0Fantomio
Var det nysgerrighed? Var det medmenneskelighed? Det var nogle af... [...]
Noveller · omsorg, sjov, sammenhold
9 måneder, 17 dage siden
3Bedemanden
Nu skal I høre godt efter! Jeg var taget ned til Statoil for at t... [...]
Noveller
11 måneder, 9 dage siden
1Krøbbel-Prebbe
Preben var på mange måder en ualmindelig kat, men med almindelig ... [...]
Noveller
11 måneder, 9 dage siden
3Farmor, en trappe, en plan
Nogle weekender i min barndom cyklede jeg ud til min farmor. Der ... [...]
Noveller
2 år siden
2Brændt Due i Motorhjelm
Jeg skylder jer at fortælle, vi var på vej til badmintonstævne i ... [...]
Noveller
2 år siden
2To katte
Sådan her begynder helvede. Schiiiiiiw. Hun vil have mig til at · m... [...]
Noveller for børn/unge · nuet, samvittighed, følelser
3 år siden
2Det er utroligt med ham Max M
Jeg går ud i køkkenet for at hælde vand i elkedlen. Tænde den. Vi... [...]
Noveller · samtale, krise, samliv
3 år siden
2Hesteballon
Jeg stod på bussen, som andre passagerer stiger på en bus, et skr... [...]
Noveller · had, psykisk smerte, psykose
3 år siden
4Gåsen
Jeg får en tanke, at jeg flyver med en gås op på psyk. Lige nu, i... [...]
Kortprosa
7 år siden
3Efter
Agnete sad i noget så afslappet som en hængekøje i deres have, og... [...]
Noveller
7 år siden

Puls: 2,8

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Allan Andersen (f. 1980)
Da Carlos Shamans mor døde, 67 år gammel, af kræft i lungerne, holdte Carlos en tale for de efterladte. Sig selv inklusiv. Den lød således:
   "Mine tegninger er alt for mange, men for mig repræsenterer de dødsangsten. Når jeg lader mine tegninger bestå for alt, for altid, for alle tider, i en evig gestus, så understreger det min angst for at dø. Den er altid til stede. Angsten er altid til stede. Også min mors dødsfald er skrevet ind i mine tegninger. For hvis der er noget mine tegninger handler om, så er det døden. Og tegningerne er ved at falme bort. De udvisker sig selv i et sidste suk, mine damer og herrer. Mange har set døden i øjnene ved at kigge på dem. Oplevet døden og dernæst forsvundet bort i et smil. Døden læger alle sår. Men jeg har personligt aldrig fået den velsignelse. For mig har tegningerne kun været et tegn på en verden, der har døden som stopskilt. Sidste rejse er den første. Den vi påbegynder ved fødslen. Tag min mor som eksempel. Hun blev født i en vugge. Hun ligger død i en kiste. Men vuggen og kisten er bygget ud fra den samme teknik. De samme arkitektoniske virkemidler er brugt. Lad os sænke min mor ned i dybet. Ned i den mørke plet."
   Carlos Shaman døde ikke som sin mor. Han forsvandt. Falmede bort til intet, sammen med sine tegninger. Man kan ikke finde overleverede spor fra de penselstrøg, han har sat, fra en forsvunden epoke. Den tegnede verden består i sproget, og kun i sproget, ikke i virkeligheden. Og kun sproget fortsætter med at leve. En ny sproglig konstruktion. Tegningerne var ikke holdbare, som først antaget, det var ikke tegningerne, der overlevede, men det er det sprog, der tegner dem. Det sprog der tegner en verden, det sprog overlever. Historien kan derfor stadig fortsætte.
   På en af Carlos Shamans tegninger kunne man se den værste dag i hans liv nogensinde. Når folk så den tegning, blev de nedtrykte, melankolske og ude af stand til at agere i verden. En verdenslammelse faldt ned over dem. Ingen forstod sig på Carlos Shaman, en mand med en fantastisk evne, men man forstod, hvilken forfærdelig dag det var, den værste dag i Carlos Shamans liv, hvor han slog en kolbøtte og landede på ryggen, mørbanket og uden identitet. Som en rystet cola uden mærkat, uden varemærke, uden varenavn, der bliver smidt ned af en trappe. Lyden af slået plastik. Man havde ikke ondt af ham. Man følte ikke skyld. Men man forstod sig på dagen og følte melankolien æde én op.
   Man forstod sig på det identitetstab, det måtte være, at starte forfra, ny person, ny omgangskreds, nye tegninger, nye navne, men stadig en evig gentagelse over det samme fundament. På en af Carlos Shamans tegninger kunne man se den værste dag i hans liv nogensinde. Og disse tegningerne var overalt. Over alt. En splittet identitet. Der var flere tegninger over det samme tema. Identitetskrisen. Hvem er jeg? Hvem er jeg? Jeg? Mig? Kald mig hvad du vil. Mig!
   Den værste dag i Carlos Shamans liv. Da han tabte den fantastiske fortælling og blev overrendt af form. "Hvilken form for person er du, Carlos? Er du i form? Har du nogensinde smagt formkage? Form. Form. Form!" Den værste dag i Carlos Shamans liv. Da han tabte drømmen. Drømmen om den store fortælling. Levende. Virkelig. Utrolig.
   Den bedste dag i Carlos Shamans liv. Han ville have fortællingen tilbage. Han ville ånde på ny. Den store fortælling var noget for ham, en virkning, en oplevelse, en holdbar situation, noget at forholde sig til, noget der levede for evigt. Den bedste dag i Carlos Shamans liv. Han ville føle noget bagved kvalmen, vokse med fortællingen, gøre småt stort, ånde med sproget, den å, der bare flyder og flyder mellem Lamu og Zanzibar (nej, det er jo ikke nogen å, men forstå genialiteten ved et sådant ordspil). Men ikke med et formsprog.
   Ikke det. Formen skulle neddæmpes, formen skulle dø, dø, dø, dø!
   Han ville genskabe det fortællende sprog. Kun en måde at gøre det på, og det var at starte på ny. Begynde forfra. Slette. Lak. Delete. Ild. Træde udenfor gentagelsen.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 29/07-2005 01:27 af Allan Andersen (tegnenverden) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 701 ord og lix-tallet er 26.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.