Undtagelsestilstand



22Heksemordet
Ansigtet med de sorte øjne, den krumme næse og den spidse hage fa... [...]
Noveller · krimi
13 år siden
4Kommunikation
Som væddeløbshunde, der har været holdt tilbage i alt for trange ... [...]
Noveller
13 år siden
22Arven
Sneen ligger som et blødt, hvidt tæppe på grene, buske og græsstr... [...]
Noveller
14 år siden
9Ruinen i Toscana
Stående på den ujævne gårdsplads misser hun mod det skarpe sollys... [...]
Noveller
14 år siden
5Familieforøgelse
Nerverne er flossede, øjnene rødsprængte og tolerancetærsklen hel... [...]
Essays
14 år siden
9Undtagelsestilstand
Stuen ligner langt fra sig selv. Det kan man vel heller ikke forv... [...]
Smilebåndet
14 år siden
14Sæsonvarer
Forårsstemning · Glad fuglesang, der vækker mig · Lavtstående sol, de... [...]
Digte
15 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Gitte Morsund (f. 1976)
Stuen ligner langt fra sig selv. Det kan man vel heller ikke forvente, efter at rummet har dannet rammen om mit liv de seneste tre døgn. Dyner og puder i sofaen, vækkeur på sofabordet og flere sæt tøj på stolen i hjørnet, så der lidt at skifte imellem.
En lyd afbryder tankerækken.
Nogle lange sekunder senere tillader jeg atter mig selv at trække vejret. Det var alligevel ikke nu.
Jeg vender atter opmærksomheden mod materialet, der skulle forestille at klæde mig på til at håndtere situationen. Det med at opholde sig i samme rum stod på en af de første sider.
Til min store overraskelse er sofaen faktisk meget behagelig at sove på. Når det altså lykkedes mig at falde i søvn.
Omkring søvn hævdes det i materialet, at der må forventes op til 20 timers søvn - i døgnet!
Det er der vist ingen, der har fortalt den lille uldtot henne i hjørnet. Han sover cirka tre timer, skal så ud i omkring en time og forventer derefter mindst en times leg eller anden aktivering der indebærer, at han er i min umiddelbare nærhed. Også om natten.
Det gik kun de første to nætter, derefter satte min egen selvopholdelsesdrift ind. Omsorgsgenet, der var heftigt stimuleret af hvalpens uimodståelige nuser-lighed, iværksatte omgående en hovedkulds tilbagetrækning. Og forsøgte sig sidenhen med små skin-angreb fra tid til anden, når det lille ny familiemedlem lød særligt ynkelig.
Jeg fnyser, da jeg læser afsnittet under overskriften Renlighed. "Det er egentlig meget enkelt", står der. "Det der kommer ind, skal også ud". Ja tænk engang. Der opremses så nogle "simple regler" for, hvornår hvalpen skal ud:

- når han har sovet (med tre timers søvnintervaller giver dette mindst fire gange i døgnet)
- når han har spist (tre måltider dagligt)
- når han har drukket (han er stadig mindre end en god læderfodbold men sluger desuagtet mere vand på et døgn end sandet i Sahara ville kunne opsuge i samme tidsrum)
- når han har leget eller været aktiv i mere end nogle få minutter (og han kan lege i timevis, blot for at se skuffet ud, når jeg ikke kan finde på nye spændende lege).
- når der kommer gæster (heldigvis udelukket så længe stuen ser ud som den gør)
- og cirka 1 gang i timen i dagtimerne (hvilke dagtimer? Døgnet flyder sammen for mig)

Nu rejser han sig derovre. Endnu en tretimers lur er overstået.
Jeg springer op fra sofaen, griber i skyndingen en jakke fra stolen og stikker fødderne ned i skoene, der står klar ved døren. Efter det første "uheld" mens jeg var i færd med at binde snørebånd, fandt jeg et par uden. Jeg så pludselig nogle kvaliteter i denne type sko, jeg ikke tidligere havde lagt mærke til.
Og så går turen ud i det fri. Endnu en gang.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 25/10-2009 17:27 af Gitte Morsund og er kategoriseret under Smilebåndet.
Teksten er på 471 ord og lix-tallet er 33.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.