1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
9 dage siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
2 måneder, 7 dage siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
4 måneder, 18 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
6 måneder, 23 dage siden
3Dagen derpå
En lyd borer sig ind i Cessies ene øre og suser ikke ud gennem de... [...]
Blandede tekster · frustration, samliv, mennesketyper
10 måneder, 23 dage siden
2Se min verden
Anette har kort lyst hår og i anden klasse sidder vi ved siden af... [...]
Kortprosa · børn, nuet
11 måneder, 22 dage siden
3Duellen
Vinden hvisker om forandring,. · Ikke alle i Tydanien kan høre det,... [...]
Blandede tekster · oprør
1 år, 5 måneder siden
5Hvad var det?
Månen var ikke fuld og gardinerne var ikke trukket helt tæt samme... [...]
Kortprosa · mystik
1 år, 6 måneder siden
2Buller Betalæser og Gerda Grøn
Buller Betalæser (B.B) Altså det her afsnit, ikke:: · Hun hed Anna ... [...]
Blandede tekster
1 år, 11 måneder siden
3Ordet, der ikke ville ud
Vinden leger med de blomstrede gardiner i karnappen. De er florle... [...]
Kortprosa
2 år siden

Puls: 39,2

Publiceret: 2
Afgivet: 20
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
Soldaterne er klar. Store og små, tykke og tynde. Der er tolv rækker og i hver række er der tolv soldater. Og så tolv til.
Toke kan ikke tælle længere end til tolv; det er alle fingrene og så to til.
Men tolv er mange og mange gange tolv er rigtig mange.
Og han hersker over dem. Han har selv fundet dem. De fleste er fra skoven, men der er også nogle fra haven. Kogler, agern, grene og sten. Og de skal kæmpe mod de onde - hvis de kommer. Eller nej - de skal forestille nogle, der kan kæmpe, for hvis der kommer nogle onde mennesker, nytter det nok ikke med sten og kogler. Det er mere sådan en leg eller for at tænke over, hvad han kunne gøre med en hær.
"Må jeg være med?" er der en der spørger.
Han har slet ikke hørt ham komme, men der står han. Felix med det røde hår.
"Ja, så kan du styre rækken med kogler," peger Toke.
"Ei, må jeg ikke nok få den række med stenene; den hvor nogen af dem er skarpe?"
"Hvorfor?" spørger Toke og vil helst selv bestemme over alle sine soldater,
Fordi...," siger Felix og bider sig i underlæben, mens han lægger hovedet lidt på skrå.
"Du må godt bestemme over dem. Lidt," nøler Toke.
Så ser Felix glad ud.
Stensoldaterne slås lidt med nogle af koglerne. De træner. Da soldaterne hverken har arme, ben eller våben, digter drengene meget af det, der sker.
"Så bliver Felix optaget af noget andet. Han peger. På en fugl, der sidder under en busk.
"Det er den, der har spist mine kaninunger!" mener han og knuger hårdt om to sten. En i hver hånd.
I næste øjeblik flyver stenene gennem luften. Hen i mod fuglen. Det er en duehøg, ved Toke. Og er sikker på at den snart er fløjet væk. Men den rejser sig bare lidt. Og basker med sine store vinger. Den er såret.
Den skriger. Den ene sten har ramt den.
"Vi får den," råber Felix ivrigt og snupper to sten til. Den ene rækker han Toke. Den føles skarp mod hans håndflade, da han lukker hånden om den.
"Du ved da ikke om det er den der, der har gjort det," tøver han.
"Hjælp mig nu. Soldaterne kæmper sammen mod det onde, ikke?"
"Jeg vil ikke," siger Toke. Det er Felix, der er ond nu, synes han, for fuglen kan jo ikke flygte og heller ikke forsvare sig.
" Jeg er også bare ligeglad. Jeg har alle stenene så. Jeg får den onde fugl."
Fuglen bløder og skriger, men Felix kaster flere sten.
"Hold så op!" råber Toke. Men Felix vil ikke holde op.
Og så kaster Toke stenen i hovedet på Felix. Det bløder. Han tager en hånd op til sit røde hår, hvor der er en plet i en anderledes rød farve.
Først ser han overrasket ud. Så bliver han mærkelig i ansigtet. Og farer frem mod fuglen. Nu sparker han den. Den skriger og pipper og basker.
Toke får fat i Felixes hår og slår ham i ansigtet.
"Lad den fugl være," hvæser Toke og kan slet ikke kende sin egen stemme.
"Jeg skal nok. Du må ikke slå mig mere," græder Felix.
"Det gider jeg heller ikke. Men du må ikke være ond mere."
"Det er bare en dum fugl og jeg siger det altså til min far, jeg gør."
Uha. Felixes far kan blive meget vred. Men Toke er da ligeglad. Lige nu. Ønsker bare at Felix forsvinder.
Og det gør Felix. Han løber snublende og vræler himmelhøjt.
Toke ser på fuglen. Stryger forsigtigt dens fjer med en finger. Dens ene øje er blodigt og den åbner næbbet, men der kommer ikke en lyd ud. En vinge er brækket og dens fjer er klistrede af blod.
Den dør sikkert. Men det kan vare længe. Og den har ondt. Den er så stille nu.
Det er bedst at slå den ihjel, ved han og lægger de fleste af sine fingre mod dens hals. Det er vel bare at trykke til? Men fingrene vil ikke. De nægter. Og tænk hvis der skal bruges mange flere kræfter end han har? Tænk hvis høgen måske alligevel kan reddes?
Forsigtigt løfter han den op. Den er faktisk ret stor, men den er stadig meget stille. Men dens hjerte slår.
Toke ser sig om. Ved siden af skuret gror der høje blomster. Tæt sammen. Der lægger han den døende høg ind. De kan nok ikke finde den der. Så kan den i det mindste dø i fred.
Forfatterbemærkninger
Ved ikke helt om det er afsluttet kortprosa eller mininovelle. Derfor har jeg placeret den her under Blandede

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 16/09-2014 23:13 af Pia Hansen og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 762 ord og lix-tallet er 15.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.