2Påske og faste
Vi var kommet hen i april måned, luften flimrede for varme. Den s... [...]
Blandede tekster
6 dage siden
1Indien Kashmir og Butan
Børnene og jeg rejste til Kashmir i to måneder i den varme tid, d... [...]
Livshistorier
15 dage siden
1Indien. 45 grader i skyggen og 41,2 i feber
Varmebølgen fortsatte ind i juli og august. Om morgenen kan man n... [...]
Livshistorier
24 dage siden
1Om at give af sine reserver
Vores gode venner familie Røsli, fra vores tid i Etiopien, har op... [...]
Blandede tekster
1 måned, 1 dag siden
2Indien liv og glade dage
Silvia var begyndt i en lokal børnehave et par timer om formiddag... [...]
Livshistorier
1 måned, 5 dage siden
1Israel Gaza konflikten
Hvis man vil forstå Israels konflikt med Gaza i dag, skal man ogs... [...]
Blandede tekster
1 måned, 10 dage siden
1Indien Fritz arbejde
Hotellet havde forskellige restaurationer en snakbar, kaffeshop e... [...]
Blandede tekster
1 måned, 21 dage siden
3Et tandlægebesøg i Old Delhi og en behandli...
Fritz fik tandpine og spurgte chefen for den kinesiske restaurati... [...]
Livshistorier
1 måned, 27 dage siden
2Indien - Tyve, tiggere og et uventet besøg
De som boede oven på havde en også en sweeper som kom og vaskede ... [...]
Livshistorier
2 måneder, 6 dage siden
1Biblens numre
Åbenbaringen Kapitel 1 vers 8. Jeg er Alfa og Omega, siger Herren... [...]
Blandede tekster
2 måneder, 13 dage siden
3Indien
Vi kom til at bo i et hus i Nizamudin New Delhi, et kvarter som h... [...]
Livshistorier
2 måneder, 19 dage siden
2Politikken i dag
Kan vi forstå politiken i dag, · enhver gør sig tanker i denne sag.... [...]
Digte
2 måneder, 27 dage siden
4Tiden
Tider kommer og tider går, · sådan er det år for år. · Verden forandr... [...]
Digte
3 måneder, 6 dage siden
1Etiopien tilbage efter 20 år
Tyve år efter vi havde forladt Etiopien, besøgte Fritz familie Rø... [...]
Livshistorier
3 måneder, 13 dage siden
2Etiopien afsked
Afsked. · Den politiske tilspidsede situation i landet, den medfølg... [...]
Blandede tekster
3 måneder, 23 dage siden
2Etiopien - Kejserens officielle fester
Fritz havde et godt navn i byen som en dygtig chef. Siden vores a... [...]
Livshistorier
4 måneder, 2 dage siden
2Er der liv i universet
Erich von Daniken fra Berner Oberland her i Svejts, er en stor ti... [...]
Blandede tekster
4 måneder, 16 dage siden

Puls: 58,6

Publiceret: 13
Afgivet: 31
Modtaget: 26
Inge Erhard (f. 1941)
Stars in heaven and angels above,
shows us Gods eternal love.
How can we ever understand,
Gods compassion for every man.


Hosea levede i det ottende århundrede under Uzziahs, Jotham, Ahaz og Hezekiahs dage. Han har højst sandsynlig profeteret i mindst 38 år, selv om der ikke er skrevet meget om ham. Han var den eneste profet som kom fra det nordlige rige Israel, og hans profetier er primært rettet mod dette rige. Israel blev opdelt i to Judah og Israel efter Konge Salomon døde.

Kapitel 1 vers 3: Hosea tog Gomer en skøge til sin kone, og hun fødte ham en søn.
Herren sagde: Navn ham Jezreel, for jeg vil straffe Jehus hus for Jezreels blodudgydelse og sætte en stop til Israels hus.

Vers 6: Gomer blev igen gravid og fødte en datter. Herren sagde: Navn hende Lo-ruhamah, for jeg vil ikke længere have medlidenhed med Israels hus og tilgive dem igen.

Vers 8: Da hun havde fravendt Lo-ruhamah, blev hun gravid med en søn.
Vers 9: Herren sagde: Navn ham: Du er ikke mit folk, og jeg er ikke din Gud.

Gud dømmer folket på grund af mistet fællesskab og afguder dyrkelse.
Kongen såvel som folket ignorerede Guds love.

5 Mosebog kapitel 8 vers 10: Når du har spist og er tilfreds, skal du velsigne Herren din Gud for det gode land, han har givet dig.
Vers 19: Hvis du glemmer Herren din Gud og går efter andre guder og tjener dem og tilbeder dem, vidner jeg imod i dag, at du vil omkomme.

Begynder man at ignorere Gud, bliver man kritisk, og depressioner sniger sig ind.
Det igen åbner døren for dæmoniske mægte som kan gøre livet svært.
Selv om folket så og sige har forladt eller glemt Gud, opgiver han dem ikke men følger dem igennem deres fornedrelse til genoprettelse og fællesskab.
Også i dag i det Nye Testamentes tid giver Gud os tid og mulighed til at vende sig til ham. Kristus betalte prisen på krydset for det Gamle såvel som det Nye Testamente.
Kapitel 2 vers 8: Hun, Israel ved ikke, at det var jeg som gave hende korn, ny vin og olie, sølv og guld, som de anvendte til offer gaver for Baal.

Vers 9: Jeg vil tage mit korn tilbage, når høsten kommer og den nye vinstok i min sæson. Jeg tager også tilbage mit uld og mit linned.
Jeg vil straffe hende for hendes Baals dage. Hun smukkede sig med sølv og guld og fulgte sine elskere.

