5Ingrid Marie
En rund overflade dækket af en luende rød glød og et fast underla... [...]
Blandede tekster · tanker, eksistens
8 år siden
3Stakkels lille snemand
Er ganske hovedløs ... · Er ganske fortvivlet ... · Venligst opfind e... [...]
Rim og vers
8 år siden
3En drøm
Drømme ... · Susen for ørerne ... · Vinden suser forbi ... · Alt imens ... [...]
Kortprosa
8 år siden
5Uro i mit indre
Uro i mit hoved ... · Der sker mange ting ... · Tankerne flyver ... · F... [...]
Digte · depression, følelser, psykisk sygdom
8 år siden
5Hjælp det' jul
Hjælp ... · Har lige opdaget det er jul. · Kalenderen viser den 23. D... [...]
Essays · erindring, krise, juletid
8 år siden
2Forstadshustruliv
Forstadshustru ... · Et liv som velbjerget hustru i den ydre forsta... [...]
Digte · digtning, eksistens, parforhold
8 år siden
3Efterår i Kongens Have
Bladene falmer. · Nye nuancer kommer til. · Røde gule brune blå. · En p... [...]
Digte
8 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Kim Saxbeck (f. 1966)
Drømme ...
   Susen for ørerne ...
   Vinden suser forbi ...
   Alt imens jeg løfter armene i vejret og letter fra jordens overflade.
   Flyver så let som en fugl langt op over hustagene og træerne nede på jorden.
   Min flugt sender mig langt væk hjemmefra alt imens mit hoved summer af nye gode indtryk.
   En ørn kommer forbi for at hilse på.
   Studerer dens fine træk - Det grove stærke næb - De lange stærke vinger - Den muskuløse krop med de mange fjer af forskellig størrelse og art.
   Sammen flyver vi side om side alt imens solen dukker frem og velsigner vores flugt med sine milde stråler fra en næsten skyfri himmel.
   Begge lader vi vinden bære os og løfte os op og op og op.
   Efter et stykke tid får ørnen øje på en mindre fugl og dermed et godt bytte.
   Ørnen drejer væk fra mig - Et par enkelt bask med vingerne og jagten går efter det sårbare bytte der febrilsk forsøger at slippe væk.
   Jagten er kort - Få bask med vingerne - Et styrtdyk nedad og haps - Byttet sidder sikkert i de stærke kløer.
   Ørnen forsvinder og jeg fortsætter min flugt - Lander i en by uden navn og beslutter at se mig omkring.
   Går langsomt rundt i byens gader som myldrer med liv - Handlende råber deres tilbud ud over en stor markedsplads og menneskene myldrer rundt mellem boderne.
   En tigger antaster mig og beder om penge.
   Den lurvede beklædning og de manglende tænder i munden samt den beskidte fremtoning virker ikke just tillidsvækkende men det gør til gengæld de smukke øjne inden under hætten der er trukket langt ned over panden.
   Det er som to smukke safirer der skinner langt ud over den frastødende fremtoning og jeg beslutter at give ham lidt penge.
   Tiggeren mumler stille et "tak" men bliver ved med at følge efter selvom jeg prøver at lade som ingenting.
   Hvad vil du have af mig ? - Spørger jeg til sidst.
   "Tænk" svarer tiggeren "tænk"
   Bliver lidt irriteret over det mærkelige svar men tiggeren forsvinder langt om længe.
   Jeg går videre rundt i byen - Der er flere tiggere - Flere der kræver penge af mig.
   Jeg giver dem alle indtil jeg ikke har flere penge og irriteret må jeg sige til dem
   "Nu har jeg ikke mere - Gå så væk".
   Strømmen af tiggere tager til - Jeg vælter ned på jorden men de bliver ved med at komme.
   Til sidst kommer den første igen.
   "Har du tænkt" ? spørger han
   "Ja men jeg har givet alt hvad jeg har - Jeg har ikke mere nu" svarer jeg.
   "Tænk igen" lyder svaret.
   Strømmen af tiggere er overmenneskelig nu.
   "Okay okay" svarer jeg "jeg giver dig min bolig og et sted at bo - Er det det du vil have " ?
   "Prøv igen" lyder svaret.
   Jeg sukker dybt og det går nu op for mig hvad det er tiggeren egentlig vil.
   "Jeg giver dig mit hjerte og mit venskab. Min troskab får du også og jeg giver dig at jeg vil være din trofaste ven gennem hele det lange liv. Samtidigt giver jeg dig min tillid"
   "Det var bedre" svarer tiggeren og strømmen af tiggere forsvinder som sunket i jorden.
   Den første tigger fjerner nu kappen og viser sit sande ansigt.
   "det vigtigste i liver er hverken guld eller status" siger han nu " Det vigtigste er den du er og de venner du omgiver dig med. Hvis du har nogle venner der vil dig men vender dig ryggen når du trænger dem mest er de ikke venner men kun vendekåber og ikke værd at samle på.
   Du tilbød en simpel og beskidt tigger dit venskab inden du overhovedet havde set tiggeren vise sit sande ansigt og det er der kun få der gør.
   De fleste ser kun det ydre men ikke det indre.
   Husk at sande venner viser ikke nødvendigvis deres sande ansigt med det samme men du kan se at de er sande venner gennem deres handlinger. "
   "Du gav dine penge og du tilbød dit fine hus til millioner af kroner men det der betød noget var da du ikke længere havde andet så tilbød du dit venskab og det betyder meget mere end penge og status."
   Der lyder igen en susen og vinden tager til igen.
   Denne gang kan jeg ikke styre min flugt som tager mig tilbage til det sted som jeg oprindeligt kom fra.
   Jeg står igen i mit fine dyre hus og sunder mig lidt.
   Tager derefter telefonen og ringer til min mest forhadte fjende og tilbyder ham mit venskab og ikke stridigheder.
   Svaret er "Ja tak" og jeg kan nu se frem til ro og fred samt en trofast og god ven.
   Sku ikke nogen efter deres udseende men døm dem efter deres handlinger og vær tro mod dine sande venner thi det er dem der stiller op når nøden er størst.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/01-2016 14:59 af Kim Saxbeck (Saxbeck) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 815 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.