Hej Brit,
hjerteligt tillykke med udgivelsen!!! Jeg har ingen erfaring med udgivelse, men har en veninde der har. Jeg tror fra hende desværre ikke at der er tradition iblandt særligt mange anmeldere for at give forfatteren besked - pånær måske med et hashtag, typisk med forfatterens navn og/eller bogens titel.
At have en online profil på de diverse sociale medier kan være et mægtigt PR-redskab, da både du og anmelderen har en interesse i fælles eksponering, og da de fleste anmeldere vel i tilfælde af at give besked til forfatteren først vil forsøge at gøre det via en søgning på de sociale medier, og ikke via Google, DuckDuckGo (sporer ikke ligesom Google) eller en anden søgemaskine. Det gavner jo anmelderen selv at give forfatteren besked, for eksponeringens skyld og fordi mange anmeldere gør det gratis, for kunstens, kunstnernes og deres eget egos skyld.
Jeg følger mange, mange forfattere på Instagram selv, og kan se at det er HÅRDT arbejde at få anmelderne til at anmelde! Konkurrencen er hård. Tit og ofte må nogle forfattere næsten dagligt selv reklamere for deres værker. Jeg tror dog selv på at samme logik der gælder for aktier gælder for kunst og forfatterskab - skubber man på for meget falder værdien, og der er en værdi i sig selv i under-eksponering - særligt fordi at når anmeldere endelig falder tilfældigt over ens værk(er), vil de læse med en følelse af at have fundet ukendt guld, en usleben diamant. Men i denne verden får man selvfølgelig intet foræret, og alle respekterer hårdt arbejde. Det er en svær balancegang.
Held og lykke med at følge med i anmeldelserne, og tak for dine tekster herinde! Er det "Charterrejsen Til Cypern" du har fået udgivet?? Jeg har fuld forståelse for hvis du ikke vil dele titlen her :-)
Mvh Ansu