6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 26 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
9 måneder, 6 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
10 måneder, 1 dag siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 19 dage siden
4Stoppe op
Hvis man skal undgå demens, så er det vigtigt ikke at lide høreta... [...]
Essays · drøm, alderdom, skæbne
1 år siden
3Huset
Husets skraldespande indeholder · boks-vine ikke sorteret i rette s... [...]
Digte · livets smerte, moderne samfund, magi
1 år, 1 måned siden
3Visdom
Alderen tager til · kroppen på retur · fri for jagt og accept · højlydt... [...]
Digte · selvværd, eksistens, identitet
1 år, 1 måned siden
2Grådlabil
En Far tog kærligt sin dreng ind til sig... · En Mor kysser sit bar... [...]
Digte · livsrefleksion, eksistentialisme, sårbarhed
1 år, 4 måneder siden
2Noget om gnist
Hvad holder en til bålet · når modet svinder · Hvad holder en til ild... [...]
Digte · mennesker, selvrefleksion, livsrefleksion
1 år, 5 måneder siden
6App mig her og App mig der...
Har lige hentet 6 rødvin og en Brut, sidstnævnte var en gave, for... [...]
Aforismer og gruk · sindstilstand, holdninger, fremtiden
1 år, 7 måneder siden
4Hurra
Fortiden er den der fylder mest nu. · Fremtid er en dag ad gangen · n... [...]
Digte · eksistentielt, tiden, bevidsthed
1 år, 8 måneder siden

Puls: 8,1

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
August 2002./ Tandbørsten

Det er anden gang, han skal møde hende. Denne gang inde i byen. Forventningerne er store. Til mødet og mig selv, at det står helt oppe i halsen og ligger tungt i mellemgulvet. Første gange var hjemme hos hende, et rækkehus i Lyngby. Det gik rigtigt godt og var hyggeligt.

Jeg står foran spejlet i entréen. Spejlet dugger. Badet var langt og varmt. Hele lejligheden er fuld af em og vinduerne ligner noget fra en badeanstalt. Der skal bestemt luftes ud. Jeg er helt rød i huden. Vender og drejer mig... tænker, mon jeg går an? Trækker den lidt for fyldige mave ind og spænder brystet. Dette ville pynte, men faktum er, at sådan kan jeg ikke gå rundt hele aftenen og den barske sandhed er... jeg er ikke tyve mere. Godt så. Så må det pakkes lækkert ind.

Sorte bukser med udvendige lommer. Hvid skjorte, seler i lys okker farve med et diskret mønster. En gammel sort vest og prikken over i ét, en gadedrengs kasket.
   Igen foran spejlet. Det dugger ikke mere, vinduerne er også åbne nu.

Jeg smiler tilfreds og sætter kasketten lidt på skrå. Det skal nok virke. Pakker få ting til jakkens inderlomme. Så er jeg klar... here I come!.

Har besluttet ikke at cykle, så bliver jeg alt for svedig og hopper i stedet på toget til Vesterport. Det gode vejr smiler til mig, da jeg kommer ud fra Vesterport station. Stiller mig ved broen og tænder en cigaret, og ryger lidt anspændt på den. Nervøs?... spørger jeg mig selv. Stiller mig til skue, elegant og maskulint op af broens beskidte murværk.

Så er hun der, lige ved pølsevognen. Hun ser dejlig ud. En let kjole over lange bukser. Stillet sko. Farverne er lys brun og sort. Et let kind kys. Hun smiler bredt og siger, at jeg ser godt ud.
   "I lige måde" jeg smiler i mit svar. Nervøsiteten er allerede væk. Forventningen har overtaget.

Vi går op ad Gl. Kongevej. Med Frederiksberg midtpunkt. Der er byggerod ved Codan bygningen, det bliver total renoveret. Og pladsen foran skal løftes. Først går vi solo, men langsomt finder vores hænder hinanden. Det føles mere rigtigt, Samhørighed.

"Vi skal spise Mexicansk, har jeg besluttet" og jeg fører hende op af trappen. Restauranten ligger på første sal.
   Jeg har spist her før, faktisk et par gange. Det var en kollega der gav forretnings middag første gang.
   Restauranten er lidt smånusset og slidt på den hyggelige måde. Der er allerede mange gæster. Tjeneren der tager imod er meget sympatisk og han blinker til mig.. og giver mig god vind. Jeg smiler tilbage. Tjeneren vender sig mod min kvinde og tager stolen så hun kan sætte sig ned. Hun smiler smukt tilbage og et lille Tak. Jeg er veltilfreds.

Tjeneren fortæller os om aftenens menuer og krydrer det med, at mexicansk mad er kærlighedens mad. Den er sanselig, krydret og varmer godt. Han retter bordet an og et par små forretter eller starters, kommer på. Vi er begge til rødvin og vand. Kærligheds mad, ser man det.

Og vi taler længe om hende, om mig, vores liv, eks. mænd og koner, drømme, børn og karriere. Vores samtale fortæller om to voksne mennesker, der gudskelov har levet fuldt ud. Vi griner tit af de skøre ting i livet. Og maden gør os varme. Vi nipper af hinandens tallerkner og mader hinanden med ordene..."prøv lige den her"... og det er vildt sanseligt. Maden er lækker og vi nikker anerkendende til den sympatiske tjener.
   "Hvad så?" siger hun.
   Nu tager samtalen en drejning. Hendes øjne er blanke. Rødvinen gør sit. Maden har gjort os varme og tungen stikker af de stærke smags indtryk. Vi kysser hen over bordet og vi fletter fingre.
   Jeg spiller dum.
   "Hvad mener du?" Smiler lumsk.
   Vi har har siddet i flere timer i restauranten. Det sensommer. Mørket er begyndt at sænke sig. Det er en dejlig aften. Maden er spist og vinen er drukket. Det er tid til at bryde op. Der var også den biograf. Hun trækker mig ind til sig. Hun spørger forsigtigt.
   "Har du lyst til at tage med hjem?"
   Jeg svarer ikke, men tager hånden ind i jakkens inderlomme. Trækker en tandbørste frem.
   Hun griner så hjerteligt og jeg griner.

Vi går hastigt hånd i hånd til Palads biografen. Vi ser "The Signs".
   Derefter kører toget til Kgs. Lyngby.
Forfatterbemærkninger
Kapitlerne kommer spredt som de bliver fundet frem eller skrevet.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 22/02-2013 12:55 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 731 ord og lix-tallet er 23.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.