Grønlænderen


4 år siden 4 kommentarer Blandede tekster fuldskab mindreværdsfølelse samfund

3Haiku
De hvide bjerge · isnende kold blå himmel · tankeflugt igang
Digte
11 måneder, 23 dage siden
3Haikudigt
Musik til krigen · Stalinorglernes brusen · symfoni i mol
Digte
1 år, 7 måneder siden
2Haiku
Valmuen gløder · bierne summer af liv · intet er evigt
Digte
1 år, 10 måneder siden
1Haiku
Når Jorden ånder · og sjælekroppen elsker · lever mennesket
Digte
1 år, 10 måneder siden

Puls: 3,0

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Niels Engdal (f. 1954)
Grønlænderen lå stærkt beruset på et fortov på Klostertorv i Aarhus. En stor sort Audi kørte langsomt og majestætisk forbi, somom føreren ville betragte dette interessante tilfælde. Og fodgængere med blikket indstillet på uendeligt hastede forbi denne bunke affald. Jeg så en kort tid på grønlænderen fra afstand, og gik så hen til ham. Han lå der stille og ubevægelig som en liggende statue i granit. Jeg ringede 112, og ambulancen kom kort efter. 2 reddere bar hurtigt grønlænderen ind i ambulancen. Jeg spurgte den ene af redderne, hvad der nu skulle ske med den grønlandske mand, som så meget ung ud. Redderen svarede at den unge mand ville blive kørt på hospitalet, hvor han ville få lov til at sove rusen ud. Bagefter ville han blive kørt til forsorgshjemmet, hvor han sandsynligvis boede. Hurtig og klar handling, eller måske ekspedition ville være en mere dækkende betegnelse. Jeg tænker at Danmark er et af verdens rigeste samfund. Vi ynder at kalde landet et velfærdssamfund. Men ikke for alle. Flere og flere falder igennem velfærdssamfundets masker, som bliver større og større. Egoisme og afstumpethed vokser frem overalt og det viser sig at ikke alle kan klare sig i et velfærdssamfund. Lige nu tænker jeg på den berusede grønlænder, Hvor er han nu? Måske på et forsorgshjem. Eller i en grav på kirkegården. Måske har han mødt en barmhjertig samritan, som har hjulpet ham til et bedre og mere værdigt liv. Det kan også være at grønlænderen lige nu er i et paradis, hvorfra han kan kigge ned på en verden, som han ikke savner.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 06/08-2019 22:11 af Niels Engdal (evighedsblomst) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 263 ord og lix-tallet er 35.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.