2Når gyngen svinger højt
Jeg gynger højere og højere. Snart er jeg helt oppe ved solen. De... [...]
Noveller · livsrefleksion, livets gang, magtesløshed
7 år siden
2Pandoras æske
Den aften sad de i stilhed mens de spiste aftensmad. Normalt snak... [...]
Kortprosa · eksistentialisme, valg, kommunikation
7 år siden
3Demokrati i børnehøjde - Indskolingen
Janni, Karsten og Sigurd er venner. De har gået i børnehave samme... [...]
Blandede tekster · politik, børn
8 år siden
8Mig og min kæreste
Det har stået på længe. Hun er den smukkeste pige jeg kender: så ... [...]
Noveller · kærlighed, tragedie, skæbnefortælling
9 år siden
2Nissen Alberts fortællinger 1
Hej. Mit navn er Albert. Jeg er en halv meter høj, og jeg har alt... [...]
Eventyr og fabler · eventyr, højtider
9 år siden
2Knitrende sten
Stenene knitrer som jeg går hen ad stien. Der er mørkt; kun lyset... [...]
Noveller · livet, frygt, magtesløshed
10 år siden
2Random profiltekst
Humørbombe med hang til vandpytter. 26 år på bagen med 80 års erf... [...]
Blandede tekster
10 år siden
5Hverdagens glæder
Det syder og bobler, varmen fra gryden blandet med temperaturen u... [...]
Noveller
10 år siden
5Rimhistorie for voksne - Tyren Mikkel
Mikkel er en jæger og en af de bedste · Han klarer sig fint, uden f... [...]
Rim og vers
10 år siden
3Min machete
Min egen machete, du er her altid · I skeden i mit bælte er du i si... [...]
Digte
10 år siden
2Jeg forstår det ikke - Dumme mennesker! (Ve...
Hey du, dine bukser hænger så langt nede, at du bruger dem som gu... [...]
Blandede tekster
10 år siden
4Jeg forstår det ikke - Dumme mennesker!
Hey du, dine bukser hænger så langt nede, at du bruger dem som gu... [...]
Digte
10 år siden
4Den gamle bamse
Jeg har tænkt på dig længe · Du ligger på mit barndomsværelse · Jeg h... [...]
Digte
10 år siden
1Nattens gæst
Nu sidder jeg her igen; foran computeren med tv'et tændt. Morgens... [...]
Noveller
10 år siden
4Illusionens Længsel
Når efteråret falder på, falder bladene fra træerne for at gøre p... [...]
Digte
11 år siden
3Hvad nu hvis?
Det var nu det skulle siges. Hun bad ham sætte sig ned. Det var e... [...]
Kortprosa
11 år siden
2Godnathistorie - Drømmeørnen Felix
Ligger du godt? Nu vil jeg præsentere dig for en meget kær ven. J... [...]
Noveller for børn/unge
11 år siden
3Den stærkeste hånd
Jeg sidder om bordet med kort i min hånd · Ser på mine modstandere · ... [...]
Digte
11 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Dianna Korshøj (f. 1987)
Det syder og bobler, varmen fra gryden blandet med temperaturen udenfor giver da også et par svedperler på panden.
   "Moooorrrr"
   bliver der råbt fra stuen. Jeg rører gryden godt i bund og går med raske trin derind.
   "Hvad så min skat?"
   "Du skal se hvad jeg har tegnet. Det er fordi at jeg har tegnet et billede af mig og jonas, og så kæmper vi mod en drage, fordi at jorden er lavet af lava, og så sidder du oppe i tårnet og skal redes, og så ligger din sko dernede med huller i, fordi at dragen var ved at spise den og..."
   "Ej hvor er den god, men kom med ud i køkkenet, så kan du fortælle det hele UDEN maden brænder på".
   Vi går begge mod køkkenet mens jeg ivrigt skal høre på eventyr om drager, riddere og prinsesser, så jeg kan passe maden. Gryden kommer af blusset og jeg går i gang med at trylle kartoflerne til mos. BANG! Døren smækker.

