Farfar


9 år siden 12 kommentarer Filosofihulen samliv alderdom kulturdebat

6Mørketid
Mere mørkt end lyst · hule liv, hyggelig levende lys · D vitaminer in... [...]
Digte · natten, udnyt livet, sind
5 måneder, 18 dage siden
2Landstedet
Alene i mit primitive hus · Kaffen varm nybrygget · "Landstedet" er d... [...]
Digte · skyer, livsrefleksion, eftertænksomhed
8 måneder, 28 dage siden
4Det var det
Nu er den der · den lå langt ude · i fremtiden · Det gik så hurtigt · dag... [...]
Digte · arbejdsliv, tredje alder, forvirring
9 måneder, 23 dage siden
3Det der vandes
Har trukket gardiner for · persienne nedrullet · varme usynlig mærkba... [...]
Digte · eksistentiel, svigt, fællesskab
10 måneder, 11 dage siden
4Stoppe op
Hvis man skal undgå demens, så er det vigtigt ikke at lide høreta... [...]
Essays · drøm, alderdom, skæbne
1 år siden
3Huset
Husets skraldespande indeholder · boks-vine ikke sorteret i rette s... [...]
Digte · livets smerte, moderne samfund, magi
1 år siden
3Visdom
Alderen tager til · kroppen på retur · fri for jagt og accept · højlydt... [...]
Digte · selvværd, eksistens, identitet
1 år, 1 måned siden
2Grådlabil
En Far tog kærligt sin dreng ind til sig... · En Mor kysser sit bar... [...]
Digte · livsrefleksion, eksistentialisme, sårbarhed
1 år, 4 måneder siden
2Noget om gnist
Hvad holder en til bålet · når modet svinder · Hvad holder en til ild... [...]
Digte · mennesker, selvrefleksion, livsrefleksion
1 år, 5 måneder siden

Puls: 8,6

Publiceret: 0
Afgivet: 4
Modtaget: 0
Poul Brasch (f. 1957)
"Slægt skal følge slægters gang" sang vi alle her til jul...det er sangen "Dejlig er jorden".
Den er nem at synge og alle kan istemme.

Nu er det februar 2015 og vist er jorden dejlig, nogen steder...nogle få steder.
Sådan et sted hvor folk lever sammen i fred og ro, har det sjovt, hjælper hinanden, uden sladder, bagtanker og især passer på hinanden, kommer hinanden ved og respekter den enkelte for det personen kan og står for. Familie og venner træder til, når de mærker deres vens mismod og modgang. Er man blevet syg, plejes man efter alle kunstens regler.

Det lyder dejligt.

Jeg kan ikke lige komme på et sted, men der skal nok være en plet, hvor alt er fryd og gammen. Håber i hvert fald, at hvis det findes, at det så ikke bliver fundet. Når noget bliver fundet, så går det hurtigt i stykker.

Nu er alderen ved at indhente mig. Lige om lidt er jeg Farfar. Og min egen Far er død.
Hold da op, nu står jeg på toppen af hjulet og det drejer fortsat rundt, sagen er bare, at for mig er det nu, på vej ned. Ja sådan er det...det var det med slægters gang.

Ved ikke hvordan jeg skal være Farfar? Jeg er her og den lille er på Fyn. Kontakten til dens forældre kunne være bedre...ja faktisk en hel del bedre. Ligesom min far var fjern er jeg fjern for min søn. Vi har jo så travlt med vores. Det var også den skilsmisse...eller var det? I det hele taget er der meget der er fjernt.

Så er det godt vi har computere, mobiler til mails, sms og alt det der...og Facebook. Sende fotos, så man kan følge med. Det er smart og jeg bruger det selv ganske flittigt. Har sindssyg mange "venner" mere end jeg kan forbruge i et helt liv.

Dejligt, at skrive verden rundt. Får mange "Like it" retur. Der er bare det. Det er ord uden lyd. Jo flere jeg får, jo mere ensom føler jeg mig. Jeg ville da hellere give en kop kaffe i min lille stue og få en sludder. Trænger til at mærke kommunikationen og relationen. Måske et lille kys og en kram.

Det var nu bedre, da man fik et postomdelt postkort. Så kunne man fornemme tanker og følelser, gennem den smukke personlige håndskrift. Personen havde givet sig tid.

Du er da noget -old school- får jeg så tit at vide. Nå ja, det kan jeg jo ikke gøre for, at jeg er født dengang, hvor tingene var anderledes og jeg nu står med et ben i hver lejr. Gør jo mit bedste for at følge med. Læser SE&HØR...nej, det gør jeg ikke. Sidder dagen lang over min mobil, min spillekonsol og computeren. Sluger informationer, dårlige reklamer, reality serier og "Vild med dans"...NEJ!. Der står jeg af. Gider ikke fylde mit liv med dårligt fjernsyn og vente på min mobil giver lyd.

Jeg har gudskelov bedre ting, at tage mig til. Læse en bog, male et billede, gå en tur og værne om haven. Lave et godt måltid. Finde god energi og prøve, at få det til at ligne det sted, hvor alt er Fryd og gammen. Så går jeg håber, at nogen kommer forbi med en øl under armen, eller jeg laver en god kop kaffe og så får vi os en sludder. Det ville nu også hjælpe hvis jeg havde en dejlig kvinde ved min side, som kunne hjælpe mig med, bare ved hendes blotte tilstedeværelse, at sende dumme tanker bort.

Men jeg er alligevel ked af det. Tænker tit, hvordan jeg bliver en god Farfar i alt dette?
Er "Slægt skal følge slægters gang" kun noget jeg skal forholde mig gennem et socialt
medie?

Nå, mobilen har ikke ringet meget i dag. En sms fra 1220 /Amnesty, at jeg skal støtte en fængslet advokat, 15 år fik han, i Saudi Arabien fordi han har ytret sig på en klients vegne.
Sikke noget, det må jeg hellere støtte. Godt jeg kan hjælpe globalt med en sms.

Tror jeg vil have en kop te.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 18/02-2015 19:48 af Poul Brasch (Blækhuset) og er kategoriseret under Filosofihulen.
Teksten er på 692 ord og lix-tallet er 19.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.