Tekstdebatter · Kritik til tale

9 svar
Senest opdateret 11 måneder siden · 3 bruger(e) deltager
11 måneder, 4 dage siden

Hej!
Jeg skal holde en tale til min far's kæreste der fylder 85. Da hun elsker digte vil jeg holde talen i form af et digt. Men jeg er total novice i digtenes verden og gad rigtig godt at få lidt kritik.
På forhånd tak!

Min kære far - så ensom var - måske som aldrig før
Der kom en pige - uden lige -
og bankede på hans dør.

Livets vand - og lokkeand - en my af kvindelist (lokkeand er noget de har sammen)
Med ben i næsen -og milde væsen -
var sagen ganske vist.

I køkken en ørn - og utallige børn - med munde der skal mættes
En fødselsdag - hver anden dag -
for relationer tættes.

De flænser din konto -inde på Il Ponto- men det gør ikke spor
Michelin mig her -Michelin mig der-
Vi spiser som i fjor.

I Sverige i hygger -med fuglenes skygger- Og lyset står så smukt
Men husk dit pas og rødvinsglas
Det bliver flittigt brugt.

Bøgerne nydes -kunsten den ydes- og pryder hvert et hjem
Der er så meget -Birgit får grejet-
Hun starter kvart i fem (hun står meget tidligt op)

Forfatter og lærer - forsker med mere - der findes ingen grænse
I avisen der skrives -på TV man trives-
Hun griber hver en chance

For empati er Birgits melodi- det vides af enhver
Det ganske stort og lykken er gjort
hvis man har hende kær

Til slut vi står -og drikker en tår- og fejrer vor pro-ta-go-nist-
Må lykken dig smile med Amors pile
For kærligheden vinder til sidst

11 måneder, 4 dage siden
11 måneder, 4 dage siden

Hej SvenneOLotta,

du virker nu ikke som en novice! Men jeg tænker heller ikke at der findes mestre eller novicer i digtningens verden, omend der selvfølgelig findes foretrukne og det man ignorerer.

Jeg vil ikke gå i detaljen omkring kritik, da det er dit værk. Men jeg VIL sige at jeg allerede fra første stanza (italiensk for afsnit) er hægtet af - men det kan også skyldes at jeg skriver dette kl. 2 om natten.

Det der hægter mig af er at jeg elsker rim, virkelig elsker dem, og alle dine rammer plet. MEN: rim mister potens når der indgås kompromis med almindelig tale. Okay, lidt detalje: "Min kære far - så ensom var" - hvem ville tale sådan?

Jeg er bange for at lytterne til talen, og din fars kæreste, vil føle digtet som uoprigtigt, trods det er det - altså det er tydeligvis lavet med kærlighed, med den allerbedste intention i verden, essensen af oprigtighed. Men en ting er hvad man vil, noget andet er hvordan det opfattes.

Jeg forstår godt ønsket om at leverer en teknisk fremragende tale, for dét er dit værk. Det viser din dedikation, og at du har talent. Men jeg føler at digtet er rigidt, altså stift, trods masser af positive aspekter.

Måske læser jeg det forkert, manglende den musikalske rytme som jeg fornemmer at digtet er ment som.

"Ingen husker dine ord, men kun hvordan du fik dem til at føle" - Maya Angelou.

Hellere et digt helt uden rim, eller med reducering af rim, end et digt hvor man fornemmer fra start at sproget går på kompromis af hensyn til rim. Særligt når det har specifikke modtagere.

Jeg elsker jazz, og lytter ofte til det når jeg skriver. For at jamme må man droppe matematikken, og bare flyde afsted. "Vær vand min ven - vand kan flyde, eller det kan brage. Når du kommer vand i en kop, bliver det til koppen. Når du kommer te i en kande, bliver det til kanden. Vær vand min ven" - Bruce Lee.

Nedenunder er en video med spoken word-poesi (freestyle, altså intuitivt og konceptløst), med Saul Williams - "Ohm". Jeg deler det for at vise en der giver slip på al mening og intention, og bare jammer. Selvfølgelig skal du ikke sammenligne dig med ham - men måske er der inspiration at hente. I stedet for at skrive i den matrix du her har brugt, matematisk fornem og imponerende, det mener jeg virkelig, så evt. prøve at starte helt forfra, gerne brugende nogen af rimene, eller dem alle og udbygge tekstens stanzaer med mere "real talk", altså gøre teksten mere jordnær, talende til hjertet fremfor til intellektet. Håber at hvad jeg skriver giver mening.

