6Dage
Der er dage · hvor det er nødvendigt at stå op · for sig selv · være ve... [...]
Digte
4 dage siden
1Mørkt rugbrød - Kapitel 2 fortsat
Gårdspladsen er øde, jeg stiller rygsækken, og banker på, men ing... [...]
Romaner
9 dage siden
6På bølger
Som · hud mod hud · uden dissonans · glider vi gennem nattens græs · de g... [...]
Digte
17 dage siden
5På vandet
Dagene er grønne grynede og svagt støvede · som sandet på stranden ... [...]
Digte
22 dage siden

Puls: 78,6

Publiceret: 18
Afgivet: 93
Modtaget: 82
Ulla Hexibru (f. 1956)
Døden: "Alle mine øjne har blinde passager og sorte huller."

Jeg ser hende, før hun ser mig. På Gaden foran mig tripper hun som en lille rund kugle. Håret er halvlangt, lidt pjusket. En pjusket ældre dame. Hun går som om, hun ikke helt kan finde balancen. Ind imellem skæver hun nervøst over skulderen. Hunden, en sort blandingsrace, trækker frem, dirigerer med hende. Det burde være omvendt. Jeg tænker hvad er der at betænke sig på? Måske syv børnebørn, nej vel. Hende her er snarere ensomhed i en toværelses på tredje sal. Morgenkaffe og havregrød klokken 07.30, nyhederne klokken 08.00, og så tur med hunden.

I mit stille sind, helt efter bogen. Den sorte bog. døds spiralen, primalskriget holdt inde bag en stærk hånd. Men hunden stak af, og den bed mig den satans køter.

Egentlig gør jeg bare mit arbejde, det er sjældent et kønt syn, og næsten aldrig en lykke. Jeg er hadet, revset, ignoreret og forfulgt. Derfor skjuler jeg mig oftest de mest bizarre steder, i fiskesuppen som ben du får galt i halsen, eller i gløden fra en glemt cigaret der sætter brand. På de mere indlysende pladser såsom: krigszoner, hospitaler og plejehjem, er jeg knap så forsigtig, her er jeg ventet, om end ikke altid med længsel. Du har sikkert mødt mig. Alle ser vel nyheder, eller besøger på et tidspunkt, en kirkegård, en gravplads eller et dødsleje.
Jeg giver dig traumer, min form er tåget, som disen der lægger en dyne over landet, tynger kroppen ned i sorg og skærer livet midt over. Mit net er fintmasket forgrenet, som i maskerade bal, hvor alle er klædt ud, og ingen ved, hvem der er hvem.
Ja, som i et fixer billede kan du lede efter mig, uden at vide hvornår eller hvordan jeg kommer.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/09-2016 10:44 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 301 ord og lix-tallet er 29.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.