1Manden i træet II
Det var tidligt morgen og det var weekend. Solen skinnede ind gen... [...]
Noveller
13 år siden
2Den sidste side
Kære dagbog. · Dette er nok min sidste hilsen til dig. Derfor vil j... [...]
Noveller
20 år siden
2Underskriften
Skrivebordet er helt fyldt med papirer, og selvfølgelig ligger je... [...]
Kortprosa
20 år siden
1Undskyldningen
Jeg stod med ryggen til lagerrummet. Højt oppe, lige midt i det s... [...]
Noveller
20 år siden
6Mørkelægning
Det gule lys prøvede ihærdigt at bore sig ned gennem den tætte tå... [...]
Noveller
21 år siden
0Hvordan skal jeg forstå?
Hvordan skal jeg forstå, · at du bare gik? · Hvordan ku' du gå, · uden ... [...]
Rim og vers
21 år siden
1Min krussedulle
En lille streg, · et tankefænomen. · Løs i sin leg. · Kurvet, så fin og... [...]
Rim og vers
21 år siden
1Regn
Kølig brise, · stille susen. · Drager lettelsens suk, · på mine tyngede... [...]
Digte
21 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Bjørn Jensen (f. 1965)
Langt ude ved verdens ende i en lille men dyb skov, boede en mand med sin gamle hund.
   Manden var gammel og ligesom hunden gråskægget med falmet hår. Det lille hus havde han bygget til sig selv og her ville han leve med sin hund indtil hans tid ville komme.
   Huset lå fjernt fra alting og verden. Men alligevel kom en dag en ung mand forbi. Den gamle mand så sig selv i den unge mand.
   Den unge mand sagde:
   "Hør, gamle, jeg er faret vild og ved ikke hvilken vej jeg skal gå. Kan du hjælpe mig?"
   Den gamle nikkede og sagde:
   "Ja, min unge ven.. men først må jeg fortælle dig en historie."
   Først var den unge mand ikke meget for at høre hvad den gamle havde at sige, men på forunderlige vis, blev han pludselig båret på en sky hvor han så verden som verden var, og sammen med den gamle mands stemme, oplevede han kærlighed og had, krig og fred, grønne marker, dyr, og mennesker som han aldrig havde mødt i sit liv. Da den gamle mand var færdig med sin historie var der gået 3 dage. Den unge mand følte sig helt ør i hovedet af alt det han havde hørt.
   Han sagde:
   "Nu har jeg hørt din historie gamle mand, vil du nu hjælpe mig?"
   Den gamle mand nikkede og sagde:
   "Snart er min tid omme og andre vil overtage min hytte - denne hytte er bygget af mit hjerte og for at jeg kan hjælpe dig skal du derfor gøre som jeg, når du bliver gammel."
   Den gamle mand gik ind i huset for snart at vende tilbage med noget i hånden. I hånden havde han et lille guldæg. Funklende og fyldt med de flotteste diamanter og ædelstene, der hver for sig blændede den unge mands øjne.
   Den gamle mand sagde:
   "Tag dette guldæg og bær det ved dit hjerte, det vil hjælpe dig til at finde vejen igen."
   Herefter rakte han den unge mand guldægget.
   Den unge mand sagde:
   "Tak, gamle.. men hvordan skal jeg bruge det til at finde vejen?"
   Den gamle mand svarede:
   "Du skal blot stille ægget dit spørgsmål og lytte til din indre stemme, det din stemme svarer skal du gøre."
   Den gamle mands øjne var med et blevet matte og tørre.
   Den unge mand så nu pludselig hvor gammel manden var og besluttede sig til at hjælpe den gamle med at hugge brænde til pejsen.

Sådan gik det i en uge og den gamle mand døde sammen med sin hund. Den unge mand besluttede sig for at drage videre ud i verden, men først begravede han den gamle mand og hunden under et højt og flot birketræ, som var et af de træer som først så solen stå op hver morgen. Snart blev den unge mand ældre og havde oplevet livet. Mange gange måtte han tage ægget og spørge det til råds om hvad han skulle gøre, indtil han en dag fandt ud af at det ikke var æggets skyld at han havde klaret sig igennem livet, men derimod fordi han havde lært at lytte til sit hjerte, hvergang han skulle tage en vigtig beslutning. Men den dag det gik op for ham, havde han allerede fået bygget et lille hus i skoven og havde også fået besøg af en ung mand som var faret vild.
   Han syntes at historien var så god at han fortalte den unge mand om sit liv og gav ham guldægget. Så hvis du en dag farer vild skal du lede efter en gammel mand i et hus. Måske har han guldægget, hvis du ikke allerede har det selv.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/07-2003 13:32 af Bjørn Jensen (spicey) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 607 ord og lix-tallet er 21.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.