Hjerteligt held og lykke - skriv endelig her i tråden hvis du er uenig eller har spørgsmål, forummet her er fyldt med gode sjæle der med glæde hjælper :-)

mvh Ansu

11 måneder, 4 dage siden
11 måneder, 4 dage siden

Hej Ansu

Tusind tak for din kritik. Du har givet mig noget at tænke over.
Elsker at du citerer Bruce Lee :)

Jeg har vitterligt ingen digt erfaring, men har lyttet en del til rap-musik hvor der i nogle tilfælde er en del finurlige rim.

Jeg vil ikke "forsvare" mig selv da det jo ikke er et angreb, men vil i hvert fald sige at jeg på ingen måde kan levere en freestyle som ham i videoen. -og slet ikke for en forsamling.
Jeg er meget enig i at teksten kan opleves som rigid og unaturlig, men lortet skal jo rime og helst give mening. Og det danske sprog er så fattigt og ofte må man (jeg) give afkald på naturlig tale til fordel for rimet.
Jeg tror jeg vil som du foreslår- prøve at gøre teksten mere ukonstrueret, måske droppe nogle af versne.
Alternertivt vil jeg holde en "almindelig" tale og droppe rimene fuldstændig.

Tak for din tid!

11 måneder, 4 dage siden
11 måneder, 4 dage siden

Drop dansk, skab dit eget sprog, ala "The Julekalender" :-)

"Gamle" mennesker / de ældre / smukke mennesker forstår sjældent Hip Hop (Hip = informeret/intelligent/medfølende. Hop = bevægelse/liv), men de forstår rytme. Hjerteligt held og lykke ven, kammerat og fremmede :-)

PS: Dokumentaren og freestyle-selvhjælpsvideoen "Freestyle - the art of Rhyme" er gratis online. Den varer ca. en time. Den er også på DVD, med mange, mange flere scener, der dog alle er på youtube. Skaberne af videoen er en non-profit-organisation, drevet af The Jiddu Krishnamurti Foundation. Blandt andet.

11 måneder, 4 dage siden
11 måneder, 4 dage siden

Ej, tak for det link. Har lige set lidt. Superfedt. Jeg kender flere af de medvirkende i forvejen. Det er meget imponerende. Glæder mig til at se resten.
Sjovt som rapmusikken og teksterne har udviklet sig siden RunDMC og KoolMoeDee stod og var pioneere på scenen i NY.

I morgen vil jeg med friske øjne og ny inspiration prøve igen. Det bliver sikkert noget møg -og jeg vender sikkert tilbage til mit originale digt. Men jeg giver det et skud.

Håber du får en dejlig dag!

11 måneder, 4 dage siden
11 måneder, 3 dage siden

Jeg vil lige tilføje at reglerne herinde er at vi kun må dele tekster på dansk. Hvilket jeg faktisk på en måde synes er en fin regel. Jeg ved ikke med debatter = jeg fik engang slettet min profil herinde, og mange breve, tekster og debat-tråde = et par års arbejde, ca. Jeg kommenterede engang en udelukkende engelsk tekst herinde, for at understrege en pointe da jeg efterfølgende selv lagde en engelsk tekst op som blev slettet (hvad jeg havde forventet). Jeg skrev fuckdigmoderator, og jeg tror aldrig vedkommende tilgav dét. Samme dag min profil blev slettet delte jeg et dagbogsindlæg hvor jeg kritiserede såvel moderatorene som brugerne, og samme dag delte græsk musik i debattråd (Killah P, RIP, fck Generation Identitær og Gyldent Daggry, og CIA og Mossad).

Jeg skrev dog også i dagbogen om at mit hjerte galoperede farligt, og jeg vælger at tro at det er dét der fik mig slettet = bekymring. Videoen med Saul Williams og budskabet (som jeg tolker det) om at tale med hjertet.. i dén dokumentar fortæller de om en god måde at finde en balance, nemlig i at gøre det hele I MOMENTET, FOR momentet, aldrig for produktet.

