0Fangen på hagenskov, kap 4 - En dristig bes...
Nis er tidlig oppe, han lister hen og lægger nogle brændestykker ... [...]
Romaner
6 år siden
0Fangen på Hagenskov Kap 3 - Et koldt ophold...
Nis har stadig sin kniv og dunken med øl under sin skindvams, ing... [...]
Romaner · historisk roman
6 år siden
3Uglen på Egeskov slot
Uglen på Egeskov slot. · På Egeskov slot havde man i gamle dage en ... [...]
Eventyr og fabler · juletid
6 år siden
3Juledrilleri
For 150 år siden på øen Als, boede der to Nisser i den samme skov... [...]
Eventyr og fabler
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Preben Einar Fuglsang (f. 1943)
En blåbær tur
   Det kom sig en eftermiddag inde i Ry Nørreskov, at en Nisse var på vej ud for at plukke blåbær og han gik rask til selvom det på et langt stræk gennem skoven gik opad.
   Endelig nåede han lidt forpustet op til toppen af skovstien, og på lang afstand så han ræven stå nede ved korsvejens brændestabel, med en rød nissehue i munden. ( Kogle og Fluesvamp) røg det ud af Nissen, den har spist Mynte. Mynte var hans ældste datter og det var hende han var gået ud for at hjælpe med blåbærplukningen.
   I samme øjeblik Ræven fik øje på Nissen, slap den huen og satte i fuld fart op mod stedet hvor han stod. Nissen havde forlængst beregnet hvor langt der var hen til det nærmeste træ, og næsten som ræven følte den havde tænderne i Nissen, smuttede han om bag ved træet.
   Inden ræven kom sig oven på den manøvre, var han kravlet op på en stor gren uden for rævens rækkevidde. Ræven havde sat sig til at vente, og Nissen var godt klar over hvad det betød.
   I en fart fik han fat i sit grønne pusterør, og nede fra lommen tog han et af gangen, de røde rønnebær for at putte dem i munden. Nissen fyldte munden godt op med bær og så begyndte der et sandt bombardement af rønnebær ud gennem pusterøret og lige ned på ræven.
   Det var noget der gjorde av i pelsen og efter den første mundfuld rønnebær, var ræven på vild flugt med halen mellem benene.
   Pusterøret kom på plads i lommen og Nissen kravlede ned. På vej ned mod brændestablen kom Myntes lyse hår til syne øverst oppe.
   (Honning og Snefnug) råbte Nissen og strakte begge hænder i vejret af glæde. Jeg troede noget helt andet.
   Da Mynte havde fået sin hue på begav de sig hjemad, og blåbærrene måtte vente til en anden dag.
Forfatterbemærkninger
En lille godnat historie

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 27/11-2017 20:52 af Preben Einar Fuglsang (prefu) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 318 ord og lix-tallet er 31.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.