Ordet er frit · Boganmeldelser

2 svar
Senest opdateret 1 måned, 28 dage siden · 2 bruger(e) deltager
2 måneder, 6 dage siden

Min debutroman er udkommet som e-bog hos alle boghandlere, og jeg håber naturligvis at få nogle anmeldelser på den. Men netop fordi bogen er distribueret overalt, er det umuligt at følge med i, hvor der evt. bliver skrevet en anmeldelse.

Er der nogen, der har erfaring med dette? Får man på en eller anden måde automatisk besked, hvis nogen skriver en anmeldelse? Eller er der måske kutyme for, at anmelderne giver besked til forfatterne?

2 måneder, 6 dage siden
1 måned, 28 dage siden

Hej Brit,

hjerteligt tillykke med udgivelsen!!! Jeg har ingen erfaring med udgivelse, men har en veninde der har. Jeg tror fra hende desværre ikke at der er tradition iblandt særligt mange anmeldere for at give forfatteren besked - pånær måske med et hashtag, typisk med forfatterens navn og/eller bogens titel.

At have en online profil på de diverse sociale medier kan være et mægtigt PR-redskab, da både du og anmelderen har en interesse i fælles eksponering, og da de fleste anmeldere vel i tilfælde af at give besked til forfatteren først vil forsøge at gøre det via en søgning på de sociale medier, og ikke via Google, DuckDuckGo (sporer ikke ligesom Google) eller en anden søgemaskine. Det gavner jo anmelderen selv at give forfatteren besked, for eksponeringens skyld og fordi mange anmeldere gør det gratis, for kunstens, kunstnernes og deres eget egos skyld.

Jeg følger mange, mange forfattere på Instagram selv, og kan se at det er HÅRDT arbejde at få anmelderne til at anmelde! Konkurrencen er hård. Tit og ofte må nogle forfattere næsten dagligt selv reklamere for deres værker. Jeg tror dog selv på at samme logik der gælder for aktier gælder for kunst og forfatterskab - skubber man på for meget falder værdien, og der er en værdi i sig selv i under-eksponering - særligt fordi at når anmeldere endelig falder tilfældigt over ens værk(er), vil de læse med en følelse af at have fundet ukendt guld, en usleben diamant. Men i denne verden får man selvfølgelig intet foræret, og alle respekterer hårdt arbejde. Det er en svær balancegang.

Held og lykke med at følge med i anmeldelserne, og tak for dine tekster herinde! Er det "Charterrejsen Til Cypern" du har fået udgivet?? Jeg har fuld forståelse for hvis du ikke vil dele titlen her :-)

Mvh Ansu

1 måned, 28 dage siden
1 måned, 28 dage siden

#1 (Ansu): Hej Brit,

hjerteligt tillykke med udgivelsen!!! Jeg har ingen erfaring med udgivelse, men har en veninde der har. Jeg tror fra hende desværre ikke at der er tradition iblandt særligt mange anmeldere for at give forfatteren besked - pånær måske med et hashtag, typisk med forfatterens navn og/eller bogens titel.

At have en online profil på de diverse sociale medier kan være et mægtigt PR-redskab, da både du og anmelderen har en interesse i fælles eksponering, og da de fleste anmeldere vel i tilfælde af at give besked til forfatteren først vil forsøge at gøre det via en søgning på de sociale medier, og ikke via Google, DuckDuckGo (sporer ikke ligesom Google) eller en anden søgemaskine. Det gavner jo anmelderen selv at give forfatteren besked, for eksponeringens skyld og fordi mange anmeldere gør det gratis, for kunstens, kunstnernes og deres eget egos skyld.

