1Blikmanden
Jeg ønsker mig et hjerte. Det var hvad blikmanden fortale Dorothy... [...]
Blandede tekster
10 år siden
2Buler
Why! Måske et bevis på at jeg har set for mange amerikanske film,... [...]
Blandede tekster
10 år siden
1Et træ falder
Jeg er mig. · Jeg er mig, og det er et jeg som jeg har brugt lang t... [...]
Blandede tekster
10 år siden
1Er Det Din Eller Min Skyld?
Er det din skyld eller min? Ja, for helt ærligt vil jeg gerne hav... [...]
Blandede tekster
10 år siden
6Akademikeren
Jeg er akademiker. Og fordi jeg er akademiker, så må jeg lære at ... [...]
Blandede tekster
11 år siden
1Nok
Jeg kan aldrig få nok af dig. Sådan er det bare og sådan bliver d... [...]
Blandede tekster
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Astrid Harboe (f. 1992)
Tågen flød henover græsset, tyk og fed. Foran den strakte sig grønne græsstrå og bag den et tykt duvende tæppe af hvide bølger, der glinsede i lyset fra månens runde skive. Det var en kold klar aften, hvor de fleste sad godt og trygt i deres huse foran en varm ild. Der var ingen der så den ensomme skikkelse der flød gennem den kolde nat.
   Alene gik hun, det var hendes byrde, hendes straf, hendes åg. Uden en eneste lyd gled hun gennem nattens mørke og tågens hvide bølger, som hun kun var taknemmelig for. Det er nemlig ikke alle der altid vil ses, og de som går om natten vil sjældent. For enden af vejen stoppede hun. Hun havde nået sit mål: en stor jernlåge. Langsomt gled hun indenfor lågens trygge rammer og fortsatte sin vandring. Rundt om hende var der sten, sten og atter sten, så langt øjet rakte i månens dunkle belysning. Hver sten var noget særligt, dekoreret med en speciel ting. Det sidste budskab til omverdenen.
   Hver stens udsmykning sagde noget om ejeren og de pårørende. Den var en måde at vise sig på, vise sin sorg for den som lå under stenen.
   Jens Pedersen: far og ægtemand.
   Så var der endnu en enke er i verden, tænkte hun ligegyldigt.
   Nora Sørensen: byrådsmedlem.
   Der var nok en der havde brug for anerkendelse eller også var det det eneste positive hendes pårørende kunne sætte på gravstenen. Gravsten. En sidste hilsen. En sidste trøst. Alle forskellige, men en ting havde de alle tilfældes. En ting stod på dem alle:
   Savnet.
   Eller endda:
   Elsket og savnet
   For det var de alle - alle de døde havde nogen der engang havde elsket dem og som savnede dem.
   Hun stoppede. Hun var nået igennem hele kirkegården, var gået forbi alle gravsten, nu stod hun ved den sidste, den usleste af dem alle. Grå mat sten, med en kort indgravering:
   Mine
   Navnet. Ikke engang hele navnet. Det var det eneste der prydede stenen. Ingen blomster lå ved dens fod, ingen dødsdato stod skrevet på den. Ingenting.
   En svag skælven gik igennem hende. Døden var ikke noget vidunder for nogen, men den blev ikke bedre af at den eneste der vat tilbage til at begræde ens skæbne var en selv. Den eneste der savnede Mine var Mine selv.
   Så der stod hun. Mines spøgelse og begræd sin egen ensomme skæbne - hun fik ingen fred i døden.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 08/01-2010 11:53 af Astrid Harboe (bette o) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 404 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.