"Halløj! Er der nogen hjemme?".
   Marius løber ud i entreen.
   "Jonaaaaas!",
   og svagt kan jeg igen høre de vilde eventyr om drager og riddere. Mosen er færdig, og jeg åbner skabet og strækker mig for at nå tallerknerne. Et par stærke hænder glider frem over mine hofter, et åndedræt i nakken og et kys på halsen. Han holder om mig og spørger:
   "Har du haft en god dag?".
   Jeg kan mærke varmen i hele kroppen og et smil som fylder hele mit ansigt.
   "Ja, det har jeg i hvert fald".
   Jeg kysser ham og tager tallerknerne ned. Han går over og rører i gryden.
   "Levergryde? Bliver du ikke træt af at forkæle mig?"
   spørger han og tager gryden og bordskåner, kysser mig i håret og begynder at sætte tingene ind på bordet. Jeg tager resten og så er hele familien samlet i spisestuen.

En god og munter tone er omkring bordet mens vi spiser og samtalerne spænder vidt; fra små hverdagshistorier til de føromtalte riddere og drager. Jonas tager en portion mere, selvom han fyldte sin tallerken til bristepunktet første gang. Det er utroligt han kan forblive så tynd sådan som han fylder på. Nu er jeg heller ikke sky for at lave hans livretter, så det er vel kun godt at han ikke kan bebrejde mig for vægten. Tallerknerne går hen og bliver tomme, og Marius spørger om han må tage af bordet - Det er så fedt at han selv tilbyder det efter vi har aftalt at han tjener en skilling på det. Vi rejser os og jeg går ind i stuen og begynder at tænde stearinlys og rolig jazz musik.

Jonas kommer ind til mig og stiller et glas rødvin på bordet.
   "Sæt du dig og slap af, så gør jeg Marius klar til seng."
   Jeg går hen til ham og omfavner ham.
   "Åhhh, ved du godt at jeg elsker dig"
   spørger jeg ham.
   "Jah, jeg fornemmer det da engang imellem"
   svarer han grinende, hvorefter han tager hånden op og skubber blidt mit hoved op og kysser mig. Så går han ud i køkkenet til Marius. Jeg sætter mig i sofaen og tager et blad frem. Jeg nyder lyden af mine to drenge som kommer udefra badeværelse. Jeg lægger mit blad i skødet, tager mit glas vin, læner mig tilbage og bare lytter.

Jeg ved ikke hvor lang tid jeg har siddet og bare lyttet, men de er blevet færdige derude, og Marius kommer løbende ind til mig, falder mig om halsen - så vildt, at jeg næsten spilder min vin. Jeg sætter den fra mig og tager om ham.
   "Mor? Vil du læse den der om Elliot i aften?"
   "Det kan du tro."
   "Laver du så også stemmerne?"
   "Selvfølgelig, kan man læse den på nogen anden måde?"
   Han krammer mig ekstra hårdt og kysser mig på kinden. Vi rejser os og går mod hans værelse.
   "Har du sagt godnat til Jonas?"
   "Ork ja, det har jeg da gjort."
   Vi støder på Jonas i gangen.
   "Jamen vi går åbenbart ind og putter nu" fortæller jeg i forbifarten. Han smiler til mig og siger:
   "Bare i orden, see you on the other side" svarer han og giver mig et lille klap bagi.

Marius og jeg sætter os ind i hans seng, tænder læselampen og snakker lidt og hvordan dagen har været; de har været på skovtur i børnehaven og fandt nogle orm han åbenbart var meget facineret af. Det har været en god dag. Jeg tager bogen "Dragen Elliot" og begynder at læse. Marius putter sig helt op ad mig. Det er rigtigt hyggeligt. Selvom han har hørt historien hunrede gange, er han stadig lige begejstret. Dog tager trætheden over midtvejs, og han ligger henslængt hen over min brystkasse. Jeg lukker bogen og lægger den på bordet. Skubber nænsomt Maruis af mig, putter dynen op over ham, kysser ham på panden, slukker lyset og lukker døren efter mig på vej ud.

