3Et skævt eventyr
I en lille by levede der engang en mand, som havde fået kælenavne... [...]
Eventyr og fabler
1 måned, 16 dage siden
1Magiens kraftfulde tryllestav
I et spil af tid og rum ændres vores liv, vævet af tråde, der væv... [...]
Blandede tekster
1 måned, 29 dage siden
1Truslen mod det danske demokrati
Lad mig først slå fast med syvtommersøm, at jeg er imod enhver fo... [...]
Klummen
3 måneder, 10 dage siden
4Den sidste vals
I livets uforudsigelige teater, hvor skæbnen danser sin uforudsig... [...]
Blandede tekster
4 måneder, 5 dage siden
0Emballagefabrikanternes tyranni
Det er og forbliver en gåde for mig, hvordan emballagefabrikanter... [...]
Klummen
4 måneder, 18 dage siden

Puls: 13,9

Publiceret: 2
Afgivet: 1
Modtaget: 5
Helge Christensen (f. 1950)
Han lagde skruetrækkeren tilbage i kassen, holdt paraplyen op foran sig og foldede den ud, mens han beundrede resultatet. Den fungerede perfekt.
   - He he, gnækkede han selvtilfreds og så på uret.

Han tænkte på, hvad han skulle sige til Nora, når hun kom hjem.
   I flere dage havde hun beklaget sig over, at hendes paraply var gået i stykker. En af bøjlerne, der holder paraplyens dug stram var bøjet, så paraplyen var blevet skæv.

Han havde endelig givet sig i kast med reparationen. Hans tålmodighed blev sat på prøve, da han adskillige gange måtte starte forfra, fordi han mistede fokus på den lille skrue, der holdt bøjlen fast. Han smed irriteret det hele på bordet, rejste sig og skænkede en kop kaffe, inden han hentede sine briller i stuen.
   Et nødvendigt onde, som han havde svært ved at acceptere, at han var blevet mere og mere afhængig af. Derfor lå de som regel på skænken i stuen, og blev kun taget i brug, når Nora ikke var hjemme.

- Hvorfor bruger du ikke dine briller, havde hun gang på gang spurgt ham, når han sad med avisen strakt ud foran sig.
   - Jeg skal vel lige have lov til at vænne mig til dem først, inden jeg tager dem på, havde han pjattet sig ud af det ømtålelige emne.

Efter mere end en times nørklen med at afmontere bøjlen, rette den ud og sætte den på plads igen, var det endelig lykkedes.

Han var pavestolt, og da hans kone trådte ind ad døren, rejste han sig med paraplyen i hånden og foldede den ud og ind nogle gange hurtigt efter hinanden.
   - Det lød som den dumpe, flappende lyd fra rotorbladene på en helikopter, tænkte han og fik øjenkontakt med Nora.

Hun grinede højt, da hun så hans tynde hår bølge i takt med paraplyens bevægelser.
   - Nu ved jeg, hvad jeg skal lave resten af mit liv, sagde han.
   - Hva' da?
   - Jeg vil være kunstner, sagde han begejstret.
   - Kunstner? Nora lød forvirret.
   - Ja, jeg vil reparere paraplyer.
   - Det er da ikke nogen kunst, bemærkede hun skeptisk.
   - Nå ikke? Så prøv selv, sagde han og trak hende ind til sig, hvorefter de begge sank sammen af grin.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 23/06-2019 11:57 af Helge Christensen (bejser) og er kategoriseret under Kortprosa.
Teksten er på 374 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.