med at lave din egen hjemmeside og der dele skrivningen med en gruppe forfattere?
Gode tanker fra Ulla

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

#3 (heksemutter): Hej Andreas
Hvad med at lave din egen hjemmeside og der dele skrivningen med en gruppe forfattere?
Gode tanker fra Ulla


Fin idé, men det lyder meget op ad bakke, hvad angår markedsføring. Fyldepennen har allerede problemer, så hvordan jeg kan tillokke mere engagerede talenter med min hjemmeside, det virker lidt som et mysterie og en udfordring, der kan tage år at få til at gå op i en højere enhed.

Jeg håber på at finde noget, der allerede er etableret. Det er noget mindre arbejde at skulle overkomme

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Måske det også var lidt mere overskueligt dengang man ku vælge mellem genre...
Digte, noveller, sjov og kort eller livshistorier...
Nogen, mig F.eks ku bedre hitte det interessante...
Hilsen -levi

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden
#6

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

#6 (Muffinhjerte): Du har været medlem i et år og har selv skrevet én tekst.

Du starter.

Hilsen
- en tør hverdagspoet.


Enig

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden
#8

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

#8 (Nicolas Jessen): Her er en kommentar, fra en ung mand der har droppet Fyldepennen på grund af den megen husmor- bedstemor- og teenagelyrik (Læs eventuelt mit sidste digt der handler om fyldepennens deroute).

Ikke for at være selvfed, for det, jeg skriver, er også af blandet kvalitet, hvilket skylles eksperimenter og forsøg på at finde en skrivestil - hvis en sådan helt konkret findes -, der passer til mig. At man kan finde noget snavs på mig er selvsagt korrekt, men trods alt er jeg helt enig i, at fyldepennen er blevet noget bras. Så jammerlig at jeg faktisk ikke selv gider at skrive her længere. Til min store sorg ender mine tekster derfor nu blot i en notesbog. Jeg har flere gange overvejet at udgive et digt, men jeg føler ikke, at de bliver sat pris på. Jeg bliver oprigtig fornærmet, når en husmor på 46 får ti kommentarer på sit møg, mens jeg må nøjes med tre, hvoraf ingen af de læsende brugere dybest set har læst mit arbejde ordentlig igennem.

Hvad kan man gøre? Jeg har valgt den asociale vej og droppet siden; skønt jeg nu alligevel blander mig i debatten. Jeg måtte endda bruge tid på at tvinge min kode frem i gamle erindringer, blandt de tusinder af koder, man skal kunne for at leve i et civiliseret samfund. Jeg vil virkelig ønske, at der var en masse unge, der ville få øjnene op for sidens muligheder for kreative netværk. For mig at se, er det ungdommen (de 15-35-årige), der har mulighed for at løfte siden tilbage til fordums tid.

Derimod er jeg helt uenig i, at store projekter såsom romaner og noveller indeholder en større mængde kød end digte. Bevares, det kunne da være skønt med nogle dygtige novelle- og romanskribenter, men dygtige lyrikere kan for mig at se være lige så indholdsfyldte.

Tilbage sidder jeg nu efter mit rationale og overvejer, om jeg ikke skulle bidrage med et digt eller to en gang i mellem. Fortæl mig gerne, når jeg skraber bunden. Noveller og romaner kommer jeg nok aldrig til at bidrage med. Jeg skriver lyrik, og det vil jeg blive ved med. Fyldepennen eller ej, så længe jeg kan forundres over tilværelsen og finde nye måder at anskue den på, vil jeg skrive i lyrik.


Din opfattelse; er min opfattelse af siden. Jeg håbede ligesom på; ved min tilbagevenden efter et års hiatus, at siden levede op til sin ambition om, at det var et sted for "forfattere".

Men jeg må bare sige, at jeg er skuffet, men jeg har da stadig tænkt mig at prøve på at være aktiv; måske bare i en måned, og se; hvad der sker.