Min pointe er at det bedste jeg har skrevet har været med tanken "dette er det sidste jeg gør i dette liv"; altså som i poker, at gå all-in. Som MC Medusa siger i dokumentaren "Hvis du kommer til mig som kunstner og ikke selv tror på dit shit, hvorfor skulle jeg så?". Altså, jeg nedgør selv hvad jeg laver online, hader det ofte, men INTET ER SKREVET I STEN. Det bliver genialt, det du skriver. Jeg læser selv mine egne tekster ofte, må jeg indrømme, ikke for at finde fejl men for at finde noget guddommeligt = når jeg kan finde det i andre, næsten alle andre, så MÅ det da os være i mig! Og det er det. "The inner G, the G.O.D, the G without OD-ing". Og det er i dig. Måden vi taler til os selv på - ville vi tale sådan til vores bedste ven?? Til vores homeboi? Til kammeraten? Aldrig! Men... ydmyghed og nihilisme... for mig er svaret i Hip Hop = ikke i "fake it till you make it", men i "create it till you brake it, and then come back for more, or less" (det er ikke citater, bortset fra fake it (narcissisters motto)). Kintsugi er virkelig en fed kunstform, hvor det reparerede er selve kunsten - man smider en vase på jorden, limer den sammen igen med guld-lim, eller anden lim med farve, og det ser SÅ smukt ud = man SKAL selv gøre det, det er hele pointen at man ikke køber kintsugi men laver den selv, med et minde for altid, ligesom puslespil. Og at skrive digte, måske.

ANYWAYS, held og lykke! Det bliver genialt :-) Believe!

11 måneder, 3 dage siden
11 måneder, 3 dage siden

fck it, man lever kun 1 gang - beklager folkens hvis moderator sletter mig om 3, 2...

11 måneder, 3 dage siden
11 måneder, 2 dage siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

11 måneder, 2 dage siden
11 måneder, 1 dag siden

Hej Nicolas

Tusind tak for din kritik!

Selvom det ikke er en sang, men en tale der fremføres som digt sætter jeg stor pris på dine ord.
Jeg må indse at jeg nok ikke bliver freestyle-digter og må derfor nøjes med at være godt forberedt -selvom det som Ansu skriver, måske bliver opfattet som uoprigtigt eller et digt der taler mere til intellektet end til hjertet...so be it. Man skal kende sine begrænsninger ;)

Tak igen!

11 måneder, 1 dag siden
11 måneder siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

11 måneder siden

Besvar debattråd

Debatten Kritik til tale er startet 05/01-2023 23:40 af SvenneOLotta og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1Hjælp til et spørgsmål i Adventure ...
1 dag, 17 timer siden · Skriverkunstner
3Fortivlet: Ægteskab uden romantik -...
3 dage siden · Maria77
19Dagens DJ
6 dage siden · David H
5Overgreb er tortur - lovforslag
11 dage siden · HamDenKorte
8Poesi forlag søges
12 dage siden · heksemutter
21Dagens citat
14 dage siden · DagensDJ
3Dagens Dok
25 dage siden · HamDenKorte
5God digital bogside
26 dage siden · HamDenKorte
3Dansk eller Engelsk?
27 dage siden · cell
5Dagens Sketch (del en sketch/joke)
28 dage siden · HamDenKorte
8Hjælp og råd vedr. Økonomisk værgem...
1 måned, 1 dag siden · David H
162Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 måned, 2 dage siden · Ansu
2Voldtægts-kultur
1 måned, 2 dage siden · Ansu
3Forlags forretnings-model
1 måned, 5 dage siden · Ansu
521Kontraster
1 måned, 5 dage siden · Brehmer
4162Dagens ord
1 måned, 5 dage siden · Brehmer
5Jeg er ny og vil gerne rigtigt i ga...
1 måned, 7 dage siden · Skriverkunstner
3Din yndlings kirken salme sang
34Hvad inspirerer dig
6Word og teknik.
1 måned, 14 dage siden · MollyTrine
0Kreative hjemmesider
2 måneder siden · David H
3Egen hjemmeside⁸
2 måneder siden · David H
9Hvad sker der for, at ingen læser m...
2 måneder, 1 dag siden · Pia Hansen
1Skrivekonkurrence
2 måneder, 4 dage siden · grkemacar
4Vedrørende litteraturtidsskrifter
3 måneder, 15 dage siden · heksemutter
0Den kærlighed
3 måneder, 26 dage siden · MariaMolgaard
16Jeg bliver udgivet!
3 måneder, 27 dage siden · Bahlsen
38'Penge'
4 måneder, 1 dag siden · Denungeblødende...
4Til dem der skriver romaner...
4 måneder, 17 dage siden · MollyTrine
2Skrivekonkurrence
6 måneder siden · heksemutter
4Kronikkonkurrence
6 måneder siden · heksemutter
0Efterlæsning af betalæsere til min ...
6 måneder, 2 dage siden · grkemacar
4Venne/følge liste.
6 måneder, 12 dage siden · Ansu
1Spørgeskema; Hjælp mig lige med min...
6 måneder, 13 dage siden · Snowlion