6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 26 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
9 måneder, 6 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
10 måneder siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 18 dage siden
4Stoppe op
Hvis man skal undgå demens, så er det vigtigt ikke at lide høreta... [...]
Essays · drøm, alderdom, skæbne
1 år siden
3Huset
Husets skraldespande indeholder · boks-vine ikke sorteret i rette s... [...]
Digte · livets smerte, moderne samfund, magi
1 år, 1 måned siden
3Visdom
Alderen tager til · kroppen på retur · fri for jagt og accept · højlydt... [...]
Digte · selvværd, eksistens, identitet
1 år, 1 måned siden

Puls: 8,1

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
På kanten

Oktober 2004. Valby.
   Er vågnet sent, omkring kl. 12:00. Efter en våd aften. Først hos en kollegas fødseldags party og derefter hos en ven. Kom hjem kl. 5:00 morgen. Mobil telefonsvarer aflyttes.

I forvejen var min krop så træt efter aftens og nattens promille indtagelse. Huskede pludselig, at på et tidspunkt ringede mobil telefonen. , men da var jeg så træt, var stort set ikke tilstede i denne verden, så den ringede ud og modtog besked. Jeg er stadig iført skjorte og bukser, så træt var jeg, da jeg væltede omkuld i sengen.
   "Hvor er min brille?" mumler jeg og roder rundt i de mange papirer der ligger på skrivebordet. For tiden arbejder jeg på noget computer grafik og mange print ligger over det hele. Det er kunstprint med titler, nummer og hele molevitten er blevet lakeret. Nu skal de blot rammes ind. Jeg kigger på et par stykker. Har lavet mange motiver og er godt tilfreds.
   Brillerne er slet ikke her. Dem finder jeg på stolen i soveværelset. Det er heller ikke til at huske alt i den misrable tilstand.
   "Nå..der er i!" Siger jeg til brillerne.

Der er en besked.
   Ringer telefonsvareren op.
   En stemme...det er Fars kone...hun taler i et roligt tonefald ... men så knækker den over.
   Beskeden er kort og meget kontant... ord som blodprop... virker larmende.

Øjeblikket står stille.
   Lige nu er det der larmer mest, er min egen hjertebanken. Så kan jeg mærke at panikken breder sig. Jeg drejer rundt... en gang til...vander lidt rundt i stuen...uden af stand til noget...hvor skal jeg begynde...hvordan skal jeg handle?

Jeg ringer til min Mor.
   "Mor... har du hørt?"
   Og det har hun, fra hans søster i Hillerød.
   "Hun gør det altid så dramatisk, så hvor meget er der om snakken?", siger hans mor i en let spydig tone.
   Sandt, så skal nyheder fra søsteren tages med et gran salt. Snakken går lidt frem og tilbage...så må jeg vide mere.
   "Mor jeg ringer senere". Samtalen afsluttes.

Ringer til alle de numre som Far og hans kone har. lejligheden på Frederiksberg, sommerhuset og deres mobiler. Men de bliver ikke taget. Panikken breder sig yderligere.
   Så ringer jeg desperat til Fars kones bror, men det er hans kone der tager den.
   "Er det dig Poul...ja, tag det helt roligt, han har det godt...det skete torsdag aften...men vi fik først besked i dag ... hun har jo prøvet det før...så hun var jo en del forskrækket".

En sten falder fra mit hjerte. Ringer op til Helsingør Hospital.

"Jo, han er skam her, vil De tale med ham selv?" siger den søde sygeplejerske.

Og hans Far er i telefonen.
   "Hvad bestiller du der", siger jeg dumsmart.
   Far har aldrig været verdensmester i telefon samtaler. De er altid korte og han taler så hurtigt og samtalen er altid kort og røret bliv lagt i samme sekund som han siger farvel.

Men Far lever. Det var hans stemme og mere behøves ikke i denne omgang. Her er det kort og godt.

Jeg græder.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 26/02-2013 02:46 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Romaner.
Teksten er på 512 ord og lix-tallet er 19.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.