En pige fra 1927


6 år siden 3 kommentarer Livshistorier livets gang hverdagen

5Livets puslespil
Livets puslespil, · store og små brikker, · lyse og mørke, · blandet i ... [...]
Essays · mennesker, lykkelig, drømme
3 år siden
4Stå ikke ved min grav
Stå ikke ved min grav og græd · Jeg er ikke her · Gå ud i naturen, he... [...]
Digte · familiebånd
5 år siden
1De bløde poter
Store bløde poter, · du er en kæmpe kat · med et sind så smukt · du føl... [...]
Digte
5 år siden
5Januar
Januar, så våd og tung · det er surt at komme ud · med den tomme peng... [...]
Rim og vers · i naturen, vinter, mørke
6 år siden
5Nissehuer og julemænd
Nissehuer og julemænd · bliver hurtigt af vejen gemt · juletræ og bru... [...]
Rim og vers · højtider, jul, juletid
6 år siden
2Nøgne grene
Nøgne grene rækker sig · mod den blygrå himmel · fugle samles i flokk... [...]
Digte
6 år siden
6Kernen
Kernen. · Den var ret lille, kernen · brun og bare 7-8 millimeter · men... [...]
Digte · digte, håb, natur
6 år siden
9Gylden regn
Højre, venstre, højre, venstre · et skridt ad gangen · jeg går gennem... [...]
Digte · natur, meditation, sindsro
6 år siden
3En pige fra 1927 -2.del
fortsættelse af teksten: · en pige fra 1927... · Efter sin uddannelse... [...]
Livshistorier · hverdagen, livet, minder
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Asilla Nova (f. 1950)
En pige fra 1927.


I 1927 ankom min mor ganske uventet til Odder, min mormor gik i fødsel 6 uger for tidligt, og forventede jo en baby, men efter den 1. fødsel kommanderede jordemoderen - "læg dig ned igen", "må jeg ikke se barnet spurgte hun"; jo,jo, om lidt - der kommer en til - stærkt chokeret udbrød mormor, "hvor kommer den fra"...
   Sådan starter historien om min mor Rosa Olivia Astrup,født d.16-2-1927 i Odder,hendes tvilling var en dreng ved navn Henry Astrup.

Tvillingerne blev døbt i hjemmet da Henry var meget svag, de var bange for at han skulle dø, han kom dog igennem den svære start og blev 74 år.

Ii 2017 blev Rosa 90 år og er fortsat en kvik gammmel dame.

Da tvillingerne var små, var min mor den der førte an i alting, hun var en lille vildbasse og var ikke bange for noget, Henry fulgte forsigtigt efter, han var mere bange af sig.

Min mormor gav på et tidspunkt min mor en lille dukkevogn med fint håndlavet sengetøj, men den lille vildbasse hældte resolut sengetøjet og dukken ud af dukkevognen og brugte den til sten og andre gode fund i haven,hun var nok3-4år på det tidspunkt

Gennem hele min mors skoletid var hun den lidt for kække men også kvikke elev, hun havde mange veninder der så op til den modige og frække tøs, det kostede dog også et par an mærkninger i karakterbogen og 1 til 2 eftersidninger pr. uge.

Mor kunne være kommet i mellemskolen som det hed dengang, men morfar og mormor havde ikke råd til det, de havde jo en søn og hans uddannelse kom i første række, piger skal jo giftes,sådan var det dengang i de almindelige arbejderfamilier.

Rosa ville ellers gerne havde været barneplejerske, det var den store drøm,men sådan blev det ikke,først passede hun så andre små børn indtil hun fik sine egne 2 piger .

Min mor kom ud af skolen efter 7. Klasse som det var mest almindeligt dengang. Straks efter skolen blev hun derfor cykelbud for et ismejeri. Det var et hårdt arbejde for en ret lille pige der ikke målte mere end max 156 cm, hun kørte meget langt omkring med store flettede kurve fyldt med mælk i glasflasker, smør, fløde, morgenbrød og hvad et ismejeri ellers solgte.
   Nogen gange måtte hun køre retur til ismejeriet, hvis en kunde var kommet i tanke om at de også gerne også ville have ¼ fløde som de ikke havde bestilt i forvejen, det var helt andre tider med kundeservice dengang.

Mor kom senere i arbejde som pige i huset hos en bager, herefter hos en damefrisør og siden en slagter, hun var meget vellidt for hun var dygtig og hurtig til sit arbejde.
   Da Rosa blev 18 år havde hun fået nok af husarbejde i private hjem og søgte og fik et job som husassistent på Århus kommunehospital, dog med strenge ordrer fra morfar om at hun skulle bo hjemme, og det gjorde hun så, indtil hun blev gift et par dage før sin 21 års fødselsdag.

Mine morforældre boede i en 2 værelses lejlighed, og min mor sov i dobbeltsengen indtil hun var en 18-19 år, derefter fik hun et værelse man kunne leje oppe på loftet som et ekstra værelse,værelset havde først været til hendes tvillingbror, for han var jo en dreng.

Selv samme dreng blev meget tidligt gift, han kunne vist ikke tåle at have eget værelse og gjorde en pige gravid i utide, hun var vist 17 år og han var 18 eller 19, så måtte de jo giftes med kongebrev og i en fart.

Min mor havde lært min far at kende ret tidligt, hun var vist 15-16 år og min far var venner med Henry, hendes tvillingbror.
   I starten måtte de snige sig afsted til bal for min morfar passede godt på sin datter, så hun ikke fik barn i utide, det gjorde hun så heller ikke jeg kom først til verden ca 2 år efter brylluppet.
Forfatterbemærkninger
tænkes fortsat,men vil gerne høre jeres tanker her ?

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/11-2017 11:04 af Asilla Nova (Asilla) og er kategoriseret under Livshistorier.
Teksten er på 676 ord og lix-tallet er 39.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.