Bare fordi jeg ikke har uploadet tekster til siden, betyder jo ikke, at jeg ikke er i stand til at bedømme siden på baggrund af, hvad jeg ser.

Ja; lyrik kan en masse. Nævnte bare romaner; da der ikke var nogen udgivede i en evighed.
Men jeg har så indset at skulle formatere sin roman på den her hjemmeside, at det er ekstra arbejde. Så jeg forstår godt folk, der ikke gider gå gennem den proces.

Så er det lettere bare at gå den ensomme vej og lade det skrevne blive i sit word-dokument.

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Ja for mig at se, kan de der selv oplever en slags ambitiøs tilgang til deres skrivning godt finde et flow og skabe styrke i udtrykket herinde. Jeg har ti eller tolv tætte skrivekritikere herinde. Jeg er professionel kunstfotograf og sosu og har skrevet mange rejseartikler til store aviser og webtidsskrifter.

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

#10 (Snowlion): Ja for mig at se, kan de der selv oplever en slags ambitiøs tilgang til deres skrivning godt finde et flow og skabe styrke i udtrykket herinde. Jeg har ti eller tolv tætte skrivekritikere herinde. Jeg er professionel kunstfotograf og sosu og har skrevet mange rejseartikler til store aviser og webtidsskrifter.

Går ud fra; at man bare skal holde ved i det; og forblive aktiv; så.

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden
#12

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden
#13

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

1 år, 9 måneder siden
1 år, 9 måneder siden

Hej Andreas,

Det er en uge siden, der blev publiceret en novelle, fjorten dage siden, der kom et nyt kapitel af en fantasyroman og ca. 3 uger siden, der kom et kapitel i en roman, der formentlig ikke er fantasy - så der er da lidt gang i større projekter :-)
Om de falder i din smag kan jeg jo ikke vide.

Vh. Pia H

1 år, 9 måneder siden
1 år, 8 måneder siden

Jeg startede på Pennen i 03 hvor der - som I vist snart har fået at vide en del gange :) - var temmelig meget mere liv. Både med tekster der blev lagt op, kommentarer der fór frem og tilbage, og i debatterne.

Debatforaene døde vist ud da blandt andet Facebook startede, og folk åbenbart mente at det var bedre at debattere på de forskellige nyhedsavisers side i stedet for at gøre det her på Pennen. Trist, men sandt.

Jeg startede dog sammen med mange fremmede som siden blev netop det der efterlyses her: Et skrivefællesskab.
Mange af os holdt op med at lægge tekster på Pennen, simpelthen fordi vi 'kom i fold' hos forlag der af rimelige årsager ikke syntes det var en god idé at vi udgav på Pennen FØR de fik, eksempelvis, romanen.
Og eftersom vi var måske 20-25 stykker der endte med at blive udgivet (dengang var Pennen VIRKELIG 'stedet hvor forfattere springer ud'), gjorde det nok desværre noget ved roman/novelle-genren her.

Der var bare ingen som tog over efter os.
At være en del af et skrivefællesskab kræver jo dels at man skriver, men ISÆR at man kommenterer de andres tekster.

Ved de sidste konkurrencer der blev afholdt herinde, blev det en regel at man SKULLE give karakterer til hver enkelt novelle, og folk sendte da også ind (og fik i øvrigt en del kommentarer), men mod slutningen af afstemningen, indrømmede mange af dem så at de 'ikke kunne nå at læse alle novellerne', og dermed røg deres egen naturligvis ud af konkurrencen.
Kommentarerne blev ikke slettet. Man kunne bare ikke stemme på dem.