Jeg følger mange, mange forfattere på Instagram selv, og kan se at det er HÅRDT arbejde at få anmelderne til at anmelde! Konkurrencen er hård. Tit og ofte må nogle forfattere næsten dagligt selv reklamere for deres værker. Jeg tror dog selv på at samme logik der gælder for aktier gælder for kunst og forfatterskab - skubber man på for meget falder værdien, og der er en værdi i sig selv i under-eksponering - særligt fordi at når anmeldere endelig falder tilfældigt over ens værk(er), vil de læse med en følelse af at have fundet ukendt guld, en usleben diamant. Men i denne verden får man selvfølgelig intet foræret, og alle respekterer hårdt arbejde. Det er en svær balancegang.

Held og lykke med at følge med i anmeldelserne, og tak for dine tekster herinde! Er det "Charterrejsen Til Cypern" du har fået udgivet?? Jeg har fuld forståelse for hvis du ikke vil dele titlen her :-)

Mvh Ansu

Hej Ansu

Mange tak for dine pointer, som giver rigtig meget mening. Vi er jo lidt gensidigt afhængige af hinanden - anmeldere og forfattere.

Ja, det er Charterrejsen til Cypern, jeg har udgivet - og tak igen :)

Jeg har fået en enkelt boganmeldelse på Instagram, og her blev jeg tagget. Dét fungerer i alt fald godt.

Jeg har fundet en side med boganmeldelser, som må hente sine informationer på en eller anden automatisk måde. Link til min bog er her:https://bog.nu/tit...rn-bettina-seerup
Måske siden kan hjælpe andre.

Kh Brit

1 måned, 28 dage siden

Besvar debattråd

Debatten Boganmeldelser er startet 03/10-2022 04:51 af Brit Skovgaard og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

14Kommentarer
11 timer, 23 minutter siden · Ansu
1Hansens klejner
5 dage siden · heksemutter
1Hvordan håndterer man skriveblokade...
10 dage siden · David H
9Længde på noveller
18 dage siden · Henning Nørgård
17'Penge'
20 dage siden · SussieRosaCatre
4138Dagens ord
24 dage siden · leviP
4Tro og juletid
26 dage siden · Inghard
3Høj opløsning billed redigering
1 måned, 11 dage siden · switch
8Hvor mange læser egentlig noveller ...
1 måned, 18 dage siden · Henning Nørgård
98Ligheder
1 måned, 26 dage siden · Ansu
2Boganmeldelser
1 måned, 28 dage siden · Brit Skovgaard
2Fyldepennen
1 måned, 29 dage siden · Ansu
21Hvad inspirerer dig
1 måned, 29 dage siden · Fair
5Hurra! Charterrejsen til Cypern er ...
2 måneder, 6 dage siden · Brit Skovgaard
2Definitionen på erotiske tekster
2 måneder, 8 dage siden · Nettish
0Forfatter søges til Børnebogsuniver...
2 måneder, 13 dage siden · Untitled
3Færdig med digtsamling
2 måneder, 15 dage siden · DeuceF43
5Blive til noget?
2 måneder, 21 dage siden · DeuceF43

Ordet er frit

1Hvordan håndterer man skriveblokade...
10 dage siden · David H
2Boganmeldelser
1 måned, 28 dage siden · Brit Skovgaard
514Kontraster
2 måneder, 21 dage siden · Savanti
12Mellemgaard - et forlag i frit fald
2 måneder, 25 dage siden · dino
140Dagens Vits
3 måneder, 4 dage siden · leviP
27Chatten
3 måneder, 19 dage siden · grkemacar
15Gang i lidt større projekter: Novel...
3 måneder, 27 dage siden · Eddie
1Selvudgivelse, momsfritagelse og Am...
7 måneder, 15 dage siden · Turse
0Alt er relativt
8 måneder, 17 dage siden · Ansu
2Feedback søges til min novellepodca...
1 år siden · Stenfisker
4Hjælp ønskes til sangtekster
1 år, 2 måneder siden · Den Lianer Gois...
0Presse meddelser
1 år, 8 måneder siden · JesperSB
20Komplimenter
1 år, 9 måneder siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
1 år, 10 måneder siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
1 år, 10 måneder siden · Engbo
27Godt man ikke kan
2 år siden · Wernn
50Liv andre steder?
2 år siden · Wernn