Talentet

Opgavebeskrivelse

Skriv en kort fiktiv historie som omhandler en hovedperson der besidder et bestemt talent. Bestem selv hvor og hvornår talentet kommer til udtryk, og om teksten skal være humoristisk, dramatisk eller noget helt tredje. Som forfatter skal du ikke afsløre hvad talentet går ud på, lad det være op til læseren selv at fortolke. Du skal så vidt muligt prøve at benytte dig at teknikken "show, don't tell" - "sig det ikke, vis det".

Politik. Suk altså!
Jeg kan ligeså godt give op. Fjernsynet skal slukkes og det skal være nu – der er ikke noget værre end politikere i debat. De tror de er så kloge, men de mangler alle sammen en ting. Ingen af dem kan hvad jeg kan. Det eneste de kan er at holde paraderne oppe og fyre løs med deres vås og angreb. At de gider.
Jeg ved godt jeg ikke er mega klog, at jeg ikke har læst økonomi eller psykologi. Jeg er ikke engang klog på livet – det ved jeg godt, selvom de fleste af mine venner tror de holder nøglen til verden i deres dumme ord. Men ord ødelægger. Det er min erfaring. Efter min mening ville hele verden være meget bedre hvis alle gjorde som jeg – hvis de bare havde halvdelen af mit talent. Ja, nu er det jo ikke det helt store – det ved jeg godt. Andre spiller på violin, synger, danser eller er bragende morsomme, og de føler alle hver især at de kan redde verden med hvad de gør – det samme føler jeg. Men mit talent er nyttigt også selvom man ikke kan stille op i en konkurrence med det, til gengæld er det nyttigt i hverdagen, hvor jeg ikke altid tror man kan synge sig ud af ting?
Mit talent gør mig til en god ven. Nok er det hårdt altid at skulle være den de andre kommer til, men jeg bliver altid stolt og glad over at de kan mærke, at det her, det kan jeg altså! Især stakkels Line og hendes kæreste. De har problemer og jeg føler for den stakkels pige, men de andre de dømmer hende. Håner hende. Taler ned til hende. De er ligesom politikerne i fjernsynet – klar med et angreb og en rap kommentar, som intet svar giver! Det gør mig så rasende. Kan de ikke se at det eneste Line beder om er en der vil høre på hende? Ikke en der dømmer hende.
De griner af mig, gør de andre, synes jeg er sær. Men mine lærere kan lide mig, netop på grund af mit talent.
”Du er en fryd at undervise Nina – du har en særlig gave, man føler du høre alt og suger ordene til dig. Du er en lytter Nina! Bliv ved med det, dem er der for få af!”

Skriv kommentar

Besvarelsen Lytteren er publiceret 13/03-2010 20:18 af Astrid Harboe (bette o) under skriveøvelsen Talentet.
Version 1 - 13/03-2010 20:18
Besvarelsen er på 396 ord og lix-tallet er 20.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

10 år siden
#1 Brøin Menads (vilværeforfatter)
Rigtig fin historie:)
Jeg kan godt lide, at du igennem hele historien for fortalt, at hun selv kan lide sit talent, at det er bedre end andres osv.
Du har forklaret det godt, og alligevel ender du med, at lærerne siger hun er en god lytter. Det synes jeg er lidt synd( men bare min mening)

- Pernille;)

4 Stjerner:)
10 år siden
10 år siden
#2 Lejsy Storm
Hej bette o

Du har en rigtig flot og gennembearbejdet tekst. Nu hedder overskriften jo Lytteren, så det var ikke så svært at gætte, hvad hendes talent er.

Alligevel er jeg vældig betaget af dine formuleringer og tanker, der går gennem hele teksten.

Mvh.
Lejsy Storm
10 år siden
10 år siden
#3 Carsten Breuning (carstenb)
Hej Bette o

Jeg er enig i at det er synd at du til sidst fortæller talentet. Vi havde nok gættede det. Måske kunne du have fortlat det ved at fortælle de modsatte, noget i retningen af "Mine lærer siger jeg suger alt til mig og at sige for meget" Jeg ved det ikke, men du kunne jo prøve at arbejde med det.
10 år siden
10 år siden
#4 peterpedal
Du skriver godt, men jeg synes det er synd at du sætter teksten op som en gætteleg. En slags: "Nu fortæller jeg en masse om mit talent, og så skal I gætte det."

Fx

Men mit talent er nyttigt

Samtidig med at du så selv siger det til sidst.

Du er en lytter Nina!

Øvelsen går netop ud på at skrive en tekst, som bruger "Show it - don't tell it", altså som netop kun viser det i tanker og handlinger. Jeg synes du misforstår opgaven, når du netop lader Nina sidde og snakke om sit talent direkte. Faktisk kan vi ikke få det at vide mere direkte.

Show it - don't tell it er jo tværtimod en elegant måde at snige en følelse eller tanke ind i læseren, uden at man skal få fokus på det. Show it - don't tell it, skal være ligesom filmmusik. Man opdager slet ikke at der er fagotter i en sørgelig scene i en af Nils Malmros' danske spillefilm, musikken trænger bare ind, og gør én ked af det, uden at man egentlig lagde mærke til hvorfor. Men hovedsagen er, at det virker! Og at man ikke er i tvivl om at det er en trist scene.



Lidt konstruktiv feedback: Du kunne have vist en historie hvor Nina først lytter og er interesseret i klassen, derefter lytter fx til nogle klassekammerater i frikvarteret, og måske til sidst lytter til Line og hendes kæreste om aftenen. Ved at du havde vist måske tre situationer hvor Nina hele tiden lytter, på samme dag, ville du jo have vist hendes talent, UDEN at sige et eneste ord om det. Så ville man som læser overhovedet ikke have været i tvivl om Ninas talent.

Mvh Peter
10 år siden