Man kunne sammenligne denne tidsalder til den beskrevet i
Åbenbaringen kapitel 3 vers 15 - hvor Jesus dømmer Laodicia kirken:
Jeg kender dine gerninger, at du er hverken kold eller varm.
Vers 16: Fordi du er lunken, vil jeg spytte dig ud af min mund.
Vers 20: jeg står ved døren og banker på, hvis nogen hører min stemme og åbner døren, kommer jeg ind og spiser sammen med ham.

Kapitel 2 vers 14: Jeg vil lede hende ud i ørkenen og tale venligt til hende.
Vers 19: Jeg vil tage dig til mig i retfærdighed med kærlighed og medfølelse.

Her ser vi Guds nåde, som det var før, sådan er det også nu. Hvis vi anerkender Gud og prise ham for hans godhed og kærlighed til os, ville mange katastrofer ikke ske.

Kapitel 3 vers 1: Det er svært at forstå, men Hosea får besked på at gifte sig anden gang. Han købte sig til den anden kone, som er gift og som er en skøge, for 15 homer af sølv og en halv homer byg.

Vers 3: Hosea siger: Du skal bo hos mig i mange dage og ikke have nogen mand.
Du skal også være uden konge ofre eller Epod.

Det andet ægteskab symbolisere Israel. Gud har ikke opgivet hende, men han isolere hende fra at besøge templet og også fra ham selv.

Kapitel 4: Alle synder i landet er nævnt, næsten alle de som mennesker er i stand til at begå på dette tidspunkt. Også markens dyr, himlens fugle og fiskene i havet lider under folkets synder.

Vers 6: Mit folk går til grunde på grund af mangel af viden.

Kapitel 6: Gud begynder at tale om Efraim og Judah.
Vers 4: Hvad skal jeg gøre med dig Efraim, og hvad skal jeg gøre med dig Judah?

Disse to lande symbolisere to nationer eller børn, som Gud ikke ved, hvordan han får dem bragt tilbage, undtagen med straf og disciplin til omvendelse.

Kapitel 7: Efraim blender sig med nationerne og symbolisere derfor verdens nationer. Vers 14: De søger mig ikke fra hele deres hjerte.

Fra Judah opstår en konge, Jesus Kristus, efter Guds pagt med David.
Det er her problemerne bliver tydelig. Det var nødvendigt, at en konge ovenfra skulle komme og betale prisen for al verdens ondskab og for at redde mennesket tilbage til fællesskab med sin Gud og skaber.

Kapitel 8: Israel høster hvirvelvinden
Kapitel 9: Epfraim straffet.
Gud beskæftiger sig også nationernes synder.

Gud taler symbolsk til nationerne og korrigere samtidig Israel. Der behøves bibel indsigt i Guds ord, for at forstå, hvad den Hellige Ånd taler igennem en gammel profet. De mange symboler skaber ofte tvivl om, hvordan det Gamle Testamente skal udlægges.

Man kan spørge sig selv, hvorfor gemmer Gud sig på en anden planet, hvorfor kommer han ikke ned på jorden og rydder op. Det gør han også når tiden er inde.
Lucifer eller satan har også fået en tid, og Gud tillader at prøve os på forskellige måder. Det står skrevet, at vi vil blive prøvet, men også at vi bliver ikke prøvet ud over vores grænser.
Gud sætter først sin trone imellem os, når satan for altid er ryddet ud af vejen.

Kapitel 10 vers 12: I skal så i retfærdighed, og i skal høste i troskab, i skal bryde ny jord. Tiden er inde til at søge Herren, så han kommer og lader retfærdighed regne over jer.

På det tidspunkt begynder folket at lytte til, hvad der siges til dem igennem Hosea. Man kan genkende Guds faderhjerte i profetierne fra Hosea.
Gud ønsker ikke at nogen skulle gå tabt, men den frie vilje hos os mennesker er et problem, Gud viser os vejen tilbage til helhed og samvær med ham.

Kapitel 11 vers 1: Da Israel var ung, elskede jeg ham. Ud af Egypten kaldte jeg min søn.
Vers 8: Hvordan kan jeg opgive dig Efraim, hvordan kan jeg overgive dig Israel.

Kapitel 12 vers 10: Jeg har talt igennem profeterne, jeg har givet mange visioner og igennem profeterne har jeg givet lignelser.

Kapitel 13 vers 11: Jeg gave dig en konge i min vrede og tog ham væk i min vrede. Henvisning til konge Salomon - Gud følte sig afvist af sit folk.

Hosea viser os, at Gud ikke opgiver sine børn, hvis ikke de afviser ham. Selv om vi blev en falden menneskeslægt, har det altid været i Guds plan at redde os tilbage, fra hvor vi faldt.

1948 blev Israel etableret - 1950 begyndte folket at vende tilbage, og det gør de stadigvæk i dag. Samtidig begyndte en større vækkelse af kristne rundt om i verden. Evangelister, præster, lærer og profeter blev kaldt til at stærke og styrke de mange nye kristne. På det tidspunkt havde Gutenberg allerede fundet en vej til at trykke skrifter på papir. Det åbnede døren til bibler på mange forskellige sprog rundt om i verden. I dag er biblen den mest læste bog i verden, og Guds ord har ligeledes spredt sig rundt om i hele verden.
Forfatterbemærkninger
Bogen Hosea - Det Gamle Testamente.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 31/10-2019 14:18 af Inge Erhard (Inghard) og er kategoriseret under Blandede tekster.
Teksten er på 1254 ord og lix-tallet er 27.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.