Jeg gætter på at det var en årsag til at konkurrencerne herinde, stoppede, og samtidig viser det jo også hvor få mennesker der GAD læse og kommentere.
Hvis I/vi vil have gang i Pennen igen, kræver det at man giver med den ene hånd og tager med den anden ELLER at man simpelthen starter med at give. Et fællesskab starter ikke uden kommunikation forfatterne imellem, og hvis du ikke får svar fra den ene forfatter, får du måske fra en anden. Hvis du kommenterer på mere end 1 tekst fra samme forfatter, KAN man jo håbe at vedkommende bliver nysgerrig nok til at gå ind og se hvad du selv skriver. :)

Mvh
Eddie

1 år, 8 måneder siden

Besvar debattråd

Debatten Gang i lidt større projekter: Noveller og Romaner er startet 08/07-2022 12:21 af Andreas Sanderson (FaetterA) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

0Krimikonkurrence Leitura
13 timer siden · heksemutter
45Dagens DJ
3 dage siden · AnsuLa
4Digtteknikker: GAS-sætninger
9 dage siden · Tungnemt
7Digtteknikker: undgå adjektiver
9 dage siden · Tungnemt
7Dage med Ralf.
25 dage siden · David H
0Astronautens Poetik
1 måned, 1 dag siden · Tungnemt
0Løn er tabu
1 måned, 1 dag siden · sofiesverden
4Hvor blev digtene af?
1 måned, 5 dage siden · Tungnemt
5Dine største inspirationskilder?
1 måned, 14 dage siden · AnsuLa
10Berøringsangst mht. kommentarer?
2 måneder, 26 dage siden · David H
1Jeg søger en lille gruppe testlæser...
3 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
25Digte
3 måneder, 15 dage siden · Tungnemt
26Dagens citat
3 måneder, 16 dage siden · Ansu
4Videoer med terapeutiske øvelser
3 måneder, 19 dage siden · Ansu
1Politiken promoverer pædofili
3 måneder, 20 dage siden · David H
6Overgreb er tortur - lovforslag
3 måneder, 22 dage siden · Ansu
1Kreative hjemmesider
3 måneder, 23 dage siden · Tungnemt
4163Dagens ord
4 måneder siden · Savanti
11Hvad sker der for, at ingen læser m...
4 måneder, 13 dage siden · Løvinde
1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
4 måneder, 25 dage siden · Maria77
8Poesi forlag søges
5 måneder, 4 dage siden · heksemutter
3Dagens Dok
5 måneder, 17 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
5 måneder, 18 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 18 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
5 måneder, 19 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
5 måneder, 23 dage siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 23 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
5 måneder, 24 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
5 måneder, 26 dage siden · Ansu
521Kontraster
5 måneder, 26 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
5 måneder, 28 dage siden · Skriverkunstner
34Hvad inspirerer dig
5 måneder, 29 dage siden · Skriverkunstner
6Word og teknik.
6 måneder, 6 dage siden · MollyTrine
3Egen hjemmeside⁸
6 måneder, 21 dage siden · David H
1Skrivekonkurrence
6 måneder, 26 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
8 måneder, 7 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
8 måneder, 18 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
8 måneder, 19 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
8 måneder, 23 dage siden · Denungeblødende...
4Til dem der skriver romaner...
9 måneder, 8 dage siden · MollyTrine
2Skrivekonkurrence
10 måneder, 22 dage siden · heksemutter
4Kronikkonkurrence
10 måneder, 22 dage siden · heksemutter
0Efterlæsning af betalæsere til min ...
10 måneder, 23 dage siden · grkemacar
4Venne/følge liste.
11 måneder, 4 dage siden · Ansu
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 4 dage siden · Snowlion
0Hvilket forlag passer til min bog?
11 måneder, 19 dage siden · David H
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 28 dage siden · ScribblyCat
4Brug af ordet 'dog'
1 år, 2 dage siden · Filia
7Blinder eller blænder
1 år, 2 dage siden · Filia
3Redigering for nybegyndere
1 år siden · Zofrost
5Alternativer til Fyldepennen?
1 år siden · Arndal k
0Erfaringer med forlagene Wadskjær o...
1 år siden · Asger Nørlund
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter
3Så skete det
1 år, 1 måned siden · Nicolas Jessen
3Fastlåst i skriveprocessen. Hjælp m...
1 år, 2 måneder siden · heksemutter
1Livets vej
1 år, 2 måneder siden · Ansu
2I need a vacation ;-)
1 år, 2 måneder siden · DeuceF43
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Litteratur er mange ting
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
11Filosofi
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn

