Manden og månen


15 år siden 9 kommentarer Kortprosa

2En nat i Bangkok
Skidtet, historien, templerne, massagesalonerne, floden og bådene... [...]
Blandede tekster · natteliv, skak, kærlighed
2 måneder, 27 dage siden
1Til min elskede
Jeg er lige her · Og du er lige der · Gid det var alt nok · For os, hve... [...]
Digte · livet, reflektion, kærester
5 år siden
1Nu, med mere
Det begyndte som et hoved i begyndelsen · Med abrikostræet · Mulighed... [...]
Digte · eksistentielt, begyndelse, livets gang
5 år siden
3Ethvert ønske, afvist
Ved fontænen · Hvor alle kan skrive om alt · På kanten, en gammel rom... [...]
Digte · tidens gang, erkendelse, eksistens
5 år siden

Puls: 7,4

Publiceret: 1
Afgivet: 5
Modtaget: 2
Juma Kruse (f. 1972)
En mand gik sørgmodigt ned igennem den mørke by. Gik bevidst uden om alle de fyldte vandpytter, der var dannet af en tidlig aftenregn i vejens huller.
   Han stoppede, løftede hovedet og så op på den stjerneoplyste nattehimmel. Denne nat kunne han tydeligt se mælkevejen og fuldmånen. En lille tåre bevægede sig ned af kinden, som spildte mælkevejen en dråbe på ham. Om det var fuldmånens glinsende hvidgule cirkel, eller hans eget tungsind, der pressede tårerne frem, vidste han ikke.
   En skikkelse af en person kom imod ham ud fra mørket. Han kunne kun se silhuetten. Men denne fremmede stoppede brat op, som havde noget distraheret ham. Manden gik beslutsomt mod den fremmede - han ville bede ham forsvinde. Hvis den fremmede så op, ville han også få månen og den ville manden have for sig selv.
   Den fremmede blev stående et kort øjeblik, så gik han bort igen. Nu så manden, at den fremmede løftede hovedet op mod stjernehimlen. Han havde også selv lyst til at kigge op, men holdt sig tilbage. Hans hjerte smertede, for han følte at månen blev stjålet fra ham. Han fortsatte mod den fremmede, men da han var så tæt på, at han kunne sige noget til ham, tav han alligevel. Han ville ikke bryde stilheden og skyndte sig i stedet forbi.
   Da han kom hjem satte han sig på en stol og græd. Han havde mistet månen.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 09/11-2008 19:23 af Juma Kruse (Juma) og er kategoriseret under Kortprosa.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.