Jeg kan ikke tørre smilet af mine læber, og går ind i stuen til Jonas som ligger på ryggen i sofaen med sin telefon foran sig. Jeg smider mig hen ovenpå ham. Han lægger telefonen fra sig og tager armene omkring mig. Jeg kysser ham hurtigt.
   "Hold kæft han er skøn! Han kunne ikke engang holde sig vågen til de nåede til fyrtårnet."
   Jonas holder mig stramt og kysser mig på næsen.
   "Det er han i hvert fald."
   Sådan ligger vi lidt, og bliver enige om at sætte en film på. Vi laver popcorn og Jonas sætter sig i sofaen så jeg kan sidde op ad ham. Sådan ser vi film mens vi holder i hånd, spiser popcorn, drikker rødvin og bare mærker hinanden.

Efter filmen går Jonas i bad og jeg løber mig en tur. Der småregner udenfor, så jeg løber lidt længere. Det er så rart at blive kølet ned når jeg sveder. Jeg får nok løbet 5 kilometer og er drivende vås som jeg igen træder indenfor. Alt er stille. Tøjet er lagt frem til Marius, jeg går i køkkenet for at smører madpakker, som til min overraskelse, allerede er smurt. Så går jeg går ud og skyller mig, tager håndklædet omkring mig og går så ind i soveværelset.

Lyset er tændt, men Jonas ligger allerede og sover. Jeg smiler og tager så nattøj på. Jeg sætter mig hen på sengekanten og sidder bare og kigger på Jonas lidt. Han kommer så med et pludselig snork og vender sig om på ryggen. Jeg kommer til at fnise lidt, så slukker jeg lyset og putter mig på hans brystkasse. Jonas vågner lidt, smiler og siger svagt:
   "Nå, så fandt du hjem."
   Så kysser han mig på panden og holder mig helt tæt. Jeg lukker øjnene, mærker varmen, lytter til stilheden, vejrtrækningen og Jonas' hjerteslag - Så falder jeg i søvn.

"BIIP BIIP BIIP BIIP!" Vækkeuret brøler af mig. Jeg rækker armen ud og stopper larmen. Jeg åbner forsigtigt øjnene og kigger ved min side: ingen Jonas - det var bare en drøm. Klokken er seks. Solen titter ind gennem sprækken i gardinet. Jeg smiler og sætter mig op i sengen. Sidder og smiler for mig selv. Redder sengen og trækker gardinerne fra. Så går jeg ind og forsigtigt åbner døren til Marius, sætter mig på sengekanten og stryger ham over håret.

"Så er der morgen min skat." Jeg kysser ham på panden og han begynder at strække sig. Så går jeg over til skabet og finder det tøj frem han skal have på. Jeg går ud i køkkenet for at lave havregrød. Mens grynene blødgøres på blusset, får jeg smurt madpakke til os. Jeg går og smiler for mig selv ved tanken om drømmen jeg har haft.

"Så er maden klar" kalder jeg. Jeg bærer to tallerkenfulde med havregrød ind i spisestuen. Marius kommer traskende med håret strittende ud til alle sider. Vi sidder på hver sin side af bordet og jeg kigger på Marius; han ser stadig næsten sovende ud på trods af at han sidder og spiser. Han ligner en engel. Jeg fyldes med varme og smiler stort for mig selv; Hvor er jeg bare lykkelig for at have lige præcis mit liv.
Forfatterbemærkninger
De mange afsnit er lavet, så teksten er nemmere at læse herinde.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/03-2014 00:14 af Dianna Korshøj og er kategoriseret under Noveller.
Teksten er på 1354 ord og lix-tallet er 22.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.