Ravnen


17 år siden 11 kommentarer Kortprosa parforhold overtro traume

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden
8Tv-serier skal ses en gang om ugen
Film skal ses i biografen. · Det var Ole Michelsens faste afslutnin... [...]
Klummen · meninger, tv-serier, medier
5 år siden

Puls: 5,9

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mogens Sørensen (f. 1957)
Fyrtårnet var tændt nu, med regelmæssige mellemrum kunne man se lyskeglen komme stille og roligt glidende som et forvarsel om, at det nu ville blinke og sende sit lys ind i deres mørke sommerhusstue. I få sekunder gjorde den deres stearinlys overflødigt, indtil lyskeglen fortsatte sin gang ud over havet, hvor den tjente sit egentlige formål.
   "Er du ikke glad for, at vi tog herud?" sagde hun med et glad smil.
   Han kiggede op et kort øjeblik fra sit skriveri, som han i sommerhuset altid gjorde med hans gamle kuglepen.
   "Jo," sagde han tøvende.
   "Det er så hyggeligt her, især med levende lys, men hvad er det du skriver nu?"
   "Det er såmænd bare svar på en indbydelse jeg fik inden vi tog af sted. Den skal besvares inden vi kommer hjem."
   "Hvad er det til?"
   "Ti års jubilæum for min folkeskoleklasse."
   "Det lyder da sjovt. Der er to år endnu, til jeg skal det."
   "Jo."
   "Du lyder ikke begejstret."
   "Det bliver da sikkert meget sjovt."
   Hun gik over ved siden af ham og omfavnede ham.
   "Du er vel ikke stadig forelsket i din skolekæreste," sagde hun drillende.
   "Nej da," svarede han og lo.
   Han lagde armen om hende og kyssede hende. De kunne begge sidde i timevis og følge bevægelsen i fyrets lyskegle mens de holdt om hinanden.
   "Se, der er en ravn," udbrød hun begejstret.
   Han kiggede i den retning hun pegede og konstaterede, at hun havde ret. Det var en ravn, der kom flyvende.
   Ravnen flyver om aftenen, lød en gammel sang som han havde hørt engang. For hundrede år siden troede man, at det varslede ondt at se en ravn, for det kunne være en af Odins ravne. Den satte sig på en pæl tæt ved deres sommerhus. Nu tog hun kuglepennen som han havde lagt fra sig og begyndte at tegne en ravn. Stearinlyset blafrede i hendes åndedræt.
   Han troede da ikke, at ravnen varslede ondt som hans forfædre troede. Eller gjorde han?
   Han kunne ikke slippe tanken om ham, der absolut ikke ville komme til jubilæumsfesten. Han lå derude et sted, hvor fyret sendte sine lyskegler. Han var aldrig blevet fundet.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 01/11-2006 23:51 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 371 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.