Er blå en slem farve?


10 år siden 6 kommentarer Kortprosa

0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
11 dage siden
0Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
17 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 5 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder, 3 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 14 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
7 måneder, 19 dage siden

Puls: 42,9

Publiceret: 4
Afgivet: 28
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
I dag er vandet blåt.
   Og den lille dreng stirrer på det. Betaget.
   For i går var det gråt. Og når det er i spandene er det - det er sådan - mere - sådan at man kan se igennem det. Og nogen gange kan man se sig selv i det.
   Måske kan man også se sig selv, selvom vandet er blåt?
   Bedste har travlt. Hun har nemlig taget tøj med. Og hun dypper det i det blå vand.
   Tættere ved vandet svupper græsset sjovt under fødderne. Og ude på vandet er der små, gule fugle. Ællinger. Det er ællinger, for der er en stor hvid fugl, som de svømmer bagefter.
   Ja, han ved da godt at det er en svane. Og den sorte er en blishøne.
   Det står han og ved. For han er stor, selvom Bedste siger, han er lille. Større end svanen og meget større end dens ællinger.
   Og så behøver man ikke spørge om det med, om man kan sig selv i vand, der er blåt.
   Måske kan man ikke, for der er noget galt med farven blå. Selvom søen ikke kan gøre for den er blå, er det på en måde forkert.
   Sort og brun er gode farver, men blå er en slem farve.
   Også selvom himmelen også er blå.
   Bedste kan godt lide blå himmel, men ikke blå øjne. Ikke så godt.
   Og hun vrisser, når han spørger, om det kun er øjne, der er slemme, når de er blå.
   Men nu vil han selv finde ud af om søen er slem i dag.
   Nede i vandet er der en en dreng. Ikke så nem at se, men en dreng. Og da han var lille, troede han, at det var en fremmed dreng. Men det er ham selv.
   Man kan godt spejle sig i blåt vand.
   Det er skægt.
   Og det er skægt som de lange siv strækker sig mod den blå himmel. Nikker op mod de hvide små sky, der går langsomt.
   Bliver næsten helt væk mellem sivene. Som i en hule. Sidder ned. Bukseenden er fugtig.
   Får øje på en sten. Den blinker i solen. Blinker til ham. Den er glat og pæn.
   Han tager den op. Den er lidt skarp.
   Bedste er langt væk.
   Nej. Hun er jo lige der. Men hun ser slet ikke på ham.
   Men det skal hun.
   Så går hen til hende.
   "Du må godt få den her sten, Bedste. Den er brun og pæn. Synes du ikke?"
   "Jo, den er pæn," siger hun. Og smiler.
   "Nu går du ikke for tæt på vandet, vel?"
   "Nej," lover han.
   "Nej, selvfølgelig ikke. Du er jo en stor, flink dreng på fire år. Skal Bedste lære dig at vride tøj?"
   "Jah," ler drengen.
   Og tænker ikke mere på blå, der måske er slemt.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 11/08-2013 20:39 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 464 ord og lix-tallet er 13.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.