0Fangen på hagenskov, kap 4 - En dristig bes...
Nis er tidlig oppe, han lister hen og lægger nogle brændestykker ... [...]
Romaner
6 år siden
0Fangen på Hagenskov Kap 3 - Et koldt ophold...
Nis har stadig sin kniv og dunken med øl under sin skindvams, ing... [...]
Romaner · historisk roman
6 år siden
3Uglen på Egeskov slot
Uglen på Egeskov slot. · På Egeskov slot havde man i gamle dage en ... [...]
Eventyr og fabler · juletid
6 år siden
3Juledrilleri
For 150 år siden på øen Als, boede der to Nisser i den samme skov... [...]
Eventyr og fabler
6 år siden

Puls: 0,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Preben Einar Fuglsang (f. 1943)
Uglen på Egeskov slot.
   På Egeskov slot havde man i gamle dage en jægertradition den 18 december. Det var dagen hvor man tyndede ud i den alt for store fuglebestand af Alliker og Råger. Til lokkefugl, brugte slotsskytten en gammel Hornugle som sad i et fuglebur der var lavet af smedejern.
   Øverst var der en ring, og i denne blev der fastgjort en krog.
   Buret med Uglen blev hængt ud på en tyk gren, der rakte et godt stykke ud over vandet i voldgraven.
   I løbet af nogle timer havde den gamle Ugle samlet en stor flok Alliker og Råger til en drabelig skælde ud koncert, i de omkringstående træer. Skytten var lige kommet ned fra træet, og på vejen over til slottet smilede han tilfreds, ved tanken om eftermiddagens årlige tradition.

Et stykke derfra, bagved en stor myretue stod der en Nisse, og inden skytten gik ind på slottet var Nissen oppe i træet, på vej ud hvor uglen hang.
   "Nu skal du ikke sidde der og kukkelure mere." Sagde Nissen, idet han lagde sig på maven på tværs af grenen og med et snuptag, havde han trukket slåen fra og åbnet lågen.
   "Så er resten din beslutning." Hviskede han.
   Den gamle Ugle havde altid siddet i buret, men nu skulle det være, den hoppede fra sin pind og hen i åbningen.
   Nissen satte sig tilrette inde ved træstammen og nu ventede han spændt på, at fuglen fik sin frihed. Uglen lod sig falde, samtidig med at den slog sine vinger ud, men ak, inden den nåede at bevæge dem, susede den lige ned i vandet i voldgraven og druknede.

"Den kunne hverken flyve eller svømme," Sagde Nissen højt til sig selv på vej ned af træet og fortsatte, i medens han løb forbi myretuen, på vej væk fra sin uheldige oplevelse.
   " Det er ikke altid god gerning, bliver belønnet som forventet."
Forfatterbemærkninger
Nisser i Danmark.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 21/12-2017 10:25 af Preben Einar Fuglsang (prefu) og er kategoriseret under Eventyr og fabler.
Teksten er på 313 ord og lix-tallet er 32.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.