0Fantomio
Var det nysgerrighed? Var det medmenneskelighed? Det var nogle af... [...]
Noveller · omsorg, sjov, sammenhold
10 måneder, 8 dage siden
3Bedemanden
Nu skal I høre godt efter! Jeg var taget ned til Statoil for at t... [...]
Noveller
11 måneder, 29 dage siden
1Krøbbel-Prebbe
Preben var på mange måder en ualmindelig kat, men med almindelig ... [...]
Noveller
11 måneder, 29 dage siden
3Farmor, en trappe, en plan
Nogle weekender i min barndom cyklede jeg ud til min farmor. Der ... [...]
Noveller
2 år siden
2Brændt Due i Motorhjelm
Jeg skylder jer at fortælle, vi var på vej til badmintonstævne i ... [...]
Noveller
2 år siden
2To katte
Sådan her begynder helvede. Schiiiiiiw. Hun vil have mig til at · m... [...]
Noveller for børn/unge · nuet, samvittighed, følelser
3 år siden
2Det er utroligt med ham Max M
Jeg går ud i køkkenet for at hælde vand i elkedlen. Tænde den. Vi... [...]
Noveller · samtale, krise, samliv
3 år siden
2Hesteballon
Jeg stod på bussen, som andre passagerer stiger på en bus, et skr... [...]
Noveller · had, psykisk smerte, psykose
3 år siden
4Gåsen
Jeg får en tanke, at jeg flyver med en gås op på psyk. Lige nu, i... [...]
Kortprosa
7 år siden

Puls: 2,5

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Allan Andersen (f. 1980)
Jeg får en tanke, at jeg flyver med en gås op på psyk. Lige nu, i denne situation, har jeg brug for at køre den tanke helt ud. Hvordan jeg ankommer med gås. Hvordan jeg skal høre i Informationen, om jeg må have gås med op til mor. Eller om den skal parkeres ude ved bilerne. På en handikapplads? Eller skal man binde den til en hundekrog? Jeg ser samtalen for mig i Informationen. Den gør det lidt lettere at have mor oppe på Isslottet.
   -Jeg er kommet med gås herop.
   -Du er hvad?
   -Jeg er kommet med gås.
   -Hvad vil det sige?
   -At jeg tog en flyvetur med en gås for at komme her til. Min mor er på psykiatrisk afdeling. Hun er desværre helt kuk-kuk.
   -Gås, siger du?
   -Gås, ja. Jeg skal høre, om jeg må tage den med op til min mor. Hun har i hvert fald ikke noget problem med det.
   Hun vender sig mod en kollega. Det er vist ikke et spørgsmål, man bare sådan kan svare på.
   -Grete.
   -Ja?
   -Man må da ikke tage en gås med op på psykiatrisk afdeling?
   Hun ryster på hovedet. Usikkert.
   -Det må man desværre ikke.
   -Hvor står det henne? Jeg så godt de der skilte ude foran, med rødt kryds hen over. At mobilen skal være på lydløs og at man ikke må ryge. Men jeg så ingen gås?
   -Gås går under rygning.
   -Hvad?
   -Når man ikke må ryge, må man heller ikke have gås med herind.
   -Hold da op! Mener du det?
   -Det er rigtigt. Rygning er blot ét eksempel på noget, som man ikke må, ud af en masse andet.
   -Såsom gæs?
   -Jeg indrømmer, at vi har ikke haft gæs oppe at vende før i dag.
   -Skal du ikke høre din chef så? Om det faktisk gælder gæs?
   -Det gælder helt sikkert gæs.
   -Det kan du jo ikke vide. Jeg vil gerne snakke med din chef.
   Jeg venter på chefen. Hun ringer og siger det, som det er, at nogen har en gås med. Der er ligesom ikke noget at skjule.
   Han kommer.
   Jeg siger.
   -Jeg er kommet med gås.
   -Ja?
   -Jeg vil gerne have den med mig.
   -Du kan ikke have gås med op på Psykiatrisk afdeling desværre.
   -Hvad med blinde, må de ikke tage blindehund med?
   -Hvis de har en specialaftale.
   -Jeg vil gerne have en specialaftale for den gås her.
   -Dem har vi desværre ikke for gæs. Kun blindehunde.
   -Hvad med katte i transportable bure?
   -Hvis de er i bur, må man godt.
   -Så hvis gåsen er i et bur, må jeg gerne have den med mig?
   -Ikke når det er en gås.
   -Har I noget imod gæs heroppe på Psyk?
   -De er lidt store?
   -Men de har vel ikke gjort jer noget?
   -Slet ikke.
   -Hvor skal jeg parkere den så?
   -Altså det er en levende gås, vi snakker om?
   -Ja?
   -Kan den ikke parkere sig selv?
   Jeg ser det for mig, hvordan Grethe er gået hen til hovedindgangen for at se giraffen. Som altså er en gås. Den napper lidt efter de folk, der går ind ad indgangen. Den står ret dumt, der hvor den står.
   Det siger hun til chefen.
   -Den napper til folk derude.
   Jeg bliver mere og mer irriteret. Jeg mander mig op og siger:
   -Ja, men det er for fanden fordi I ikke lader mig tage den med. Så må den jo stå derude ved indgangen.
   -Vi kan ikke have en gås til at stå og nappe folk. Det kan du vel godt forstå?
   -Ja, men så fortæl mig, hvor jeg skal parkere den, for fanden!
   -Parkerer en gæs ikke sig selv, siger Grethe, og det er her, at jeg spytter hende i ansigtet. Det er sådan, jeg lader hele den her scene ende, med en spytklat lige i ansigtet og en gås ved indgangen, der napper folk. Jeg kan slet ikke få armene ned, fordi jeg har fundet et billede af Psyk, der kan få mig til at grine.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/09-2016 22:59 af Allan Andersen (tegnenverden) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 662 ord og lix-tallet er 18.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.