Frihedskampen - Er den terroriseret?


15 år siden 3 kommentarer Essays

3Et
Livet efterlader mig alene. · Syndfloden skylder over mig. · Hvilket ... [...]
Digte
10 år siden
3Googlede efter kærligheden?
"Googlede" efter kærligheden? · Jeg ledte efter kærligheden i den l... [...]
Blandede tekster
10 år siden
4Hjertet slår dig ihjel!
Sidder og undrer mig over livet. · Hjertet sidder fast. I kroppen. · ... [...]
Digte
10 år siden
3Frihedskampen - Er den terroriseret?
Der var et tidspunkt, hvor undertrykte stakler greb til våben for... [...]
Essays
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Haran Kampandevan Andersen (f. 1979)
Der var et tidspunkt, hvor undertrykte stakler greb til våben for at opnå frihed.
Frihedskæmpere, kaldte vi dem dengang.
Mange af dem vil nok kaldes som noget andet, her efter 11. september 2001.
Vi sætter alle over en kam og giver dem et mærkat. Terrorist.
Hvad er der sket med frihedskampen frihedskæmperne?
Hvor og hvorfor er de forsvundet efter 11. September?

Frihedskampen er der. Der findes tyranniske stater som undertrykker etniske folkeslag, men fordi de går hånd i hånd med stormagterne hører vi knap frihedens skrigende stemmebånd.

Kurdistan, Tjetjenien, Tibet, Sri Lanka, og lande i Syd og Mellemamerika.
De skal vel nyde den samme frihed som Kosovo, Israel og Øst Timor.
Ånde frihedens luft, og synge med på demokratisk vis. Frihedens sang.

Kurdere, tjetjenere, tibetaner, tamiler og indianer.
De skal have den samme frihed som dig og mig.
At mindes de danske soldater er ret symbolsk.
De tog til Afghanistan for at kæmpe for demokrati og frihed.
Også de er en slags frihedskæmpere.

Der kan diskuteres om det var berettiget. Det er et politisk spørgsmål.
Det vigtigste er at vores danske soldater tog afsted, fordi de troede på frihed og demokrati og kæmpede for det.

Lad os mindes de danske soldater og ikke glemme, at der findes endnu flere tusinde, som også kæmper for samme værdier rundt om i verden.

Frihed og demokrati.

Lad os få ordet frihedskæmper og frihedskamp tilbage i vestens/verdens ordbog. Slå op på den og se hvad der står.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 07/12-2008 19:07 af Haran Kampandevan Andersen (KAMPANDEVAN2005) og er kategoriseret under Essays.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.