Tiggerpigen


15 år siden 14 kommentarer Kortprosa samfund mennesker socialrealisme

5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden

Puls: 12,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 1
Mogens Sørensen (f. 1957)
Hun sidder i skrædderstilling i gågadens ene side, er ikke engang over seksten, næppe mere end femten. Der er mange tiggere på gaderne nu, men hun falder i øjnene på grund af sin ikke særligt fremskredne alder.
   Hendes tøj er ikke laset og beskidt, men det er billigt og halvgammelt som et oprør mod det moderigtige dyre mærketøj i vinduet bagved hende. Det lange lyse hår er bundet sammen i en hestehale, og hun sidder med et fjernt blik med tankerne langt væk fra de mennesker, der suser forbi uden at ænse hende og det skilt, hun har foran sig med teksten "Hjælp mig, jeg er sulten." Da der er en, der rækker hende en mønt i farten, siger hun "thank you," så hun er ikke dansker, heller ikke nødvendigvis engelsktalende, måske ved hun bare, at denne engelske frase forstår de fleste.
   Ansigtet lyser af forladthed, det er næppe mad alene, som hun er sulten efter. Den anden sult ikke stilles ved nok så mange penge.
   Hvis det virkelig er mange penge hun får. En samfundsforsker, der arbejdede med fænomenet fattigdom, forsøgte i forbindelse med sit projekt at sætte sig ud en enkelt dag på gaden iklædt slidt tøj og tigge. Han scorede fyrre kroner.
   Hvem får så de penge, som hun scorer? Er det mon voksne, der tvinger hende til at sidde der for at lokke medfølelsen frem og derved pengene fra folk? Det er ikke umuligt, men heller ikke sikkert.
   Da der er en, der ikke bare stikker en mønt i farten, men ser på hende, mens han giver mønten, og stryger hende på kinden, skinner ansigtet for en tid af en overjordisk glæde. Hvem pengene end går til, så har hun fået stillet den anden sult for en tid.
Forfatterbemærkninger
Denne tekst indgår i min samling af hjemstavnstekter, Københavner Shots,https://www.saxo.c...ack_9788740900699

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 12/05-2009 14:47 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 292 ord og lix-tallet er 35.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.