1Blindfold
Du kommer til mig bag fra · kan mærke · dine stærke · hænder · der kræve... [...]
Digte
12 år siden
1Stemmer
Minder om skyld indsmurt i øredøvende raseri · omslutter mig · falde... [...]
Digte
12 år siden
1Rendezvous
Han tilbagelænet · i baren · jeg på tæer · trippende · Udenfor er solen v... [...]
Digte
12 år siden
6For enden af en gang
For enden af en vej, er der et hus. Huset er omgivet af en tilgro... [...]
Kortprosa
12 år siden
9Facebook-venner
Og man tænker at forelskelsen rammer aldrig mig. · Den ene dag tage... [...]
Blandede tekster
12 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Betina Birkegård Nielsen (f. 1978)
For enden af en vej, er der et hus. Huset er omgivet af en tilgroet have, hvor legetøj ligger spredt i det høje græs. Der er ikke længere nogen, der bruger legetøjet.
   Inde i huset er der en lang gang.
   For enden af gangen, er der et rum. Mellem gangen og rummet er der en afskallet, falmet rød dør.
   Døren er låst.
   Men vi kan godt se ind. Gennem nøglehullet.
   I rummet bor en pige. Hun er en prinsesse.
   Hun er ikke særligt stor, og hun er bange for edderkopper.
   Og sin mor.
   Hendes mor kan godt lide at drille hende med edderkopperne. Hvis moren finder en rigtigt stor en, kan hun godt finde på at komme den ned i hendes underbukser eller ned under blusen... Bare for sjov, siger hun.
   Prinsessen synes ikke, det er særligt sjovt.
   Moren kan også godt finde på at gøre andre ting. Men det må prinsessen ikke snakke om.
   Men vi ved det godt. Hvad moren gør...
   I hvert fald ved vi, at der foregår noget.
   Rummet bag den røde dør var engang prinsesselyserødt, men nu er tapeten på væggene pillet af i lange ujævne baner.
   Engang var værelset fyldt med legetøj. Nu ligger der kun en enkelt laset, dukke med lyst, uglet hår. I rummet er der også en tremmeseng. Pigen er ved at være for stor til den.
   Dukken ligger i sengen på den lagenløse madras, under en tisplettet dyne.
   Prinsessen passer godt på den; det er den eneste, hun har. Det er det eneste, hun har.
   Engang så du moren slæbe af sted med prinsessen hen ad fortovet. Pigens ansigt var helt ophovnet og snottet blandede sig med savl fra hendes stortudende mund.
   Moren hvæsede ord til pigen gennem hendes forvrængede, sammenbidte mund. Den arm som moren ikke trak i var bundet op i en slynge.
   Med rynket pande så du til, mens du tænkte på, hvorvidt man burde tilkalde de sociale myndigheder.
   Men man skal jo heller ikke blande sig, og måske var armen et uheld... Og børn har det også med at vræle over ingenting...
   Sådan tænkte du dengang.
   For enden af en gang var der et rum. Der boede engang en prinsesse.
   Hun var den mest ensomme pige, der nogensinde har levet.
   Hun bor der ikke mere...

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 30/09-2011 12:19 af Betina Birkegård Nielsen (Betina B. Nielsen) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 379 ord og lix-tallet er 19.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.