Ragnarok, en forsmag



3Drømmetanker
Jeg drømmer om at være en drømmer. · Drømmer om at være typen der f... [...]
Digte
10 år siden
5Kan ikke tage det tilbage
Det jeg sagde. · Det sagde jeg. · Det jeg gjorde. · Gjorde jeg. · Det jeg... [...]
Digte
10 år siden
3Føler
En følelse! · Følelser! · Kærlighed! · Had! · Kærlighed er lunefuld. · Forv... [...]
Digte
11 år siden
5Min død
Hvornår dør jeg? · Jeg har ventet så længe. · Ventet på slutningens e... [...]
Digte
11 år siden
2Skrivestop
Glassets kant berører blidt mine læber. · Rødvinen er hældt et pænt... [...]
Blandede tekster
11 år siden
7Sansebedrag
Lænker. · Mine hænder er bundet. · Mine fødder cementeret til jorden.... [...]
Digte
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kenn Bruun (f. 1978)
Thor brøler og ryster sin hammer i den svangre luft.
   Hungrige skyer truer i dybet.

Peder sad, som så ofte før, på klippen der afgrænsede fjældet fra lavlandet.
   Han så hvordan den tunge skyer samledes i horisonten.
   Landskabet var overvejende fladt, kun brudt af sporadiske gran-lunde.
   Han plejede at sidde her og drømme.
   Han skuede mod de fjerneste skove. Træer der var så langt borte at man kunne tro at deres silhuetter var mørke skyer.
   Han prøvede at forestille sig hvordan livet var der. Hvilke eventyr skovens beboere oplevede.
   Måske der boede en ond trold der skulle besejres med sand kærlighed, eller med oprigtigt mod?
   Måske der i skoven dunkle mørke, levede en guddommelig troldkvinde?

Peder mærkede hvordan vindens kolde ånde aede hans kind.
   En tåre, presset frem af kulden, forlod hans blå øjne, og fortsatte sin flugt langs hans stærke kæbe, blot for at forsvinde i mundvigen.
   Hans lyse lange lokker dansede i brisen.
   Peder var cirka tyve somre.
   Han var høj, og hans krop var formet af det hårde arbejde på gården.
   Han var bonde om dagen, og eventyrer om natten.

"Peder" hans moder kaldte.
   "koen skal ind" fortsatte hun.
   Peder, der dårligt ænsede at der blev talt til ham, svarede:
   "ja moder"

Han skulle lige til at gå da han bemærkede at tordenskyerne var anderledes end de plejede.
   De nærmest løb over himmelen, de opstod og forsvandt ligeså hurtigt igen.
   "Thor er her" sagde han lavmælt til sig selv.
   Han mærkede hvordan en dybfølt rasen bryggede og opstod i hans indre.
   Han tog sig mod til..
   "så kom dog her"
   Råbte han af skyerne
   "så jeg kan hævne min fader"
   Han næsten brast i gråd, da ha udtalte de sidste ord.

Hans fader var taget ud for at fiske for ti somre siden.
   Han var blevet overrasket af en pludselig tordenbyge.
   "Thors værk".
   Det var hvad de ældre i landsbyen sagde.

Thor brøler og ryster sin hammer i den svangre luft.
   Hungrige skyer truer i dybet.

Han satte sig i kanen, en vrede havde gennemboret hans sjæl.
   Han tænkte på asgaard.
   Han havde gjort det igen,
   Loke!
   Han havde misledt, bedraget og manipuleret.
   Han havde fået ham til at tro at han kunne vinde væddemålet.
   Hvor dumt!
   Ingen kan vinde et væddemål indgået med Loke.

Thor var rasende, han svang Mjølner.
   Lyn og torden var hans følgesvend.
   I ti menneskeår havde han reddet på himmelen.
   Et øjeblik for ham. Men længe for Peder!

Et sted i mørket sidder Loke og planlægger.
   Han planlægger hvordan han skal befri sine børn, hans familie.
   Mørke planer lægges i mørket...
Forfatterbemærkninger
Jeg drømmer, som så mange andre, om at skrive en roman. men hvordan skal den lugte? hvordan skal den smage, føles, og hvilke farver skal den være skrevet med? jeg ved at ovenstående mangler fyld. Men jeg vil se frem til at høre kommentarer på farven. Jeg har valgt at starte med en lille omskrivning af et af William Blakes fantastiske passager.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/03-2013 18:27 af Kenn Bruun og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 429 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.