0På vandet
Dagene er grønne grynede og svagt støvede · som sandet på stranden ... [...]
Digte
6 timer, 9 minutter siden
4Langt fra
Uden at røre · helt uden · hud · griber ingen ud · nej, der er ingen · der ... [...]
Digte
3 dage siden
4Lygten
Som en lygte med hjørner · der drejer · har jeg set · små · forandringer.... [...]
Digte
10 dage siden
3Konsekvens
Kan du høre sangen · bag panelet · en dyb stille hvisken · der sniger s... [...]
Digte
13 dage siden
8Langsom
Langsom · dropper ud · falder fra i · knastørt kedeligt trakasseri · uden... [...]
Digte
22 dage siden

Puls: 85,9

Publiceret: 18
Afgivet: 99
Modtaget: 77
Ulla Hexibru (f. 1956)
Det er mærkeligt, underligt. Jeg siger ikke meget, og gør det jeg bliver bedt om. Men indeni ...DER er knald på, bålafbrænding, overophedede knasende sprøde diskussioner, mantraer, rivejerns rally, afklippede fingre, dødsmetal. You name it, i have it. Som at gå på søm, og sidde på glasskår.
   Egentlig er det ikke noget jeg har tænkt nærmere over, det har bare altid været sådan.

Den dag ændrede alt.
   Den startede helt almindeligt, med at jeg stod op.

I badet kunne jeg godt mærke, en svag ulmen en slags torden i det fjerne. Vandet var også en lille smule for varmt, så jeg skruede helt op for det kolde. Nedkølede længe. Indtil gåsehuden satte ind. Mens jeg frotterede kroppen, rødmede huden som en forlegen frø, og den varme uro vendte tilbage. Jeg nedstirrede døren og iførte mig langsomt de grå bukser, den blå bluse og de brune sandaler.

Der er 10 skridt fra taburetten og ud, og 7 mere før jeg lukker hoveddøren, jeg har talt dem hver dag i 17 år.

Der stod jeg midt i sirenesangen. Det var sirener. Jeg vidste ikke hvad de betød. Men på min lille sidevej, var der probbet med biler, usandsynligt
   mange.

Garagedøren åbnede jeg med fjernbetjeningen, og jeg tænkte:"Hvor er det godt, at jeg lige har fyldt benzin på".

Og der, lige der, gjorde jeg noget uhørt. Jeg trillede stille bilen op og ventede på muligheden for at køre i kortege op til hovedvej og motorvej. Men så tog fanden ved mig, jeg drejede simpelthen den anden vej. Ud mod skoven, jeg har aldrig kørt der før. Det er der en grund til.Jeg mente ikke det førte nogen steder hen, som jeg kunne bruge.

Men den dag snoede jeg med og fulgte kurverne gennem landskabet. Skovens træer rejste sig på begge sider, mens tonerne fra sirenerne langsomt faldt i styrke. Og nyhederne tændte jeg ikke for.

Da jeg havde kørt et par timer standsede jeg, nu midt i skoven. Sirenernes svage hyletoner blev overdøvet af lokal fuglesang, og duften af skovmuld ramte mine sarte næsebor, da jeg trådte ud af bilen.

"Sådan", tænkte jeg:"Det her sparker røv", og jeg fulgte mine fødder, gennem krattet.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 30/05-2018 15:31 af Ulla Hexibru (heksemutter) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 363 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.