Ordet er frit

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
4 måneder, 23 dage siden · Skriverkunstner
3Dansk eller Engelsk?
5 måneder, 18 dage siden · cell
521Kontraster
5 måneder, 26 dage siden · Brehmer
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
11 måneder, 4 dage siden · Snowlion
1Pennemakker efterlyses (ihærdigt)
11 måneder, 28 dage siden · ScribblyCat
4Se verden i et nyt lys!
1 år, 1 måned siden · heksemutter
35Mellemgaard - et forlag i frit fald
1 år, 2 måneder siden · Bullensohn
5Er jeg den eneste, som savner en pe...
1 år, 3 måneder siden · Eddie
0Wadskjær Forlag
1 år, 3 måneder siden · RBAN
4Hvordan håndterer man skriveblokade...
1 år, 4 måneder siden · grkemacar
2Boganmeldelser
1 år, 6 måneder siden · Brit Skovgaard
140Dagens Vits
1 år, 7 måneder siden · leviP
27Chatten
1 år, 8 måneder siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
1 år, 8 måneder siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
2 år siden · Turse
0Alt er relativt
2 år siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
2 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
2 år siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
3 år siden · JesperSB
20Komplimenter
3 år siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
3 år siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 år siden · Engbo
27Godt man ikke kan
3 år siden · Wernn
50Liv andre steder?
3 år siden · Wernn
157Læserbreve
3 år siden · Savanti
5Jalousi kontra .
3 år siden · Wernn
8Etik af begrænsninger for tekst
3 år siden · Emeli
17Down to Earth . Med zac efron.
3 år siden · Wernn
8Spansk
3 år siden · Savanti
4Hobbitten
3 år siden · Kafkaesque
8Udødelige fortællinger
3 år siden · Engbo
3Droner
3 år siden · JohannesB
2Royalty
4 år siden · WeirdSpace
0Tillykke til dronningen
4 år siden · Savanti
2Klima krigeren.
4 år siden · Savanti
1470% sænkning af CO2 udslip
4 år siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
4 år siden · Wernn
23Entropi og evolution
4 år siden · Wernn
2Hærværk
4 år siden · dino
0Gælds styrelsen .
4 år siden · Savanti
1Brug af navne i bøger?
4 år siden · Eddie
0Diskrimination af kvindesport?
4 år siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
4 år siden · heksemutter
4Gætteleg
4 år siden · Polo
3Udgivelse af digtsamling
5 år siden · Fink
1Retstilstand og retssikkerhed
5 år siden · Kattegat
2Mindre smerter når jeg skriver
5 år siden · dino
4Gratis
5 år siden · Savanti
2I gang.
5 år siden · dino
5BESTAWARE....
5 år siden · Kattegat
4Stavefejl.
5 år siden · jebomik
0Fleksjobbers tilknytning til arbejd...
5 år siden · knudkp
5Cookies og trejdepart!
5 år siden · Titken Toft
0Annoncer på facebook!.
5 år siden · Savanti
1Hjemløse !.
5 år siden · Savanti
1Moderniseringsstyrelsen !.
5 år siden · Kattegat
6Danske Bank
5 år siden · Savanti
2Grænse politi .
5 år siden · Savanti
2Klimaet .!.
5 år siden · Savanti
0Medvirk i podcast.
5 år siden · Rasmus C
0FebruaryFICTION
5 år siden · Syrene Hvid
7Kromosomer
5 år siden · Kattegat