Han og hun i en kostald


8 år siden 8 kommentarer Kortprosa

0Kludder med kærligheden
For længe siden i Getakja skulle landet styres af en konge, så hv... [...]
Fantasy · forhåbninger, længsel, magi
7 dage siden
0Æg
"Øv," sagde Jegor højt.og den hvide rotte så forbavset på ham med... [...]
Fantasy
13 dage siden
1Dagen derpå - To
"Har han taget opium?" spørger Cessie. · Nabokonen Serafina vrisser... [...]
Kortprosa
1 måned, 1 dag siden
4Glem ikke fortiden
Der står en buket blomster på kommoden: Kornblomster og lavendler... [...]
Kortprosa · fortiden
3 måneder siden
3Juletræs-onklen
Duften af nybagt rugbrød hang i luften over det meste af den lill... [...]
Blandede tekster
5 måneder, 10 dage siden
2Korset og barnet
"Korset har stor magt," sagde mormor, da hun gav Debbie kæden med... [...]
Noveller · tro
7 måneder, 15 dage siden

Puls: 45,8

Publiceret: 4
Afgivet: 28
Modtaget: 5
Pia Hansen (f. 1958)
Det forbløffede ham at Sita græd. Hun hulkede ikke. Stod bare der, mens tårerne strømmede ned ad hendes kinder.
   Hun stod med mælkespanden i hånden. Lænet op af den lerklinede staldvæg. Koen Rosa skrabede i halmen, for dens yver var fyldt.

Sita sørgede ellers altid for at tingene blev gjort. Det var godt at tjene sammen med hende, selvom hun syntes, han var en fjollet knægt. Hun var atten år og altså to år ældre end ham. En voksen kvinde. Køn og klog.
   Sammy ville fange hendes tårer. Stryge hendes kinder med blide fingre. Men han hang fast i gulvet.. Tør i munden. Hul i maven.

Om lidt spurgte hun, hvad han gloede på. Gjorde sin stemme hård og strøg selv sine tårer væk. Troede han.
   Men hun stod bare der. Pludselig så lille. Så fortabt. Og sådan kunne hun da ikke bare stå. Så han gik hen til hende. Lempede spanden ud af hendes hånd. Strøg en enkelt tåre op på sin finger og trykkede den mod hendes næsetip, mens han sagte spurgte: "Hvad er der med dig?"

Hun skreg det ud. Med tyk stemme:

"Jeg skal have en unge!"

Sammy pressede de sidste dråber ud af Rosas yver.
   Flere gange, mens han havde lyttet til Sitas skingre beretning, var han kommet til at tage lidt hårdt fat, men han havde hver gang fået beroliget dyret. Det var sværere at få styr på alt det Sita havde fortalt:

Barnet hun ventede var ikke hendes kærestes .Han sad i tugthus og Sita var så ensom at hun havde ligget med både husbond og en karl fra nabogården. Ingen af dem, ville indrømme det.

"Jeg vil ikke stå foran kirken og blive pisket!" skreg Sita. Og det skulle hun have tænkt på noget før. Men i Sammys hoved var der billeder af en skrigende, blødende Sita. Ækle billeder.
   Han drejede hovedet lidt. Så på hende. Hun rystede over hele kroppen..

"Hvis det måske var mit barn, ville jeg ikke lyve om det," tænkte Sammy højt.
   "Måske er det dit," sagde Sita.
   Og det kunne det jo ikke være. De havde aldrig rørt hinanden på den måde

"Jeg er så bange," sagde hun. Igen lille og fortabt.
   Han havde taget hendes tåre. Som et løfte om hjælp. Og nu rystede hun af angst.
   Han rejste sig og lagde en arm om hende. Hviskede i hendes øre: "Ja, måske er det mit barn."

Så græd hun.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 22/08-2015 12:11 af Pia Hansen og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 403 ord og lix-tallet er 18.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.